Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#219776
Ik wil Pinkel voorlopig af en toe wat vitamine B complex tabletjes geven (voor d'r rug) en Glucosamine. Maar madammeke vreet die dingen niet >:(. Ik bedoel, ik gooi ze door haar eten: ze eet alles op maar laat 'keurig' de tabletten liggen.

Verstop ik de tabletten in kaas of iets anders: eet ze 'keurig' op, maar spuugt de tabletjes uit.

Dus ik dacht slim te zijn: de tabletten pletten tot poeder (in de vijzel) en dit door haar eten gooien. Dat gaat flitsend. Maar nu las ik op de verpakking van de tabletjes (beide - beide ook van de Hema) dat je de tabletten heel moet innemen.......

Is dat ook echt zo of kan het geen kwaad ze te pletten?
Door Peet
#219780
??? Ik zou niet weten waarom niet...Als ze de werkzame stof maar binnenkrijgen, toch?

Misschien dat ze aanbevelen om de pil heel door te slikken omdat 'ie erg vies is?
Het is toch geen capsule, die langzaam moet oplossen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#219782
Het kan zijn dat er een coating om de tabletten zit, meestal om de smaak te verdoezelen, maar soms ook omdat de vitaminen niet in aanraking met het maagzuur mogen komen. In dit geval denk ik dat het voor de smaak is en dan maakt het niet uit als je ze fijn maakt.
Door Lizzy
#219811
De vitamine B pillen bevatten glansmiddel. Dat zit vast aan de buitenkant! Ik denk dat dat is om de tablet makkelijker doorgeslikt te krijgen? En aangezien die dingen geweldig meuren ( :-X) zal dat vast voor de smaak zijn ja.

Nog een vraagje: ik heb ook de chlorella voor de honden geplet. Ik neem dan een hele pot chlorella, plet het hele zooitje, meng dat met bijenpollen en wat zeewier en zo nu en dan krijgen ze een lepeltje. Nou wilde ik voor Pinkel dus een aantal van die vitamine B complet pillen geplet door dit mengsel kwakken. Moet toch kunnen? Of niet?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#219812
Maar dat wordt toch moeilijk als de vitaminen niet in aanraking mogen komen met het maagzuur, want als het maagzuur de coating niet kan oplossen dan kan die pil dus niet verteerd worden en heeft dus die hele pil geen effect..... ??? of heb ik het mis ???
Door Peet
#219816
Zoals Hitam al zegt: in dit geval moet het kunnen....Dus ik zou het gewoon doen, als dit de manier is waarop je het bij haar binnenkrijgt... ;)
Door Lizzy
#219817
Peet schreef: Zoals Hitam al zegt: in dit geval moet het kunnen....Dus ik zou het gewoon doen, als dit de manier is waarop je het bij haar binnenkrijgt... ;)
Ja OK, ga ik doen! Maar ik wilde eigenlijk ook weten of je deze geplette vitamine B pillen kan mengen met Chorella en zeewier en bijenpollen (dit uit puur gemakzucht). Of is jouw antwoord daarop ook : JAAAHAAAA ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 07 dec 2004, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#219819
JAAAAAAAAAAHHHAAAAAAAAAAAA ;D ;D ;D

(maar ik zou dus niet het hele busje vit B tot poeder malen en dan door de rest mengen. Dus elke keer haar dagelijkse portie malen. Anders zouden de vitamientjes misschien kunnen oxideren ofzo,....of dat de werking minder wordt .....dus niet alles in 1 keer door de rest mengen :))
Door Lizzy
#219820
Peet schreef: JAAAAAAAAAAHHHAAAAAAAAAAAA ;D ;D ;D

(maar ik zou dus niet het hele busje vit B tot poeder malen en dan door de rest mengen. Dus elke keer haar dagelijkse portie malen. Anders zouden de vitamientjes misschien kunnen oxideren ofzo,....of dat de werking minder wordt .....dus niet alles in 1 keer door de rest mengen :))
Maar dan is het antwoord op mijn laatste (2de) vraag toch NEEEEEHEEEEEEEE ;D ;D ;D!
Door Peet
#219822
Het is maar hoe je 't leest: (sorry...eigenwijs).... :P
Kan je de pillen vermengen met de rest van het poeder? Ja.

Maar als je bedoelt alles in 1 keer malen, in pot doen, deksel erop, dagelijks geven tot de hele pot leeg is....dan zou ik dat niet doen. Ik weet niet precies hoe vit B zich gedraagt als het geplet is, en of het "vergaat" of verandert, of oxideert of zoiets.....dus dat zou ik niet doen....
(Toch aan het werk jij...dus.... ;D ;D).
Door 202spots
#219828
Lizzy...is 't niet veel makkelijker om de pil gewoon achter in de keelgat te doen..mond dicht...kusje op de neus totdat ze slikt en weg is pil... ;)

wat meestal ook goed werkt is de pil in balletje gemalen of stukje vers te rollen..dat EERST geven en dan gelijk 'n ander stukje vlees voor hun neus houden wat ze willen happen zogauw ze de vlees met de pil hebben ingeslikt..
Door Femke
#219904
hier doe ik ook: 3 stukjes kaas op een rijtje, in de tweede de pil. Meestal hebben ze zo'n haast omdat er nog een blokkie kaas zit aan te komen dat het 'hap, slik, weg' is
Door lekker kort
#219908
Hier gaat het in een stukje vlees, weigeren of laten liggen?

Schuurdeur open, pil acterin (zover dat er geen weg meer terug is), bek dicht en neus dicht houden volgt er automatische een slik reflex de tong gaat over de neus en weg is alles.

Zo weet ik zeker dat alles erin zit.
Laatst gewijzigd door lekker kort op di 07 dec 2004, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#219910
Ja, da's allemaal leuk, maar Pinkel is van een apart slag.... Die presteert het om 10 minuten later alsnog de pil eruit te gooien (en soms te kotsen). Vandaar dat ik hier alles plet. Ook heel makkelijk: grote lege pot nemen: alles pletten en in pot gooien en af en toe een scheppie ervan geven. Maar van Peet mag ik niet de vitamientjes B erdoorheen pletten. Ik mag wel pletten, maar niet een voorraadje pletten en door de rest van de geplette pillen pletteren ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door