Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gtw
#2193234
Hallo, we hebben een spaanse waterhond en nu word er door verschillende mensen verschillende dingen geroepen over het wel of niet plukken van de haren uit de oren en of gehoorgang.
Ze heeft net oor onsteking gehad en dit is nu over. Van de dierenarts het advies gekregen om regelmatig schoonmaak middel in haar oren te doen om ophoping te voorkomen, maar de haren niet verwijderen want dit was erg gevoelig voor de hond.
De Fokker zei juist dat de hond dit niet voelde en de oren cq gehoorgang te plukken met een pincet.
Wat te doen???
Ik hoor het graag.
Door Oso-Bayou
#2193277
Ik heb bij de poedel, de terriër en nu de cocker spaniel altijd de haren in de oren "geplukt"  Dat het pijnlijk is lijkt mij niet zo, want Mickey is agressief maar heeft zelfs nooit een poging gedaan om te bijten als ik de oren verzorg. Misschien omdat ik elke week de oren aan het plukken ben en het niet alleen maar laat doen als zij naar de trimster moet. Nu is het telkens maar een beetje.
Van de dierenarts (da) kreeg ik vorige week een compliment dat de oren mooi haarvrij waren. Mickey heeft regelmatig oorontsteking, de da gaf aan dat het oor haarvrij houden oorproblemen voorkomt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2193288
Nou, niet voelen is een groot woord, maar zoals bij mijn honden moet dat haar er echt uit, anders loopt zo'n oor helemaal dicht. Heeft een hond een paar haartjes in zijn oren, lekker laten zitten, maar zodra het hele bossen worden, dan moet het weg. Het is vaak even een vervelend klusje, maar een koek maakt veel goed :biggrin2:

Oren vol met haar die gaan onderin lekker zweten en ontwikkelen makkelijk ooronstekingen omdat vuil zich onderin kan ophopen.

Ik zou het wel eerst goed voor laten doen, want als je het verkeerd doet, kan het wel pijnlijk een vervelend zijn en als je het goed doet dan valt dat allemaal wel mee. Nog niet lekker, maar wat moet moet.

Ik heb er ooit eens een handleidingkje voor geschreven.,..het zijn OES-oren, maar het verhaal blijft hetzelfde. :biggrin2:  http://www.dumuchi.nl/oes/index.php?pag ... an-het-oor
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 12 dec 2011, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Alba
#2193630
Plukken! Absoluut!
Wij halen Alba's oren niet helemaal kaal maar we merken wanneer het los zit, dan doet het echt geen pijn. Ga anders naar een goede trimster en laat het voordoen.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#2193632
Ook hier worden de poedeloren geplukt, niet zijn grootste hobby, maar hij laat het braaf toe.
Zou ik dat niet doen dan groeien de haren denk ik zijn oren uit.
Schoonmaken doe ik wel zo weinig mogelijk, doe alleen een beetje zachte oorcleaner in het oor na het plukken.

Jane (de berner) haar oren blijf ik vanaf, die hoef ik eigenlijk ook nooit schoon te maken.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#2193719
als ex hondentrimster zeg ik: PLUKKEN die oren ;)
Ik heb in mijn 15 jarige loopbaan heel wat probleemoren voorbij zien waaronder die ook van mijn eigen poedel Vienna. Bij haar is het ontzettend opgeknapt na het overzetten op vers vlees.
Ik heb wel ooit een seminar gehad van een amerikaanse trimster die heel leuk vertelde dat het slecht voor de oren zou zijn om ze uit te plukken, hier zou je ontstekingen mee in de hand werken??????
Heb dit nooit begrepen en ook nooit gedaan.
Ik pluk de oren bij Bantu (poedel) niet geregeld omdat zij niet zulke bossen in de oren heeft zoals Vienna had. In principe zou een trimster/mer dit ook bij de behandeling moeten doen. Of trim je je hond zelf?
Wil je het zelf gaan doen dan zou ik het eerst goed voor laten doen. Begin met je vingers uit te plukken alvorens met een pincet te werken. Zo leer je te gaan voelen waar alles zit en hoe ver je kunt gaan. Ik zelf ga nooit te diep in de oren. Cleaners e.d gebruik ik zelf zo min mogelijk.
Als het goed is moet je het goed laten en niet teveel in gaan rommelen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door