Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2193763
Hallo allemaal!

Mijn wiskunde laat te wensen over, en dat is met barf niet erg handig.
Deze week ga ik naar Lupa, en dit keer wil ik graag op een dusdanige manier bestellen dat de vriezer zo economisch mogelijk wordt volgestopt.

Het is een inhoud van 180 liter, daar kan, schat ik, 50 kg aan barf-producten in.

Nu zit ik al de hele ochtend moeilijk te doen, omdat ik iedere keer te weinig bot in de vriezer heb liggen en dan veel te snel weer moet bestellen.
Toen bedacht ik me ineens het volgende:

De percentages die ik voer zijn: 30% vleesbot, 50 % spiervlees, 20 % orgaan.
Als ik nu 50% van 50 kg aan spiervlees koop, 30% van 50 kg aan vleesbot, en 20% van 50 kg aan orgaan, zou het dan niet veel makkelijker uit te rekenen zijn wat ik moet bestellen, dan per week te tellen tot ik aan de 50 kg kom?  :P
Door Lonaa
#2193767
Ik denk het. :P

Gelukkig ben ik gezegend met wat meer vriesruimte. En is het hier dus nooit 'leeg'
Door Miranda 1
#2193907
Haha, ik zit ook vaak moeilijk te doen hoor. Komt ook doordat mijn golden normaal Barf eet en ik met mijn Berner nog aan het elimineren ben. Dus ik moet een paar weken vooruit gaan denken wat hij erbij kan krijgen. En ja, daarmee ben ik nu ook al de mist in gegaan, haha.

Geef jij hope nog halve konijnen? Het scheelt ook wel in ruimte of je halve konijnen hebt of alleen het karkas valt mij op.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2194112
Nee, de halve konijnen maak ik wel op, maar ik bestel ze niet meer bij.
Hij kan er niet van poepen en dan moet ik zoveel spiervlees bijgeven, of ze in zoveel onhandige stukken verdelen.

Het is gelukt geloof ik. De bestelling is de deur uit, nu maar hopen dat het klopt  ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#2194347
Hope schreef: Hallo allemaal!

Mijn wiskunde laat te wensen over, en dat is met barf niet erg handig.
Deze week ga ik naar Lupa, en dit keer wil ik graag op een dusdanige manier bestellen dat de vriezer zo economisch mogelijk wordt volgestopt.

Het is een inhoud van 180 liter, daar kan, schat ik, 50 kg aan barf-producten in.

Nu zit ik al de hele ochtend moeilijk te doen, omdat ik iedere keer te weinig bot in de vriezer heb liggen en dan veel te snel weer moet bestellen.
Toen bedacht ik me ineens het volgende:

De percentages die ik voer zijn: 30% vleesbot, 50 % spiervlees, 20 % orgaan.
Als ik nu 50% van 50 kg aan spiervlees koop, 30% van 50 kg aan vleesbot, en 20% van 50 kg aan orgaan, zou het dan niet veel makkelijker uit te rekenen zijn wat ik moet bestellen, dan per week te tellen tot ik aan de 50 kg kom?  :P
in een vriezer  van 180 ltr,  gaat gemiddeld 180: 3= 60 kilo barfmateriaal in, met goed stapelen hooguit  70 to 75 kilo., als er 50 kilo inzit heb je ruimte voor 25 kilo barf aankopen.  :biggrin2:

Neem dat wel  even mee in je bestelling  ;)

Twijfel je aan de  hoeveelheid die erin ligt, dan ontkom je niet aan wegen  :)

Edit: ik lees dat jouw vriezer leeg is en dat  je er 50 kilo in wil stoppen . even fout gelezen  :-[
Laatst gewijzigd door nova op di 13 dec 2011, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2194516
nova schreef: in een vriezer  van 180 ltr,  gaat gemiddeld 180: 3= 60 kilo barfmateriaal in, met goed stapelen hooguit  70 to 75 kilo., als er 50 kilo inzit heb je ruimte voor 25 kilo barf aankopen.  :biggrin2:

Neem dat wel  even mee in je bestelling  ;)

Twijfel je aan de  hoeveelheid die erin ligt, dan ontkom je niet aan wegen  :)

Edit: ik lees dat jouw vriezer leeg is en dat  je er 50 kilo in wil stoppen . even fout gelezen  :-[

Dat delen door 3 wist ik niet. Met 50 kg inhoud zit ik nu wel veilig dan denk ik. Niet dat ik straks 10 kg in de koelkast moet bewaren  ;D

