Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cupcake
#2187196
Eindelijk gaat het een beetje goed qua vertering.
Geen diarree, moet nog wel erg veel voeren en erg veel poep, maar ik heb besloten dat we dat nog even de tijd geven.
Ik voer nu 4-5 dagen en kvv en 2-3 dagen barf. Als vleesbot kippen- en eendennekken, die ik inmiddels niet meer plat sla. Ze is wel een enorme vreetschuur en kauwt vaak maar 1 keer op een kippennek, maja hij kraakt en ze verteert hem goed. Op de eendennekken kauwt ze ietsje meer maar het is nog steeds erg snel weg. Het enige waarop ze echt kauwt zijn de sardientjes. Daar was ze in het begint bang van, maar inmiddels snapt ze dat je ze echt kunt opeten.
Ik wilde nu eigenlijk een stapje verder qua vleesbot en zat te denken aan kipkarkas, eendenrug en konijnenkarkas.
Daarbij zou ik misschien qua vis iets willen uitbreiden, maar ik heb geen idee met wat of hoe?
Loop ik nu te hard van stapel of moet dit kunnen? Hoe goed moet ze hierop kauwen of hoe controleer ik dat?
En nu gaf ik het bot altijd in twee maaltijden, de ene keer met groente en orgaan en de andere keer met het spiervlees.
Dan heb ik natuurlijk twee kleinere porties waarop ze niet goed hoeft te kauwen.
M'n idee was om 's morgens spiervlees te gaan geven en 's avond alle vleesbot met het orgaan en groente in 1 keer. Dom idee of is het anders beter?
Door signmodel
#2187325
karkas kan je prima geven hoor! ik vind zelf juist dat je hier beter mee kan beginnen want dat moeten ze wel kauwen.
ik zou het zo geven als je nu doet. 1 maaltijd met bot en spier vlees, andere maaltijd met orgaan en groenten. later misschien een keer per dag voeren.
je kan ook eerst spiervlees geven en als dat op is het botvlees, dan is de ergste honger over en hoeft het bot ook niet met haast naar binnen.
je geeft aan dat je hond veel ontlasting heeft, heeft dit een oorzaak dat je weet? bij gevoelige maag of darmen voorzichtig aan met vette diersoorten.
Door Cupcake
#2187384
Heb ik geen grote kans op diarree omdat ik orgaan met alleen groente combineer in 1 maaltijd?
De trek blijft eigenlijk continu, ze lijkt echt onverzadigbaar.
Het scheelt wel als ik haar in de bench eten geef, daar heeft ze zoiezo wat meer rust.
Ze heeft, vind ik, nog steeds veel ontlasting, maar vooral vaak.
Met brokken had ze 6x per dag heel veel poep, nu is het minder in hoeveelheid, maar nog steeds 4-6x per dag. Ze kan dat ook niet ophouden, als ik haar niet uitlaat ligt het huis of zelfs in de bench.
Ze krijgt ook best veel eten. Ze weegt 15 kilo en eet 600-650 gram per dag en elke dag wel ies te kluiven, dat gedroogd spul en dat wat ze eet bij training.
Door signmodel
#2187396
hoe oud is je hond? dat ie zo veel eet? en toch nog honger heeft. bij 1x per dag voeren zit de hond ook vol. als je je zorgen makt dan wissel je spiervlees om met orgaan.
en bij 1x per dag voeren zijn de darmen ook niet constant bezig.
vriendin van mij heeft 2 honden eten hetzelfde (andere hoeveelheid wel) maar de een poept 1 soms 2x per dag en de andere ook elke wandeling minimaal 1x. wat ook wel 6x per dag kan zijn. denk dat het ook wel met de spijsvertering te maken heeft.
de ontlasting is wel normaal? misschien kan je bot% wat verhogen. wel de ontlasting goed in de gaten houden dan.
Door Cupcake
#2187526
Ze is nu een goed jaar en heeft zolang ze bij ons woont, dat is nu een half jaar, altijd trek.
Ik ben begonnen met 2% die geadviseerd wordt, dus 2x 150gram. Inmiddels krijgt ze meer dan het dubbele en nu eet ze dik 300gram per keer, maar ze houdt trek en ook buiten vreet ze alles wat los en vast zit en soms ook niet eetbaar is.
Toen ze nog brokken kreeg was ze iets voller, maar toen hield ik ook de richtlijn voor 30kg aan, terwijl ze toen 12kg woog.
Ik heb van de week een keer alle barf van die dag 's morgen gegeven, maar voldaan was ze zeker niet.
Ze heeft veel diarree gehad in het begin, maar de ontlasting is nu helemaal goed, alleen zo vaak.
Vaak uitlaten is geen probleem, maar het lijkt me na een jaar toch niet meer nodig moeten zijn om er 's nachts uit te moeten.
