Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nanne91
#2186532
Hallo allemaal,

Een tijd terug, ruim een half jaar geloof ik, heb ik me hier aangemeld en voorgesteld, maar door verschillende omstandigheden en een kapotte laptop + een spraakprogramma dat toen niet optimaal werkte, kon ik niet reageren en heb ik het er maar bij gelaten. Destijds stelde ik een vraag over een stageadres.
Nu het forum weer opgezocht en wederom een hoop gelezen, maar ik heb toch nog wat vragen, want op dit moment heb ik een probleem met mijn ene hond. Nog even in het heel kort, ik ben Nanne 20 jaar en heb twee honden. De ene is mijn blindengeleidehond, Harm een goudbruine kruising lab/golden van ruim 6 jaar jong. Mijn andere hond woont bij mijn ouders, ik studeer namelijk zelf en ben veel van huis en een hond in een studentenkamer een groot deel van de dag alleen, vind ik niets en eigenlijk is ze ook meer onze gezinshond dan helemaal mijn hond. . Maar goed het gaat om Harm. Toen ik hem kreeg stond hij op brok, dat beviel me niet echt, veel diarree, vaak overgeven, enorm verharen en toch, die brokken, als je erover nadacht…. De andere hond at al jarenlang grotendeels rauw, gewoon, zonder dat ik precies wist waarom, dat kregen de honden van mijn moeder vroeger thuis ook en een hond at nou eenmaal vlees. Al gauw dit met Harm ook gaan doen en er heeeel veel over gelezen. Ik kreeg een nieuwe hond, een hele gezonde, enorm energieke hond, die niet meer vaker wel dan geen diarree had. Die overschakeling is alweer ruim 3,5 jaar geleden. Hij eet barf bij mij doordeweeks en als ik in het weekend naar huis ga, krijgt hij kvv, omdat we nou eenmaal een kleine vriezer hebben thuis en mijn ouders en broer de andere hond ook kvv voeren. Op dit moment is het Carnibest actief en/of Darf, ook meestal de actief variant, omdat hij nou eenmaal veel energie verbruikt, hij werkt, heeft als geleidehond best veel geestelijke uitdaging en loopt daarnaast veel (los). Maar het grootste deel van de week barft hij dus. Sinds een tijdje, de laatste 2 maanden erger, maar daarvoor ook al een beetje, heeft hij veel jeuk. In juni heeft hij, helaas, 3 weken op brok gestaan, omdat hij blindengeleidehond is en overal mee naar toe gaat, is het vaak al een kunst om altijd zijn barf/kvv maaltijd ergens mee naar toe te slepen of daar ter plekke te regelen. Op zich lukt dit altijd, maar afgelopen juni \, stond ik tijdens mijn stage op een erg afgelegen camping en lukte het gewoon niet, geen electriciteit. Of het daardoor komt weet ik niet, die periode is bijna een half jaar geleden. Maar in de afgelopen 3,5 jaar en ook de tijd daarvoor, heeft hij nooit eerder jeukklachten gehad. Ik heb een topic gelezen over Reus, althans daar ben ik mee bezig, daar herken ik veel uit, maar toch is elk verhaal weer anders. Harm bijt veel op zijn poten, zowel voor als achter. Hij krabt vaak aan zijn ellebogen en vlak onder zijn oren, verder likt hij bij zijn staart en in zijn liezen.
Vier weken geleden ben ik naar de da geweest. Het werd onhoudbaar. In mijn kamer valt het mee, ik heb grotendeels vloerbedekking. Hij krabbelt soms als hij ligt, snachts krabbelt hij eigenlijk nooit, maar zodra er activiteit van mijn kant komt, wordt hij ook actief en gaat krabbelen. Ik dacht dus ook aan soort gewoontegedrag, aandacht vragen of wat dan ook. Hier valt het dus wel mee, maar op de universiteit, in de gang van het complex waar ik woon en ook wel thuis bij mijn ouders is het krabbelen en bijten veel erger. Hij is er veel mee bezig, zelfs nu af en toe tijdens het loslopen, dat hij gewoon midden op het pad gaat zitten krabbelen. Ook Harm heeft op verschillende plekken, bij zijn ellebogen en in zijn liezen kleine bultjes. Verder had hij in zijn nek een lelijke plek. Open en die werd steeds groter.
