Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2195611
Goedenavond,

Vanavond terug van de dierenarts gekomen en ik ben echt met stomheid geslagen. Mijn kater krijgt vanaf kitten vers vlees w.o. carnibest en het laatste jaar Tinlo caterymix en de smaak konijn. Vanwege vreemd gedrag (plassen op de bank en in de gang) heb ik zijn urine laten controleren. En wat blijkt hij heeft met 2 jaar (en dat is jong) struviet blaasgruis. Volgens de dierenarts is zijn zuurgraad te hoog? Hoe kan dat nou? Heb wel de laatste drie dagen rauw rundergehakt gevoerd, maar dat zal toch geen probleem hebben gegeven?

Moet nu brokken gaan voeren van de dierenarts, maar viel bijna flauw van verbazing. Wat ik ook lees online is dat rauw vlees voor katten KVV de zuurgraad juist in balans moet houden. Wie heeft hier een verklaring voor?

Dank
Karin
#2195673
Brokken zou ik ook niet doen. Daar zit veel te weinig vocht in, is slecht voor de tanden en spijsvertering en er zit extra zout in (slecht voor de nieren) en een extra verzuurder (kan je net zo goed zelf toevoegen). Ik heb hier laatst gelezen dat in nieuwerwetse blaasbrokken een verzuurder zit die op termijn erg slecht voor de nieren is. Ik zou dat niet willen, over een paar jaar een kat met gegarandeerd nierfalen.

Wat is de ph-waarde van de urine?
Een blaasontsteking kan al snel struviet veroorzaken. Oorzaken van blaasontsteking kunnen legio zijn. Van stress (veranderingen in huis of directe omgeving, etc) tot angst (vuurwerk, andere kat ineens ergens etc), misvorming in de blaas waardoor er niet goed uitgeplast wordt, ander grit en ik heb ook wel eens wat over een erfelijke component gelezen.
het is belangrijk dat je de ph-waarde weet, zodat je gericht kan verzuren. De ideale waarde ligt zo rond de 6,5. Bij extra verzuren is het belangrijk dat je zelf ook geregeld de urine meet, want een te zure urine kan oxalaatgruis veroorzaken en dat kan alleen operatief verwijderd worden. Verzuren kan op verschillende manieren doen: ascorbinezuur (pure vit c) malen en door zn voer roeren, appelazijn toevoegen en wellicht ook nog op andere manieren. Ik heb zelf geen ervaring hiermee.

Het is belangrijk dat je hem hiervoor niet straft (katten straffen is nooit goed). Hij doet het niet expres of om jou te klieren, hij geeft alleen aan dat hij pijn heeft en dat er iets niet goed zit. Zodra hij niet meer kan plassen, moet hij acuut naar de dokter, want dan is het een spoedgeval.
Ik denk dat een pijnstiller ook wel baad kan hebben bij een blaasontsteking.
Ik heb hier vaker verhalen gelezen over katten die op CB toch struviet kregen en met een ander merk of zelf gaan samenstellen (en eventueel malen, maar dat hoeft meestal niet perse) ging dat dan weg.
#2195720
Hoi Koekje,

Ondertussen de DA gesproken en de PH waarde is 5,0. Kun je daar wat mee? Verder geven ze aan dat ik echt geen KVV moet voeren ook niet met veel water (wat ik vanmorgen heb gedaan) omdat dit de gruis niet weghaalt. Ondertussen ook een Pro verse dierenarts geraadpleegd en wacht nu op een telefoontje.

Ik heb hem wel gestraft, maar had het niet door. Ondertussen is mijn hele bank naar de kl..te. Maar heb het al met hem goedgemaakt en honderduizend keer mijn excuses gegeven. Heeft ook heerlijk vannacht bij mij in bed geslapen. Kortom ik ben ook maar een mens en mijn leven gaat op het moment ook niet over rozen. Maar goed we leren weer iedere dag. Als een kat vreemd gaat doen is ALTIJD een oorzaak. Dit knoop ik nu wel in mijn oren.

