Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#2188924
naar aanleiding van de foto's met dat rare rode iets in een lamspens (van Yvette):

wat zijn daar nou de risico's van?

van vlees met iets van een gezwel? of zweer? als het dier een ontsteking  had toen het nog leefde, kan de hond dan bijvoorbeeld ziek worden van de bacteriën in de ontsteking? en als het kanker is? kunnen de kankercellen dan kwaad bij de hond?

bedorven vlees is een ander verhaal, maar ik bedoel dus vlees wat nog prima vers is, maar iets raars heeft.

niet dat ik Reus iets zou voeren wat er verdacht uit ziet hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2189003
Ik denk dat ze wel degelijk ziek kunnen worden van het eten van onstoken vlees of tumorweefsel. Van huis uit horen ze het af te keuren, maar de hedendaagse huishond kun je daarin niet meer vertrouwen.
Ik denk dan maar zo....als het allemaal geen kwaad kon, dan lag dat vlees ook wel in de supermarkt :-X


Overbodig wellicht om nog te zeggen dat ik vlees met iets onherkenbaars of wat er niet kosjer uitziet niet voer.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2193959
Ik zou het ook niet zomaar vertrouwen.
Dat vieze smerige rode ding in die pens dat zag er zo smerig uit en als ze niet gesneden had dat had ze het niet gezien. Daar heb ik dus nooit bij stilgestaan. Ging er altijd vanuit dat we het wel zouden zien, maar ook hier krijgen de jongens grote stukken dus evt zou er iets verborgen in zitten.
Door nienk
#2193973
was dit topic even een beetje vergeten.

maar kijk, dat de hond van een ontsteking ziek kan worden, dat snap ik. daar zitten bacterieën die bij de hond ontstekingen zouden kunnen gaan veroorzaken.

maar andere gezwellen of tumoren bijvoorbeeld? wat kan dat doen in het lijf van het dier dat het op eet?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2194025
Ik denk gevoelsmatig dat dat weinig doet. 
Maar zeker weten doe ik dat niet.

Ontstekingen is inderdaad wat anders en niet erg gezond...
Maar je moet ook niet panisch doen over bacteriën in het algemeen. Dat zie je nogal eens, zeker bij mensen die niet bekend zijn met vers voeren en horen over rauw vlees.  Niet alle bacteriën zijn slecht, en als je hond met zijn snoet in de aarde wroet, wil je ook niet weten hoeveel bacteriën die binnen krijgt.  Dat hoort nu eenmaal bij het leven. En gezonde dieren kunnen daar vaak perfect mee om.
Maar goed, je moet het ook niet gaan zoeken natuurlijk. Onstekingen zijn geen goed voer, dus dat laat je eruit. Ook omwille van de gifstoffen die zo'n ontstekingsbacterien produceren.  Maar zo'n ontsteking in vlees merk je volgens mij wel snel.
En dan zou ik dus het gehele stuk weggooien en zelfs wat ernaast lag bij ontdooien.  Die bacterien en gifstoffen zullen namelijk wel verspreiden.

Dat rode ding in de pens, was toch een milt? Dat kan toch helemaal geen kwaad?
Ik vond dat gezwel in de lever erger.  OK, ik weet dus ook niet of het wel kwaad zou kunnen, maar erg goed lijkt het me ook weer niet...
Vooral als je niet weet wat het is... Voor hetzelfde geldt is het een ingekapselde parasiet...  :-\ Zou ook zomaar kunnen...
Na invriezen gaan die ook wel dood als ik het goed begrepen heb en dan kan het misschien minder kwaad, maar toch ook niet het soort zaken dat ik aan mijn dier zou willen voeren.
Door Fido
#2194540
Wat ik geleerd heb is dat je als arts liever niet in een gezwel snijd omdat er een zeer kleine kans is maar dus wel degelijk een kans dat er cellen ingeademd kunnen worden (mondkapje is voor bescherming arts/assistente en niet voor het dier).

