Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Sam de doodle
#2187848
Beste Barfers en KVV-ers/sters,

Ik heb een probleem met de voeding/ontlasting/gezondheid van onze pup van inmiddels 7 maanden. Sam is een grote Labradoodle reu , niet gecastreert, weegt nu zo'n 30 kilo (een flinkert :-) ) en is een slanke hond. Sinds juli dit jaar is Sam ons gezin komen versterken, we hebben hem met 8 weken van de fokker, nest van 11 pups (grootste). Sam heeft van begin af aan problemen met zijn ontlasting waar we inmiddels al heel traject mee achter de rug hebben. Sam heeft bij de fokker Royal Canin puppybrok gehad, wij hebben hem thuis langzaamaan overgezet (ca 14 dagen) naar Hills Puppybrok Large Breed. In het vorige nest van dezelfde fokker, zelfde ouders zat 1 hondje met klachten die hierop lijken, deze pup schijnt er overheen gegroeid te zijn, verder geen gegevens via de fokker bekend. De fokker is dierenarts en absoluut geen broodfokker o.i.d., toffe mensen!

Al vrij snel kreeg Sam periodes van diarree, later gepaard met slijm, die telkens als ik naar de dierenarts wilde gaan weer weg ging. Wel overleg met dierenarts gehad tussendoor tijdens entingen en het kon het overschakelen zijn van voer, huisvesting of zo zijn. Ik heb ook wel eens getwijfeld of hij niet weer een dode bedorven muis o.i.d. had gegeten. Op gegeven moment werden de klachten dusdanig heftig en kwam er bloed bij de ontlasting, weer retour dierenarts( uiteraard in het weekend :-) ). Brok gekregen om darmen tot rust te laten komen en antibiotcia....veel, vaak en lang (aantal weken). Diverse onderzoeken gehad, rontgenfoto gemaakt, onderzoek ontlasting op parasieten/wormen negatief  geen giardia.

Doorgestuurd naar Dierenkliniek Wageningen, echo gemaakt, bloed afgenomen, geen bijzonderheden, wél een zieke pup. Overgezet op hypoallergeen voer van Royal canin + Tylan poeder over het eten. Bloed is nog onderzocht, leverwaardes ietsje verhoogd, lichte bloedarmoede, logisch gezien de heftige diarree. Op de Royal canin deed hij het redelijk goed en langzaamaan kwam er redelijk normale ontlasting uit. Wel veel en vaak, zo'n 6 tot 7 keer, overwegend vast met aan het eind dunne slierten. Tylan poeder gestopt en het leek stabiel.

Ik wilde verder, ik wilde dat mijn pup zich beter in z'n vel zou voelen ("druk" hondje, snel stress, snel hijgen, veel poep) dus ik ben gaan zoeken en ben op de Carnibest uitgekomen. Ik ben rustig aan overgegaan met een paar lepels Carnibest per keer te vermengen met zijn brokken (meningen zijn daar over verdeeld, maar als je hondje zó ziek is geweest wordt je voorzichtig). Langzaam opgebouwd en het leek goed te gaan. Wel nog steeds veel ontlasting en een nog drukker hondje. Na zo'n 1,5 week ineens diarree wat zich in sneltreinvaart tot spuitpoep en een doodzieke hond resulteerde. Gestopt met voeren de 1e dag om darmen tot rust te laten komen langzaam de dag erna opgebouwd met gekookte rijst, kippebouillon (hij wilde niet meer drinken) en hele kleine beetjes Carnibest. Diarree bleef heftig en pup werd echt enorm ziek en zó vaak spuitpoep (groenig) dat ik doodongerust werd. Naar de dierenarts gaan zou enkel terug op de brokken opleveren, dit heb ik ten einde raad ook maar gedaan. Binnen een paar uur werd de ontlasting steviger, kon hij het weer ophouden en inmiddels ben ik 1,5 week verder en zit ik weer van voren af aan. Erg veel gelige ontlasting (voer nu Royal Canin Hypoallergenic light),  ontlasting is redelijk vast aan het begin, slierterig aan het eind, zo'n 6 tot 7 keer per dag.

INmiddels oogt hij niet echt ziek meer, ik merk wel dat hij zo nu en dan buikpijn heeft. Hij is niet winderig, wel veel lucht met de ontlasting. Langzaamaan keert de rust weer terug maar ik wil niet op deze brok blijven.

Voor de volledigheid, we hebben de eend/rijst van Carnibest gevoerd.

