Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lonaa
#2199760
Dat is eigenlijk de vraag.

Sinds een aantal dagen (vanaf woensdag of dinsdag) wordt er veel  gekotst en weinig gegeten...

Er is niks veranderd in hun dieet of anderzins in de omgeving de laatste paar weken.

Ik heb bij gehouden wie er overgaf (als ik het zag). Abby en Mickey voeren op het moment de boventoon. Er wordt alleen maar een klein beetje waterig slijm overgegeven. 1 x wat onverteerd vlees (van Mickey) 1 x gal (van Liza)

Er zit geen tijdslijn in. Het is 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts.

Ik heb geen idee, verder is er niks. Ze zijn niet afgevallen, geen diarree, nog steeds levendig.

Ziva is de enige die ik nog niet heb zien kotsen, hoewel ze natuurlijk best overgegeven kan hebben toen ik het niet gezien heb (heb nogal wat slijm opgeruimd...)
Ik heb ze allemaal wel wat zien eten, of tekenen gezien dat ze gegeten hebben (wassen, bek likken e.d.)

Zo ga ik wat ontwormingstabletten bestellen. Is al weer een tijd geleden en er staat me iets van bij dat dit daar het gevolg van kan zijn.

Zijn er nog meer mensen die hier iets zinnigs over te zeggen hebben?
Door Limpy
#2199859
Een virusje wat heerst?
Nou komen jouw katten alleen op t balkon toch?
Kan toch iets zijn wat de woefse dames van buiten mee genomen hebben...
Heb je echt wurmen gezien? anders eerst mestonderzoek doen?
Kotslijstjes bijhouden is wel goed idee, doe ik ook altijd.
Hier vorig jaar ook 3 snotterige katers gehad door iets wat ik v/h asiel had meegenomen, met een week ging het weer.
Door Lonaa
#2200055
Ze komen al weken niet meer op het balkon (tis koud en het kattennet is soort van stuk. Of iig, Ziva bijt er gaten in)
Wormen heb ik niet gezien. Ik zie helemaal niks, dat frustreerd me juist zo.
#2200246
Misschien wat van het overgeefsel laten onderzoeken?
En inderdaad een mestonderzoek.  Slijm kotsen kan van wormen komen, maar dan zou je er ook wormen in verwachten. En nu ontworming toedienen als het iets anders is, kan het enkel nog erger maken.
Ik zou gewoon laten onderzoeken om te achterhalen wat er is. Niet zomaar wat proberen.

Kan het zijn dat ze iets verkeerds gegeten hebben en verstopt zitten? Denk aan papier of plastic?  Wel vreemd dat ze het dan allemaal tegelijk zouden hebben, maar hier hebben ze ook eens kans gezien om er met een papieren zak van een broodje vandoor te gaan en hebben die ook in stukjes getrokken en vast wel een deel opgegeten (zag wat vreemde zaken in de ontlasting...).  Dus ook allemaal tegelijk...
Door Lonaa
#2200253
Hmm, een rondje DA's gebeld.

De ene DA zei, je hoeft niet langs te komen, ontwormen, over 2 weken nog een keer ontwormen en dan moet het over zijn.

De andere DA wil dat we vanmiddag (met zoveel mogelijk katten) even langkomen. Dan gaan ze ze even onderzoeken en er kan een mestonderzoek gedaan worden. :)

Kortom, we gaan voor dat laatste. Ben benieuwd.
Als ik even af mag kloppen, gaat het tot nu toe goed. Het eten van gister is denk ik 2/3 op, en alleen vannacht is er 1 x gekotst...
#2200256
Als er beterschap op zit zou je ook kunnen afwachten natuurlijk.
Misschien gaat het ook zo over?...

Tis maar waar je je zelf het beste bij voelt.  ;)

Heb je in tussentijd wat zelf getrokken bouillon om hun water mee op te leuken? Overgeven verliest wel veel vocht, dus wat extra erin krijgen kan geen kwaad. ;)
Door Lonaa
#2200261
pearlsofpassion schreef: Als er beterschap op zit zou je ook kunnen afwachten natuurlijk.
Misschien gaat het ook zo over?...

