Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lachnat
#2184172
Hoi,

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Chantal en ben het slaafje van 2 katten.
De oudste is een bejaarde poes, 15jaar,  met nog maar een paar tandjes (ahw) en een jonge ex-kater, 2 jaar,  die een blaasontsteking en gruis gehad heeft.
De ex-kater eet zo nu en dan lams of rund hartjes, dat vind die heerlijk. Hij is ietwat te zwaar en volgens mij ligt dat aan die dieet brokjes.

Nu wil ik dus beide katten over zetten op vers. Voorkeur kvv omdat de oudste dus niet kan kauwen.
Maar waar moet ik bij katten op letten?
Waar kan ik kattenkvv halen? Of mogen ze de honden variant?
Kan ik smorgens brokjes geven en savonds kvv?
Wat als ze het niet willen eten?
Kan ik het dan mengen met wishkas ofzo?

Ben in mijn zoek tocht gemalen runderhartjes en gemalen kuikens tegen gekomen.
Kan ik dit gewoon als lekkers geven? Of is dat al een halve maaltijd?

En waar moet ik verder op letten i.v.m. de gruis kater?

Alvast bedankt
Door Limpy
#2184339
:hi:
Kijk eens op de websites van allerlei kvv-merken als carnibest, haaksbarf, tinlo, carnivoer voor verkooppunten in je buurt.
Dacht dat bij tinlo de verhoudingen bij honden en katten spul ongeveer gelijk waren alleen voor de hond grover gemalen, let wel op dat er bij rund,schaap en geit pens in zitten en niet elke kat dat waardeert (sommigen dan weer wel) of wissel de honden en kattenversie af, wel belangrijk is dat ze minimaal 5-6 diersoorten krijgen om compleet te voeren. In het begin zou je wat blikvoer door de kvv kunnen mengen om ze te laten wennen.
Waarom wil je gemalen hart en kuikens geven? Wat extra kauwwerk is juist lekker en goed voor de tandjes.
Gemalen kuikens zijn ook snotterig, of vind je het zelf eng om hele kuikens te geven?
Went wel hoor...

Je gruiskater zal alleen maar opknappen van vers...vlees bevat meer vocht dus hij spoelt lekker door!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2184354
Welkom!

Nog een kleine aanvulling op hierboven:
ivm gruiskater zou ik juist katten-kvv geven en dan ook nog eens merken en smaken zonder granen (rijst etc). Deze dingen hebben namelijk een werking die verzuring tegengaat en dat moet je niet hebben.
Af en toe kvv voor honden zonder granen etc (bij voorkeur ook zonder groente) mag natuurlijk wel. Kvv voor honden is volgens mij wel een stuk goedkoper en zo drukt dat de kosten een beetje.
Voor de zekerheid zou ik wel geregeld de urine van de gruiskater testen. Je kan dit ook makkelijk zelf thuis met pH-stripjes. Die koop je online of via je dierenarts.

Die brokken zou ik wegdoen. Moeilijke eters zullen dan juist de kvv niet eten, omdat ze weten dat ze een paar uur later toch weer brokken krijgen.
Sommige katten zijn gevoelige kotsers. Het maagzuur moet de hele dag door iedere dag toch weer aanpassen en voor sommige katten is dat net te veel en moeten ze veel overgeven. Je kan jezelf de moeite van het schoonmaken en zielige kat troosten en aaien besparen door de brok weg te doen.

Ik ben er ook voor om tussendoortjes en andere halve maaltijden (ligt eraan hoeveel je geeft of het een tussendoortje of maaltijd is) zoveel mogelijk ongemalen te geven. Zo doen de tanden nog wat en kunnen die dingen een tandreinigende functie geven. Zelfs je bejaarde zou op een gegeven moment hele kuikens weg kunnen krijgen, die dingen zijn namelijk best zacht. Sien eet ze zelfs zonder te knagen.
Door lachnat
#2185043
Ja dat had ik al gedaan, echter hebben die verkooppunten dan niet de katten variant :(
Ze kunnen het wel bestellen, duurd een week,  maar dan kan ik het ook zelf via internet bestellen.

