Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#219064
'n paar dagen geleden voelde ik 'n ronde bultje,ongeveer de groot als 'n knikker bij Tor aan de onderbuik/zijkant van z'n ribbekast.
Ik kan het wel heen en weer schuiven,maar 't zit me toch niet lekker,en neem hem straks toch maar effe naar de DA om te kijken wat 't is.
Ik ben net al bij bultjes wezen zoeken en las dat er ook 'n paar waren die niet meer terug zijn gekomen nadat de vocht eruit was gehaald.
Waren dat achteraf gewoon vetbulten? Of kan 't iets anders zijn?
Word 't vocht nagekeken wat of 't was?
Of is 'n beter om gelijk maar de bult eruit te halen?
Kweet niet wat me DA ervan gaat zeggen,maar wilde vragen wat jullie zouden doen?
Alvast bedankt.
Door Lizzy
#219092
He getver Dory! Hier nog 1: ik heb ook een bloedhekel aan bultjes!

Tot nu toe hebben wij hier een aantal bultjes direct weg laten halen. Dat bleken achteraf vetbulten te zijn. We hebben ook een paar keer biopten laten nemen van bultjes. Een paar keer betrof het een histiocytoma (goedaardig gezwel dat vaker voor komt bij jongere honden) en een paar keer betrof het talg-cystes.

Wanneer het mogelijk is om er een goed dunne naald biopt van te laten maken: dan zou ik persoonlijk daar zelf de voorkeur aan geven. Bij het nemen van dunne-naald-biopten is er niet veel kans dat er kankercellen vrijkomen en zich kunnen verspreiden (als het kwaadaardig zou zijn). Blijkt uit het biopt dat het kwaadaardig is, dan weet de dierenarts wat het is en dat geeft hem/haar een beter idee hoe ze het weg moeten halen. Als het goedaardig is, dan kun je het mogelijk gewoon laten zitten.

En tja, sommige mensen hebben zoiets "weg is weg" dus laten het direct weghalen (en opsturen naar het lab om te laten onderzoeken wat het is) en dat kan ik me ook LEVENDIG voorstellen!

Sterkte! Houd je ons op de hoogte?
Door ine
#219145
202spots schreef: 'n paar dagen geleden voelde ik 'n ronde bultje,ongeveer de groot als 'n knikker bij Tor aan de onderbuik/zijkant van z'n ribbekast.
Ik kan het wel heen en weer schuiven,maar 't zit me toch niet lekker,en neem hem straks toch maar effe naar de DA om te kijken wat 't is.
Ik ben net al bij bultjes wezen zoeken en las dat er ook 'n paar waren die niet meer terug zijn gekomen nadat de vocht eruit was gehaald.
Waren dat achteraf gewoon vetbulten? Of kan 't iets anders zijn?
Word 't vocht nagekeken wat of 't was?
Of is 'n beter om gelijk maar de bult eruit te halen?
Kweet niet wat me DA ervan gaat zeggen,maar wilde vragen wat jullie zouden doen?
Alvast bedankt.
Zoals ik het lees, maak je je zorgen, dus gewoon gaan en na laten kijken!
Sterkte meis!!! :-*
Laatst gewijzigd door ine op ma 06 dec 2004, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#219148
202spots schreef: 'n paar dagen geleden voelde ik 'n ronde bultje,ongeveer de groot als 'n knikker bij Tor aan de onderbuik/zijkant van z'n ribbekast.
Ik kan het wel heen en weer schuiven,maar 't zit me toch niet lekker,en neem hem straks toch maar effe naar de DA om te kijken wat 't is.
Ik ben net al bij bultjes wezen zoeken en las dat er ook 'n paar waren die niet meer terug zijn gekomen nadat de vocht eruit was gehaald.
Waren dat achteraf gewoon vetbulten? Of kan 't iets anders zijn?
Word 't vocht nagekeken wat of 't was?
Of is 'n beter om gelijk maar de bult eruit te halen?
Kweet niet wat me DA ervan gaat zeggen,maar wilde vragen wat jullie zouden doen?
Alvast bedankt.
Dort, je moet vragen aan de dfierenarts ofdat hij er even een holle naald in will steken. Als er dan vocht uitkomt en het bultje is verdwenen, dan is het een waterwratje, en dat kan geen kwaad. Het kan na een jaar wel weer eens terugkomen, dan laat je het gewoon weer aftappen, of doe het even zelf.
Andere bulten moet je overleggen met de DA wat te doen.
Door Elise
#219161
202spots schreef: 'n paar dagen geleden voelde ik 'n ronde bultje,ongeveer de groot als 'n knikker bij Tor aan de onderbuik/zijkant van z'n ribbekast.
Ik kan het wel heen en weer schuiven,maar 't zit me toch niet lekker,en neem hem straks toch maar effe naar de DA om te kijken wat 't is.
Ik ben net al bij bultjes wezen zoeken en las dat er ook 'n paar waren die niet meer terug zijn gekomen nadat de vocht eruit was gehaald.
Waren dat achteraf gewoon vetbulten? Of kan 't iets anders zijn?
Word 't vocht nagekeken wat of 't was?
Of is 'n beter om gelijk maar de bult eruit te halen?
Kweet niet wat me DA ervan gaat zeggen,maar wilde vragen wat jullie zouden doen?
Alvast bedankt.
Spike heeft ook een keer zo'n bult gehad die ik heen en weer kon schuiven. Zat ook onderaan zijn ribbenkast, maar dan een stukje achter de oksel. Bij hem bleek het een sterk opgezette klier te zijn, ik had geen idee dat die zo groot konden worden.

