Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cizsel
#2173080
Gandii's ideale gewicht is ongeveer 4,6kg en ik ga uit van 3% per kilo lichaamsgewicht per dag.
Ik ben uitgegaan van de standaardpercentages vooralsnog en pas dat pas aan als dat nodig blijkt te zijn.

Ik ga zsm met Storm beginnen met barfen en dan gaat Gandii ook mee doen.
Dus ik heb een menuutje samengesteld waar ik wat commentaar op zou willen.

Ik schrijf het heel erg precies op met de grammen maar in het echt zal het wel wat soepeler uitpakken denk ik

140g /dag
900g / week

450g vleesbot = 65g/dag
196g spiervlees = 28g/dag
147g orgaanvlees = 21g/dag
147g bijproducten = 21g/dag

MAANDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g eendenvlees, 42g lamshart
DINSDAG:
OCHTEND - 65g kippenrug
AVOND - 28g rundvlees, 1 rauw ei
WOENSDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g kalkoendijvlees, 20g kippenhart, 22g kippenlever
DONDERDAG:
OCHTEND - 65g konijnenrug
AVOND - 28g rundvlees, 1 rauw ei
VRIJDAG:
OCHTEND - 65g eendennek
AVOND - 28g kipfilet, 42g lamshart
ZATERDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g eendenvlees, 20g parelhoenlever, 22g kippenhart
ZONDAG:
OCHTEND - 1 rauw ei, 65g kippenrug
AVOND - 28g rundvlees, 20g lamshart, 22g konijnenlever
Door Limpy
#2173087
Ik mis niertjes in je menu?
En wat zie jij als bijprodukten? Zie die ook niet terug in je menu, tenzij het dat ei is.
Door Cizsel
#2173096
Limpy schreef: Ik mis niertjes in je menu?
En wat zie jij als bijprodukten? Zie die ook niet terug in je menu, tenzij het dat ei is.
Oeps je hebt gelijk :o ga even niertjes toevoegen

Ja het bijproduct is ei, voor Gandii. Hij lust geen groenten (heb al eens verschillende dingen geprobeerd en hij haalt overal z'n neus voor op).
Zuivel heb ik er niet in gestopt omdat honden daar heel slecht tegen kunnen, ben ik net achter gekomen, is dat voor katten anders?

Met nier:

MAANDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g eendenvlees, 22g lamshart, 20g konijnenniertjes
DINSDAG:
OCHTEND - 65g kippenrug
AVOND - 28g rundvlees, 1 rauw ei
WOENSDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g kalkoendijvlees, 20g kippenhart, 22g kippenlever
DONDERDAG:
OCHTEND - 65g konijnenrug
AVOND - 28g rundvlees, 1 rauw ei
VRIJDAG:
OCHTEND - 65g eendennek
AVOND - 28g kipfilet, 42g lamshart
ZATERDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g eendenvlees, 20g parelhoenlever, 22g konijnenniertjes
ZONDAG:
OCHTEND - 1 rauw ei, 65g kippenrug
AVOND - 28g rundvlees, 20g lamshart, 22g konijnenlever
Door Limpy
#2173113
Katten hebben niet echt zuivel nodig , in principe ook geen groente (hier komen ze alleen maar zeuren om asperges maar die vind ik zelf te lekker)

Qua variatie zit je wel goed, als hij gewent is om vleesbot goed te kauwen zou je de kippennekjes eens kunnen afwisselen met bv eendennekken of parelhoenvleugels of kwartel voor de variatie (of lust hij dat niet)
Ben je niet bang voor diarree als je alleen maar spiervlees bij het orgaan geeft?
Wellicht orgaan+vleesbot over 2x per dag verdelen?
Door Cizsel
#2173117
Nou ik ben hier dus helemaal nieuw in
Ga nu over vooral omdat Storm erg veel problemen lijkt te hebben met de KIVO (althans we hopen dat het allemaal beter wordt op BARF) en omdat andere KVV te duur zijn. En omdat ik Gandii weer terug op vers wil.