Wil iemand serieus met ons meedenken, of weten jullie iemand waar ik met mijn pup in eigen regio naar toe kan voor advies? Probiotica voel ik ook wel iets voor, maar bij mezelf heeft het nooit gewerkt :-).

Alvast bedankt voor het lezen.

Namens de leukste Labradoodle Sam en zijn baasje
Laatst gewijzigd door Sam de doodle op wo 07 dec 2011, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door @nouk
#2187873
Allereerst zou ik de Carnibest nooit met brokken mengen. Daarnaast, heel veel honden krijgen van de overstap naar rauw wat wisselende ontlasting, of zelfs diarree. Volgens mij is dit volkomen normaal. Daar moet je even doorheen. Er staat een week of 6 voor, minimaal, voor je er wat zinnigs over kunt zeggen. Daarbij zou het natuurlijk ook nog kunnen zijn dat de hond een virusje oid opgepikt heeft ergens?

De brokken die hij krijgt en kreeg, daar van weet je in ieder geval zeker dat hij daar slecht op reageert, 6 à 7 keer per dag poepen ?!  :o
Ik zou het nogmaals proberen met de Carnibest, maar dan absoluut  niet mengen met brokken, wel kan je eventueel de eerste dagen wat kokend water erover doen om de overstap wat te vergemakkelijken. En even doorzetten, tenzij hij natuurlijk weer echt ziek wordt. Waarom ben je eigenlijk gelijk op de Eend variant overgestapt? Om graan te vermijden?
#2187929
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over brokken mengen met Carnibest, gevoelsmatig weet ik zeker dat mijn pup het niet trekt om van de een op de andere dag volledig op ander voer te gaan. We praten hier ook over hypoallergeen voer!!

Er is een heftige geschiedenis qua darmproblemen. Pup is lange tijd mager geweest (logisch, neemt voer slecht op), en om met kleine porties beginnen zou hij teveel afvallen.... 6 weken een zieke hond ga ik niet doen, de keuze om niet door te zetten bij de heftige diarree van afgelopen keer lijkt me helder, hij was echt erg ziek en dit was geen virusje.

Problemen bij overstappen had ik zeker ingecalculeerd, echter geen doodzieke hond dat kán gewoon niet naar mijn mening. Hij dronk niet meer, had koorts en poepte zich meer dan leeg. De kilo's vlogen eraf! We praten hier niet meer over startprobleempjes.

De keuze op de eend lijkt me logisch gezien de hypergevoeligheid....... Mijn hond wordt door de dierenarts verdacht van een (nog onbekende) voedselintolerantie....... 

Ik vraag echt advies voor een hondje met een bovengemiddelde voedingsproblematiek, gebaseerd op ervaring maar uiteraard bedankt voor het meedenken!


[quote="@nouk"]
Allereerst zou ik de Carnibest nooit met brokken mengen. Daarnaast, heel veel honden krijgen van de overstap naar rauw wat wisselende ontlasting, of zelfs diarree. Volgens mij is dit volkomen normaal. Daar moet je even doorheen. Er staat een week of 6 voor, minimaal, voor je er wat zinnigs over kunt zeggen. Daarbij zou het natuurlijk ook nog kunnen zijn dat de hond een virusje oid opgepikt heeft ergens?

De brokken die hij krijgt en kreeg, daar van weet je in ieder geval zeker dat hij daar slecht op reageert, 6 à 7 keer per dag poepen ?!  :o
Ik zou het nogmaals proberen met de Carnibest, maar dan absoluut  niet mengen met brokken, wel kan je eventueel de eerste dagen wat kokend water erover doen om de overstap wat te vergemakkelijken. En even doorzetten, tenzij hij natuurlijk weer echt ziek wordt. Waarom ben je eigenlijk gelijk op de Eend variant overgestapt? Om graan te vermijden?


[/quote]
#2187941
Toch heeft Nouk niet helemaal ongelijk. Het zou zomaar kunnen dat je hond gewoon niet tegen granen kan, en dat een drastische overstap op een graanloze (dus ook zonder rijst) kvv wonderen doet bij je pupsel. Het zou dan ook zomaar kunnen dat je helemaal niet met eend hoeft te beginnen, maar dat een volledig vers dieet alle problemen laat verdwijnen. Maar daarvoor moet je dus wel een paar weken consequent géén brokken en géén granen (en ook geen rijst) voeren, anders kom je daar gewoon niet achter. En inderdaad, je zou de kvv eerst een tijdje met kokend water kunnen overgieten, zodat het compleet rauwe eraf is. De darmen van je hondje zijn zo in de war, als ik het zo lees, dat die overgangsperiode wellicht nodig is.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je hond zes weken lang doodziek is, maar het is ook helemaal niet gezegd dat dat het geval gaat zijn. Maar je moet even een keuze maken nu: óf honderd procent vers/gekookt, óf doorgaan met brokken waarvan je weet dat je hond er verteringsproblemen van krijgt. Niet allebei, niet mengen.

