Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ellyE
#2192505
In Haaksbergen (Twente) is een echte slagter, hij heeft apart vlees voor honden, afval lees van runderen met schapenvet. Het vlees is verpakt in rollen van 3 kilo.
Het vlees ziet er altijd hartstikke goed uit, ik heb altijd het gevoel dat ik mijn honden iets eerlijks voor zet, zonder vreemde toevoegingen. Mijn honden kregen in hun brokken tijd regelmatig dit vlees, als extraatje of met wat oud brood.
Nu ik zelf samenstel, weet ik niet goed waar ik dit vlees moet plaatsen, er zit zowel orgaan als spiervlees in.
Heeft iemand hier ervaring in?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#2192817
Haaks Barf?
Hier zijn nogal wat wisselende meningen over geloof ik. Waarom weet ik niet, maar ik stel ook zelf samen.
Staat er niet op de verpakking wat er in zit?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2192989
Haaksbergen is de plaats waar het vandaan komt, niet de naam van het voer. :biggrin2:

Maar vlees en orgaan, tja, waar voeg je dat onder...lastig als je niet weet wat er exact inzit. Ik zou het dan onder vlees + orgaan zetten. Voor het gemak ga ik er maar vanauit dat het meer orgaan is dan vlees en zou ik zeker dan niet meer al teveel orgaan bijgeven. Pens weer wel, want dat zit er niet in. Maar "gewoon" spiervlees zou ik zeker als extra op het menu laten staan, maar dingen als lever zou ik niet meer extra geven. Natuurlijk ook allemaal afhankelijk van hoevaak je die rollen inzet.
Door samantha
#2193078
ik had hier ook een kilo om te proberen, geef het hier gewoon als orgaan.
Dacht, zoveel vlees zit er denk ik niet vast niet in. Mereldeel zou wel orgaan zijn
Door Hanny
#2193122
Hier vindt één van de meiden het letterlijk om te kotsen, maar met wat opleuken, wordt het met smaak gegeten.
Ik leuk het op met pens en kipbotjes en gemalen eierschil, alles gemalen, anders staat ze alsnog te miezeren.
Op die manier wordt het een makkelijke vlugklaar hap voor als we eens ergens blijven logeren, of voor als er eentje eens een hapje extra nodig heeft.
Het heet hier, een happie spul, Lekker duidelijk, ik reken het nergens onder, gewoon een hapje extra, of een snelle hap en het stinkt niet, dat is ook makkelijk.
Volgens mij zit er orgaan en vleesafval in, waarschijnlijk heel weinig vlees. Mijn honden lusten, dacht ik alle runderorgaan, maar dit wordt zonder opleuking niet gewaardeerd. Er zit geen pens in, dus ik zou het ook niet geven als orgaan.
Het is hier geen vast onderdeel van het menu, maar als er soms eens wat weinig is, of als er eerst weer eens restjes opmoeten, dan vul ik het aan met en happie spul.

Hanny
Door ellyE
#2193303
Ja, dat is ook een goed idee, als opvulling. Hier vinden ze het heerlijk. Ik rekende al half vlees / half orgaan, maar dat is blijkbaar te optimistisch.
Maar als opvulling of zo maar als extra, is denk ik beter
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#2193385
Volgens mij is het voornamelijk gemalen kopvlees met orgaan en vet. Ik koop het kopvlees altijd ongemalen in Haaksbergen. Dat kun je gewoon bestellen (en dan weet je precies wat je voert ;)). Anders even aan de slager vragen wat precies de verhoudingen zijn? Ze prijzen daar overigens ook kale dragende botten als hondenbot aan, dat is dan weer jammer  :-\. Maar in hun foldertje over vlees voor de hond verwijzen ze wel naar Barfplaats, dat dan weer wel  :).
Door Hanny
#2193398
Nee, volgens mij staat er niet een analyse op.
Het is heel simpel, joh. Ik ga er van uit, dat er gewoon spul in zit, wat niet echt door mensen graag gegeten zal worden. Ik zie lever, stukjes vetterigheid, kiimmels van kopvlees, misschien ook wel wat vlees., misschien ook wel wat long. Wie zal het zeggen?
Er zit geen varkensvlees in en zeker ook  geen biefstuk, dat lijkt me duidelijk.
Mijn honden eten een eenvoudig menu en ik zie er geen kwaad in om hen als het zo uit komt, iets minder luxe te laten eten. Het kan me voor zo'n hapje echt niet schelen wat er precies in zit. De prijs is het bewijs, de prijs is laag, dus???? Kan ik de rest zelf wel bedenken.

Hanny
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2193404
Ik vind het gewoon vreemd dat honden die alles van rund los lusten, hier van walgen. Dan ga ik me wel vragen stellen wat er dan wel in zit dat dat veroorzaakt...  :(
En ik zou persoonlijk ook niets geven dat je hond echt niet lust, als je niet eens weet dat het goed is.  :-\

Maar goed, voor de rest is dat natuurlijk persoonlijk of je precies wil weten wat je je hond voert of niet. En als extra is natuurlijk nog iets heel anders dan dagelijks, dat weet ik ook wel.
Door ellyE
#2194497
Mijn honden zijn er dol op, hoor! En het ziet er echt goed uit, het is alleen dat de samenstelling wisselt. Het is gewoon vlees en organen die niet verkoopbaar zijn voor mensen. Dit wordt allemaal in een worst gestopt van ongeveer 3 kilo, wat dan ingevroren wordt. Ze snijden de worsten op verzoek in 5 of 6 stukken, dus erg handige porties.
Maar Judith, ik wist niet dat ik apart kop vlees kon kopen, ga ik volgende keer zeker doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door