Oke 5-6 diersoorten, is dat per dag of per week?
Gemalen is voor de tandloze poes, ze heeft enkel nog 2 voortandjes en 1 kies, zelfs de brokjes slikt ze heel door, lijkt me niet handig met een kuiken.
Zeker niet omdat ze nog geen vlees gewent is.

Oke geen granen, ja de urine checken was ik zeker van plan, breng nu ook nog steeds elke 6 maanden urine bij de da.
Wat betreft kosten, alles is goedkoper dan de dure brokken die ze nu krijgen :biggrin2: (11 euro per kilo)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2185055
Bij compleet voeder is het niet perse nodig om 5-6 diersoorten te geven. Sommige merken zijn niet compleet (hebben geen premix) en is meerdere diersoorten wel aan te raden. Afwisseling is natuurlijk altijd goed en zorgt ervoor dat er minder kieskeurigheid ontstaat. Als een merk eens van smaak of samenstelling verandert, zit je dan niet ineens met het gehannes van katten die niet meer willen eten.

Ook voor de bejaarde tandloze zeg ik toch bij voorkeur ongemalen kuikens. Gemalen kuikens is echt een hoopje vieze snot en de bibbers van de tandloze zullen harder worden en zo als een soort alternatief maalsegment gaan zorgen. Hele botten zal nooit meer lukken, maar kuikens vast wel op een gegeven moment. Je kan een heel kuikentje wat nog aardig bevroren is ook al in kleine stukjes snijden en dit zo laten ontdooien. Dan is het na ontdooien niet helemaal snot, maar wel makkelijker naar binnen te krijgen en kan ermee geoefend worden.
Het heel inslikken van een kuiken (of stukje kuiken) kan geen kwaad. Als je er geen brokjes bijgeeft, verteert dat echt wel volledig.

Natascha heeft ook een tandloze kat en het staat me bij dat deze wel hele kuikens eet. Je zou eens aan haar om ervaringen kunnen vragen.
Door Nathascha
#2185387
hi
Welkom op BP!

Ik zou als eerste de brokken verbannen. En even naar een goed kwaliteit blikvoer kijken. En daar een paar blikjes van in huis nemen. Ik hou er niet van als een kat een dag niet eet. ivm lever vervetting. Vandaar de blikvoer, zodat ze toch eten. Dit blikvoer kan je tijdelijk mengen met je gemalen Barf of KVV. En dan langzaam het blikvoer afbouwen en steeds meer vers vlees.

evt kokend water over vrs heen gieten, even laten afkoelen, wil ook helpen in het begin. Of heel stom, naast het bakje blikvoer een bakje vervoer...gaan sommige ook opeens wel het vers eten. Katten zijn echt heel stom >:( en erg verslaafd >:( aan brokken en blikvoer. Dus jou katten moeten even de afkick kliniek in ;D Maar de aanhouder wint. Laat ze alleen niet 'hongeren'. Want dat werkt bij een kat niet. Ze mogen niet langer als 24 uur zonder eten.

Mijn Alice heeft geen tanden meer. Ik stel zelf samen en maal dit door de vleesmolen. Ik maal daar ook altijd een paar kuikens door. Dus ik geef kuiken niet apart. Dat geeft snot. Buffy haar tanden nog en kluift wel hele kuikens. Maar Alice heeft totaal niets meer in haar bekkie. Pas had ze gedroogde rundvleesjes uit mijn jaszak gehengeld en ik had dit niet gelijk door. Ze zat hele stukken te proberen naar binnen te werken. En ik was blij dat dit niet snachts gebeurde. :-[ Ik hoorde wat stik geluiden en kon haar helpen het spul weer naar buiten te trekken. Maar anders had ze gestikt :'( Ik zou dus afraden om jou ouwetje hele kuikens voor de schotelen. ik stukjes snijden kan je wel doen. Maar zou het niet in zijn geheel aan bieden.

Als je kuiken gemalen wilt geven, kan je dat ook gemalen bij Kiezenbrink bestellen. En dat even in kleinere porties verpakken. Die kan je dan ook evt. door je KVV roeren.

