Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2187136
nou ik heb aardig wat "ingrediënten"  voor me hond verzameld.
dus nu dacht ik ik maak er een kant en klaar pakketje van wat ik zou uit de vriezer pak en kan geven.

oh ik voer dus doordeweeks kvv dus geen paniek als het niet helemaal kloppend is....
maar het zou natuurlijk mooi zijn als het het wel is want dan kan ik uit eindelijk over stappen op helemaal barf.

ik ga de volgende pakketjes maken:

pakketje 1:
2 kippen nekjes, 2 snipper kalfs vlees, 1 snipper geit (ik kan hiervan 3 pakketjes maken)

pakketjes 2:
1 eenden nek, konijnen snipper, lapje pens.  (ik kan hiervan 4 pakketjes maken)

pakketjes 3:
1 eenden vleugel, 2 geiten snippers, 1 kalfs snipper. (ik kan hiervan 2 pakketjes maken)

pakketjes 4:
1 kippen vleugel, de snippers van geit en kalf  en pens wat ik nog over hou...

dus in totaal 10 pakketjes.

dus 10 dagen.
en nu ben ik vanaf morgen een tijdje vrij (woensdag t/m maandag)
dus ga ik proberen tot dan alleen maar te barfen.
met deze pakketjes.

als er iets bij moet met variatie hoor ik het wel...
Door eelke
#2187566
Het lijkt me inderdaad wel erg handig die pakketjes. Het is voor een chihuahua denk ik he?

Wat nog ontbreekt is orgaan. Ik zou zeker gaan kijken hoe je dat kunt toevoegen. Nu is je menu niet uit verhouding, maar er ontbreekt eigenlijk een hele groep :)
#2187713
nou bijna goed, een halve chi... en een dwergpinscher.

dus wel een klein hondje.

en wat stom zeg.... vergeet ik gewoon een hele groep!
hahah nou ja maar goed dat ik op het forum zit hahaha.

maar wat zou ik er bij doen?
ik heb nog kippen levertjes...
maar ik kan ook aan lams long komen???
want kip zit al in de pakketjes en lam nog niet.

en is het voor 1 dag erg dat ie geen orgaan heeft gehad?
want ik heb hem net al zijn eten gegeven....

nou kan ik hem best straks nog iets geven maar dan is het niet meer gevarieerd.
want de rest is al op...
Door nienk
#2187718
1 dagje geen orgaan is geen ramp, dat doen wel meer mensen. als je menu over een week of 2 weken maar klopt, dan zit je wel goed.

in long zitten niet zo heel veel voedingsstoffen, het is wel leuk om te drogen en als snackje te geven.

welk merk kvv voer je? ik zou daar even de percentage's van opzoeken of navragen, dan kan je het orgaan dat je geeft daarop aanpassen.
#2187734
ik geef all animal.
dus de percentage weet ik niet maar het zijn hele gemalen dieren.
en de komende week (als ik geen barf geef) geef ik de smaken:
kwartel, haring, eend en konijn.

dus als het goed is zit daar gewoon alles in.
maar ik haal gewoon de longen, en de levertjes doe ik dan bij de pakketjes en de long voor bij de kvv als snack?

ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe blij ik ben met dit forum!!!!!
ode aan barfplaats.nl!!!
Door nienk
#2187736
ok, met all animal zitten dus de percentage's wel goed in je kvv dagen. ik zou dan, zodra je meer dan 2 a 3 dagen zelf samensteld, wel voor die dagen een echt menu maken, dus je percentage's uitrekenen en zorgen dat je van alle belangrijke organen (pens, hart lever nier) in ieder geval eens in de 2 weken ofzo, iets geeft. klein hondje, dus kleine stukjes. maar hij heeft het wel nodig. ik dacht eerst ook 'ah joh, het is maar zo'n klein beetje, dat laat ik wel zitten'. maar die paar gram lever of nier die Reus nodig heeft is natuurlijk net zo belangrijk als die tientallen grammen die een grote hond nodig heeft.
#2187762
ik heb  nu in al me zakjes (de pakketjes) 2 tot 3 kippen levertjes gedaan. (1 levertje is bijna 10 gram)
en als ik de longen heb gehaald dan kan ik die misschien klein knippen en er ook nog stukjes van bij doen.

en ik ben nu een lijst aan het maken van de producten die ik makkelijk kan krijgen.
het is best een leuke lijst geworden zal ik die hier neer zetten?

want als dit allemaal op is ga ik proberen pakketjes te maken aan de hand van die lijst.

oh en hart.. daar had ik ook weer niet aan gedacht.
maar die verkopen ze zelfs bij de ah! dus die kan ik ook zo halen en dan ook 1/2 blokjes bij de pakketjes doen?!
het worden wel steeds grotere pakketjes hahahahaah... mazzel kontje is ie weer!
#2187763
oke hier komt de lijst:


Barf menu Chevy

Menu voor Chevy, reu, 1,5 jaar oud, 7 kilo.
Behoefte per dag:  2% van het gewicht = 140 gr.
Hoeveelheid: 2% van 7 kilo = 140 gram per dag / 980 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  70 gr.
Groentes 0% :  0 gr.
Orgaanvlees (incl. pens) 20% :  28 gr.  (30 gram)
Spiervlees 30% :  42 gr.  (40 gram)

Voorbeelden:

Rauw vlees bot:
- eendennek,
- kippen nek,
- kippenvleugel (in knippen!),
- kalkoenpoot,
- parelhoen karkas,
- kippen karkas,
- eendenvleugels,

