Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Winnie
#2187931
Hoi hoi,

Ik ben nu al een tijdje bezig met het inlezen over het barfen, en ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben. Ik ben dan ook zeker van plan om mijn hond over te zetten van brok naar BARF.
Ik heb nu voor het eerst een menu samen gesteld maar voordat ik er echt aan begin hoor ik graag jullie mening, ik heb rekening gehouden met de producten die ik hier in de buurt kan krijgen... Ik hoop dat ik een beetje op de goede weg zit.  (aantal grammen heb ik berekend aan de hand van de rekenhulp/ excel bestand)

Maandag:
Eendnekken: 250 gr
Rundvlees: 219 gr
Groentemix: 70 gr

Dinsdag:
Kippennekken 250 gr
Runder pens 175 gr

Woensdag:
Kalkoennekke 250 gr
Hazenvlees 219 gr
Ei

Donderdag:
Eendnekken: 250 gr
Eenden hart: 175 gr
Groentemix:70 gr

Vrijdag:
Kippennekken 250 gr
Paarden vlees 219 gr
Groentemix: 70 gr

Zaterdag:
Kalkoennek 250 gr
Lamspens 175 gr
Groentenmix: 70 gr

Zondag:
Zalmkoppen 250 gr
Herten vlees 219 gr
Groentenmix: 70 gr
Ei


Over de groente mix moet ik nog even na gaan wat ik precies wil maken... Maar dat komt vast goed met alle informatie hier....

Groetjes Winnie
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2187953
Welkom!

Volgens mij zijn kalkoennekken te hard om mee te beginnen, net als zalmkoppen. Eendennekken kunnen denk ik wel maar dan zou ik ze van tevoren even goed platslaan. Kippennekken zijn ideaal om mee te beginnen. En ik denk dat kipkarkasjes of konijnkarkasjes ook wel kunnen.
Wat voor hond heb je?

Ik denk dat je het beste met de makkelijke beginnersbotten kunt beginnen (bij de BARF beginners handleiding te vinden op de site), zeker omdat je hond nu brok gewend is. De hondenmaag moet zich aan gaan passen aan vlees en bot, dus dat kan in het begin wel wat vervelende zaken zoals overgeven of diarree opleveren, hebben we hier ook last van gehad, zelfs met KVV.

Verder mis ik nier en lever, ik zie alleen hart en pens staan als orgaan. Als je dit niet kunt krijgen in de buurt dan zou je kunnen overwegen om eens met een groepsbestelling mee te bestellen, zie de verzamelplaats!

Ik heb de percentages niet nagerekend, maar ik ga er even van uit dat die kloppen.

Goed dat je advies vraagt hier, enneh, hier op het forum lezen (ook wel BP-en genoemd) is errug verslavend!  :biggrin2:
Door Winnie
#2187986
Bedankt voor je reactie!

Ik heb het nog even na gekeken en bij de beginnersbotten staat inderdad eendnekken geplet en kippen nekken. Ik heb een kruising amerikaanse stafford x amerikaanse bulldog. opzich is ze wel gewend om te kluiven en kan ook heel wat aan... maar ik denk dat het voor namelijk om het verteren gaat?? Je zegt dat je denkt dat kalkoennekken en zalmkoppen te hard zijn... bedoel je ivm met het 'wegkrijgen van de botten' of het verteren hiervan?
Zou ik anders in het begin de kippen en eendennekken kunnen afwisselen per dag?

Als ik op dinsdag een mix maak van runder nier en eenden lever is dat dan voldoende? of kan ik het beter apart voeren en bijv. het menu uitbrijden naar twee weken zeg maar, zodat ze van alles wat krijgt? (snap je? haha)

en het is inderdaad verslavend om van alles te lezen en uit te zoeken... heb nu al paar keer gehad dat ik savonds toch nog even de computer aan zet terwijl ik van plan was te gaan slapen hahaha....
Door Winnie
#2187991
Ik zie net da tik ook makkelijk aan kipkarkas kan komen, dus dat zou ik dan ook nog er bij kunnen doen... dan heeft ze drie verschillende soorten vleesbotten in de week...
Door MJoze
#2188235
Je percentages kloppen  :thumbsupup: (net even nagerekend)
Voor orgaan wordt hier vaak geadviseerd om de helft pens te nemen en de rest van je orgaan te verdelen over hart, lever en nier (in ongeveer gelijke hoeveelheden). Lever en nier bevatten veel belangrijke stoffen, maar je moet er niet teveel van geven. Jouw idee om dan op dinsdag lever en nier te voeren komt daar aardig bij in de buurt, dus dat kan prima.
Verder is het helemaal geen probleem om de eerste weken maar 2 soorten vleesbot te geven. Het is inderdaad belangrijk om in de gaten te houden dat ze de botten goed verteren voordat je hardere botsoorten gaat voeren.

Pas maar op voor de barf-verslaving, want voor je het weet heb je 2 diepvriezers met vlees voor de honden in je garage staan.  ;)

Groetjes, MJ
Door Winnie
#2188261
Bedankt!

Ik ga nog even goed naar mijn 'menutje'kijken en dan maar is beginnen met inslaan en porties maken...

En ja ik ben 'bang' voor de verslaving... of naja meer wat mijn vriend er van gaat vinden... ik ga binnenkort bij hem wonen, ik zal hem vast lichtelijk voorbereiden hehe
Door Vis voeding
#2193503
[quote="Kim_S"]
Welkom!

Volgens mij zijn kalkoennekken te hard om mee te beginnen, net als zalmkoppen. Eendennekken kunnen denk ik wel maar dan zou ik ze van tevoren even goed platslaan. 
:biggrin2:
[/quote]
in de natuur word er toch ook geen hamer bij geleverd als ze voor het eerst een prooi gevangen hebben.

Gewoon proberen en kan hij of zei het niet aan laat ze hem wel liggen

Groetjes
Door Kemi
#2193525
Gaat helemaal goedkomen, veel succes met starten. Aldoende merk je vanzelf wat voor jullie het prettigst werkt en het makkelijkst is. Via de topic 'verzamelplaats' en 'aanbod Barf-ingredienten' komen regelmatig mooie partijen vlees voorbij. Vaak zijn er lijntjes vervoer door het hele land dus wie weet kun je over een tijdje aan meer verschillende lekkere hapjes komen.
:hi:
Door jara
#2193551
OP de kalkoennekken na (ivm harheid/verteren) en idd de toevoeging van lever en nier in het menu ziet t er wel goed uit.

Lekker gaan beginnen en de eerste tijd even goed de ontlasting in de gaten houden. Zo zie je of alles goed verteerd wordt (botwerk voornamelijk)

Succes!!
Gebruikersavatar
Door luuntje
#2196139
ik weet niet of je er nog wat aan hebt maar,
mijn dames (beide amstaffs) hebben als eerste barfhap eendenekken gehad.
luna was toen pas 4of 5 maandjes jong.

ik heb ze wel eerst vastgehouden om te kijken of ze het bot goed kraakten(deden ze meteen goed)
vrij snel erna een braadkipje geprobeerd en dit ging ook meteen goed. ik zou zeggen als ze de nekken goed kraken gewoon proberen. (houd het eerst even bij de zachte botten)

succes met het BARF avontuur!
Door Winnie
#2198545
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga vanmiddag dan de spullen eindelijk halen bij een dierenzaak hier in de buurt... Heb nu eindelijk tijd en zelf ook een weekje vrij dus dacht dat is een mooi moment om te starten!
Ik ben benieuwd, maar Friday kennende zal ze het wel lekker gaan vinden :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door