Over verkooppunten. Als jij telkens bij een bepaald verkooppunt kattenvoer afneemt, zullen ze dat heus in hun assortiment op gaan nemen. En dan hebben ze dat op ten duur wel standaard in huis. Ik zou gewoon eens met wat verkooppunten bellen als ik jou was. Kan je best afspraken over maken.

Honden KVV is voordeliger. Maar qua samenstelling zit daar gem. minder spiervlees in. Terwijl katten dit wel nodig hebben. Je zou ervoor kunnen kiezen om honden KVV te geven en als aanvulling wat spiervlees erbij.
Of zelf gaan malen. Dan weet je precies wat er in je katten gaat :)
Door lachnat
#2188996
Bedankt! Maar wat is een goed kwaliteit blikvoer? Dacht altijd dat blikvoer standaard slecht was.
Ga het zeker proberen, 1e keer gemengd met blikvoer, 2e keer met gekookt water, 3e keer keuze tussen blikvoer of vers en dan kijken wanneer mijn katten het meeste vlees eten. Ze moeten inderdaad de afkick kliniek in, de jongste eet wel al af en toe runderhartjes, is die helemaal verslaafd aan :biggrin2: dus die zal wel sneller overstappen dan mijn ouwe muts.

Zelf samenstellen lijkt me nog iets te moeilijk, misschien iets voor de de toekomst.

Ja de gemalen kuikens die ik had gevonden waren van kiezebrink :)
Zag nu ook dat ze nog mixen hebben, is dat goed om aan de katten te geven?
Lekkere zalmmix zal er bij beide wel ingaan :biggrin2:
Door Nathascha
#2189020
Hi
ik geef de mixen niet van kiezebrink. Heb daar geen ervaring mee. Voor de afwisseling mischien leuk. De mixen zijn nl niet compleet.

Ze hebben ook de vette vismix. Je zou beide vismixen eens kunnen proberen.
Bij katten is het toch maar een beetje testen en proberen. Tot ze opeens het vers uit je handen slaan. Dat gebeurde hier. Van de 1 op de andere dag hoefde Buffy geen blikvoer meer door haar vers :biggrin2:

Shinny Cat, Power to Nature zijn bijv. merken waar wel een hoger percentage dan 4% aan vlees in zit. En zag pas op de Winner ( hondenshow) de stand van DogsLoversGold. Die hebben nu ook een blikvoer voor katten. zat 85% vlees in. Dus altijd beter dan de 4% vleesblikjes die je in de supermarkt koopt.

Blikvoer is nog altijd beter als brokken. Omdat brokken de kat als het ware uitdrogen. En daarom krijgen ze vaak nier en blaas problemen. Bij blikvoer krijgen ze automatisch al meer vocht binnen als bij droogvoer. En zie je die problemen al iets minder.

Maar Vers is en blijft het beste. Katten zijn prooidier eters van nature. Hoe dichter bij de natuur, hoe beter! :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2189029
Op Zooplus kan je goede kwaliteit blikvoer vinden (als je goedkope, goede merken wil, pb me dan maar even), maar in de dierenspeciaalzaak moet dat ook wel lukken, al zal je daar veel meer betalen.
Gewoon de samenstelling ernaast leggen en kijken dat er geen graan, suiker, melk of andere rommel inzit. En vermijdt zaken zoals min 4%.  Enkel vlees en mineralen, daar komt het op neer.  Of een blikvoer goed is of niet weet je simpelweg aan zijn samenstelling.  Een blikvoer met enkel vlees is volgens mij beter dan brok, niet alleen omdat er meer vocht in zit, maar ook omdat er geen koolhydraten in zitten.
Zorg ook dat je een compleet voer hebt, voor moest dat nodig zijn.