Er wordt dus liever niet in tumorweefsel gesneden en als dat wel moet gebeuren wordt er zeer zorgvuldig gewerkt om eventuele mogelijke besmettingen te voorkomen.

Ik zal het mijn dieren dan ook niet geven.
Door nienk
#2194543
Fido schreef: Wat ik geleerd heb is dat je als arts liever niet in een gezwel snijd omdat er een zeer kleine kans is maar dus wel degelijk een kans dat er cellen ingeademd kunnen worden (mondkapje is voor bescherming arts/assistente en niet voor het dier).

Er wordt dus liever niet in tumorweefsel gesneden en als dat wel moet gebeuren wordt er zeer zorgvuldig gewerkt om eventuele mogelijke besmettingen te voorkomen.

Ik zal het mijn dieren dan ook niet geven.
dus die ingeademde (of opgegeten) kankercellen kunnen schadelijk zijn voor het dier dat ze inademt of op eet? kanker veroorzaken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2194549
Fido schreef: Wat ik geleerd heb is dat je als arts liever niet in een gezwel snijd omdat er een zeer kleine kans is maar dus wel degelijk een kans dat er cellen ingeademd kunnen worden (mondkapje is voor bescherming arts/assistente en niet voor het dier).

Er wordt dus liever niet in tumorweefsel gesneden en als dat wel moet gebeuren wordt er zeer zorgvuldig gewerkt om eventuele mogelijke besmettingen te voorkomen.

Ik zal het mijn dieren dan ook niet geven.
Wow, heftig!
Kan je daar iets meer uitleg rond geven? (pure interesse) Bv hoe je die cellen dan in kan ademen (zitten die niet vast) en wat dat dan zou doen enz...
Nu weet ik ook wel dat lichaamsvreemde cellen in je longen gewoon niet zo gezellig is, en zeker niet als die blijven delen, maar in de maag lijkt me dat minder een probleem (worden verteerd zoals andere cellen). Of is dat dan wel zo?
Door Fido
#2194553
pearlsofpassion schreef: Wow, heftig!
Kan je daar iets meer uitleg rond geven? (pure interesse) Bv hoe je die cellen dan in kan ademen (zitten die niet vast) en wat dat dan zou doen enz...
Nu weet ik ook wel dat lichaamsvreemde cellen in je longen gewoon niet zo gezellig is, en zeker niet als die blijven delen, maar in de maag lijkt me dat minder een probleem (worden verteerd zoals andere cellen). Of is dat dan wel zo?
Eerlijk gezegd weet ik het niet precies meer  :-[ Wat ik nog wel weet is wat ik heb opgeschreven en wat mij dus jaaaaaaren geleden is verteld.
Ik zal het nog eens navragen maar nu ga ik naar bed dus nog ff geduld  ;)
Door robbiekomvoor
#2194614
Fido schreef: Eerlijk gezegd weet ik het niet precies meer  :-[ Wat ik nog wel weet is wat ik heb opgeschreven en wat mij dus jaaaaaaren geleden is verteld.
Ik zal het nog eens navragen maar nu ga ik naar bed dus nog ff geduld  ;)
Dat vraag ik me dus ook af :-\
Wat is slecht en wat niet?
Kan het b.v.kwaad als je hond een tumor op eet van een ''op eet dier'',geit,koe etc?
En zou het slecht zijn als een hond aan een kwaadaardige tumor likt van een andere hond / kat?
In beide gevallen krijgen ze tumor cellen binnen,in hoe verre zou het kwaad kunnen?
En wat gebeurd er met infectie cellen,als een gezond dier deze cellen binnen krijgt?
Of zijn het dode cellen,welke geen enkel kwaad meer kunnen?
Laatst gewijzigd door robbiekomvoor op wo 14 dec 2011, 02:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2194712
robbiekomvoor schreef: Dat vraag ik me dus ook af :-\
Wat is slecht en wat niet?
Kan het b.v.kwaad als je hond een tumor op eet van een ''op eet dier'',geit,koe etc?
En zou het slecht zijn als een hond aan een kwaadaardige tumor likt van een andere hond / kat?
In beide gevallen krijgen ze tumor cellen binnen,in hoe verre zou het kwaad kunnen?
En wat gebeurd er met infectie cellen,als een gezond dier deze cellen binnen krijgt?
Of zijn het dode cellen,welke geen enkel kwaad meer kunnen?

