Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2191950
Van de jagers op ons land. Vrijdagmiddag geschoten, uitgehangen in de stal, en vandaag moet ik er dus wat mee gaan doen. Hij/zij is voor de honden, ik houd niet zo van wild. Maar Lizzy is een dwergteckel en eet normaal KVV. Maar nog geen idee hoe ik dat beest van zijn vachtje en organen ga ontdoen. SLIK!
Belangrijkste vraag: een hondje dat geen botwerk gewent is dus klein is, welk botwerk is voor haar geschikt om te proberen? Een ribje, een pootje?
En kan ik de lever en nieren ook geven, ondanks dat het geschoten is? Wat kan ik beter weg gooien van het diertje?
Door Lonaa
#2191988
In principe kan je alles geven. Je zou hem zelfs zo kunnen geven als je honden dat willen eten.

Voor het villen, eers kop eraf, dan het luchtpijpje voelen in de nek, tussen het luchtpijpje en de nek je meszetten, uitsnijden en je hebt een begin. :)

Dan het vachtje eraf trekken, klaar!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2192004
Moeten die organen er niet vrij snel na het sterven uit gehaald worden?  ???
Ik weet het niet zeker hoor, maar dat is een idee dat ik had... Dat de buik bij een dood dier gaat zwellen omdat de organen opzwellen en dat die er zo snel mogelijk uit moeten en koel bewaard moeten worden. 
Maar misschien heb ik het wel compleet mis...  ::)

Ik zou wel je karkas ofwel malen, ofwel in vrij grote stukken laten. Ik weet niet of je iets van barf weet, maar je spreekt van een rib geven? Dat mag dus niet.  Dan ben je beter de ribbenkast hoogstens in 2 te doen en in zijn geheel te geven.  Platmeppen kan ook, en is misschien wel handig voor Lizzy, maar in stukjes snijden is geen goed idee. De kans dat ze ze dan in zijn geheel inslikt is te groot, zeker als ze het niet gewend is.
Door nienk
#2192011
van het besterven e.d. heb ik geen verstand,

maar haaskarkas kan wel vrij hard zijn. Reus krijgt het wel eens, en daar heeft hij best een hele kluif aan en gaat er behoorlijk stevig van poepen. denk dat de rug te  hard zou zijn voor een hond die niet gewend is aan bot. als het een flinke haas is, kan je misschien de ribbenkast van de ruggengraat afhakken?

geen idee hoe hard hazenpootjes zijn.

wellicht de veiligste manier om de haas aan Lizzy te geven: kijk eens LIzzy, alstjeblieft, een haas! succes.

maar ik weet niet hoe zij eet natuurlijk.
Door Jantina
#2192040
Poehhhh, wat een info allemaal! Nou, dan geef ik gewoon lekker het vlees, en gooi ik het botwerk weg. Ik ga geen risico nemen.
Iets lastiger dan ik dacht!
Door Parelridder
#2192069
pearlsofpassion schreef: Moeten die organen er niet vrij snel na het sterven uit gehaald worden?  ???
Ik weet het niet zeker hoor, maar dat is een idee dat ik had... Dat de buik bij een dood dier gaat zwellen omdat de organen opzwellen en dat die er zo snel mogelijk uit moeten en koel bewaard moeten worden. 
Maar misschien heb ik het wel compleet mis...  ::)

