Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lizzy
#219295
Ik ben toch wel benieuwd wat je hier nou precies en exact bedoelt hoor Ordell.

Ten eerste denk ik namelijk dat het eiwitfractie verhaal wel degelijk een functie heeft want de meeste kant-en-klare voeren bevatten niet alleen eiwitten van hoge kwaliteit.

Ten tweede denk ik dat het 'all meat syndrome" wel degelijk bestaat. Zou jij je hond met alleen vlees en orgaanvlees (en ook geen bot) durven te voeren? En ook een teef waarmee je nestjes moet gaan fokken? Hoe denk je dat 'all meat diet dogs' aan eclampsie komen?

Verder geloof ik natuurlijk ook niet bepaald in dat 'teveel eiwitten verhaal' zolang het eiwit maar van heel hoge kwaliteit is, maar nogmaals, ik zou mijn hond niet willen voeren met alleen spier en orgaanvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 06 dec 2004, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#219306
Nee all meatsyndroom is voor mij ook een ander verhaal, ik zou het niet aandurven om mijn honden alleen vlees te voeren zonder een calciumbron .

Wat de eiwitten aangaat denk ik inderdaad dat de eiwitfractie in brokken weldegelijk van belang is omdat dit moeilijke eiwitten zijn voor het hondenlichaam.
Daarintegen denk ik dat de eiwitfractie in rauw voer niet echt van belang is.
Door Ordell
#219349
Lizzy schreef: Ik ben toch wel benieuwd wat je hier nou precies en exact bedoelt hoor Ordell.

Ten eerste denk ik namelijk dat het eiwitfractie verhaal wel degelijk een functie heeft want de meeste kant-en-klare voeren bevatten niet alleen eiwitten van hoge kwaliteit.

Ten tweede denk ik dat het 'all meat syndrome" wel degelijk bestaat. Zou jij je hond met alleen vlees en orgaanvlees (en ook geen bot) durven te voeren? En ook een teef waarmee je nestjes moet gaan fokken? Hoe denk je dat 'all meat diet dogs' aan eclampsie komen?

Verder geloof ik natuurlijk ook niet bepaald in dat 'teveel eiwitten verhaal' zolang het eiwit maar van heel hoge kwaliteit is, maar nogmaals, ik zou mijn hond niet willen voeren met alleen spier en orgaanvlees.

Het "all-meat syndroom" is een uitvinding van de brokkenfabrikanten die dit gebruiken om mensen schrik aan te jagen. Maar het is nergens op gebaseerd. Net zo min als het "all- organ syndrom " of het "all-naked bones syndrom".
Uiteraard heb ik het niet over enkel eenzijdig spiervlees, maar alles wat aan een prooidier zit.
Natuurlijk is dus een éénzijdige spiervleesvoeding slecht, net zoals een eenzijdige orgaanvlees voeding slecht is of een alleen kale botten voeding...
Maar dit bedoelen de brokfabrikanten er niet mee, ze bedoelen de verse vleesvoeding of barf op zich.
Een kat of hond kan je perfect voeren met alleen vlees, orgaan, bot, pezen, huid, haar, ogen, hersenen alles van een prooidier, zonder enige vorm van toevoegingen.

Wat het "all meat syndroom" betreft; Er is geen enkele wetenschappelijk werk te vinden dat het ziektebeeld of de ziekte genoemd "all meat syndroom" beschrijft.
Laatst gewijzigd door Ordell op ma 06 dec 2004, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#219355
Nou mijn dierenarts bedoelt met het allmeatsyndroom de tekorten die een hond of kat oploopt door het eten van alleen vlees, dus als het baasje iedere dag een biefstuk in de bak flikkert , en dat is ook wat ik eraltijd onder verstaan heb, het woord zegt het ook "alleen vlees syndroom"
Door Lizzy
#219361
Ik heb nog nooit ergens gelezen of gehoord dat men met 'all meat syndrome' versvlees of barf bedoelt. Nog nooit. Zelfs niet door brokfabrikanten. Men bedoelt daarmee een voeding die louter bestaat uit spier en orgaanvlees.
Door An
#219370
Lizzy schreef: Ik heb nog nooit ergens gelezen of gehoord dat men met 'all meat syndrome' versvlees of barf bedoelt. Nog nooit. Zelfs niet door brokfabrikanten. Men bedoelt daarmee een voeding die louter bestaat uit spier en orgaanvlees.
Idd...ik snap al niet goed wat all meat syndrom plots in deze discussie komt doen ???
Door Ordell
#219380
Lizzy schreef: Ik heb nog nooit ergens gelezen of gehoord dat men met 'all meat syndrome' versvlees of barf bedoelt. Nog nooit. Zelfs niet door brokfabrikanten. Men bedoelt daarmee een voeding die louter bestaat uit spier en orgaanvlees.