M'n idee was om de hoeveelheid barf toch nog wat op te voeren, 's morgens spiervlees en 's avonds de rest?
Door Lizzy
#2187576
Cupcake schreef: Ze is nu een goed jaar en heeft zolang ze bij ons woont, dat is nu een half jaar, altijd trek.
Ik ben begonnen met 2% die geadviseerd wordt, dus 2x 150gram. Inmiddels krijgt ze meer dan het dubbele en nu eet ze dik 300gram per keer, maar ze houdt trek en ook buiten vreet ze alles wat los en vast zit en soms ook niet eetbaar is.
Toen ze nog brokken kreeg was ze iets voller, maar toen hield ik ook de richtlijn voor 30kg aan, terwijl ze toen 12kg woog.
Ik heb van de week een keer alle barf van die dag 's morgen gegeven, maar voldaan was ze zeker niet.
Ze heeft veel diarree gehad in het begin, maar de ontlasting is nu helemaal goed, alleen zo vaak.
Vaak uitlaten is geen probleem, maar het lijkt me na een jaar toch niet meer nodig moeten zijn om er 's nachts uit te moeten.
M'n idee was om de hoeveelheid barf toch nog wat op te voeren, 's morgens spiervlees en 's avonds de rest?
Ik denk dat je hond erg moet wennen met de overschakeling van zeer koolhydraatrijke voeding (brok) naar koolhydraat-arme voeding (BARF en KVV). In het begin verliezen sommige honden dan ook wel gewicht. Ik zou het toch nog even volhouden, probiotica geven en desnoods ook nog wat Propolis tinctuur erbij geven om de darmen te boosten. Ze heeft geen wormen/giardia? Want nee, op zich zou je nu niet meer naar buiten hoeven 's nachts... maar, als je haar meer voert dan normaal, dan poept ze dus ook meer dan normaal en blijkbaar verteerd ze toch nog steeds niet optimaal. Ik zou dus zelf niet meer gaan voeren dan je nu al doet. Ik zou wel zoveel mogelijk BARF en zo weinig mogelijk KVV voeren (omdat KVV slecht vult, doordat het gemalen is).

Verder kun je nu wel wat karkassen gaan geven ja. En een maaltijd orgaan + groenten: dat is wel vragen om slechte ontlasting, als je het mij vraagt. Ik zou daar ook iets van vleesbot bij geven. Ik zou het dus eerder op jou manier doen, spiervlees in de ochtend en vleesbot met het orgaan en groente in de avond. Nog beter, 1 keer per dag gaan voeren en spiervlees of orgaanvlees, vleesbot en groenten in 1 maaltijd geven. Ik denk dat 1 maaltijd per dag ook beter verteerd wordt dan 2.
Door signmodel
#2187593
en ben je ook al bij een da geweest om het medische uit te sluiten?
en wat lizzy zegt dacht ik ook, meer voeren is meer ontlasting. en de % zijn richtlijnen de ene hond eet meer dan de andere.
Door Cupcake
#2187899
Ze is tijdens de diarree nagekeken door de dierenarts, niks te vinden, geen wormen, geen giardia. Als ik meer zou willen moet het bloed prikken worden, maar om daar nou meteen mee te starten bij een hond met energie voor tien en die glimt als en spiegel. Ze is ook goed bespierd, maar een beetje vergelijkbaar met een afgetrainde hardloper, nergens een vetje te bespeuren. Sindsdien krijgt ze probiotica.
Het idee was langzaamaan de barfdagen opvoeren, maar wel dat ze gewend blijft aan kvv, voor als ze gaat logeren.
Ik wilde daarmee ook wachten tot ze geen diarree meer had en klaar was voor meer vleesbot, anders was het elke dag of kippen- of eendennek.
Zijn honden van barf voldaner dan van kvv? Hoe komt dat precies? En blijven ze daar ook langer voldaan van?
Wat zou ik 's morgens kunnen geven, als ik vanaf nu 's avonds ga voeren?
Door Cupcake
#2194494
Hmm ik loop weer vast: ik had inmiddels een bestelling gedaan voor ander soort botten:
eendenrug, kippenkarkas, kwartel en konijnkarkas.
Nu 2 vragen:
- wat ga ik straks doen met die hele kwartel?? Ik krijg het beste beest zonder kop en poten, maar verder met alles. Voer ik dit in 1 keer compleet (rekenend als vleesbot, spiervlees en orgaan) of denk ik nu te makkelijk? Zou ze dat al moeten kunnen eten??
- ik kreeg een mail dat er geen konijnenkarkas leverbaar was, maar wel haas. Is dit veel harder of zou ze dit ook moeten kunnen??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door