Tis maar waar je je zelf het beste bij voelt.  ;)

Heb je in tussentijd wat zelf getrokken bouillon om hun water mee op te leuken? Overgeven verliest wel veel vocht, dus wat extra erin krijgen kan geen kwaad. ;)
Drinken doen ze gelukkig allemaal genoeg. :)

Als ik er bouillon bij gooi, drinken de honden alles op. :P

Ik let er wel op, heb ze veel zien drinken. Als er 1 overgaf, ging die daarna drinken. :)

Even laten zien bij de DA kan nooit kwaad, denk ik. Begin me toc hwel zorgen te maken.
Door *Yvje*
#2200345
Hier hem ik èen kater, Axl van 2 en half jaar, die vanaf kitten al eens in de zoveel tijd een dagje of 2
geregeld overgeeft, niet alles gooit hij er dan uit hoor. Geen idee waar het door komt, hier
ook nog een zeer blije kat en hij lijkt er zelf gewend aan te zijn, gebeurt denk ik eens in de anderhalve maand ofzo.
Vaak heb ik het idee dat er dan een kloetjes haar in zijn maag zit ... het is ook zo ineens weer over ..
Door fem fatale
#2200452
*Yvje* schreef: Hier hem ik èen kater, Axl van 2 en half jaar, die vanaf kitten al eens in de zoveel tijd een dagje of 2
geregeld overgeeft, niet alles gooit hij er dan uit hoor. Geen idee waar het door komt, hier
ook nog een zeer blije kat en hij lijkt er zelf gewend aan te zijn, gebeurt denk ik eens in de anderhalve maand ofzo.
Vaak heb ik het idee dat er dan een kloetjes haar in zijn maag zit ... het is ook zo ineens weer over ..
plien kotst iedere zondag een keer, meestal gras en lange grijze kaiharen. daar hoef ik niet mee naar de da, want dat is voor haar normaal, maar toen ze een keer zondag en maandag en dinsdag kotste, ben ik wel gegaan.

net als bij lonaa at ze wel, dronk ze ook en ze was nog heel druk aan het spelen, maar het leek me niet ok. ik snnap ook echt dat je iets wat anders is laat nakijken.

(uiteindelijk  had ze waarschijnlijk een geirriteerde maag door het schrokken, daar was het mee begonnen).
Door Lonaa
#2200462
Hier kotsen ze eigenlijk nooit. Ja, Mickey als ie pastasaus oid uit de pan gejat heeft. :P Maar geen haarballen of onverteerd voedsel.

DA heeft ze allemaal onderzocht. Liza en Ziva niks mis mee. Catchie voelde zich niet zo lekker maar geen tekenen daarvan. Mickey voelde zich echt niet lekker. 39 graden. Net wel/geen koorts dus. Ook mauwde hij heel hard toen ze in z'n buik drukte (en Mickey mauwt nooit). Abby vond t allemaal wel prima, maar had erg veel gas in d'r buik. Temperatuur was goed.

Heb ee ndrankje meegekregen dat de werking van de maag weer de "goede kant" op moet helpen, en dan zou het over moeten gaan. :)
3 x per dag, per kat. 0,5 mg per kg lichaamsgewicht.

Ze waren ook allemaal goed op gewicht.
T viel mee, en de financiele schade ook. :)
Door *Yvje*
#2200491
fem fatale schreef: plien kotst iedere zondag een keer, meestal gras en lange grijze kaiharen. daar hoef ik niet mee naar de da, want dat is voor haar normaal, maar toen ze een keer zondag en maandag en dinsdag kotste, ben ik wel gegaan.

net als bij lonaa at ze wel, dronk ze ook en ze was nog heel druk aan het spelen, maar het leek me niet ok. ik snnap ook echt dat je iets wat anders is laat nakijken.

(uiteindelijk  had ze waarschijnlijk een geirriteerde maag door het schrokken, daar was het mee begonnen).
Als Axl hier anders overgeeft om het maar even zo te zeggen zou ik ook heen gaan. Gelukkig is het meestal snel weer over.
Eèn keer heeft hij erg veel overgegeven, en ook echt bijna alles wat er in ging , toen uiteraard wel heen gegaan en
bleek toen niesziekte te hebben en een hele zere keel waardoor hij ging overgeven en kokhalzen ..
Door Lonaa
#2200535
Keeltjes zijn hier prima. Had ik zelf ook al na gekeken. Waarschijnlijk een of ander virusje.

Een keer kotsen kan. Meestal kotsen ze hier gewoon wat slijm (geen haarballen of eten), of iets wat ze opgegeten hebben wat daar neit voor bedoeld was (pastasaus)
Af en toe is niet zo'n probleem, maar dit was echt vaak.

Ik ga zo eens drankjes spuiten. :P Heb er al zin in.  :-[
Door Limpy
#2200752
Een burmees die normaliter niet mauwt?  :o
(had ooit een burmees x siamees die best loeide maar was vast de siamesenhelft die dat deej  ;D )
Sterkte met ´t medicineren 3x per dag, jij liever dan ik ..... hoop dat ze snel opknappen!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door