Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mainecoonowner
#2166441
Thorgal is nu 17 weken en 3 weken aan de kvv en eet 200 gram per dag.
Hij oogt niet dik of te zwaar en maak me ook geen zorgen.
Maar vroeg me af en weegt nu 3200 gram of ie goed op gewicht is als richtlijn
Gebruikersavatar
Door koekje
#2166688
Het is voor ons niet mogelijk om door de computer te ruiken of hij goed is qua postuur en gewicht. Als hij niet te dik is (dat kan bijna niet op die leeftijd) en vooral ook niet te mager (goed voelen, op zicht is lastiger met langhaar), kan je er vanuit gaan dat hij goed groeit. Ik vind een ruime 3 kilo voor een coon van 17 weken niet extreem klinken. Hij is zeker groter dan die van mij op die leeftijd waren, maar ik heb dan ook meisjes en vrij kleine exemplaren en ze zijn htk.
Door Nathascha
#2185392
en ze zijn pas uitgegroeid als ze 4 jaar zijn.. :biggrin2:
vraag anders de cattery waar hij vandaan komt eens hoe de groeicurve van zijn ouders waren. Dat is ook een goede indicatie.
Door *Flip*
#2185973
Mainecoonowner schreef: Thorgal is nu 17 weken en 3 weken aan de kvv en eet 200 gram per dag.
Hij oogt niet dik of te zwaar en maak me ook geen zorgen.
Maar vroeg me af en weegt nu 3200 gram of ie goed op gewicht is als richtlijn
Is er een reden waarom je je zorgen maakt om zijn gewicht? Oogt hij mager of ben je bang dat hij niet groot genoeg wordt ;)? 200gr KVV/dag vind ik niet echt veel voor een MC (kater?) die nog vol in de groei is, wilt hij niet meer of krijgt hij niet meer? Je kan de fokker ook vragen of zij de gewichten weet van andere kittens uit hetzelfde nest.
Hoeveel groeit hij per week? Dat is een betrouwbaardere maatstaf als je twijfelt of het wel goed gaat. Dan kan je het per week vergelijken.

Flip, 50% Maine Coon, 25% Noorse boskat en 25% ?? groeide rond de 17 weken zo'n 200gr per week. Hij is (nu bijna 2,5jr) gestopt op 5,5kg, als een erg slanke lange drel. Ik denk dat hij nog wel een paar jaar nodig heeft om volledig te volgroeien, maar veel groter zal hij niet worden. Voor een geholpen kater van die rassen is hij dus aan de kleine kant.

Kijk naar je beestje, als je echt twijfelt vraag het dan eens aan de DA als je daar bent voor controle/entingen oid.
Laatst gewijzigd door *Flip* op ma 05 dec 2011, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nathascha
#2185984
MC van mijn zusje is een poes en eet ook niet meer dan 200gr vers. per dag. En woog rond de 4maanden 3,5 kg. Maar denk dat het goed is om even te weten wat nestbroers en zussen doen. En de ouderdieren. Bij de MC zit er nogal verschil in.
De ene fokt op 10kg en meer. Terwijl de andere fokker kiest voor kleinere exemplaren van 6 tot 8 kg.
Door Mainecoonowner
#2186151
Nee ik maak me geen zorgen meer interesse of hij goed groeit,
Hij eet 200 gram omdat ie niet meer wil, vanaf vrijdag  wil ie opeens niet meer dan 150 gram per dag terwijl hij nu rond de 240 gram per dag zou moeten eten.
hij is gezond erg actief en speels en stout  dus omdat betreft hoef ik me geen zorgen te maken.
Door fem fatale
#2186152
*Flip* schreef: Flip, 75% Maine Coon, 25% Noorse boskat en 25% ??
*Flip* schreef: Hij is (nu bijna 2,5jr) gestopt op 5,5kg, als een erg slanke lange drel. Ik denk dat hij nog wel een paar jaar nodig heeft om volledig te volgroeien, maar veel groter zal hij niet worden. Voor een geholpen kater van die rassen is hij dus aan de kleine kant.
da's idd niet groot voor 125% kat ;)

mijn Kai, half mc, half birmaan, 21 maanden, was van de zomer maar 4 kilo, hij oogt groot en breed en heeft supergrote poten, maar hij is ontzettend slank. hij leert de laatste weken wel nieuwe sprongen, van n meter ongeveer, dus hij zal nog wel meer leren, en ik denk dat hij daarom nu wat zwaarder is, wat gespierder.

bij mij krijgen ze voer naar behoefte en kai heeft een periode gehad dat hij zelfs meer at dan de 10% per dag die meestal als richtlijn wordt gehanteerd. niet erg, kittentjes hebben veel nodig om uit te groeien naar katten.

oja, laat je ajb niet gek maken door je da, die van mij vond het bij de castratie van jet nodig om te vertellen dat ze te zwaar was, met 4 kilo. oke, ze had toen spekjes, maar ondertussen is ze zwaarder en zijn de spekjes spieren. tijdens de groei zijn ze niet altijd in perfecte volwassenkattenvorm.
Door Nathascha
#2186420
Mainecoonowner schreef: Nee ik maak me geen zorgen meer interesse of hij goed groeit,
Hij eet 200 gram omdat ie niet meer wil, vanaf vrijdag wil ie opeens niet meer dan 150 gram per dag terwijl hij nu rond de 240 gram per dag zou moeten eten.
hij is gezond erg actief en speels en stout dus omdat betreft hoef ik me geen zorgen te maken.
zou me dan idd geen zorgen maken. Het ene dier heeft nu eenmaal meer nodig dan het andere. Best kans dat hij over een week opeens een groeispurt krijgt. En dat tie dan wel 250gr wil eten. Gewoon kijken naar je dier ;)
En vaker kleinere porties aanbieden kan ook helpen ze iets meer te laten eten. Als je dat zou willen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door