De da dacht misschien ook aan een soort van vicieuze cirkel en heeft hem een jeukstillende injectie gegeven. Daarnaast moest ik de plekken insmeren met zalf, zodat het gelijktijdig kon genezen. Een week later was de jeuk zeker minder, de da vond het er rustig uitzien en ik kon stoppen met de zalf. Heel snel kwam de jeuk weer terug, volgens mij is het nooit helemaal weg geweest. De plek in zijn nek was toen ook rustig, maar was afgelopen weekend weer groter, roder en deels open, er komt ook een plek naast. Het krabbelen is gewoon vervelend, ik word er gek van en Harm ook. Ik heb op de universiteit nu bijna altijd een kleedje bij me, dat helpt iets, volgens mij, maar lang niet alles. Ik nam vaak al een kleedje mee, maar niet altijd omdat hij er toch vaak naast gaat liggen.
Vandaag weer terug naar de da, een andere. Zijn liezen en ellebogen zagen er volgens haar redelijk rustig uit, hoewel ik daar afgelopen week nog bultjes vond, die nu weg lijken te zijn. Die plek in zijn nek is niet goed. Ik heb één of andere speciale shampoo gekregen, Nou ja gekregen?! en moet die plek daarmee wassen. Ze denkt aan een allergie. En misschien ook dat er een bacteriële infectie bij is gekomen, dus ik heb een ab-kuur mee voor 10 dagen.
Hij kan reageren op iets van buiten, een plantje, want ja hij loopt veel los, op veel verschillende plekken. Zelf denkt ze aan iets met voeding, ze vroeg wat ik voerde, dus ik vertelde haar dat ik volledig rauw voerde. Ik zou eigenlijk hyperallergeen moeten gaan voeren, maar ja, dat was ik niet van plan. Alhoewel hyperallergeen, dacht dat dat voeren zonder granen is, maar is dat zo? Dat doe ik wel. Volgens haar mag hij geen dierlijk eiwit hebben, dat lijkt me nogal raar, zeker om mee te beginnen nu. Ik weet wel dat ik dit niet wil en raar vind, maar wat ik dan moet doen, weet ik niet precies.
Ze kon hem nogmaals een jeukstillende injectie geven, maar we hebben gekozen voor een allergietest. Volgende week mag ik daarvoor terugkomen. Eigenlijk moest ik al meteen nu zonder dierlijk eiwit gaan voeren, maar ja, ze had wel door dat ik dat niet zomaar van plan ben. Dus wachten we die test eerst maar eens af.
Zelf denk ik niet direct aan voeding, hij deed het altijd top op rauw, nog steeds trouwens, afgezien van de jeuk. Ik heb de da gevraagd wat ze van de rest van zijn vacht en algehele conditie vond en ze vond hem er echt erg goed uitzien. Hij heeft energie voor tien, is vrolijk, nog heel speels en wordt vaak aangezien voor minstens 3 tot 4 jaar jonger. Doordat het krabbelen in mijn kamer minder is, denk ik meer aan een andere soort allergie, maar ja wie ben ik.
Nu maar eens mijn concrete vragen. Wat moet ik denken van die ab-kuur? Is dat echt nodig? En kan zo’n allergietest echt uitwijzen dat hij allergisch is voor dierlijk eiwit? Wat is hyperallergeen voeren precies, behalve dan zo’n hele dure zak brokken, ben trouwens ook maar een student, 80 euro per zak, dacht het ff niet. En stel hij blijkt allergisch voor iets met voeding, kan ik dan een eliminatiedieet gaan doen? Of is er eerst iets anders wat ik kan doen? Hij krijgt nog wel kleine beloningsbrokjes, van die geperste van Bosita. Dus zonder al teveel troep, maar het zal vast deels uit graan bestaan. Ik gebruik bij het wandelen wel gedroogde snacks, maar om nou altijd en overal, in mijn goede kleding en op de universiteit of in de trein bijvoorbeeld met gedroogd vlees rond te wandelen als beloning? Kan wel hoor, zou het zo doen, maar omdat dit prima ging altijd, deed ik het zo. En bovendien, als hij werkt, heeft hij, vindt hij zelf, helemaal geen tijd voor beloningen, hij weigert ze vaak, qua eetgedrag is het geen echte retriever dus.
Dat waren zo even mijn vragen, ik hoop er zo iets meer van te gaan begrijpen, ik heb me wel redelijk in rauwe voeding verdiept, wil misschien ook wel iets met rauwe voeding in mijn studie gaan doen, maar van jeuk weet ik weinig, had er tot voor kort geen lasst van, of beter gezegd: Harm had nergens last van!
Overigens het laatste dat ik me bedenk, hij is nagekeken op vlooien, die heeft hij niet, terwijl ze in de buurt wel heersen en hij niet preventief beschermd wordt tegen die beesten.