Hij is gewend om vleesbot te kauwen maar heeft het een tijdje niet echt gedaan, dus vandaar wat meer kippennekjes nu eerst.

Ik weet niet of Gandii ervan in de diarree zou raken. Dat is een hele goede vraag. Maar ik voer Gandii twee keer per dag omdat ik dat voor katten beter vindt, Storm krijgt 1x, en dit leek mij een handige oplossing.
Anders moet ik de botten zo klein hakken :P

Zou ik het eerst zo kunnen proberen, en als hij er diarree van krijgt het toch beter verdelen?
Door Limpy
#2173128
Wellicht heeft gandii er idd helemaal geen last van, gewoon uitproberen dus!
En anders: 65 gr kipnekjes zullen 2 stuks zijn als t kleintjes zijn?
´s morgens 1 en ´s avonds 1 icm orgaan... als ze mega zijn 2x een halve icm orgaan....
Ja met zelf samenstellen weet je iig wat en hoeveel er in gaat (wel zo handig voor storm) en het scheelt idd nogal met de meeste kvv´s.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2173344
Ik geef weer dezelfde opmerking als bij Storm, ik zou je orgaan in grotere porties laten.
Ik heb echt geen overzicht hoeveel je van elk orgaan nu voert, maar als je 5 dagen orgaan wil geven zou ik zelf voor 2 dagen hart, 2 dagen lever en 1 dag nier gaan.
Kan op dezelfde dagen als Storm dat orgaan krijgt. Maakt het je een stuk gemakkelijker. ;)

Verder nog vis.

En ik zou persoonlijk proberen minstens 2 eitjes per week te vervangen door kuiken. Katten eten namelijk meestal de eischaal niet mee op (wat Storm wel kan, gewoon het ei aantikken), waardoor de fosfor-calciumbalans niet helemaal juist zit in een ei zonder schil. En die balans is juist heel erg belangrijk bij katten.  Bij een kuiken klopt die balans een stuk beter maar voor de rest is de samestelling erg gelijkaardig.  Daarom zou ik voor kuiken gaan.  Het is ook iets meer knaagwerk enz...
Het kan wel hoor, als ei geven. Want je hebt vrij veel vleesbot en dus zal de calcium in het bot dan wel compenseren voor dat beetje eischaal dat je zou verliezen.  Het kan dus niet echt kwaad hoor.
Persoonlijk zou ik niet meer dan 1 keer per week een eitje geven en voor de rest eventueel kuiken, maar dat is eigenlijk echt je eigen keuze. ;)
Door Cizsel
#2173536
Kuiken is een goed idee! Dat ligt hier vrij standaard in de vriezer dus dat is geen probleem :)

Ik ga nog even naar orgaanvlees kijken en het wat beter proberen te verdelen.
Door Cizsel
#2173831
Met al jullie tips kom ik op het volgende uit:

MAANDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g eendenvlees, 42g konijnenniertjes
DINSDAG:
OCHTEND - 65g kippenrug
AVOND - 28g rundvlees, 1 a 2 kuikens
WOENSDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g kalkoendijvlees, 42g parelhoenlever
DONDERDAG:
OCHTEND - 65g konijnenrug
AVOND - 28g sardines, 1 a 2 kuikens
VRIJDAG:
OCHTEND - 65g eendennek
AVOND - 28g kipfilet, 42g lamshart
ZATERDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g eendenvlees, 42g konijnenniertjes
ZONDAG:
OCHTEND - 1 a 2 kuikens, 65g kippenrug
AVOND - 28g rundvlees, 42g lamshart

Ik heb vis toegevoegd op donderdag, sardines.
De eieren vervang ik door kuikens, dit is dus het 'bijproduct'
Verder ga ik orgaan per dag voeren
Door Cizsel
#2173850
Ik wil ook per direct gaan bestellen zodat ik over 1-2 weken kan beginnen :D
Kom aan m'n minimumbedrag dus dat is het niet
Maar m'n vriezers zitten nog te vol, moet eerst wat meer oude KVV uit
Zit financieel helaas niet sterk genoeg om het gewoon weg te gooien, maar ben er wel een beetje klaar mee :(
Storm moet het er maar even mee doen, maar hoop zsm te bestellen en dan gaat Gandii ook weer terug op vers!