Meat is vlees. De term komt uit de hoek van de brokkenfabrikanten om zijn koolhydratenvoer te verkopen.
Er is geen wetenschappelijke benadering van de term "all meat syndroom" op een site waar de ziekte en het ziektebeeld volledig word beschreven.
De term is afgeleid van "raw-meat syndroom" en dat syndroom bestaat wel degelijk bij mensen, niet bij vleeseters.
Door Ordell
#219392
An schreef: Idd...ik snap al niet goed wat all meat syndrom plots in deze discussie komt doen ???
"All-meat syndroom" en "eiwitfractie" zijn beide fantasie-verhaaltjes, termen die in de realiteit niet bestaan, wat ze dan gemeen hebben is toch duidelijk?
Door Lizzy
#219434
sylvia schreef: Ik vind het all meatsyndrome geen fabeltje hoor ::)
Ik ook niet.

Kijk, dat allerlei voer-fabrikanten allerlei dure kreten gebruiken om mensen te doen laten geloven dat we zelf geen voer kunnen samenstellen: ben ik het mee eens.

Maar 'all meat sydrome' is wel degelijk iets waar je ook zelf samenstellers (die een dotje willen gaan doen) voor moet waarschuwen omdat een hond aan alleen vlees niet voldoende heeft. Ik heb het zelf altijd alleen in deze hoedanigheid gezien (en wordt het dus juist gebruikt).

Wanneer je mensen (dierenartsen of brokfabrikanten) verteld dat je zelf voer samenstelt en ze beginnen te piepen over "all meat syndrome" dan heeft dat meer te maken (in mijn ogen althans) met de "Drie O's".
Door Ordell
#219436
sylvia schreef: Ik vind het all meatsyndrome geen fabeltje hoor ::)
Sylvia, jij bent goed met computers, als jij eens gaat googlen en met een wetenschappelijke onderbouwing komt van het ziektebeeld en de ziekte "all-meat syndroom"......mij is het niet gelukt, simpelweg omdat dat nergens staat beschreven... ;)
Door Lizzy
#219437
Maar ik vind het inderdaad wel heel erg off topic worden... misschien moeten we de discussie even splitsen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 06 dec 2004, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#219441
Lizzy schreef: Ik ook niet.

Kijk, dat allerlei voer-fabrikanten allerlei dure kreten gebruiken om mensen te doen laten geloven dat we zelf geen voer kunnen samenstellen: ben ik het mee eens.

Maar 'all meat sydrome' is wel degelijk iets waar je ook zelf samenstellers (die een dotje willen gaan doen) voor moet waarschuwen omdat een hond aan alleen vlees niet voldoende heeft. Ik heb het zelf altijd alleen in deze hoedanigheid gezien (en wordt het dus juist gebruikt).

Wanneer je mensen (dierenartsen of brokfabrikanten) verteld dat je zelf voer samenstelt en ze beginnen te piepen over "all meat syndrome" dan heeft dat meer te maken (in mijn ogen althans) met de "Drie O's".
Tuurlijk heeft een hond niet genoeg aan enkel spiervlees, dat heb ik al even eerder geschreven, maar dat bedoel ik niet. Het gaat erom dat de term "all-meat sydroom", net als eiwitfractie, een verzinsel is van de brokkenindustrie en het ziektebeeld hiervan nergens staat beschreven, laat staan wetenschappelijk onderzocht... ;)
Door Ordell
#219442
Lizzy schreef: Maar ik vind het inderdaad wel heel erg off topic worden... misschien moeten we de discussie even splitsen?
Goed plan... ;)
Door Lizzy
#219457
Ordell schreef: Tuurlijk heeft een hond niet genoeg aan enkel spiervlees, dat heb ik al even eerder geschreven, maar dat bedoel ik niet. Het gaat erom dat de term "all-meat sydroom", net als eiwitfractie, een verzinsel is van de brokkenindustrie en het ziektebeeld hiervan nergens staat beschreven, laat staan wetenschappelijk onderzocht... ;)
De kreet 'all meat syndrome' is inderdaad in dat opzicht een 'verzinsel-term'. Het is niet een ziekte zoals je bijv. 'het syndroom van tietze' of 'Gilles de la Tourette' hebt ofzo.

Maar het is wel om aan te geven dat je je hond niet alleen kan voeren met vlees. En je zou eens moeten weten hoeveel mensen denken dat je je hond alleen met hart en brood kunt voeren! Je moet ze eens de kost geven!

En het ziektebeeld van een calcium tekort is duidelijk, mag ik aannemen ;)?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door