Ik hoop dat ik ditmaal wel kan antwoorden, denk het wel. In ieder geval alvast bedankt voor degenen die het hele verhaal hebben gelezen en mischien wel iets meer kunnen vertellen.

Groetjes, Nanne en Harm
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2186549
Hoi Nanne en Harm,

Welkom (terug) op het forum!

Ik heb je verhaal gelezen, en ik dacht de hele tijd: vlooien! Maar op het laatst geef je zelf al aan dat hij die niet heeft. Kan het zijn, omdat je zegt dat het heerst, dat hij er af en toe 1 oppikt ergens, en daar dan flink last van heeft? Als Harm allergisch is voor vlooien dan is dat zeker een mogelijkheid.

Verder zou ik alles waar graan in zit de komende tijd schrappen, dus de beloningsbrokjes, en misschien ook wel de Carnibest Aktief, daar zit namelijk rijst in. Ook lees ik hier wel eens dat Darf van tijd tot tijd verandert van samenstelling (weet het niet zeker, ik voer het zelf niet), misschien zit er nu iets in waar hij niet tegen kan? En heeft hij er daarom bij jou minder last van, omdat hij dat bij jou niet krijgt? Geven je ouders of andere mensen hem beloningskoekjes of iets anders wat niet in zijn vlees-dieet hoort?

Onze hond Max is al bijna zijn hele leven allergisch voor voer, heeft in 11 jaar tijd alle merken hypoallergene brokken gehad, zelfs met soja-eiwit omdat onze dierenarts ook zei dat hij allergisch was voor dierlijke eiwitten. Het heeft allemaal niks geholpen, hij bleef jeuk houden.
Hij krijgt nu sinds een paar maanden Barf, en we zien hem gewoon opknappen. De eerste paar weken ging het slechter, maar nu gaat het echt de goede kant op. Wij hebben een eliminatiedieet gevolgd (nog steeds). We zijn begonnen met 6 weken alleen konijn voeren, dit kan ook met KVV, TinLo of Haaksbarf bijvoorbeeld hebben varianten met alleen konijn erin. Daarna hebben we eend toegevoegd, dat lijkt ook goed te gaan, en over een weekje beginnen we met paard.
Het belangrijkste bij een eliminatiedieet is dat de hond echt niks anders krijgt, anders kun je weer opnieuw beginnen.

Wat ik zeker niet zou doen, is overgaan op brokken omdat de dierenarts dat zegt. Bij ons hebben ze het 11 jaar mogen proberen, maar wij zien na een paar maanden "eigenwijs zijn" al meer resultaat dan in 11 jaar naar de dierenarts luisteren. Ook lees ik hier wel eens dat een "prik tegen de jeuk" meestal prednison is, en ontzettende rotzooi voor je hond. Net als antibiotica trouwens, dat zou ik ook niet zomaar geven, maar alleen als het echt nodig is. Daar kan hij ook veel last van hebben.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, dit zijn allemaal dingen die ik hier de afgelopen maanden geleerd heb, wij zijn nog niet zo heel lang bezig nu. Er zijn hier gelukkig veel mensen op het forum die erg veel weten van voeding en jeuk, dus ik hoop dat ze jullie kunnen helpen!