Whiskas is inderdaad rommel en vele katten gaan ervan aan de race, dus dan weet je niet of het goed gaat met de kvv.  De schok tussen die gekookte granen en vers vlees lijkt me ook te groot. Dan beter van gekookt vlees naar rauw vlees.
Maar kijk eerst eens of ze het zo niet lusten. ;)
Gewoon eerst eens kip in friemeltjes snijden voor die zonder tanden, voor de ander in plakjes en kijken of ze het willen. Vele katten lusten dat erg graag en dan is de toon meteen gezet en kan je hen aan de smaak laten wennen. Dan zullen ze ook sneller kvv (waar allerlei smaken door elkaar zitten) gaan lusten. Een paar keer proberen kan wel nodig zijn, het blijven natuurlijk katten.  :biggrin2:
Maar ik zou niet gaan klooien met blik als je kat het vers ook gewoon lust. Daar kan je alleen maar mee bereiken dat hij alsnog gaat miepen en moeilijk gaat doen.  Als ze gewoon overgaan op vers, des te beter. ;)

Veel succes!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 08 dec 2011, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2189295
Als de kat vers lust idd niet met gekookte meuk, aka blikvoer, gaan rommelen. Daar zitten altijd smaak- en geurstoffen in en dan wordt het moeilijker om de kat over te zetten. En blik is idd in gradaties van slecht, dus 'goed' blikvoer, ik ken het niet, het is allemaal verhit en bijna overal zit suiker in.

Een aardig alternatief voor kattenblik is vis in blik. Hier doet het geteisem een moord voor zalm uit blik. Dat is wel verhit en er zit ook zout in maar iig verder geen vervelende ongein. En het ruikt en smaakt heels terk zodat je er meestal maar weinig van nodig hebt om verdacht vers spul op te leuken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2189446
Olga, zonder je aan te vallen of neerbuigend te doen.   ;)
Ik geloof best dat je geen blik kent dat goed is omdat je zelf vers voert. Maar ik weet wel zeker dat ik een paar blikken ken waar géén suiker of zout of zo in zit. Ok, zonder zout wordt wat moelijker, dat kunnen ze natuurlijk ook in de mineralen verstopt hebben... Maar suiker moeten ze echt wel apart aangeven, en je kan ook prima blik vinden zonder.   Dat gaat dan zowel over vlees als vis.
Je kan prima een blikje kip kopen dat gewoon uit ziet en ruikt als gekookte kip of een blikje vis waar de halve sardienen in de herkennen zijn en voor de rest het kookvocht met wat vet ingedikt is.  
Het is niet bij allemaal zo, maar er zijn er wel. En het hoeft geen fortuinen te kosten. Je gaat ze echter niet in de gewone winkel tegenkomen. In de supermarkt staat typisch alle rommel verzameld.

TS doet maar waar zij zich het beste bij voelt, maar het is niet zo wit-zwart als het lijkt.  En kattenvoer lijkt me vaak toch nog beter dan mensenvoer, want daar weet je ook niet wat er allemaal aan toegevoegd is.  
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 09 dec 2011, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2189483
We zitten hier op Barfplaats en voeren dus vers. Voor informatie over blik heeft iedereen de mogelijkheid www.blikjesplaats.nl te gaan, maar hier geen adviezen over dat soort dingen.
Vergelijkingen maken tussen merken en smaken blik is ergens net zo iets als zeggen dat de frieten van de febo beter zijn dan die van de mac. In werkelijkheid zijn ze beiden niet te vreten en blijven het frieten.
Door lachnat
#2190004
Voordat het topic over blikvoer gaat.
Dit is enkel iets om mijn ouwe muts aan kvv te krijgen.
Ik ben niet van plan om blikvoer te gaan voeren.

Mijn jonge ex-kater eet namelijk wel runderhartjes zelfs als er brokjes naast staan, maar mijn ouwe muts moet daar al niks van weten.
Van beide weet ik niet of ze kvv eten en ik wil ze echt niet uithongeren.

Wel jammer dat de kiezebrink mixen niet compleet zijn.
Maar na wat afgebeld te hebben kan ik volgende week vrijdag een kilo carnibest kat vleesmix halen :biggrin2:
Mochten me katten het eten kan ik gewoon per week bestellen in de winkel :biggrin2:
Denk dat ik dan voor de zeker heid een blikje tonijn op waterbasis ga halen. Dat vinden ze beide wel erg lekker en mochten ze de carnibest gewoon eten dan kan ik dit zelf nog opeten, ga ik met blikvoer echt niet doen ;D
Door Limpy
#2190009
Probeer anders eens snoezepoes om t op leuken.
Kippenhartjes vinden de meeste katten ook wel lekker, kun je eens op de ouwe muts uitproberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door