Maar ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, dus heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#219353
Bas heeft ook een dergelijk bultje gehad; eerst dacht ik "geen paniek, gewoon een vetbult" en omdat we toch voor wat anders met hem naar de DA moesten toch ook naar die bult laten kijken. Voor de zekerheid (DA was eigenlijk ook van mening dat gezien de leeftijd van Bas (3 jaar) het zeer waarschijnlijk een vetbult zou zijn) toch een biopt genomen en helaas het was een mastocytoom :o dit ding hebben we direct laten verwijderen en bleek een graad 2 te zijn.....

Ik neem met geen enkele bult meer riscico's; met een biopt weet je waar je aan toe bent zonder dat je hond hiervoor onder narcose hoeft.

Dus mijn advies: even naar de DA voor een biopt!

Hoop dat het "niets" is.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#219439
Yep, net als de rest zegt, laat je DA even kijken ;). Ik heb zelf ook een hond met een bult (zie onderwerp bult), en zelf maakte ik me ook nooit zo heel erg druk om die dingen, maar ik heb hier al verschillende keren gelezen (Yvonne en Truus) dat zo'n bult dus wél kwaadaardig kAn zijn, dus nu denk ik ook: beter een keer teveel naar de DA als te weinig ;).
Door Truus
#219463
Ja Dory, zoals Anne-Marie al zei, bij Timo bleek een , voor mij onschuldige bult toch matig kwaadaardig te zijn . Ik zou er dus zeker even naar laten kijken.
Het hoeft niets raars te zijn maar uitgesloten is het niet dus.
Sterkte en laat het even weten he :-*
Door 202spots
#219569
Thanks voor de reacties!! :-*
Ik probeerde me niet al te druk te maken,maar ik heb niet eerder met dit soort bultjes te maken gehad,en dan schrik je er toch wel 'n beetje van wanneer je 't voeld.
Maar ..gelukkig was 't alleen maar 'n soort vetbultje.
Ben toch blij dat ik effe naar de DA was gegaan,hij dacht wel dat 't niks kwaadaardigs zou wezen,maar zei meteen al dat ie 'n naaldprik zou doen en dat gelijk even onder de microscope bekijken.
En 'n paar minuten later kwam ie met z'n duim omhoog weer terug.....dus alles was OKAY!!
Gebeurd vaak met honden van Tor z'n leeftijd (vanaf 7+)
dat ze dit soort vetbultjes krijgen,maar hij vind het niet persee noodzakelijk om er 'n aparte operatie en narcose voor te doen om 't gelijk weg te halen.
Wanneer er ooit iets anders geopereerd moet dan zou hij 't wel dezelfde tijd de vetbult weg halen,maar was dat dus niet nodig.

Het was geen waterbult hoor Ordell,want er zit evengoed nog wel 'n bultje,wat volgens de DA ook wel uit zich zelf kan verdwijnen...of niet.....'t kan ook zijn dat er met verloop van tijd nieuwe komen....of niet.....
Dus voorlopig wacht ik maar effe af wat er gaat gebeuren,ik ben allang blij dat 't niks ernstigs is!

Kreeg weer 't compliment dat Tor z'n tanden zo mooi waren en dat ie er zo goed uit zag..en hij vroeg ook of ik nog steeds "the natural diet" gaf?? ;) Yeah?? Good!!!
ik kan er niks verkeerds van zeggen hoor!!
Door Lizzy
#219650
Pfffff, wat een opluchting Dory! Blij te lezen dat het een vetbultje is. Ja, mijn DA kijkt bij een dunne naald biopt ook altijd eerst zelf. Als hij niet direct ziet dat het vet is, dan stuurt hij het standaard op.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door