Succes, en het zou leuk zijn als je hier laat weten hoe het gaat!
Door Nanne91
#2186555
Hoi Kim,

Dankjewel voor je reactie. Dat van dat af en toe een vlo oppikken zou goed kunnen, heb daar ook aan gedacht. Weet er iemand of een allergie voor vlooien uit een allergietest naar voren komt? Volgende week gaan we dus die test doen.
Ik wil alles met graan wel gaan schrappen, inderdaad dan ook de Carnibest. Maar misschien moet ik eerst maar eens de uitslag afwachten. In principe krijgt hij van anderen geen beloningsbrokjes, maar ja, ik zie zelf niets en als hij losloopt pikt hij nog wel eens ergens iets mee. Het valt mee, maar ja af en toe heeft hij wel wat te pakken. Dus als ik echt iets aan de voeding moet gaan doen, is dat een punt van aandacht, zeker bij een eliminatiedieet.
Fijn dat Max zo aan het opknappen is. Gelukkig ben ik ook redelijk eigenwijs en als ik iets niet wil, is het terug op brokken, nooit, nooit meer. Ik weet niet precies wat het voor een injectie was, kan niet op de rekening kijken, zal morgen wel even een huisgenoot vragen. Ik ben ook absoluut niet voor zomaar een ab-kuur, vandaar mijn vraag, is dat nodig? Is de kans groot dat hij inderdaad een bacterieele infectie heeft? Op zich is die plek in zijn nek wel redelijk dicht. Die shampoo is ook een speciaal soort shampoo, iemand daar ervaring mee? Weet alweer geen naam, begon volgens mij met een n.

Voorlopig slaapt Harm, hij heeft een lekker drukke middag gehad. Iets wat me ook opvalt, sinds hij deze jeuk heeft, gaat hij met zijn achterpoot zwaaien als je hem over zijn buik of zij kribelt. Een soort reflex. Dit was even weg tijdens die injectie van een paar weken terug. Het is soms rdelijk extreem, als je alleen met één vinger zijn buik aanraakt begint hij al.

Ik moet de test afwachten, maar wil me een beetje inlezen alvast en zorgen dat ik iets terug te zeggen heb als ik die uitslag daadwerkelijk heb!
:biggrin2:
Door Lizzy
#2186724
Je hond heeft dus in ieder geval al 1 prik prednison gekregen. En nu willen ze er antibiotica en opnieuw prednison in rossen.... En die zalf, die zal ook wel cortico's bevatten..... Ja, daar gaat de jeuk van weg. Tijdelijk......

Als het mijn hond was, ging ik naar een goede holistische dierenarts, die pro-verse rauwe voeding is. En liet ik daar kijken wat er aan de hand is.

Je zou ook eerst een reinigingskuur kunnen doen met bijv. Puur Drainage: http://www.nmlhealth.com/p,34,2484/PUUR ... Nieuw.aspx. En hem daarnaast alleen zelf samengestelde voeding geven. En geen KVV. En al helemaal geen brokken. Want dat is leuk, KVV maar je weet gewoon niet wat ze er in stoppen. Dus voorlopig gewoon even geen KVV. Als het lastig is om in het weekend zelf samen te stellen, zou je best de hele week geen kip kunnen geven en dan in het weekend gewoon 1 kip kunnen voeren. Ofzo.

Naast de Drainage Compositum zou ik probiotica geven. Van Arkopharma bijv. Die is betaalbaar en goed.

En daarnaast zou je ter ondersteuning nog iets als Puur Jeuk, tijdelijk, kunnen geven.

Als dat allemaal niet werkt, dan wordt het toch serieus tijd voor een goede holistisch pro vers dierenarts.
Door Nanne91
#2186745
Bedankt voor je antwoord Lizzy. Hij heeft nu geen prik gehad en ook geen zalf, want daar zitten idd van die cortico’s in. En daar moet hij minstens vier weken vrij van zijn voordat ze een allergietest kan doen, dat zei de da dus. Ik ben, eigenwijs als ik ben, nog niet begonnen met de ab, ook niet doen zeg jij dus?
Ik heb Harm eind oktober nog een reinigingskuur gegeven, zou dat overnieuw moeten nu door die prednison?
Dat van de probiotica ga ik doen en aan Puur jeuk had ik ook gedacht, even uitzoeken of ik daaraan kan komen, maar dat lukt denk ik wel.
Ik ga mijn best doen om kvv vrij te voeren, maar het is vrij lastig omdat hij meestal wel ongeveer 3x per week buiten de deur eet om het zo maar even te zeggen, nog los van de weekenden dus. Maar wat ik nu vaak al doe is dat ik dan gewoon zijn spiervlees op die momenten plan en in kleine stukjes knip..
Ik heb mijn da nu uitgezocht op het feit dat ze op hun site schrijven dat ze verder kijken dan de reguliere diergeneeskunde en niet tegen rauw voeren zijn, ook niet speciaal voor ofzo, maar ik ben er nu achter dat het een grote praktijk is en dit niet voor alle direnartsen geldt. Ik ben pas sinds mijn afspraak van vier weken terug bij deze da, een holistische dierenarts wil ik zeker wel, iemand een suggestie? Ik woon in Wageningen.