nou precies dat allemaal dus!

en jij zegt nu kwaadaardige tumor. maar volgens mij wordt vlees met een tumor/gezwel/iets raars sowieso afgekeurd. dus als kwaadaardige tumoren kwaad kunnen in het lichaam van het dier dat ze op eet, hoe zit het dan met  goedaardige tumoren?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2194752
Goedaardige tumoren zijn niet zo aggressief. Het verschil zit hem in de delingsgraad van de cellen.

Ik denk wel dat de cellen in een tumor van een soortgenoot zowiezo gevaarlijker is dan van een prooidier. Omdat ze meer op de eigen lichaamscellen lijken en er meer kans is dat ze moeilijk bestreden worden (wordt nog steeds als niet lichaamseigen herkent hoor).  Maar een hond kan toch niet bij de tumor van een soortgenoot want daar zit toch huid rond?  ???


Wat ik me ook afvraag is of cellen nog wel in staat zijn om te delen nadat ze ingevroren zijn.  Of ze uberhaupt lang overleven nadat het dier dood is, want dan valt de voedingsbodem weg. Sterven ze dan niet zowiezo na een paar dagen en stoppen ze met delen? Ik zou denken van wel.
Als ze niet meer kunnen delen, als ze zeg maar dood zijn, dan zijn tumorcellen toch compleet ongevaarlijk?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 14 dec 2011, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2194807
maar ook als ze nog wel delen? kan dan een tumor van een prooidier (om het zo maar even te noemen) verder 'groeien' in de opeter? dus stel de hond eet een dier met een kankergezwel. kunnen die cellen zich dan bijvoorbeeld via het bloed ergens nestelen en weer kanker gaan zitten te zijn? of gelijk in de maag ofzo?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2195307
Dat denk ik dus niet.
Ik denk dat ze verteerd worden.  Ik zie niet in waarom niet.

Maar Fido heeft wel een punt met inademen. Daar zou ik minder zeker van zijn. Ik weet niet wat kan of niet kan. Er zijn argumenten om  te zeggen dat lichaamsvreemde cellen niet kunnen gaan woekeren in een lichaam omdat het immuunsysteem die dan elimineert. Maar er zijn ook argumenten om te zeggen dat dat in de longen niet zo evident is.
Het is alleszinds zo dat cellen niet kunnen blijven overleven zonder contact met bloed (of indirect via lymfe) en daar komen ze dan (zou ik toch denken) in contact met het immuunsysteem.
Maar misschien zijn er achterpoortjes.... de natuur kan soms heel gek doen en je echt versteld doen staan. Ik zou er niet van schrikken.
Maar dan gaat het weer over een nog levende tumor. Die dus opengemaakt wordt voor of net na het sterven van het dier. Ik denk dat zo'n tumorcel relatief snel niet meer kan delen nadat de bloedtoevoer stilvalt. En volgens mij wordt hij dan ongevaarlijk.  Maar ook hier ben ik natuurlijk niet 100% zeker van.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2209306
Tja, je kun zelf voorzichtig zijn en iets niet voeren als je denkt dat het vlees niet helemaal goed is, rare structuur, rare kleur, stank of gezwellen of blaasworm. Een wilde carnivoor zal echter sneller een verzwakt of ziek prooi kunnen bemachtigen dan een gezonde prooi. Dus ik denk (niet bewezen dus) dat het voor een carnivoor niet echt erg is als het dier niet helemaal gezond was.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door