Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door choopy
#2195790
Ik heb nu voor Bora Phenoral gekregen.
AST Farma Phenoral 50 mg.
Volgens de bijsluiter mag ze starten met 2x daags 2.5 mg/ kg.
In haar geval dus 2,5 mg X 17,5 kg= 43.75 mg    Bijna een hele tablet per keer dus.
Nu heeft de DA gister 2x een half tabletje voorgeschreven.

Kan iemand mij vertellen of dat juist is??
Ik heb ook contact opgenomen met mn DA, maar die zit nu midden in operaties. Die kan ik begin van de middag terugbellen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2195796
Bij epilepsie is het gebruikelijk met een wat hoge dosering te beginnen om deze later...als dat kan, wat af te bouwen. Omdat jouw hond slechts "lichte tikken" heeft, zal jouw da 'm niet de volle dosis hebben willen geven die gegeven wordt als er zware aanvallen onderdrukt moeten worden. In jouw geval moet de pheno wat "rust" in dat koppie brengen en dan zijn de (hoge)  startdoseringen niet nodig. Die zouden onnodig de lever belasten.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2195922
Op staat http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=173 staat het volgende:

Het laten meten van bloedspiegels is voorwaarde voor een verantwoord te voeren therapie. De als therapeutisch werkzaam geachte spiegel van fenobarbital ligt tussen de 15-40 µg/ml. Ten gevolge van verschillen in de uitscheiding van fenobarbital en verschillen in gevoeligheid onder patiënten kunnen de uiteindelijk werkzame doseringen aanzienlijk variëren (van tweemaal daags 1 mg tot 15 mg/kg lichaamsgewicht). Bij een te gering therapeutisch effect kan de dosering in stappen van 20% verhoogd worden

Dan vind ik starten met een halve tablet heel reëel. Zeker gezien ze toch niet helemaal goed in elkaar steekt toch? Ik kan me voorstellen dat je dan voorzichtig wilt starten, om geen nare bijeffecten te gaan krijgen.
Door K&D
#2196137
Ik zou me aanmelden bij het epilepsie bij hondenforum. Daar zit veel kennis over epi en medicijngebruik.
Mijn ervaring is dat rustig starten minder bijwerkingen geeft. Anders zijn ze behoorlijk groggy en kunnen incontinent zijn (tijdelijk) omdat 'de scherpe kantjes' onderdrukt worden. Na gewenning gaat dat wel weer weg.
De formule die je aangeeft klinkt niet verkeerd. Maar de bloedspiegel moet wel worden gemeten na een tijdje.

Oh, en ik zou ook beginnen met mariadistel. Dat ondersteunt haar lever die nu toch wel wat meer te verwerken krijgt door de feno.
Laatst gewijzigd door K&D op do 15 dec 2011, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2196634
Angelique schreef: Bij epilepsie is het gebruikelijk met een wat hoge dosering te beginnen om deze later...als dat kan, wat af te bouwen. Omdat jouw hond slechts "lichte tikken" heeft, zal jouw da 'm niet de volle dosis hebben willen geven die gegeven wordt als er zware aanvallen onderdrukt moeten worden. In jouw geval moet de pheno wat "rust" in dat koppie brengen en dan zijn de (hoge)  startdoseringen niet nodig. Die zouden onnodig de lever belasten.
2,5 mg/ kg is geen hoge dosering, juist bijna het laagste. (van 1-15 mg/ kg)
Het was ook een rekenfoutje van de DA. Die ging uit dat het 2,5 mg/ kg per dag was, ipv 2x daags.
We gaan nu 2x daags 3/4 tabletje doen, dan zit ze 37,5 mg per keer. Zodat er altijd nog wat te verhogen of te verlagen is.

K&D schreef: Ik zou me aanmelden bij het epilepsie bij hondenforum. Daar zit veel kennis over epi en medicijngebruik.
Mijn ervaring is dat rustig starten minder bijwerkingen geeft. Anders zijn ze behoorlijk groggy en kunnen incontinent zijn (tijdelijk) omdat 'de scherpe kantjes' onderdrukt worden. Na gewenning gaat dat wel weer weg.
De formule die je aangeeft klinkt niet verkeerd. Maar de bloedspiegel moet wel worden gemeten na een tijdje.

Oh, en ik zou ook beginnen met mariadistel. Dat ondersteunt haar lever die nu toch wel wat meer te verwerken krijgt door de feno.
Mariadistel heb ik wel in huis, heb net weer een grootverpakking voor Djilly gehaald, dus kan Bora dat ook wel krijgen.
Aanmelden op een site voor epilepsie heeft niet zoveel zin, omdat het niet echt epilepsie is.
We noemen het voor het gemak maar zo, zodat het makkelijker uit te leggen is naar "leken"  maar feitelijk is het zo dat haar hersenen gewoon niet goed werken.

Over bloedspiegel meten hebben we het helemaal niet gehad. Maar dat zal over 2 weken wel te sprake komen als we gaan evalueren of het middel echt wat doet voor haar.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2196657
Oké, maar in je openingspost gaf je aan dat je minder voorgeschreven kreeg dan de bijsluiter als startdosering aangaf.

Mariadistel versnelt de werking van de lever, wat ook zoveel inhoudt dat je pheno versnelt wordt afgebroken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door