Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#2191521
Milik heeft achter zijn oor in zijn kraag een wond. Wond zelf gaat wel goed, maar de haren eromheen zijn nat en hard door het wondvocht. Een deel heb ik weggeknipt, maar doordat hij zo'n megavacht heeft komen er steeds weer haren die over de wond vallen.

Waar kan ik dat mee schoonmaken? Of toch zijn halve kop gaan scheren?
Door smulpaap
#2191697
Tessa mijn Russeltje had dit laatst ook , ik heb niet geschoren maar steeds geknipt , het is wel geen gezicht maar ik heb op die manier de wond wel redelijk snel dichtgekregen .
Ze heeft twee dagen een sokje aangehad , en daarna geen gedoe en stress meer van jeuk door scheren en zo,n ""raar sokje "" Ik heb voor Tessa Vetramil honingzalf gebruikt .
Door millyckk
#2191711
Sokjes zijn hier niet mogelijk helaas, die heeft hij er zo af. Vetramil  ( naast homeopatische middelen)gebruik ik ook, maar doordat hij zo'n megavacht heeft, wordt dat een kliederbende: dat gaat klitten en over de wond heen liggen. Kap kan ook niet vanwege de plek waar de wond zit, het lijkt mij dus verstandig om de haren schoon  te houden, maar met wat?
Door smulpaap
#2191740
Ik probeerde tijdens het smeren de haren al bij de wond weg te krijgen , en de zalf wordt natuurlijk bij de haargrens en in de vacht wat hard . Ik wachtte dat even af totdat ze weer ""punkertje "" werd , en zo knipte ik de hard geworden vacht gewoon weg als die zou gaan kliederen over de wond . Ik heb het eigenlijk niet tevaak schoongemaakt , maar wel lekker vet gehouden , ze heeft ook nauwelijks gekrabt en het was zo dicht . Ik denk zeker met een mega vacht dat je het weer niet te nat /vochtig moet hebben i.v.m broei
Door millyckk
#2191750
Klopt,  het broeit. Ben wel benieuwd hoe andere "langhaarhondenmensen"dat doen! Teveel schoonmaken doe ik ook niet want dan begint hij weer te krabben, maar ik zou wel graag willen weten hoe je die haren schoon kunt houden!
Door miik
#2191774
Abby had een tijdje terug een plek. Ik deed het met een washandje (evt met Dettol of betadine) goed wassen en schoonmaken.
Ook alle troep uit de vacht en haren. En daarna droogfohnen tot het echt goed droog is. Het wassen 1x per dag, en paar keer per dag zalven.
Door Monoxxide
#2191784
Amadeus heeft ook net op die plaats een wond gehad paar weken geleden. Elke keer het wat begon te genezen krabde hij dit open. Wist echt niet meer wat te doen, er kwam veel wild vlees. Op aanraden van smulpaap tube honingzalf gaan halen en zag eigenlijk na paar dagen al een grote verbetering. Sinds 2-3 dagen geleden is het helemaal toe nu. Moet wel zeggen dat hij geen langharige is + dat indy er ook dikwijls aan likte als ik ze weer samen liet paar uur na het smeren.
*edit*

Zie dat je al vetramil gebruikt. Ik zou dan toch opteren om wat haren weg te scheren. Of een 2de hondje erbij die het schoon kan houden :p
Laatst gewijzigd door Monoxxide op zo 11 dec 2011, 02:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2192378
De plek groot genoeg kort knippen dat er geen lange haren meer in kunnen komen.
Scheren kan wel, maar kan ook weer jeuk oproepen als de haren weer gaan groeien, waardoor de wond weer open gekrabt kan worden.
Door millyckk
#2192631
Bedankt voor alle reacties! Ik heb een groter stuk kaalgeknipt,  het kan nu ook beter aan de lucht drogen.  Wassen met Dettol durf ik niet goed: prikt dat niet erg in een open wond? Betadine of Hibiscrub heb ik niet in huis maar ga ik morgen halen om de rest van de plakzooi uit zijn kraag te krijgen. Wat een gedoe, het is zijn eerste wond maar een langhaar is dan wel lastig!

Enne, dat 2e hondje......slim idee :D
Door smulpaap
#2192653
Je kan bv Betadine shampoo gebruiken , een paar drupjes in wat lauw water , dan valt het prikken wel mee , daarna even wat nadeppen met schoon water
En ik zou ook idd kiezen voor knippen , dat scheelt vaak een hoop gekrab , al is het geen porem ..... maar ja , het groeit wel weer aan
Door millyckk
#2192670
smulpaap schreef: Je kan bv Betadine shampoo gebruiken , een paar drupjes in wat lauw water , dan valt het prikken wel mee , daarna even wat nadeppen met schoon water
En ik zou ook idd kiezen voor knippen , dat scheelt vaak een hoop gekrab , al is het geen porem ..... maar ja , het groeit wel weer aan
Het maakt me niet zoveel uit hoe hij er uit ziet: is voor het goede doel  ;)  Maar jee, wat komt er een hoop haar af  als je zo'n relatief kleine plek probeert kaal te krijgen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door