Ik zou wel je karkas ofwel malen, ofwel in vrij grote stukken laten. Ik weet niet of je iets van barf weet, maar je spreekt van een rib geven? Dat mag dus niet.  Dan ben je beter de ribbenkast hoogstens in 2 te doen en in zijn geheel te geven.  Platmeppen kan ook, en is misschien wel handig voor Lizzy, maar in stukjes snijden is geen goed idee. De kans dat ze ze dan in zijn geheel inslikt is te groot, zeker als ze het niet gewend is.
Uit de prooidieren die verkocht worden voor onze dieren is niets verwijderd, maar voor menselijke consumptie worden orgenen na slachten idd direct verwijderd. Jagers verwijderen de organen direct (soms zelfs al in het veld). Deze mogen voor menselijke consumptie bestemd worden tot een bepaalde leeftijd van het dier, met het oog op de hoeveelheid afvalstoffen.
Door tessa
#2192165
hazenachterpoten zijn keihard, die zou ik niet geven inderdaad.
ik heb eens een net aangereden haas aan Tanja (boxer) gegeven, zij is een ervaren barfster maar vond veel te veel botstukken in haar ontlasting en ze spuugde toen ook hele scherpe splinters uit.
Dat doe ik dus maar niet meer.
Gebruikersavatar
Door pike
#2193692
Ik heb twee maal een haas gehad, ik doe er niets aan. Beide keren heb ik ze direct gegeven. Ik denk maar zo: Een dier dat in het wild zijn haas vangt eet die ook direct op, laat hem niet besterven en legt hem ook niet in de vriezer.  De eerste was een kleine, die heeft Duc compleet opgegeten met huid en haar. De tweede was groter, die kreeg hij niet helemaal op en hij liet een achterbout over. Die heeft Armagnac opgegeten. Ze laten geen flufje haar over  ;)
Door Drijver
#2193724
Jantina schreef: Poehhhh, wat een info allemaal! Nou, dan geef ik gewoon lekker het vlees, en gooi ik het botwerk weg.
Van het botwerk zou ik dan toch een lekkere bouillon trekken. Exclusief voor op de kersttafel straks ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2193725
Ik zou hem wel even in de diepvries leggen ivm wormen.
Die komen ook wel in de natuur voor. ;)

En nee, in de natuur hebben ze geen diepvries, maar dat is geen reden waarom wij hem niet zouden kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2194252
Qua botwerk zou ik best de ribben aandurven voor je hondje. Onze kat eet ze altijd met gemak op. Ze zijn ook het zachts van allemaal.

Zonde om het vlees aan je hond te geven. Een heerlijke hazenpeper voor jezelf....? Ik denk wel dat je honden je dankbaar zijn voor het vlees.

Mijn honden eten altijd alles van de haas, tot de kop aan toe, maar die zijn ook veel groter en bot gewend. Hart, lever, nieren zijn goed te geven. Let wel op de galblaas die aan de lever zit, als die klapt is alles groen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2194656
WillyP schreef: Qua botwerk zou ik best de ribben aandurven voor je hondje. Onze kat eet ze altijd met gemak op. Ze zijn ook het zachts van allemaal.

Zonde om het vlees aan je hond te geven. Een heerlijke hazenpeper voor jezelf....? Ik denk wel dat je honden je dankbaar zijn voor het vlees.

Mijn honden eten altijd alles van de haas, tot de kop aan toe, maar die zijn ook veel groter en bot gewend. Hart, lever, nieren zijn goed te geven. Let wel op de galblaas die aan de lever zit, als die klapt is alles groen.
En dus?  Ik geef ze in het geheel, dan zit de galblaas er dus ook in, en die eten ze ook gewoon mee op. Neem aan dat die wel stuk gaat als ze hun tanden in de haas zetten. Blijkbaar deert hun dat niet.
Door jara
#2194804
Heb hier 2 doggies die geen moeite hebben met een hele haas incl. vachtje (Storm heeft aardig ingelopen qua barf-ervaring de laatste weken  ;D), maar goed mijn honden zijn een iets ander formaat dan Bas en Lizzy...zou me kunnen voorstellen dat de poten en de ruggegraat te hard is voor ze.

Ribben etc kun je ze gerust laten eten, kop ook nog wel. Ik zou ze er gewoon even hun gang mee laten staan, mits jezelf natuurlijk geen bezwaar hebt tegen het voeren van hele proodieren. Als je er bij blijft kijken zie je vanzelf wel of ze het wegkrijgen of te hard is
Hier hebben ze de beste ontlasting altijd na het eten van een prooi met vacht...

Om de hagel die in het haas zit hoef je je geen zorgen te maken....zoveel is dat niet, en vaak valt het er tijdens het eten ook nog wel wat uit (vind ze hier regelmatig in de voerbakken).

Als het goed is zal een jager iig de blaas van de haas meteen leeg drukken meteen na de vangst...doen ze dat niet zul je ook een penetrante lucht ruiken na een tijdje. Jara pakt een zeikkonijn zoals ik het noem niet eens op....das wel eens lastig bij een training (daar hebben ze nog wel eens slechte konijnen).

En idd...mocht je in de toekomst meer hazen van je eigen veld krijgen..... een hazenrugje voor jezelf is ook erg lekker...de jagers kunnen je vast wel vertellen hoe je een haas moet slachten odf willen dit misschien wel voor je doen. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door