Maar het menu is zo goedgekeurd, bij wijze van?  :biggrin2:
Want dan laat ik 't zoals het is totdat blijkt dat er wat aangepast moet worden
Door Limpy
#2173860
Zou het even zo laten, als blijkt dat hij meer aankan qua knaagwerk kan je het altijd nog aanpassen.

Als je v/d kvv afwilt (niet weggooieen idd, is sund), kun je altijd nog proberen om t via "vraag en aanbod"-hoekje te verkopen...
(deed ik ook wel als ik iets te ijverig iets had ingeslagen maar mn monsters het echt niet lusten)
Door Cizsel
#2199121
Het uiteindelijke menu is een klein beetje aangepast, vanwege welke ingrediënten ik uiteindelijk exact bestelde. Zo wordt het geen konijnenrug, maar karkas, geen makreel maar zalm, dat soort dingetjes.
Maar nu, voorlopig definitief! (tot ik het vertrouw om misschien iets meer te varieren in vleesbot als hij het goed gewend is, of er een andere duidelijke aanleiding is om het menu eerder aan te passen  ::))

MAANDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g eendenvlees, 42g konijnenniertjes
DINSDAG:
OCHTEND - 65g kipkarkas
AVOND - 28g rundvlees, 1 kuiken
WOENSDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g kalkoendijvlees, 42g parelhoenlever
DONDERDAG:
OCHTEND - 65g konijnenkarkas
AVOND - 28g makreel, 1 kuiken
VRIJDAG:
OCHTEND - 65g eendennek
AVOND - 28g kipfilet, 42g lamshart
ZATERDAG:
OCHTEND - 65g kippennek
AVOND - 28g eendenvlees, 42g kippenlever
ZONDAG:
OCHTEND - 1 kuiken, 65g kippenkarkas
AVOND - 28g rundvlees, 42g lamshart
Door Cizsel
#2227465
Pfff. nou
Gandii is dit weekend begonnen.
Ik heb met m'n stomme kop gedacht "oh doe maar gewoon in de vriezer, dat hou ik wel uit elkaar" haha
Dus hij krijgt nu niet precies z'n menu, maar wel iedere dag vleesbot, spiervlees en orgaanvlees.

De eerste dag at hij alles keurig op.
De tweede dag heeft hij z'n kippennek opgegeten, en z'n orgaan en spiervlees laten liggen.
De derde dag heeft hij met tegenzin z'n eendennek opgegeten, en weer z'n orgaan en spiervlees laten liggen.

Vandaag dacht ik, nou maar geen vleesbot want hij zal zo ongeveer krijt poepen. Dus orgaan en spiervlees eruit gelegd, alles is keurig opgegeten...

Nou weet ik ff niet waar ik aan toe ben. Moet ik gewoon stug blijven volhouden? Is het hem misschien niet vers genoeg? (te lang staan ontdooien zegmaar)? Wat raden jullie aan?
Door flin
#2227471
probleem had ik hier ook:

lekkere dingen eruit vissen, daarna lopen mieren met dingen die niet zo lekker (blijkbaar) zijn...

ik (als in 'ik' verhaal) maal veel doorelkaar, zodat iedereen dan toch alles vreet, daarnaasr krijgen ze wat dingen om te knagen:
zoals: kippennekje, en kwartel/duif, ook zijn er 2 die kleine prooitjes zo wegeten (gerbil vooral)

~
niet vers genoeg, kan, uitgedroogd (wat hier ook wel n's gebeurd) is nog wèl lekkur, maar meur = per definitie niet lekkur!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door