Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#2196857
Reus krijgt zo eens in de 1 a 2 weken een halve zalmkop. dat kreeg hij al wel vaker, maar de laatste tijd vallen ze niet zo goed. hij heeft zo'n 5 a 6 uur daarna dunne, gelige en stinkende ontlasting, die hij vrij moeilijk op kan houden en ook wat last van gas in de darmen, zegmaar. Ik geef de zalmkop nu expres al 's middags, zodat hij nog minstens 2 keer uitgelaten wordt voor het naar bed gaan. (hij poepte een paar weken geleden zijn hele bench onder, arm beestje).

maar wat nu te doen? na die ene keer is het wel weer over, maar vervelend is het natuurlijk wel. hij lijkt niet misselijk, geen buikpijn, moet alleen maar ontzettend nodig.

zo'n halve zalmkop is een behoorlijk grote portie voor hem, dus iets van bot er bij geven lijkt me wat veel. Hij vindt ze super lekker en is er ook een behoorlijk tijdje lekker knagend zoet mee. zou het dus zonde vinden om ze uit zijn menu te halen ook omdat de vis voor zijn huid problemen natuurlijk erg gewenst is.

misschien zijn sardientjes beter voor hem? of heeft iemand een ander idee?
Door Nynke
#2196859
misschien eerst eens een stuk zalmgraat proberen ipv een halve kop?  :-\ :-\  Hoeveel weegt Reus eigenlijk?
Door nienk
#2196868
ohja zalmgraat is in verhouding meer 'bot' hè? goed idee. zal eens kijken op de markt.

Reus weegt 6.3 kilo, hij eet normaal zo tussen de 150 en 200 gram per dag, in 1 portie. die halve zalmkoppen wegen 250/300 gram.
Door Nynke
#2197998
nienk schreef: ohja zalmgraat is in verhouding meer 'bot' hè? goed idee. zal eens kijken op de markt.

Reus weegt 6.3 kilo, hij eet normaal zo tussen de 150 en 200 gram per dag, in 1 portie. die halve zalmkoppen wegen 250/300 gram.
ja, zalmgraat bevat, denk ik, idd meer bot, maar aan de andere kant denk ik dat het beter verteert voor de minder grote honden  ;)
Door nienk
#2198010
hoe bedoel je beter verteert? dat zo'n zalmkop gewoon ook wel moeilijk eten is en dat het daardoor misschien niet helemaal lekker valt?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2198054
denk dat een hele portie zalmkop te veel van het goede is
zou een halve portie met iets anders geven ( karkas evt)
Door nienk
#2198114
Limpy schreef: Omdat graat zachter is dan kop?
zou ie er dan niet nog zachter van gaan poepen?
lauraV schreef: denk dat een hele portie zalmkop te veel van het goede is
zou een halve portie met iets anders geven ( karkas evt)
hij krijgt dus al een halve hè. en dat is juist zo lekker knagen. hij krijgt ook wel zalmmix (kiezebrink) als spiervlees en dat gaat prima. maarja, dan reken ik gemalen karkas dus wel als spiervlees.

het is zo raar dat hij ze eerst prima kon hebben. wel een beetje zachte poep, maar  niet zoals de laatste tijd.

wat denken jullie, zou dat van sardientjes minder zijn? is dat minder vet?
Door Lizzy
#2198432
Je kunt sardientjes proberen (probeer dan eerst 1/2 sardientje per dag) of probeer eens biologische zalmkoppen te scoren, om te kijken of dat beter valt!
Door nienk
#2198493
Lizzy schreef: Je kunt sardientjes proberen (probeer dan eerst 1/2 sardientje per dag) of probeer eens biologische zalmkoppen te scoren, om te kijken of dat beter valt!
bio zalm, daar had ik ook nog niet aan gedacht. dank voor de tip! ik ga eens op zoek wat er hier in de buurt te krijgen is, we hebben we ergens een poep sjieke visboer, die heeft vast ook bio.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2198717
Ik denk dat enkel zalm op een dag een te grote portie is.
Zalmgraat kan je beter in kleinere porties delen dan kop en dan kan je zalmgraat met wat extra vleesbot combineren. Zo kan je toch nog zalm blijven geven, en misschien vind hij het even lekker... Dat weet ik natuurlijk niet.

Een sardientje geven wordt daarbij dan niet uitgesloten want je hebt dan maar de helft zoveel vis in zijn menu, dus op een andere dag een sardientje of haring of zo, is ook wel leuk.  ;)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2198746
nienk schreef: het is zo raar dat hij ze eerst prima kon hebben. wel een beetje zachte poep, maar  niet zoals de laatste tijd.
Bono kon lang een hele kop op zonder problemen. Op een gegeven moment hetzelfde probleem als Reus heeft; dunne, stinkende ontlasting.
Hij krijgt sinds die tijd 2x per week een halve en dat gaat perfect  :)
Door nienk
#2198760
Inge en Bono schreef: Bono kon lang een hele kop op zonder problemen. Op een gegeven moment hetzelfde probleem als Reus heeft; dunne, stinkende ontlasting.
Hij krijgt sinds die tijd 2x per week een halve en dat gaat perfect  :)
ok, het komt dus wel vaker voor.

ik heb nog een paar halve liggen, zal die wel door de helft doen en dan proberen of het beter gaat. en bij de visboer vragen om zalmgraat en sardientjes.

dank allen voor de tips!
Door MJoze
#2198887
Van zalmlijven kunnen ze wel harde ontlasting krijgen, mijn JRs in ieder geval wel, dus ik zou er geen vleesbot bij geven.
Ze vinden de zalmlijven wel heerlijk. ;D

Groetjes, MJ
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door