Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2181688
hallo,
ik heb een paar vraagjes over het voeren van kvv.

ik wissel nogal vaak van merk maar wil het het liefst gewoon bij 1 merk houden.
en nu was mijn uitkomst dat all animal 1 van de betere is.
(geen graan en hele dieren dus de juiste percentage)
en dat deze wat duurder is maakt voor mij niet uit.
heb een klein hondje en alleen het beste is goed genoeg.
(en nee niet gaan roepen: ga dan barfen! want ik probeer dat ook maar ben nog erg onervaren daar mee)
ook voer ik mijn hond dus alleen kvv op werkdagen  (hij eet dan als ik er niet ben)
in het weekend en op vrije dagen probeer ik zelf samen te stellen.

maar nu heb ik dus all animal kwartel uit geprobeerd  en nu krijgt hij daar hele harde droge korrel drolletjes van. en heel licht van kleur
niet normaal de mooie heel donker bruine drollies die ik gewent ben met farmfood fresch.
(ik had dus begrepen dat farm food fresch niet een heel goed merk is)

nu had ik heel stom wel op de 2de dag dat ik all animal kwartel gaf pens er bij gegeven en de 3e dag een eenden nek.
dus misschien dat het ook daardoor kwam.
en misschien heeft hij dit alleen met de smaak kwartel (ik moet de rest nog proberen maar heb niet een hele grote vriezer)

en hoe vaak moet ik van smaak wisselen.
want ik heb nu gewoon het pak (1 kilo) in 4 gedeelt en per week zou ik dan (af kunnen wisselen van smaak)
dus dan 250 (is 2,5 dagen +/-50 gram per dagdeel)
is het dan voldoende als ik alle smaken haal (dus all animal - kwartel, - eend,- haring, - kip en konijn.) (is 5 smaken in totaal)
en dan per 5 dagen afwissel? (niet presies 5 dagen want ik heb iedere week 1 vrij dag= barf dag)
of is het beter per 2,5 dag (zeg 3 dagen) af te wisselen?

en nu las ik ook nog eens in dat super handige stuk over kvv en barf in 1 bak
dat je niet lut raak er gewoon wat bij moet gooien...
maar wat is lut raak.. want ik heb nu 1 dag pens, 1 dag eendenek, nog een keer pens, 1 ei, en morgen een stuk hart er bij...
is dit goed of moet ik me toch meer verdiepen over de barf...
en voer voor carnivoren en hondenvoeding (staan beide hier in de bibliotheek) zijn zeker de enigste boeken in het nederlands over barfen?
want engels lezen is niet mijn sterkste punt en zou graag meer willen weten over wat je kunt voeren en waarvoor.
#2181801
Hele harde droge korreltjes komen vaak door bot. Is het de eerste keer dat je kvv voert met gemalen bot? Zou het daar aan kunnen liggen? Ik vind het wel verwonderlijk, want er zal ongeveer 10%-15% bot in kwartel zitten, dus dat is zeker niet veel. Het kan nog aan de eendennek liggen, maar ook die bevat niet meer dan 50% bot waarschijnlijk. Zolang je hondje geen moeite heeft met het ontlasten, dan is het in principe geen probleem.

Hoe vaak van smaak wisselen? Het principe is om in 3 weken minimaal vier diersoorten te voeren, plus vis. Dus als je alle vijf smaken van All Animal haalt en die in drie weken allemaal voert, is het prima. Per hoeveel dagen precies maakt niet zoveel uit.

Je voert nu 5 dagen All Animal, 1 dag pens en 1 dag eendennek met pens? Zolang je die 5 dagen compleet voert, maken die 2 dagen niet zoveel uit. Een dag pens is prima, lijkt me een goede aanvulling aangezien All Animal geen pens bevat en eendennek is ook prima.