Verder heeft hij voordat ik boos werd geen stress naar mijn idee. Er is niets verandert in huis of iets dergelijks. Wel ander kattengrind en heb nu de oude weer gehaald. Verder is poes meisje wel heel erg krols en die ga ik volgende laten helpen. Zou dit stress kunnen zijn voor een kater?

Groetjes,
Karin
#2195759
Ja, dat kan zeker stress opleveren.

Een pH-waarde van 5.0 is juist te zuur ipv te basisch. Meer verzuren geeft meer risico op oxalaat.
Ik ben geen medicus en weet niet hoe struviet kan ontstaan in een staal dat juist te zuur is. Ik denk dat een pro-vers DA van meer betekenis kan zijn.
#2200583
Hoi Koekje,

Ondertussen een second opinion laten doen bij pro verse dierenarts in Zuid en hieruit komt naar voren dat de ph waarde iets hoger is als 7. Hij heeft dus straviet. Morgen belt de dierenarts (was er vandaag niet) mij op om meer uitleg te geven. Vanavond gestart met Bandit Bio dieet, half theelepeltje vitaminen C poeder en 1 cranberry pil per dag (urine zuurder maken). Verder zat er best veel bloed in de urine, maar krijg daar morgen meer over te horen. Wel merkte ik vanmorgen dat de urine niet meer zo sterk ruikt. Vorige week was dit echt een heel indringende geur.

Ondertussen gedraagd Fokke zich prima. Is lief, bewegelijk, geen pijn bij plassen (want daar let ik op). Lijkt wel of hij is opgelucht, maar dat merkte ik vorige week al. Die antibiotica doet het goed. Nu heeft hij nog voor vijf dagen.

Woensdag ga ik urinestrips halen bij een apotheek in Amsterdam die deze op voorraad heeft liggen, zodat ik meteen einde van de week zelf zijn ph waarde kan controleren. Laten we hopen dat de er nog geen grote kristallen zijn gevormd.

Op het internet heb ik nog een goede tip gevonden om urine op te vangen. Maak strookjes van plastic tasjes en vul hier de bak mee. Op deze manier hebben ze toch iets om te graven en plastic neemt geen urine op. Ging vannacht uitstekend en scheelt ook weer in de kosten.

Groet,
Karin
#2200589
Ah, je bent in de Rijnstraat geweest  :)

Bak met plastieken snippers kan in theorie goed werken, maar er zijn ook katten die er niet op willen plassen. Als je zelf dus geen staal kan opvangen, ga dan met kat met volle blaas naar de DA en laat deze de blaas leegdrukken of aanprikken.
#2200625
Ha Koekje,

Yep Rijnstraat  :D Fokke heeft goed door dat ik hem aan het helpen ben en krijg iedere dag plas van hem als ik hem opsluit in de kledingkamer (heb ook nog een poes rondlopen vandaar). Ga dan ook eerst even bij hem zitten om uit te leggen dat ik doe voor zijn eigen bestwil. Hij geeft dan kopjes en alles is goed en de volgende morgen heb ik het :-))))

Ik hou je op de hoogte!

Groetjes,
Karin
#2206189
Hoi Koekje,

Ondertussen is de blaasontsteking over bij Fokke en zit op ph waarde 7. Verder hebben ze vandaag bij de urine niets meer gevonden en is helemaal schoon. Hij krijgt nu Bandit Bio dieet met een sloot water en geef de korrels van Hills af en toe als een beloning/snoepje.

Is een ph waarde van 7 niet te hoog? Daar kan toch weer struviet in ontstaan? Vraag mij af met al het gedoe met second upions of hij niet gewoon blaasontsteking had en verder niets.

Dank
Karin
#2219602
Weet jij hoe je dit doet met urinesticks? druppel je er urine op of hou je deze in de urine en hoe lang? Ben er mee bezig maar snap er geen fluit van. Vanaf het moment dat ik deze in de urine hebt gedaan en daar aflees kom ik op ph 7. Maar nu deze stick een tijdje op de tafel ligt is het heel licht gekleurd en kom ik op ph 4,5. Kleurt de stick later op of hoe werkt dit?

Alvast bedankt.

