Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bassoui
#2198540
hoi
ik heb een engelse bulldog
en ben nu ongeveer een jaar aan het barfen
toen ik begon woog hij ongeveer 28.5 kilo
en nu laatst nog maar 23.5 kilo
ik heb dat menu gemaakt voor een 30 kilo hond
Vleesbotten      50%    2100    gram 
Spiervlees          29%    1218    gram 
Orgaanvlees      14%    588    gram   
Vis                        7%    294    gram
maarja wat kan ik nu het beste doen om hem weer wat dikker te krijgen
wat botvlees vervangen door spiervlees of gewoon van alles meer gaan geven
heb trouwens iets van 40 kilo vlees nog in de vriezer allemaal al goed verpakt dus dat word teveel werk om grotere porties te maken
Door De Geijsjes
#2198543
Ik zou van alles gewoon meer geven. Ik weet niet wat je aan diersoorten geeft, maar
je zou ook de wat vettere diersoorten kunnen geven als je nu alleen de magere diersoorten geeft  ;)
Door Miranda 1
#2198582
Ik ga 1 van mijn honden ook meer geven. Ik heb van sommige dingen ook al porties liggen. Maar per 3 dagen kan ik 1 portie meer geven, dat extra portie verdeel ik dan weer over 2 dagen. Dus misschien kun jij ook voor jezelf zoeen berekening maken? Dat hij uiteindelijk over de week of over 3 weken genomen toch meer krijgt.
Door nienk
#2198596
wat kreeg hij voor dat je ging barfen?

en wordt hij ook mager of was hij misschien gewoon een paar kilo te zwaar?
Door Nynke
#2198598
nienk schreef: en wordt hij ook mager of was hij misschien gewoon een paar kilo te zwaar?
Dat was ook mijn vraag; misschien is hij nu wat meer afgetraind zeg maar ??
Door Monoxxide
#2198610
Hoe oud is hij?
Mijn menu is gemaakt voor een 25.5 kg 1jarige reu en zit toch wel beetje boven de hoeveelheid wat jij geeft.
Zou hier zelfs nog wat meer kunnen geven maar heb ze niet graag "te dik", hij staat erg strak in het pak.
23.5 kg vind ik dan toch weinig voor een reu, maar dat kun je zo over internet niet beoordelen natuurlijk.

vb van mijn hoeveelheid.
Amadeus per week
Menu voor een hond, 1 jaar oud, 25,5 kilo. Hoeveelheid: 3% van 25,5 kilo = 765 gram per dag / 5355 gram per week Rauw vleesbot 50% : 2678 gr. Groentes 0% : 0 gr. Orgaanvlees 15% : 803 gr. Spiervlees 35% : 1874 gr.
Vis krijgen ze hier als extra op vrijdag buiten het menu.
Laatst gewijzigd door Monoxxide op za 17 dec 2011, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#2198646
Ik zou hem ook een hoger percentage geven. Je geeft nu 2% van 30kg, zou hem op 3% zetten. En misschien bot wat omlaag en spiervlees omhoog. Bv 45% bot en 34% spier.
Door bassoui
#2198925
voordat ik ging barfen kreeg hij brok die royal canin bulldog brok
en nu krijgt hij
kippenek
eendenek
konijnkarkas
eendevleugel
paard
hert
rund
orgaan vlees meestal van kip eend en konijn
en sardientjes als vis
maar ik zal eerst wel is proberen met een extra portie spiervlees in de week kijken of dat een beetje helpt
en als ik weer nieuw spul krijg maak ik de porties voor 3% van 30 kilo
hij is trouwens bijna 4 jaar nu
en hij is wel gespierd maar ook te dun naar mijn mening zie em liever wat voller
Door nienk
#2198948
ok.

wat bedoel je met te dun en dat je hem liever wat voller ziet? de meeste honden die je op straat ziet zijn (tenzij je toevallig in een straat met alleen maar barfers woont) veel te dik. te rond, te vadsig, log en zwaar.

van barf/rauw worden honden gespierd, de brandstof uit het eten wordt omgezet in energie en spiermassa, veel minder in vet. de brandstof uit brok wordt omgezet in een hele boel poep en veel sneller in lichaamsvet.

dat je hond nu op barf dus wat droger en strakker is, dat is alleen maar logisch. het is belangrijk dat zijn spiermassa niet afneemt, maar net aan wat ribben kunnen zien is niet erg. (al verschilt dit misschien per ras)

als je wilt dat hij meer spier krijgt, dan zul je meer moeten voeren, maar ook meer met hem moeten ondernemen. sporten. zwemmen ofzo. stevig wandelen. misschien vindt hij van die spelletjes zoals hier laatst een topic was met een pitbull ook wel wat?

