Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2188684
Hallo,

Mijn Border Collie(nu 12 mnd)krijgt al vanaf pup Carnibest Natuurvoer EKO.

Alleen hoor ik vaak verschillende dingen over Carnibest. Kan iemand mij misschien vertellen wat qua inhoud nou het beste KVV voer is? Ik hoorde bv dat Haaks BARF meer orgaanvlees bevat.
Ben nu wel begonnen gedeeltelijk te gaan BARF-en:) ga zijn KVV aanvullen met gepureerde groenten en verse Makreel iedere week. En twee rauwe eitjes met schil. Bot wil hij nog niet eten. Zal moeten beginnen met platgeslagen kippenekken heb ik gehoord.

Kan ik zomaar KVV aanvullen met deze dingen?
Wat is de beste KVV?
Kan ik echt in één keer een Makreel geven? Dus helemaal intact! En is dit dan één maaltijd?

Nou hier maar eens mee beginnen:) eindelijk op BARFplaats!!! Cool...

Manolito
#2188715
Hoi,

Welkom op BARFplaats!

Carnibest valt onder de betere merken, dus als dat an sich bevalt, zou ik niet snel wisselen.

In principe kun je 1 hele makreel geven, dat kun je als compleet zien als de ingewanden er nog inzitten. Echter bij een beginnende barfer kan een hele makreel best verkeerd vallen en zou ik liever, om te beginnen een paar keer per week een paar stukjes geven.

Je kunt je kvv "zomaar" aanvullen met die dingen die je nu noemt. Op den duur is het wel de bedoeling dat je (als je bij kvv+barf) blijft, dat je naast de kvv nou net die dingen voert die niet in de kvv zitten.  Hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  vind je een aantal tips en handvaten die nuttig zijn als je kvv en barf wilt combineren.
#2188777
Angelique bedankt voor de tip pagina:)heb alles al geprint en TMG1961 bedankt voor de welkom :) :biggrin2:

Ik hou hem lekker op Carnibest en zal het aanvullen met groenten, ei(2x p.week)en stukjes Makreel(en/of andere vis die op de lijst staan).

In de tips staat dat het verstandig is om naast KVV juist spiervlees te geven. Als tip staat er een runderlap. Ik kan dus gewoon een runderlap bij de slager halen? Is dan een riblap spiervlees bv? Of welk deel? Sorry voor de beginners vragen hoor! ;)

Heb mijn hond ook al een keer een bot(rib)gegeven alleen weet hij niet goed wat ermee te doen:) hij gaat namelijk proberen het te begraven. In de bank of onder zijn kleedje! Lijkt op prooi gedrag ofzo denk ik.
Ik ga maar kijken waar ik kippennekken kan halen en hoop dat hij zo ook aan bot eten gaat wennen. Want ik las in het bottendoc dat hij niet eens een rib had gemogen.

Duke(mijn border collie btw)heeft alleen wat eet problemen de laatste tijd. Althans hij eet nooit gelijk als ik het voor hem neerzet?! Bied het meestal in de middag aan(na een portie goede beweging). Dan rond een uur of 19.00. Maar meestal eet hij pas s avonds het op?! Omdat ik hem natuurlijk vlees geef laat ik het nooit zo lang staan en haal ik meestal na 20 min wel weer weg. Is dit nou pubergedrag en test hij mij? Of herken je dit en heb je misschien tips? Hij is overigens net een jaar geweest dus een pubertje is het ::)

Bedankt zover...en zal alle tips op barfplaats goed nalezen.

Gr Manolito
#2188787
Je kan best een runderlap gaan halen bij de slager, daar is niets mis mee, maar dan ga je het wel goed voelen in je portemonnee...  ;)
In den regel wordt voor barf wel goedkoper vlees gebruikt. Dat kan je op dezelfde plaats vinden als waar je kippennekken kan vinden.
Ook de vis hoef je geen dure zaken te kopen.  Misschien heeft je vishandelaar wel een zalmlijf of iets dergelijks over. Zalmkoppen kan je ook geven nadat hij al wat gevorderd is in bot knagen.
Kippen- en eendennekken zijn prima om te beginnen. Ribben zijn inderdaad wat te veel van het goede.  De nekken kan je gaan opvolgen (als het goed verteerd) met zachte karkassen zoals kip, parelhoen of konijn.
Via de verzamelplaats kan je misschien ook goedkoper en gemakkelijker aan wat barfspulletjes in je buurt geraken. Gewoon wat rondkijken en kijken of er geen vervoerslijntje bij je in de buurt komt en goed in het oog houden.