Groet,
Karin
#2219609
Ik heb dat zelf nog nooit gedaan, maar volgens mij moet je hem in verse urine dopen en dan aflezen. Een tijdje later verandert mogelijk de zuurwaarde (door invloed van zuurstof en weetikveelwat) weer en heb je een uitslag die niet klopt.
Ik heb Otje eens meegenomen naar de dokter voor blaasonderzoek. Katten volgegoten met kattenmelk en laten proberen de blaas leeg te laten drukken. Ze wilde natuurlijk niet plassen daar, dus er kwamen maar een paar druppeltjes uit. De assistente haalde er snel en van zoveel mogelijk urine een ph-stripje door en las dat af.
Misschien is het ook afhankelijk van het soort testmateriaal. Ik zou even de DA vragen voor advies. Een zwangerschapstest kan overigens ook een fout resultaat geven als je deze na testen te lang laat liggen en dan pas afleest. Dat is geen lakmoespapier en meet geen ph-waarde, maar misschien wel hetzelfde idee.
#2220241
denise1968 schreef: Weet jij hoe je dit doet met urinesticks? druppel je er urine op of hou je deze in de urine en hoe lang? Ben er mee bezig maar snap er geen fluit van. Vanaf het moment dat ik deze in de urine hebt gedaan en daar aflees kom ik op ph 7. Maar nu deze stick een tijdje op de tafel ligt is het heel licht gekleurd en kom ik op ph 4,5. Kleurt de stick later op of hoe werkt dit?

Alvast bedankt.

Groet,
Karin
Je moet inderdaad zoals Koekje ook al zegt met verse urine meten/kijken. Als urine een poosje blijft staan wordt er ammoniak gevormd en dat is zuur, vandaar dat de pH dan nog naar beneden lijkt te gaan!
#2237053
ondertussen vanwege bank plassen de urine toch weer naar de DA gebracht! de waardes zijn bij alle poezen goed 6,5 dus ik verder zoeken. Ben er nu achter wat de oorzaak is bij alle problemen. Ben twee maanden geleden van katten korrels verandert en heb omdat mijn dierenwinkel ermee stopte op aanraden van andere dierenwinkel hout korrels genomen. Nou had ik dat maar nooit gedaan. Waarschijnlijk plas ophouden met alle gevolgen van dien.

Nu ik van de week de oude korrels weer heb gekocht is het bank plassen opgehouden. De kater ligt zelfs in de bak te rollen. Jemig dat ik dit niet eerder in de gaten had zeg phew. Zo zie je maar dat het maar een klein dingetje hoeft te zijn met grote gevolgen. Ondertussen is de verstandhouding tussen beide katten ook weer super.

Ben de gelukkigste vrouw van de wereld met twee hele lieve katten :-))))
#2237106
denise1968 schreef: ondertussen vanwege bank plassen de urine toch weer naar de DA gebracht! de waardes zijn bij alle poezen goed 6,5 dus ik verder zoeken. Ben er nu achter wat de oorzaak is bij alle problemen. Ben twee maanden geleden van katten korrels verandert en heb omdat mijn dierenwinkel ermee stopte op aanraden van andere dierenwinkel hout korrels genomen. Nou had ik dat maar nooit gedaan. Waarschijnlijk plas ophouden met alle gevolgen van dien.

Nu ik van de week de oude korrels weer heb gekocht is het bank plassen opgehouden. De kater ligt zelfs in de bak te rollen. Jemig dat ik dit niet eerder in de gaten had zeg phew. Zo zie je maar dat het maar een klein dingetje hoeft te zijn met grote gevolgen. Ondertussen is de verstandhouding tussen beide katten ook weer super.

Ben de gelukkigste vrouw van de wereld met twee hele lieve katten :-))))
...en dat zonder eerst in 3-voud aan te vragen, zonder overleg? Nee dat wordt niet gewaardeerd in kattenland :D

Wel fijn dat je oorzaak gevonden hebt!
#2237283
Ah, stress door veranderd grit.
Dat is dus de oorzaak geweest, maar het geeft wel ergens aan dat je katten gevoelig zijn. Voor stress en specifieke veranderingen. Hier plassen ze ook niet graag op houtkorrels en Ot zelfs helemaal niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door