Er zijn hier op het forum verschrikkelijk veel mensen met een hond die een "bovengemiddelde voedingsproblematiek" leek te hebben, maar bij wie na de overstap op alleen maar vers de problemen in no-time verdwenen waren. Ik denk dat die nog wel zullen reageren.

Sterkte met je knuffel in ieder geval!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 07 dec 2011, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2187972
[quote="Sam de doodle"]
We praten hier ook over hypoallergeen voer!!
[/quote]

Hier een hond die 11 jaar lang hypoallergeen voer gehad heeft, omdat de dierenarts dat de enige juiste oplossing vond. (en wij dus ook, hij kon het weten tenslotte...)
Maar Max is in 11 jaar tijd nooit langer dan een maand jeukvrij geweest. Steeds weer een ander merk hypoallergene brokken, en steeds na maximaal een maand weer vergaan van de jeuk.

Sinds een paar maanden krijgt hij nu vers. Begonnen met KVV, veel last van spugen / diarree, jeuk. Hij voelde zich niet happy. Wilde het de eerste week niet eten, daarna maar kleine beetjes, enz. Toen gestart met een eliminatiedieet konijn, dat bracht de eerste weken geen verbetering, maar als je hem nu ziet... Het gaat heel goed! Hij heeft nog wel wat jeuk, maar echt al zo veel minder dan hij ooit gehad heeft. Wat me ook opvalt is dat hij geen diarree meer heeft, en hij niet meer bijna dagelijks overgeeft. Inmiddels eet hij ook eend zonder problemen, en we starten komend weekend met paard.
De overstap van KVV naar BARF was een overwinning voor hem, hij vond het vreselijk dat hij botten moest kraken, maar hij staat nu elke dag weer blij kwispelend op zijn eten te wachten, dat deed hij bij de brokken nooit zo.

We zijn er nog lang niet, maar wij zijn nog elke dag blij dat we gestopt zijn met de hypoallergene brokken, en Max ook!
#2187992
[quote="Kim_S"]
Hier een hond die 11 jaar lang hypoallergeen voer gehad heeft, omdat de dierenarts dat de enige juiste oplossing vond. (en wij dus ook, hij kon het weten tenslotte...)
Maar Max is in 11 jaar tijd nooit langer dan een maand jeukvrij geweest. Steeds weer een ander merk hypoallergene brokken, en steeds na maximaal een maand weer vergaan van de jeuk.

Sinds een paar maanden krijgt hij nu vers. Begonnen met KVV, veel last van spugen / diarree, jeuk. Hij voelde zich niet happy. Wilde het de eerste week niet eten, daarna maar kleine beetjes, enz. Toen gestart met een eliminatiedieet konijn, dat bracht de eerste weken geen verbetering, maar als je hem nu ziet... Het gaat heel goed! Hij heeft nog wel wat jeuk, maar echt al zo veel minder dan hij ooit gehad heeft. Wat me ook opvalt is dat hij geen diarree meer heeft, en hij niet meer bijna dagelijks overgeeft. Inmiddels eet hij ook eend zonder problemen, en we starten komend weekend met paard.
De overstap van KVV naar BARF was een overwinning voor hem, hij vond het vreselijk dat hij botten moest kraken, maar hij staat nu elke dag weer blij kwispelend op zijn eten te wachten, dat deed hij bij de brokken nooit zo.

We zijn er nog lang niet, maar wij zijn nog elke dag blij dat we gestopt zijn met de hypoallergene brokken, en Max ook!
[/quote]

Kijk, dat bedoel ik! :biggrin2:
Door @nouk
#2188004
[quote="Kim_S"]
Hier een hond die 11 jaar lang hypoallergeen voer gehad heeft, omdat de dierenarts dat de enige juiste oplossing vond. (en wij dus ook, hij kon het weten tenslotte...)
Maar Max is in 11 jaar tijd nooit langer dan een maand jeukvrij geweest. Steeds weer een ander merk hypoallergene brokken, en steeds na maximaal een maand weer vergaan van de jeuk.

