Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2199661
hey hey , een vragje
ik zit weer te twijfelen , of niet zelf een drogertje zou aan schaffen inpv telkens , gedroogde snackies te kopen , en rijst echt de pan uit , met 4 en geen goedkope snackies te willen hebben , daar bedoel ik mee, die rommel , zoals dentastickies , en dergelijke.
wat kost zo iets nou ? drogen ?

stel , ik neem een pens van een kilo
ik roep maar wat , en ik ga dat drogen
wat ben ik dan ongeveer kwijt ?
niet dat ik dalijk schoks krijg van mijn afrekening haha

als ik een zak pens zo koop , is de goedkoopste bij de hornbach 1 kilo 7,50
Laatst gewijzigd door tycolaika op wo 21 dec 2011, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2199718
1 kg pens is uiteindelijk ongeveer 200-300 gram gedroogde pens.
Zeg dat het een uurtje of 12 moet drogen. (als ik zelf droog, meestal wel langer, omdat ik het niet in de vriezer wil bewaren)
Prijs KwH is gemiddeld zo'n 21 a 22 cent.
De droger die ik heb gebruikt 250 Watt, wat neerkomt op 0,25kwh
0,25 kwh x 12 uur= 3 kwh verbruik aan stroom
3 kwh x 22 cent= 66 cent.
Kosten 1 kg pens: €1,00-€2,00

Je komt dan grofweg op €1,66-€2,66 voor 300 gram.
Dan zit je op zo'n €5,53- €8,86 per kilo gedroogde pens

Je zult altijd wel wat snijverlies hebben van je kilo pens, denk aan vet, "rare"plekjes etc.
Al het werk wat het is om zo'n ding te versnijden.
Aanschaf van het apparaat
En dan is het prijsverschil niet eens zo heel groot.

Als je het heel zwart wit bekijkt en je rekent de tijd ook mee dat je kwijt bent met versnijden etc, dan is het zelfs duurder.
Maar het blijft natuurlijk wel een stukje hobby.
Door tycolaika
#2199738
de tijden , zal ik er zeker niet bij tellen , dan zou ik zelfs met barfen duurder uit zijn als met , je weet wel , die bruine dingen , die ik eerder gaf hihi
nee het gaat me er meer om, ik wil altijd van die natuurlijke snackies kopen , maar als ik zie wat ze kosten ,jeetje zeg.
en , ik vind het natuurlijk leuk , als het om mijn hondjes gaat vind ik alles leuk :D
Gebruikersavatar
Door choopy
#2199747
Zonder de tijden die je nodig hebt om te snijden etc kom je dan grofweg op:
€1,66-€2,66 voor 300 gram.
Dan zit je op zo'n €5,53- €8,86 per kilo gedroogde pens

Rekenvoorbeeldje met hertenvlees, meestal kan spiervlees wel in een uurtje of 8-10
Prijs KwH is gemiddeld zo'n 21 a 22 cent.
De droger die ik heb gebruikt 250 Watt, wat neerkomt op 0,25kwh
0,25 kwh x 10 uur= 2,5 kwh verbruik aan stroom
2,5 kwh x 22 cent= 55 cent.
Kosten 1 kg hertenvlees: €4,00

Dan betaal je ongeveer voor 250 gram €4,55

Rekenvoorbeeldje met lamslong, meestal kan dat wel in een uurtje of 10
Prijs KwH is gemiddeld zo'n 21 a 22 cent.
De droger die ik heb gebruikt 250 Watt, wat neerkomt op 0,25kwh
0,25 kwh x 10 uur= 2,5 kwh verbruik aan stroom
2,5 kwh x 22 cent= 55 cent.
Kosten 1 kg lamslong: €1,50-€2,00

Omdat er meestal ook nog een luchtpijpje aanzit, hou je hier ongeveer 150-200 gram van over.
Dit kost je dan €2,05-€255
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2199755
nou denk wel dat je t er ruim uit haalt , zeker met 4 honden ;)
nou zijn er dingen die ik zelf niet droog, zoals pens en runderlippen, maar verder alles waar weinig tot geen vet aan zit...
zelf heb ik 2 bomanns waarvan ik alle schalen op elkaar zet , dit gaat sneller vind ik dan 2 apparte te gelijk .
en ja , het blijft ook een hobby want je stopt er tijd in ...maar je weet in ieder geval dat je onbehandelde gezonde snacks geeft
hier eten ze bv geen vers orgaan , als ik deze droog eten  ze het gelukkig wel op zodat het menu weer in balans is.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2199765
Ik heb de Severin.
Die had ik via Tieneke hier van het forum. Maar is ook in nederland wel te koop: http://www.factoryprices.nl/product_inf ... ogautomaat


