Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#2199382
Hoi,

Ik ben aan het zoeken geweest naar het leverdieet voor Fjurdy, heb het voorbeeld van Choopy gekregen.

Op dit moment heb ik geen kippennekken en karkassen in de vriezer, kan ik voor vleesbot dan ook de smuldier kip enkelvoudig gebruiken?
Kan ik hertenvlees en lamavlees ook gebruiken? Of valt dat onder rood vlees?

Verder wil ik het zo gaan doen:

14,4 kg, 2,5%  2520 p/w

30% vleesbot  108 gram
10% groente  36 gram
40% havermout  144 gram
20% spiervlees  72 gram

Als vleesbot wat ik kan gebruiken heb ik op dit moment alleen konijnkarkas liggen. Ipv kippennekken wil ik smuldier kip gaan gebruiken.
Voor het spiervlees witvis en kip/konijn/kalkoen.

Wat mogen ze aan wild hebben?

Vwb havermout. Moet ik dan het gewicht van de gekookte havermout aanhouden?
Door Lizzy
#2199471
tt-tjes schreef: Hoi,

Ik ben aan het zoeken geweest naar het leverdieet voor Fjurdy, heb het voorbeeld van Choopy gekregen.

Op dit moment heb ik geen kippennekken en karkassen in de vriezer, kan ik voor vleesbot dan ook de smuldier kip enkelvoudig gebruiken?
Kan ik hertenvlees en lamavlees ook gebruiken? Of valt dat onder rood vlees?

Verder wil ik het zo gaan doen:

14,4 kg, 2,5%   2520 p/w

30% vleesbot  108 gram
10% groente   36 gram
40% havermout  144 gram
20% spiervlees   72 gram

Als vleesbot wat ik kan gebruiken heb ik op dit moment alleen konijnkarkas liggen. Ipv kippennekken wil ik smuldier kip gaan gebruiken.
Voor het spiervlees witvis en kip/konijn/kalkoen.

Wat mogen ze aan wild hebben?

Vwb havermout. Moet ik dan het gewicht van de gekookte havermout aanhouden?
Volgens mij valt lama en hert beide onder rood vlees.

Ik denk dat je alle wilde gevogelte kunt voeren. Gevogelte noemt met wit vlees.

Havermout kun je inderdaad gekookt aanhouden.

Mag ik vragen waarom je een lever dieet gaat voeren? Is dat op advies van de DA?
Door tt-tjes
#2199554
Lizzy schreef: Volgens mij valt lama en hert beide onder rood vlees.

Ik denk dat je alle wilde gevogelte kunt voeren. Gevogelte noemt met wit vlees.

Havermout kun je inderdaad gekookt aanhouden.

Mag ik vragen waarom je een lever dieet gaat voeren? Is dat op advies van de DA?
Ik heb het er wel met haar over gehad, en het was volgens haar niet zo'n slecht idee om dat een paar weken te gaan doen (zij wilde brokken voorschrijven :-X), samen met het verlagen van zijn schildkliermedicatie.
Feit blijft dat zijn waardes veel te hoog zijn, en misschien kan ik hem hier wat mee ondersteunen zodat de waardes weer goed worden.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2199743
Smuldier kip enkelvoudig zou ik niet doen, want je hebt geen idee hoeveel vet erin zit (teveel vet is niet goed voor de lever bij honden die daar last van hebben).
Je zou beter in de supermarkt gewoon wat kippenpootjes of kipkarbonades kunnen kopen, zit ook gelijk veel spiervlees aan.
Lam en hert schaar ik idd ook onder rood vlees.
Van gevogelte geef ik bijna alle soorten, alleen eend en fazant niet. Eend is vaak erg vet en fazant vind ikzelf te rood.
Ander wit vleesbot die ik geef: (wild) konijn en alle soorten hele witvis (ook makkelijk in de winkel verkrijgbaar).
Door tt-tjes
#2199872
Eerste maaltijd is er met smaak in gegaan. Havermout, eitje, hüttenkäse, groente, vis en wat konijnkarkas. Hij vond het lekker.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2199913
tt-tjes schreef: Eerste maaltijd is er met smaak in gegaan. Havermout, eitje, hüttenkäse, groente, vis en wat konijnkarkas. Hij vond het lekker.
Super. Hopelijlk blijft hij er van smullen. Djilly was de havermout op een gegeven moment zat.....
Hoe gaat het nu verder met hem??
Door tt-tjes
#2200991
Hij vind het nog steeds helemaal lekker. Het gaat nu gelukkig weer wat beter met hem. Denk dat ie aan zijn blote buik begint te wennen.
Door Lizzy
#2201074
OK. Je geeft hem ook Mariadistel voor de lever?

Fijn dat zijn blote buik ook went en het goed met hem gaat. Ben benieuwd of de leverwaarde volgende keer lager is. Wanneer laat je het weer nakijken?
Door tt-tjes
#2201391
Ja, hij krijgt ook mariadistel. Half januari laat ik weer bloedprikken om te kijken of de waardes naar beneden zijn.
Ik heb kip gekocht, ipv de smuldier. Hij krijgt de ene dag kip en de andere dag konijnkarkas aan vleesbot. Voor mijn eigen gevoel krijgt hij een schepje multivitamine van de groene os er bij.
Door Lizzy
#2201836
tt-tjes schreef: Ja, hij krijgt ook mariadistel. Half januari laat ik weer bloedprikken om te kijken of de waardes naar beneden zijn.
Ik heb kip gekocht, ipv de smuldier. Hij krijgt de ene dag kip en de andere dag konijnkarkas aan vleesbot. Voor mijn eigen gevoel krijgt hij een schepje multivitamine van de groene os er bij.
Ik vind het een goed idee, kip en konijn. En die multivitamine kan ook geen kwaad, hoewel je met vitamine A wel uit moet kijken. Even uit de barfplaats bieb:

Goede supplementen zijn: vitamine B complex, knoflook. Kelp en alfalfa mag ook gegeven worden. Ze schrijven dat je met vitamine A supplementen uit moet kijken bij lever ziektes en vooral geen levertraanolie mag geven. Ze schrijven dat je dus ook weinig tot geen lever moet voeren. Heel af en toe mag je kleine beetjes (1 tot 3 theelepels) lever voeren. Ik zou zeggen, 1 maal per 2 a 3 weken maximaal een beetje lever.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door