Sinds een paar maanden krijgt hij nu vers. Begonnen met KVV, veel last van spugen / diarree, jeuk. Hij voelde zich niet happy. Wilde het de eerste week niet eten, daarna maar kleine beetjes, enz. Toen gestart met een eliminatiedieet konijn, dat bracht de eerste weken geen verbetering, maar als je hem nu ziet... Het gaat heel goed! Hij heeft nog wel wat jeuk, maar echt al zo veel minder dan hij ooit gehad heeft. Wat me ook opvalt is dat hij geen diarree meer heeft, en hij niet meer bijna dagelijks overgeeft. Inmiddels eet hij ook eend zonder problemen, en we starten komend weekend met paard.
De overstap van KVV naar BARF was een overwinning voor hem, hij vond het vreselijk dat hij botten moest kraken, maar hij staat nu elke dag weer blij kwispelend op zijn eten te wachten, dat deed hij bij de brokken nooit zo.

We zijn er nog lang niet, maar wij zijn nog elke dag blij dat we gestopt zijn met de hypoallergene brokken, en Max ook!
[/quote]
Kijk, dat bedoel ik!  :biggrin2:   :biggrin2:
Door Flying Missy
#2188268
Als je hond zo ziek was en er koorts bij was kwam het dus niet (alleen) door het voer.
Koorts wijst op een infectie in het lichaam. Ik neem aan dat je wel weet dat een hond een hogere lichaamstemperatuur heeft dan een mens en je dus pas van echte koorts kunt spreken als de temperatuur tot boven de 39,5 graden is opgelopen?

Bij echte koorts zou ik altijd naar de DA gaan. Maar of deze diarrhee door het voer kwam?

Ik was ook een brokken-baas. Tot ik mijn jongste labrador kreeg. Een erge schilferende huid met jeuk en slappe ontlasting. Ook na overstappen op brokken zonder toevoegingen.
Daarbij 2 keer in de week KVV gaan geven. Dit uitgebreid en sinds ze alleen KVV zonder granen krijgt is de huid gaaf, heeft ze geen jeuk meer en heeft ze stevige ontlasting.
Ik geef nooit meer iets anders aan mijn honden!

Het duurt echt weken voor maag en darmen helemaal gewend zijn aan het verteren van rauw vlees. De darmflora van jouw hond is toch al niet goed natuurlijk. Probiotica kunnen daarbij helpen, dus waarom niet geprobeerd.

Ik zou geen brokken (ook geen anti-allergische) geven meer, maar gewoon overstappen op een kwalitatief goede KVV zonder granen en kijken hoe het gaat.

Nogmaals; bij echte koort altijd naar de DA gaan, dit komt niet door het voer maar wordt veroorzaakt door iets anders.
Door K&D
#2188296
[quote="Sam de doodle"]

Royal Canin puppybrok
Hills Puppybrok Large Breed.
tussendoor tijdens entingen Brok gekregen parasieten/wormen negatief  geen giardia.
hypoallergeen voer van Royal canin + Tylan poeder over het eten.
Carnibest uitgekomen.
gekookte rijst, kippebouillon
hele kleine beetjes Carnibest.
terug op de brokken (voer nu Royal Canin Hypoallergenic light),

INmiddels oogt hij niet echt ziek meer, ik merk wel dat hij zo nu en dan buikpijn heeft. Hij is niet winderig, wel veel lucht met de ontlasting. Langzaamaan keert de rust weer terug maar ik wil niet op deze brok blijven.

Voor de volledigheid, we hebben de eend/rijst van Carnibest gevoerd.

[/quote]

Ik heb het even onder elkaar gezet wat hij tot nu toe heeft gekregen aan voer....

Wat een waslijst.  :o
Het lijkt me heel zinnig om een holistisch werkende DA op te zoeken en te proberen erachter te komen wat eraan schort. Ik weet niet in welke regio je woont, maar Tannetje van De Oase zit in Otterlo.
Met probiotica zou ik wel beginnen; het werkt echt! Maar de spijsvertering is in een enorme onbalans, dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Als je met de zoekfunctie 'probiotica' intypt dan kom je diverse topics tegen.

Carnibest eend/rijst is redelijk vet en het zou zomaar kunnen dat hij daarmee moeite heeft.
Er zijn minder vette kvv soorten, en ook rijst- en graanloze. Ik ben er niet zo in thuis maar er staat op het forum wel het e.e.a. over.

http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken

En in zijn geval zou ik ook heel rustig opbouwen want nóg meer wisselingen van voer dat is niet goed.