Je hebt ook de Bomann, die hebben ook velen van hier:
http://www.aximax.nl/catalog/bomann-dr4 ... 82562.html

Deze heeft hetzelfde wattage, alleen schijnt deze er iets langer over te doen dan de Severin.
Maar dat heb ik van horen zeggen, geen idee of dat werkelijk zo is.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2199844
eigenlijk alles ;)
vet droogt niet maar mocht je bv een luchtpijp willen drogen met wat vet eraan kun je deze maar een korte tijd bewaren aan de openlucht (ivm schimmelen) , anders kun je t ook in de vriezer bewaren .....
visjes ( spiering en haring, kleine honden :biggrin2:) doe ik ook drogen ( stinkt wel de eerste uren) omdat ze geen rauwe vis eten
Gebruikersavatar
Door choopy
#2199867
Ik droog hier voornamelijk long, lever en eendenvoetjes.
Heb in het verleden ook wel pens gedroogd, maar dat mag ik niet meer van mn man. Dat ruik je behoorlijk namelijk.
Hartjes zijn ook goed te drogen en spiervlees.
Door Tanna
#2199874
Ik droog lamslong, lams-, geiten-, runder- en kippenlever, lams- en kippenhart en kippenlooppootjes. Vis drogen is ook eens een idee, want rauwe vis wordt hier niet zo enthousiast gegeten.
Door tycolaika
#2199883
ik zat net op zoo plus


ik had weer als voorbeeld hertenvlees genomen , zoals hier boven staat

ik heb dan gerekend , wat ik betaal voor een kilo

dat is dan 4,55 x 4 dan kom ik op de kilo prijs ? toch dat zou dan 18,20 zijn , plus de 2,85 van mijn gekocht verse kilo herten vlees is samen

is 21,05

nu kijk ik op zoo plus , waar ze zich 7,99 per 250 gram hert vragen als ik dat x 4 doe om aan de kilo te komen dan betaal ik daar 31,96

dus dan scheelt het toch wel degelijk of niet ? of zit ik nou op een te dure site te kijken , want ik bestel altijd bij zoo plus :P
Door Parelridder
#2199890
Ik droog m'n vleesjes langer, maar dan zijn ze zo kurkdroog. Dus super goed breekbaar en zonder problemen máánden goed te bewaren in een gesloten emmer en dus niet in de vriezer hoeft, zoals ik wel eens lees.

24 Uur drogen kost aan energie bij 250 watt 1,26 euro per drogertje. Op een drogertje gaan afhaneklijk van hoe dik je snijdt, 1-2 kilo. Hoe dikker gesneden, hoe langer het moet drogen uiteraard.
Ik snijd met de hand, dus wel dun maar niet niet flinter dun. Afhankelijk van de vleessoort en dikte droogt e.e.a hier 48 uur of soms langer.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2199909
tycolaika schreef: ik zat net op zoo plus


ik had weer als voorbeeld hertenvlees genomen , zoals hier boven staat

ik heb dan gerekend , wat ik betaal voor een kilo

dat is dan 4,55 x 4 dan kom ik op de kilo prijs ? toch dat zou dan 18,20 zijn , plus de 2,85 van mijn gekocht verse kilo herten vlees is samen

is 21,05

nu kijk ik op zoo plus , waar ze zich 7,99 per 250 gram hert vragen als ik dat x 4 doe om aan de kilo te komen dan betaal ik daar 31,96

dus dan scheelt het toch wel degelijk of niet ? of zit ik nou op een te dure site te kijken , want ik bestel altijd bij zoo plus :P
Dat heb je helemaal goed, alleen hoef je de prijs van 2,85 niet mee te nemen, ik had al 4 euro de kilo gerekend.
Het is zeker zo hoe duurder het vlees vers is, hoe meer verschil er zit in zelf drogen of gedroogd kopen.
Parelridder schreef: Ik droog m'n vleesjes langer, maar dan zijn ze zo kurkdroog. Dus super goed breekbaar en zonder problemen máánden goed te bewaren in een gesloten emmer en dus niet in de vriezer hoeft, zoals ik wel eens lees.

24 Uur drogen kost aan energie bij 250 watt 1,26 euro per drogertje. Op een drogertje gaan afhaneklijk van hoe dik je snijdt, 1-2 kilo. Hoe dikker gesneden, hoe langer het moet drogen uiteraard.
Ik snijd met de hand, dus wel dun maar niet niet flinter dun. Afhankelijk van de vleessoort en dikte droogt e.e.a hier 48 uur of soms langer.
Volgens mij ben je zo wel heel goedkoop uit. Denk dat hierbij de energiebelasting en btw niet bij in zit??
Hierbij een site met wat tarieven van dec 2011: http://www.woonenergie.nl/viewer/file.a ... einfoid=16
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door