Orgaan vlees:
- lams lever,
- lams nieren,
- lams long,
- lams pens,
- runder pens,
- runder nier,
- runder lever,
- kippen lever,
- kippen maagjes,
- eendenhart,
- konijnen niertjes,

Spiervlees:
- kipfile,
- runder kopvlees,
- lams snippers,
- geiten snippers,
- eenden file,
- paardenspiervlees,
- hazen snippers,
- hazen mix (let op met orgaan en bot!)
- herten snippers.
- rendierkoteletten.
#2187767
zoals jullie zien ga ik uit van 2% en niet van 4 want dat is echt veels te veel voor mijn hondje..
geen idee hoe die het doet maar blijkbaar is het net een toyota prius, hij loopt op vlees en zonne energie!

en groente heb ik ook even weg gelaten.
omdat ik het idee heb dat hij dat niet tot nauwelijks verteerd.
hij eet namelijk dagelijks mee met de papegaai van me vriend (papegaaien eten groenten) en ik vind extra toe voegen dan een beetje dubbel.
( de papegaai krijgt de meeste groentes rauw en de meeste daarvan weer gemalen en dat valt dan op de grond)
en alles wat op de grond valt is voor bassie uhmm bedoel chevy!
#2187792
dus voor de volgende pakketjes wordt het dan bijvoorbeeld:
70 gram vlees bot: dus kippenvleugel
0 gram groentes: oke knoflookje mag ie hebben, en alles wat nigel laat vallen.
30 gram orgaan: lams lever + konijnen niertjes + blokje runderhart
40 gram spiervlees: hazen snippers.

dan heeft ie 5 diersoorten gehad op 1 dag.
en ik kan (beetje berekend) dan van al dit vlees 12 pakketjes maken. (allemaal het zelfde)

dan kan ik voor pakketje 2 (voorbeeld)
70 gram vleesbot: eendenek
30 gram orgaan: rundernier + kippen maagjes + lamshart blokje
40 spiervlees:paarden spiervlees.

deze is weer 5 diersoorten.
dan heb ik 2 soorten pakketjes voor in het weekend

en dan doordeweeks kvv en een stukje runderpens voor het kauwen.

ik wordt hele maal enthousiast! jammer dat me vriezer zo klein is!
Laatst gewijzigd door teamborderlolly op wo 07 dec 2011, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2187891
woooh.
ik was net naar een slager geweest ( een islamitische)
en ik uit gelegd (ik me beste half nederlands/ engels en veel handen en voeten werk) dat het voor de hond is.

ohhhh doggy, yes yes doggy!
ohhh nou dan hebben we nog 10 kilo kippenstukjes over! en met kippen stukjes bedoel ik dus letterlijk kippen stukjes.
het zijn de uiteinde van de vleugels en vel wat er van af komt bij de poten als ze worden geslacht. ook de nekken en poten die niet genoeg bevleest zijn.
dus het is heel mooi 50/50 met vlees/vel en bot.
en net een leuke maat voor chevy.

en kipppen levertjes had ie ook.
ook 10 kilo....
(ik MOET echt een grotere vriezer kopen!!!)
dus nu heb ik van alles ongeveer een kilo gepakt en de rest breng ik zo naar me ouders (die hebben 2 viezers in de schuur staan)

en wat het kosten?! een hele blije dank u wel meneer de slager!!!!
maar hij wil wel dat het hondje buiten wacht... en de trucjes die het hondje kan zijn leuk!
dus voor de volgende keer trekken we de showdoos weer open! maar voorloppig heb ik wel genoeg kip!

alleen snap hij niet dat ik dat aan me hond geef.... volgens hem kun je beter brokjes geven! die zijn namelijk voor de hond bedoelt!
dus... maar ik ben der blij mee.
nu nog spiervlees van een ander dier van kip en nieren en hart van een ander dier.
dan heb ik complete pakketten voor in het weekend.

mhhh voorloppig maar even geen all animal kip meer halen...
#2188594
;D Hihi, wat leuk voor je.
Maar even met je voetjes op de grond: heb je al eens uitgerekend hoelang je met deze voorraad kan gaan doen? Of beter gezegd, hoe oud het zal zijn voor alles op is?
Ik vrees dat dat wel een heeeeele tijd zal zijn, als ik je hoeveelheden zo zie, maar je zou toch moeten proberen vlees niet veel ouder dan 6 maanden te laten worden. Dan gaat de voedingswaarde wel sterk achteruit...
Het is geen ramp natuurlijk, maar ideaal is het ook niet.

Je zou het ook kunnen doorverkopen via de vraag en aanbod. Wie weet is er wel iemand in je buurt geïntereseerd...
Als je dit veel gaat doen zal je slager het wel niet voor niets blijven geven, hou daar wel rekening mee. Maar zo zou je Chevy wel steeds redelijk recent vlees kunnen geven.
Het is maar een ideetje... ;)
Door Vis voeding
#2193506
Hoi hoi

Het valt me wel op dat er geen vis tussen staat.
Dat is nou het beste wat vergeten word.
In vis zitten 21 belangrijke vitaminen mineralen en sporen-elementen ,die super goed zijn voor een hond ook voor zo'n klein monstertje

Vis is belangrijk en mag niet ontbreken

Groetjes.

Gerardus .
Door Vis voeding
#2195957
Heeey

Vis kan maximaal 2  x gegeven worden zegt men.
Ik geef het veel meer en heb er geen problemen mee.
Ik wissel wel veel af met vlees, wild en gevogelte ook gewoon stukken vlees.
trouwens als een hond ergens teveel van krijgt dan spuugt ie het uit door middel van gras eten , geloof ik .

Afbeelding
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door