Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door malimaniac
#2185782
Wie kan mij vertellen wat de kosten zijn van titeren en hoe vaak het nodig is?
Misschien kan iemand ook even een korte uitleg geven wat het precies inhoud?
Door roza
#2186739
Daar ben ik ook benieuwd naar, ik wil Seven ook niet meer laten enten dan nodig maar hoe zit het met reizen met de honden in europa?
Door Mevroi Kruim
#2186812
Titeren houdt in dat de da wat bloed afneemt en dan bekijkt of er antistoffen tegen hondenziekte, hepatitis en parvo inzitten. Je kunt ook apart laten titeren op rabies, dat is een andere kit.
Voor reizen binnen Europa moet je hond vrijwel overal gevaccineerd zijn tegen rabies, en meestal minimaal 1 maand voordat je vertrekt, anders is de immuniteit nog niet op peil is het idee. De meeste rabies-vaccins werken nu 3 jaar maar dat wordt nog niet in alle landen geaccepteerd dus soms moet je elk jaar laten vaccineren.

Als er voldoende antistoffen in het bloed zitten is je hond beschermd tegen de ziekte(s) en heeft vaccineren niet alleen geen zin maar is het zelfs slecht voor de immuniteit. Ook als er weinig of geen antistoffen te vinden zijn en je hond is voorheen wel goed gevaccineerd (dus iig nog een keer na volgens mij 12 weken ivm maternale immuniteit) dan is z/hij zeer waarschijnlijk wel beschermd, dmv geheugencellen, alleen is dat niet in het bloed aan te tonen.
Door Cupcake
#2187210
@mevroi kruim: weet je of elke dierenarts dit doet en gaat dit naar speciaal laboratorium.
Nemen pensions hier ook genoegen mee?
Door Mevroi Kruim
#2187782
Nee, de meeste dierenartsen doen dit niet. Ze vaccineren liever want makkelijker en ze hoeven geen tig sets van de titer-test aan te schaffen. Ze vinden het trouwens ook meestal grote kul.
Deze test geeft binnen een paar minuten de uitslag en hoeft niet opgestuurd te worden.
Of een pension er genoegen mee neemt zul je moeten navragen. In principe gaan de regels van pensions over voldoende bescherming tegen bepaalde ziektes, en als je hond voldoende hoge titers heeft is 'ie gewoon immuun en is dus aan de regels voldaan. Maar niet iedere pensionhouder snapt dit helaas.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door