Ja, meer Nederlandse boeken over zelf samenstellen ken ik ook niet. Misschien heb je nog iets aan de beginnersinformatie op Voerwijzer, hier kun je ook vinden wat je kunt voeren en waarom. http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-barf-nrv
#2181880
ja all animal MET pens of eendennek.
dus tot nu toe altijd kvv Met iets erbij.
dus tot nu toe alleen all. animal kwartel met of pens of eendenek. (of iets anders)

alleen in het weekend doe ik barfen.
want dan ben ik er bij mocht ie zich verslikken
#2181993
Zolang je vooral kvv voert en de losse producten lichtelijk in verhouding voert is het goed zoals je het doet. Het kan natuurlujk geen kwaad om je goed in te lezen in het zelf samen stellen, dan kun je met meer zekerheid losse producten bijvoeren.

Ik bedacht nog twee Nederlandstalige online boeken:
Vertaalde versie van Work Wonders van Tom Lonsdale: http://www.rawmeatybones.com/translations/Netherlands/intro.html
E-book van Mogens Eliasen: http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden/
#2184678
ik heb nu toch maar wat engelse boeken besteld.
raw meaty bones promote healt en work wonders.

dan ga ik maar even met vertalingen puzzelen.

maar ik vind het wel een groot nadeel dat ik een klein hondje heb (gelukkig zitten er meer voordelen aan een kleine hond en is dit nadeel meer een luxe probleem)
want 1 klein kippen karkas en me hond zit vol...
en ook al die kant en klare pakketten zijn voor maatje herder...

dus moet alles klein maken en verpest zo het meeste kluif en kauw werk...
maja volgende keer gewoon grote hond halen...
hahaha
#2184833
Ik zie het als voordeel dat ik een klein hondje heb :)

Met wat hardere vleesbotten is ze toch wel goed bezig hoor, wilde konijnkarkas, biologische kipkarkas en kalfsribben, daar heeft wel wel een kluif aan. Voordeel bij Daisy is dan wel dat ze met 50% bot nog goede ontlasting heeft, dus dat ik vaak gewoon 125 gram vleesbot kan geven in plaats van 50% vlees en 50% vleesbot. Het portioneren is wel een hele klus.

Succes met het lezen :) De vertaling van Work Wonders moet vast wel lukken, met het linkje die ik eerder gaf.
#2188165
[quote="Meike en Daisy"]
Met wat hardere vleesbotten is ze toch wel goed bezig hoor, kalfsribben, daar heeft wel wel een kluif aan. [/quote]

Kalfsribben zijn toch veel te hard? Die krijgen mijn jongens niet.
Door Barf
#2191045
[quote="tt-tjes"]
Kalfsribben zijn toch veel te hard? Die krijgen mijn jongens niet.
[/quote]
ik geef regelmatig kalfsribben en over het algemeen kom ik er makkelijk doorheen met de snoeischaar ;)
Door sella
#2205673
Ik geef ook kalfsribben waar de snoeischaar goed doorheen komt.
Even de tanden poetsen.
Maar als je woef vooral korrels produceert als ontlasting, zou ik eerder wat spiervlees erbij geven dan dat je extra bot toevoegt(eendennek, kalfrib)

Lukraak is bv bij een voer als carnibest, wat al veel pens en orgaan bevat, ook nog eens los pens en orgaan te doen.
Ook wordt er vaak kipkarkas gebruikt als botbron, idealiter voer je dus ook een andere botsoort erbij
Door M@rina
#2209906
Als je een klein hondje hebt is een eendennek toevoegen vaak al meer dan de helft van de portie. Ik zou dat niet doen als je niet beter de barfprincipes aan houdt. Je voert dan namelijk meer dan 50% barf, je moet dan veel beter opletten of je hond wel alles binnen krijgt.


Ik lees in je eerste bericht dat je 50 gram per dagdeel voert en dit aanvult met barf (eendenek, pens..) dat is uit verhouding. je kan dan niet meer vertrouwen op het complete van de kvv.

Zelf zou ik dan denk ik toch 4 dagen kvv geven en 3 dagen barf maar dan wel al iets beter samengesteld.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door