Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2197213
Mijn oude tuttebel  van 10 jaar is gek op wild konijn . Dat heeft ze tot nu toe gegeten zonder vacht . Ze knaagt het nog prima weg , en het komt er van achteren ook prima uit .
Ze heeft sinds een aantal maanden wel haar ""oma menu ""    45 % vleesbot .... 30 % spiervlees ..... 15 % orgaan en 10 % groenten , vis lust ze niet en wordt vervangen door visolie

Ze eet wat vaker de zachtere vleesbot soorten , kwartelkarkas , parelhoenkarkas , kip (delen ) Bandit , parelhoenvleugels , eendennekkken en tam konijn (rugstuk borststuk )

Nu vraag ik me af of ik dit avontuur nog aan kan gaan met haar ? Qua vertering ? Of is het toch (mogelijk ) beter het vachtje er even af te halen ?
Ik lees nl nog weleens dat sommige honden moeilijker gaan poepen hierdoor , en op een mogelijke verstopping zit ik niet te wachten met opoe
Mijn eigen gevoel zegt .... eraf halen
#2197219
Ik zou nijntje ook villen. Ik merk aan Ot dat ze toch sneller haarballen krijgt als ze veel muizen of een weekendrat eet, dus een vacht heeft zeker invloed op de spijsvertering. Zo'n vacht met vel is ook erg taai. Ik merk het aan Ot dat ze bv hamsters niet wegkrijgt, omdat de vacht en vel te taai zijn. Nu is Ot maar een klein poesje en een slechte knager, maar ik denk als ik het vertaal naar hond, het ongeveer gelijk zal zijn. Vachten hebben naar mijn idee een soort werking als ruwe vezel. Aangezien je al groentemix voert, zou ik daarom de vacht ook achterwege laten.

Als je de vacht van nijntje bewaart, kan je deze looien en er mooie sloffen van maken. Of een etui.
Edit: toupetje voor de baas is misschien ook leuk  :P
Laatst gewijzigd door koekje op vr 16 dec 2011, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2197221
Een konijn heeft relatief veel vacht tov de hoeveelheid vlees/bot. Als je denkt dat het problemen kan opleveren kun je een deel er vanaf halen. Als je vaker aan konijn met vacht gaat komen dan zou ik een deel vacht wel uitproberen. Zien hoe dat gaat. Hier hebben de honden geen problemen met het verteren van vel en de haren komen er weer uit. Ik zou dan ook zelf wel een heel konijn durven geven :)
#2197254
Hier hebben ze de mooiste drollen wanneer ze een hjaas/konijn geheel hebben gehad... Maar jij weet als geen ander hoe ze ergens op reageert. Wat voor mijn honden geldt is niet perse van toepassing op jou beessie...
Waarom iets doen als je het zelf niet vertrouwt zeg ik dan..
#2197293
Koekje , een geweldig leuk idee , een toupet  van een nijn als kerst cadeau voor de baas  ;D ;D
En idd ik denk dat Noa het ook niet (zo ) goed meer weg krijgt

Esther , ik zou dan bv eens een voorpootje kunnen proberen , met vachtje ?

Jara , ik lees dat idd wel vaker dat sommige honden mooie ontlasting hebben , maar ik zit dus toch een beetje aan te hikken tegen haar leeftijd
Noa is een Engelse Bulldog van 10 jaar en dat is voor het ras best een behoorlijke leeftijd

Ik denk wel dat ze er heel snel bij is hoor als dat voor haar neus ligt  :biggrin2:
#2198066
Mijn ervaring is juist dat er super gepoept wordt als ze een complete haas of konijn eten. Het botpercentage ligt een stuk lager dan in hun "normale" maaltijd (die bevat 50% vleesbot) en het orgaangedeelte een stuk hoger, alle darmen worden namelijk ook gegeten. Maar op een of andere manier (juist dankzij huid en haar???) krijgen ze er keurige poepies van.
#2198484
Ik zou nijntje ook villen. Ik merk aan Ot dat ze toch sneller haarballen krijgt als ze veel muizen of een weekendrat eet, dus een vacht heeft zeker invloed op de spijsvertering. Zo'n vacht met vel is ook erg taai. Ik merk het aan Ot dat ze bv hamsters niet wegkrijgt, omdat de vacht en vel te taai zijn. Nu is Ot maar een klein poesje en een slechte knager, maar ik denk als ik het vertaal naar hond, het ongeveer gelijk zal zijn. Vachten hebben naar mijn idee een soort werking als ruwe vezel.
Ik heb juist altijd geleerd dat muizen en ratten e.d. met velletje juist goed zijn om haarballen te voorkomen. Dit vachtje werkt namelijk als borsteltje in de darmen om alles mee te nemen wat daar niet hoort te zitten. Dit geldt wel voor fretten maar ik denk niet dat dit bij een kat zoveel anders is. Ben er altijd van uitgegaan dat dit verhaal klopt.
#2198501
Haarballen zitten in de maag.
Ot heeft een witte vacht en vaak heb ik donkere (zwarte en grijze) muizen. Als Ot dan na 3 dagen veel muizen eten ineens een haarbal heeft met alleen donkere haren, komt dat toch echt van de muizen. Sien wordt niet door Ot gewassen en Sien is ook nog eens rood.
Ot gaat overigens niet beter of mooier kakken na veel dingen met vacht eten. Ik ben eerder geneigd te zeggen dat ze er juist meer harde drollen van krijgt. Ik heb dit niet volledig proefondervindelijk vernomen, aangezien Ot niet dagen achter elkaar alleen maar prooidieren met vacht krijgt te eten.
Kuikentjes hebben overigens hier geen invloed op de spijsvertering en zelfs Sien lust ze zonder pardon. Ik denk dat het pluis te zacht is.
#2199055
Het geven van vacht werkt als een soort van borstel in de darmen en reinigt de boel van binnen.
Ik zou beginnen met een klein deel vacht eraan laten, dus niet heel veel in 1x en dan kijken hoe ze erop reageert en hoe het poepen gaat.
En dan niet elke dag. Dus na een dag met vacht de dag erna iets zonder. En als het dan goed gaat kun je wat meer gaan geven.
#2200728
Wendi schreef: volgens mij is het allemaal nogal nat vanbinnen en een natte vacht zie ik niet als borstel voor de darmen dienen eerlijk gezegd :-\
Het is ook geen natte vacht die door de darmen gaat, maar losse haren, de rest is opgelost in de maag. Als je er maar genoeg van hebt vegen die de boel echt wel schoon. Die van mij vegen hun darmen schoon met gras als het moet. 15-20 minuten gras vreten, dan gaan lopen en na 10 minuten komt alles er aan de achterkant uit inclusief dat wat hun dwars zat.  Ongelooflijk maar waar, zo snel gaat dat gras er doorheen. En dat natuurlijk bij voorkeur midden in de nacht  :-X  En dan weer snel naar huis en daar met een grote zucht lekker in slaap vallen, het baasje als een zombie achterlatend  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door