Nou ik ben alweer een stuk verder, ben ook nog meer dan eerst aan het uitzoeken wanneer hij krabbelt, krabbelen kan ik horen, bijten niet altijd, zeker niet in een collegezaal. Vanmorgen moest ik voor een uurtje naar de universiteit en ik heb goed opgelet, op Harm bedoel ik, niet op de docent  :biggrin2:
Hij ligt daar vooral erg veel te bijten, op met name zijn poten. 
Door nienk
#2187338
hoi en welkom hier!

las dat je mijn topic (over Reus) gelezen had, dus ik dacht, dan reageer ik ook maar even.

ik sluit me aan bij Lizzy qua voer en de reinigingskuur.

wat me wel opvalt... hij jeukt het meeste als je met hem op de universiteit bent, toch? heeft ook meer jeuk als hij ergens anders mee naar toe is?

mocht hij nou op alle andere plaatsen meer jeuk hebben dan bij jou thuis, dan zou ik voorzichtig denken dat stress of spanning wellicht een oorzaak is. in dat geval zou je kunnen denken aan iemand die dingen met bloesem remedies doet. of een holistisch DA, die kan daar allicht ook wel iets mee. misschien is Ttouch ook wel iets voor jullie?

als hij nou vooral op de universiteit meer jeuk heeft dan op andere plaatsen, dan zou ik even na proberen te gaan of ze misschien nieuw schoonmaakmiddel hebben. niet dat je dan kan verwachten dat de uni weer terug gaat op het oude schoonmaakmiddel omdat jou hond er jeuk van krijgt, maar dan heb je in ieder geval een mogelijke oorzaak te pakken. dan is het zaak hem maar aan te leren dat hij toch echt op een kleedje moet liggen! ik zou dan gaan voor een kleed zoals een picknickkleed, met van dat plastic er in, om hem te beschermen tegen de vloer, zegmaar. dat zal dan in ieder geval een beetje helpen.

mocht dit hier boven nou het geval zijn, dan helpt het misschien ook wel om af en toe zijn poten te wassen met een milde shampoo (ik ben zelf erg groot fan van de Vet Gold Cream) of alleen water.