aan de andere kant is 5 kilo afvallen in een jaar tijd best veel. maar op zo'n grote hond toch ook weer niet heel veel.

is hij verder helemaal in orde?
Door miik
#2199060
Ik zou gewoon meer gaan voeren.
Wat je kunt doen omdat je al porties klaar hebt is dat je een extra portie eruit haalt. En die over 2 of 3 dagen verdeelt en dat er extra bij geeft.
Of als je hond graag eet dat je zo'n extra portie als onbijt geeft (dus 2 maaltijden op 1 dag) en dat je dit bv 2x per week doet. Totdat je weer nieuw vlees krijgt en grotere porties kunt maken.
Mijn Vivi was heel moeilijk op gewicht te krijgen, dus die ben ik tafel restjes gaan geven (aardappel/rijst). Zij had die extra koolhydraten nodig.
Zij kreeg dunne ontlasting als ik meer vlees gingvoeren.
Door bassoui
#2199120
sporten en zwemmen zit er niet in het is een engelse bulldog
ik loop best wel veel met hem vooral nu nu het wat kouder is
hij kan een uur stevig doorlopen goed vol houden maar dan slaapt hij die en de volgende dag haast helemaal haha
ik hoor van heel veel mensen dat hij echt te dun is en ik vind 5 kilo op ongeveer 30 best wel veel in 1 jaar
en toen zag hij er gewoon goed uit had ook energie genoeg voor een bull dan
en het kan natuurlijk geen kwaad dat hij er wat kilo's bij krijgt
dus geef hem gewoon eerst 1 portie spiervlees extra dan in de week en kijk dat een maandje aan
en word het dan beter blijf ik dat gewoon doen
of gooi de % omhoog
weet niet wat beter voor hem is
Door Monoxxide
#2199126
Indy mijn teefje heeft op een moment ook tegen de 30 kg gezeten. Zij was echt "te vet", ik zag dat in het begin zelf niet. Zij weegt nu 24.5 en doet het veel beter. Te zwaar is nefast voor elke hond maar zeker voor ons ras. Heb daar in de tijd een topic over gehad op bullenforum.
http://www.bulldogforum.nl/showthread.php?t=16226

Jullie hebben natuurlijk een reutje en daar lijkt 23.5kg wel weinig voor (ben wel nieuwschierig voor een foto).
Zou zoals de andere voorstellen een extra portie uitleggen om op 2 dagen extra te geven.
Dit was Indy toen ze te dik was, als ik daar nu naar kijk dan denk ik bij mijn eigen...hoe zag je dat niet zelf.
Afbeelding
Door smulpaap
#2327415
Als jouw reu verder echt gezond is zou ik hem voorlopig even meer gaan voeren . Wat geef je nu ? 2 % misschien ? je zou dan naar 2,5 % kunnen gaan . Meer voeren dus .
Verder ben ik het met mijn voorgangers eens , Zeker Engelse Bullen worden wandelende  spaarvarkens op brok , en ik vind 28,5 kg ook voor een reu best veel . Als een reu eens 23,5 a 25,5 kg weegt is dat mans zat . Ze veranderen echt van bouw als je ze eenmaal barf voert . Ik zie van verre al precies wat een Bull te eten krijgt als ik er eentje tegenkom .
Een Bull die goed gevoert wordt , vers dus zit veel strakker in het pak , is en blijft veel fitter en blijft op een gezond gewicht . Mijn jongste eet rustig 700 a 750 gram weg als ze erg actief is en blijft prima op gewicht . En .... je zult zien als je enemaal een tijd barf voert dat je Bull vanzelf actiever wordt . Zo is dat hier tenminste wel gegaan , ik heb een herplaatser opgenomen van toen 6,5 jaar . Niet vooruit te branden , altijd slecht gegeten , er werd nooit iets mee gedaan . Maar na een jaar is ze enorm verandert , en over een paar maanden wordt ze 11 jaar . Ik gil al jaren tegen Bulldog eigenaren geef ze vers . Want lui worden ze van teveel ballast in al die brokkenmuk , verder is het een aanslag op hun gewrichten etc .
Door smulpaap
#2327418
Ik heb nog even een foto opgezocht van de oudste van bijna 11 jaar , misschien voor jouw een voorbeeld om te zien hoe een Barf Bull eruit ziet , dus ook op oudere leeftijd hoeven het nog geen wandelde spaarvarkens te zijn /worden

Afbeelding
Door saluki
#2329545
Volgens mij is het alleen maar goed voor je hond dat hij wat is afgevallen. Als hij nu al na een uur wandelen twee dagen uitgeteld is, is hij dan met vijf kilo erbij dan niet drie dagen uitgeteld???
Ik vind dit soort honden bijna altijd te dik, die van de foto is voor mijn gevoel voor dit ras redelijk?????
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door