Mijn wiskunde mag dan slecht zijn, de rest van de grijze massa werkt best behoorlijk. Ik ben zo slim geweest om de vorige bestelling op te schrijven hoeveel ik gekocht had, en hoeveel ik daar van alle producten uit gebruikt heb. Probleem was toen alleen dat mijn spiervlees nu op is, en dat ik tot ergens halverwege volgend jaar genoeg orgaan heb  :biggrin2:
Dus ik weet wat er in zit, nu alleen nog even een handigheidje ontwikkelen om te kijken wat er steeds bij moet.
Door millyckk
#2194534
Gewoon uitrekenen wat je per maand of 2 maand aan spiervlees, vleesbot en orgaan nodig hebt. Als je dat weet, wordt het al een stuk makkelijker om te bestellen!
Door Parelridder
#2194561
:biggrin2: Ik geniet enorm van dit topic!
Ik heb geleerd van Cindy de Wolf (ere wie ere toe komt) dat voor botwerk het aantal liters gedeeld door 3 geldt, maar voor vlees (en kvv) het aantal liters gedeeld door 2 aan kilo's wat je er in in kwijt kunt.
In een vriezer van 180 liter zou je dus bij jouw verhoudingen ongeveer 35 kilo vlees bot (35x2=70 liter), 21 kilo vleesbot (21x3=63 liter) en 14 kilo orgaan (14x2=28 liter) kwijt moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2194647
Parelridder schreef: :biggrin2: Ik geniet enorm van dit topic!
:biggrin2: :biggrin2:
Ik heb geleerd van Cindy de Wolf (ere wie ere toe komt) dat voor botwerk het aantal liters gedeeld door 3 geldt, maar voor vlees (en kvv) het aantal liters gedeeld door 2 aan kilo's wat je er in in kwijt kunt.
In een vriezer van 180 liter zou je dus bij jouw verhoudingen ongeveer 35 kilo vlees bot (35x2=70 liter), 21 kilo vleesbot (21x3=63 liter) en 14 kilo orgaan (14x2=28 liter) kwijt moeten kunnen.
Dat is handig! Zo kom ik er wel  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2196881
Gelukt!
Hij ligt precies tot het randje vol, de deksel kan nog nét dicht  ;)

Even een ander vraagje nog.
Ik heb een doos hazenkoppen gekocht, nog mooi in het haar.
Als ik daar de oren nu eens vanaf haal, kan ik die dan drogen, of voer ik dan niet meer compleet?
Door madeleine
#2197775
:o:o Ik voel me echt een wiskunde kneusje nu.. hoe kom daar nou ook alweer aan ??

En ligt het trouwens ook niet of je een kist of een kast hebt? Ik dacht dat ik een kist je de literinhoud door 3 kon delen en in een kast door 4..

Parelridder schreef: :biggrin2: Ik geniet enorm van dit topic!
Ik heb geleerd van Cindy de Wolf (ere wie ere toe komt) dat voor botwerk het aantal liters gedeeld door 3 geldt, maar voor vlees (en kvv) het aantal liters gedeeld door 2 aan kilo's wat je er in in kwijt kunt.
In een vriezer van 180 liter zou je dus bij jouw verhoudingen ongeveer 35 kilo vlees bot (35x2=70 liter), 21 kilo vleesbot (21x3=63 liter) en 14 kilo orgaan (14x2=28 liter) kwijt moeten kunnen.
Door De Geijsjes
#2198064
Hope schreef: Gelukt!
Hij ligt precies tot het randje vol, de deksel kan nog nét dicht  ;)

Even een ander vraagje nog.
Ik heb een doos hazenkoppen gekocht, nog mooi in het haar.
Als ik daar de oren nu eens vanaf haal, kan ik die dan drogen, of voer ik dan niet meer compleet?
ja hoor kun je er gewoon afhalen om te drogen, maakt niet uit v.w.b. wel of niet compleet  ;)
Door tycolaika
#2201138
ik reken uit via de rekenhulp wat ik per hond per week gebruik , tel dat allemaal op , en kijk dan hoeveel ik moet bestellen om tot een bepaalde data uit te komen. als jij 1 hondje hebt , en je neemt je week verbuik van de 3
dus weekje bot weekje orgaan weekje spier.
en je weet hoeveel je kan opslaan , 50 kilo zeg je , dan neem je van alle 3 de dingen , tot je aan de 50 kilo komt , zo is je vriezertje vol lijkt mij ?

of doe ik nou moeilijk? hihi , weet je , ik heb ook 2 grote een 300 liter en een 400 liter , en ik ben blij dat die eigenlijk altijd wel gevuld zijn.
het word wel minder , m ik w8 niet tot hij leeg is.
ik slap zo`n 3 a 4 maand in , mar voor die om zijn , heb ik alweer nieuwe besteld haha
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door