Verder zou ik je hond maar 1 keer per dag gaan voeren. Hij geeft zelf aan dat liever te hebben en hij is er oud genoeg voor.  Bovendien schijnt zo het eten beter te verteren en het beter aan te sluiten bij de natuurlijke manier van voeren voor honden.

Veel succes en plezier op BP! :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 08 dec 2011, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2188865
hoi en welkom hier!

welke kvv het beste is, is heel hond specifiek. de ene doet het beter op het ene merk, de ander op het andere merk. dat je wisselende dingen hebt gehoord over carnibest, kan dus best kloppen. zo zal je wisselende dingen over ieder merk horen. als jou hond het er goed op doet, dan is dat prima! afwisseling is ook heel goed hoor, dus als je aan andere merken kan komen, dan kan je rustig eens wat anders uitproberen en als hij het daar net zo goed op doet lekker verschillende merken door elkaar voeren. liefst wissel je ook nog af in de diersoorten.

het begraven van de rib zou ook kunnen betekenen dat hij het te hard vond. Reus begraaft een enkele keer iets bij mijn ouders in de tuin (tot grote vreugde van mijn moeder natuurlijk het liefst midden in pas geplante plantjes), meestal een stuk wat overblijft. hij begraaft het, weekje (of 2 of 3) kom ik weer bij mijn ouders, spurt hij de tuin in, graaft het bot op en gaat er lekker mee liggen knagen. Ze kunnen het doen als het om een of andere reden niet op willen eten op dat moment. te hard, niet lekkere smaak (van begraven wordt het lekkerder voor veel honden), geen honger. in huis vertaald dat gedrag zich naar het botje verstoppen in een kleed, onder de bank of bijvoorbeeld de etensbak naar een hoek van de keuken schuiven.

dus ik zou het gewoon eens proberen met iets simpels als een kippennekje, wellicht snapt ie dat wel.

overigens vindt je hier : www.voerwijzer.com alle kvv merken, met samenstelling, diersoorten, etc.

over het algemeen geld voor een goede kvv:

- geen graan of rijst
- bot als calciumbron, geen supplement
- compleet door toevoeging van pre-mix of afwisselen diersoorten. (ik doe zelf liever dat laatste)
- percentage's in de buurt van de Barf percentage's (40-60%vleesbot, rond de 25% orgaan en rond de 25% spiervlees, luistert niet heel nauw)

sommige honden krijgen van vis diaree. niets ergs aan, gewoon even wennen voor de buik. begin dus met kleine beetjes!
#2189887
Thanx voor alle supergoede tips!! Nienk en pearlsofpassion ga dan idd vanaf nu hem één keer per dag voeren. Heb hem net wel een stukje Makreel gegeven, ging er in al zoete koek :) en dan vanavond zijn KVV met extra groenten. Heb deze keer een mix gemaakt van Wortelen(met wat loof), Courgette en komkommer. Beetje boven en onder de grond dus :biggrin2:

Heb de verzamelplaats gecheckt en daar staat idd zat BARF vlees etc. en ook in de buurt. Echt goed dat BARFplaats!! Gaat een wereld voor me open...

Pearlsofpassion moet ik hem dan ook minder gaan voeren als ik één keer per dag voer? Geef hem nu zo'n 800 gram(vaak eet hij het niet helemaal meer op)voer per dag, en Duke weegt 18,5 KG. Dit gebaseerd op de verpakking van Carnibest voor jonge honden.

Kan ik hem dan al als volwassen hond gaan voeren? En dus ook wat minder?

Gr Manolito
#2189908
Nee, met de hoeveelheid heeft dat niets te maken.
Hoeveel je op zijn leeftijd moet voeren, weet ik niet.
Dat kan je wel nakijken in de barfsectie. Maar je moet altijd op het oog blijven voeren omdat elke hond anders is. Dus niet vastpinnen op een hoeveelheid, gewoon kijken naar de hond hoeveel die nodig heeft.
Wel kan het zijn dat hij van barf net wat minder nodig heeft dan van Kvv omdat die laatste gemalen is.

Als je hond die groentemix met loof eet, prima, maar vaak wordt het loof eraf gelaten in groentenmix omdat het nogal sterk smaakt en honden het niet zo'n aangename smaak vinden.
Het loof is dan voor de konijnen of kippen. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door