succes!
#2196123
Nienke, toch?, ook jij nog bedankt voor je antwoord.
Maar even een update, ik heb vorige week van alles zitten lezen en uiteindelijk Puur jeuk en Puur drainage gekocht, het duurde even voor het in huis was, maar afgelopen maandag zijn we begonnen. Verder heb ik ook Hot spot foam, hoop dat ik dat goed schrijf, gekocht. Dit om op zijn lelijke plek in zijn nek te smeren. Ik vind het fijn dat ik hem nu echt kan helpen, althans dat hoop ik, iets doen is al fijn en beter dan al die troep erin, want de ab heb ik dus niet gegeven. Ook de allergietest heb ik afgezegd, ik wil eerst kijken of het met deze drie middelen kan doorbreken, hij zit top in zijn vacht, schilfert niet, verhaart niet veel, krabbelt alleen overmatig en zijn liezen zijn wat rood. Daarnaast ben ik deze week vrij en hoef ik volgende week maar twee dagdelen naar de uni voor tentamens. Daarna twee weken kerstvakantie, dus in totaal vier weken weinig uni. Allergietest kan altijd nog.
Ik heb ondekt dat ik ook aan Tinlo kan komen het weekend, daar zit geen graan in, is wel duur met een hond die veel eet, maar als ik hem ermee help. Hele kip is ook een idee, maar die kon ik nergens betaalbaar krijgen, eerst even dit. Verder geef ik alleen gedroogde snacks. Tijdens het loslopen kan het wel zo zijn dat hij iets verkeerds opeet, het is geen grote vreter, maar toch, als hij iets lekkers vindt tijdens het snuffelen…. En tja, hij weet dondersgoed dat ik het niet altijd doorheb. Mocht ik ooit nog een eliminatiedieet gaan doen dan is dit een punt van aandacht, dan wordt het loslopen samen met familie of vrienden erbij en verder alleen apporteren uit het water en zoekspelletjes buiten denk ik, want dan ziet-eet hij niets, zelfs geen hamburgers of boterhammen langs de waterkant. Maar voor nu wil ik heb zijn losloopwandelingen niet onthouden.
Ik heb het idee dat de plek in zijn nek al minder groot is, rustiger en ook niet meer nat, zal straks even een vriendin laten kijken, die hem ook voor maandag heeft gezien.
Stress en spanning heb ik ook aan gedacht, even als het aandacht vragen op deze manier. Het is, in mijn ogen, niet de hond die snel gestresst is. Ik weet het, dit is moeilijk te zeggen van je eigen hond, maar ook mensen om me heen zeggen van niet. Hij is zo ongelofelijk relaxed, iets wat ik ook van verschillende gedragstherapeuten heb gehoord, daar nog nooit geweest, speciaal voor hem, maar voor mijn studie. Hij slaapt gewoon op de uni en ook diep, ligt regelmatig op zijn rug te pitten, toont niet gestresst, is rustig en het is ook geen hond die zich zeg maar van binnen anders voelt dan hij laat blijken. Onze andere hond is in sommige situaties wel echt een zenuwpees en ook wel eens gestresst, zij krijgt met oudjaar ook altijd een bloesem.
Touch hebben we wel eens gedaan, onder begeleiding, hij vond het best, sliep lekker verder. Ik heb dus zelf niet het idee dat het komt door stress, maar het is zeker iets wat ik altijd in mijn achterhoofd zal houden bij het opllossen van zijn jeukproblemen. Thuis bij mijn ouders doet hij het ook veel meer en dat is toch ook echt zijn thuis, 3 jaar lang, voor ik vorig jaar ging studeren  zelfs zijn enige thuis. Hij doet het niet overal, dat krabbelen, laatst was hij mee naar een uitreiking in een grote soort theaterzaal met vloerbedekking, zonder kleedje en meneer heeft languit liggen slapen, zonder te krabbelen. Als ik hier mijn gangdeur heb openstaan en hij loopt even de gang op, snuffelt hij eerst wat rond, maar gaat al snel zitten krabbelen, ook al is daar niemand.
Ik denk zelf aan een combi van dingen, zoals ik al schreef wil ik eerst kijken wat de Puur jeuk en Puur drainage doen. Mijn vraag, ik lees overal wat anders namelijk. Hoe lang zouden jullie de Puur jeuk en de Puur drainage in dit geval geven?
En dan nog iets, voor de zekerheid, druppelen is voor mij best moeilijk, ik kan het horen in een bakje, direct in zijn bek druppelen, wat geadviseerd wordt, doe ik liever niet omdat ik dan niet weet of het allemaal naar binnen gaat. Ik doe het dus in een bakje met een beetje vleesvocht/ontdooivocht erbij, dat kan toch wel? Aangezien je het niet tegelijk met de maaltijd moet geven.

Alvast bedankt weer!
Door Nanne91
#2601909
Na ruim een jaar maar eens een update hoe het met Harm gaat. Misschien dat ooit iemand er nog iets aan heeft als hij/zij hier zoekt op dit forum. Jammer genoeg was ik zelf niet in de gelegenheid om tusssendoor een update te geven.