Eet hij ook schrokkerig en slikt hij veel lucht mee? Daarvan kan hij ook buikpijn krijgen. Maar nogmaals; zoek een hol. DA op en probeer erachter te komen wat eraan schort.
Laatst gewijzigd door K&D op wo 07 dec 2011, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roos79
#2188308
[quote="K&D"]
Ik heb het even onder elkaar gezet wat hij tot nu toe heeft gekregen aan voer....

Wat een waslijst.  :o
Het lijkt me heel zinnig om een holistisch werkende DA op te zoeken en te proberen erachter te komen wat eraan schort. Ik weet niet in welke regio je woont, maar Tannetje van De Oase zit in Otterlo.
Met probiotica zou ik wel beginnen; het werkt echt! Maar de spijsvertering is in een enorme onbalans, dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Als je met de zoekfunctie 'probiotica' intypt dan kom je diverse topics tegen.

Carnibest eend/rijst is redelijk vet en het zou zomaar kunnen dat hij daarmee moeite heeft.
Er zijn minder vette kvv soorten, en ook rijst- en graanloze. Ik ben er niet zo in thuis maar er staat op het forum wel het e.e.a. over.

http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken

En in zijn geval zou ik ook heel rustig opbouwen want nóg meer wisselingen van voer dat is niet goed.

Eet hij ook schrokkerig en slikt hij veel lucht mee? Daarvan kan hij ook buikpijn krijgen. Maar nogmaals; zoek een hol. DA op en probeer erachter te komen wat eraan schort.



[/quote]

Ja, nu ik beter lees denk ik dat ook. Ik had van Carnibest in dat geval de lam/rijst gepakt, gewoon uit ervaring hoor. Een hond die zoveel graan gegeten heeft en daarna gelijk aan de rijst-koolhydraat-vrij gaat is misschien in dit geval ook juist weer net te pittig.
Maar rustig opbouwen dan wel belangrijk.
Probiotica zou ik ook adviseren, misschien eerst starten met DarmClear of Puur Spijsvertering zolang er nog diarree is.

Helemaal mee eens dat dit iets is voor een holistisch dierenarts!
Tannetje in Otterlo en/of Amsterdam of Any Animal in Heiloo bijvoorbeeld.

Sterkte!
#2188422
Dank voor alle reacties!

Sam is meerdere keren op Giardia getest, dat is het dus niet. Het lijkt er inderdaad erg op, zeker gezien de koorts. De koorts krijgt hij wél van de voeding, hij reageert zeer heftig op eten, krijgt diarree en darmontstekingen....... Deze ontstekingen veroorzaken koorts. In de Royal Canin brok zit overigens geen graan, deze bevat rijst. Voor probiotica sta ik open, ik wil echter niet zomaar iets kopen, zulke dingen moet iemand voor mij goed kunnen onderbouwen. Ik ben met de eend variant begonnen omdat deze bij Carnibest onder de hypoallergeen valt, net als lam maar minder vet zou zijn.

Ik vind het met de waslijst aan voer wel meevallen overigens, niet dat het goed is maar heb niet wekelijks gewisselt, en alles onder supervisie van dierenarts.
Puppybrok Royal canin bij de fokker (ben vergeten te vermelden dat hij bijgevoed is met de fles, misschien wel een hele belangrijke factor. Geen idee wat voor flesvoeding hij heeft gehad, de fokker is dierenarts).
Thuis overgezet op Hills puppybrok Large Breed (weken)
Daarna Royal canin intestinal (1 week)
Royal Canin Hypoallergenic (ca 2,5 maanden)
Carnibest eend/rijst, gekookte rijst en maximaal een kopje kippebouillon en weer terug op de Royal Canin Hypoallergenic

Wat ik overigens toch ook lees is "rustig opbouwen" maar ook "KVV niet mengen met brok"..... hoe zouden jullie dit dan aanpakken? Rustig opbouwen roept  bij mij op dat je kleine beetjes KVV mengt met de brok...... ?

Jullie adviezen zijn zeer welkom maar als ik naar iedereen die mij een advies zou geven zou luisteren zou ik gek worden. Ik haal uit jullie antwoorden wat ik ermee kan. Ik vraag hier om advies en meedenken, niet om iemand die mij verteld wat ik wel of niet MOET doen. Ik heb in mijn openingspost ook gevraagd naar iemand waar ik bij voorkeur in mijn eigen regio naar toe kan gaan voor deskundig advies.

De naam Tannetje Koning was al eens langsgekomen via de Hondenschool, ik was niet op de hoogte dat zij dierenarts is, daar ga ik achteraan, dank!
Laatst gewijzigd door Sam de doodle op do 08 dec 2011, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door