Ruim een jaar terug ben ik zelf aan de slag gegaan met homeopatische middelen tegen de jeuk, aan de hand van de adviezen hier. Dat ging goed, de jeuk verdween zo in januari/februari weer. Ook zijn hotspot was weg. Jammer genoeg kwam deze in mei terug en ruim 3x zo groot. Ik heb een andere dierenarts gezocht en deze uiteindelijk in mijn eigen praktijk gevonden. We zijn nu 9 maanden verder, Harm krijgt weer homeopatische middelen, nu in de vorm van:Puur huid, ignatia en ledum, allebei D30 dacht ik, maar dat weet ik niet zeker. Verder krijgt hij elke dag een teen knoflook en een visolie kapsule van Solgar, bij zijn eten.
Ook heb ik toen in mei, twee weken honingzalf gesmeerd op zijn hotspots, die zijn toen mooi genezen, verdwenen en niet meer teruggekomen. In juli en augustus ging het heel goed met hem, ook op het gebied van de jeuk hielpen de middelen toen. Maar daarna kwam de jeuk en het bijten terug. Uit een allergietest bleek dat hij allergisch is voor vier soorten mijten. En sinds september ben ik daarom begonnen met hyposensibiliseren. Dit naast de homeopatische middelen, want die krijgt hij nog steeds. Inmiddels gaat het gelukkig al twee maanden helemaal goed met hem. Hij is blij en zit letterlijk en figuurlijk goed in zijn vel. Het is altijd een enthousiaste hond geweest, met ontzettend veel energie, een echte werker. Nu het weer beter met hem gaat, merk ik wel verschil. Net een stukje alerter en weer wat speelser. Net of hij de tijd ervoor maar voor 90-95% was wie hij echt was.
Hij krabbelt eigenlijk nooit meer bij het zien van bekende mensen of bij andere gebeurtenissen of situaties waar hij opgewonden van wordt.
Hij geniet elke dag van zijn eten, ik geef hem lekker veel wild, 1x per week een zalmkop en soms nog een extra visje, makreel of haring. Daarnaast krijgt hij dus visolie en soms wat zeewier. Kan het ook teveel worden qua omega3? Of zal ik hier gewoon mee doorgaan?

Wilde jullie toch even mijn ervaring laten weten, omdat ik destijds goede tips heb gehad. Ik ben heel benieuwd hoe hij dit voorjaar door gaat komen en daarna weer het najaar met al zijn mijten. Hopelijk is dat desensibiliseren echt goed aangeslagen nu, want dat gebeurt maar bij een deel van de honden die het krijgen.

Ik zal binnenkort iemand eens vragen een leuke foto van mijn gouden hond uit te zoeken.
Door keetje
#2601971
Fijn je up-date en ook fijn dat het desensibiliseren bij jouw hond dus blijkt te werken. Er is deze week bij Luna bloed afgenomen en daarna gaan we ook aan de gang met een serum. Door jouw verhaal begin ik weer wat hoop te krijgen op een goede afloop. Bedankt! ;)
Door Nanne91
#2602144
O spannend. Ik hoop dan voor jou en Luna op net zulke goede resultaten.
Hoe oud is ze? Zeker bij jonge honden zijn de resultaten vaker beter. Maar leeftijd zegt lang niet alles. Harm is bijna 7,5.
Door bosnimf1976
#2602221
Herkenbaar verhaal. hier een allergische golden. in tijden van meer jeuk ook meer krabben bij opwinding. helaas bij ons medicatie nodig. wat een leuke naam trouwens voor je hond. heel veel plezier nog met hem
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2602270
Hier ook een herkenbaar verhaal, inclusief alle klachten en de mijtallergie... Wat ik me wel afvraag is of de vermindering van de jeuk komt door het hypersensibiliseren óf door het winterse weer. Ik heb ervoor gekozen (nog) niet te gaan werken met injecties en ook hier ging het de afgelopen 2-3 maanden heel goed vergeleken bij de maanden daarvoor. Natuurlijk hoop ik voor jullie dat de kuur aanslaat en dat jullie definitief van de jeuk af zijn! Hopelijk lukt het je over een aantal maanden nog eens een update te plaatsen, want met name naar de lente- en zomermaanden ben ik dan wel erg benieuwd!
Door Lil
#2602292
Hier zo'n zelfde verhaal. Ik hyposensibiliseer sinds 2 jaar en dat werkt over het algemeen goed. Heel soms heb ik kortdurig cortisonenzlf nodig en sinds gisteren voor de tweede keer een abkuurtje (bacterie in wonden gekomen). Mijn meisje is allergisch voor 3 soorten mijten en 2 planten. Nu de winter is rampzalig, want ze is allergisch voor huisstofmijt en die floreert met de verwarming aan. Lente is erg want dan zijn er de platen en herfst is erg ivm de andere 2 mijten. Maar met de hypersensibilisatiekuur houiden we het beheersbaar en kent ze ook helemaal jeukvrije periodes.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door