Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jeanne
#218543
oke, ik ben een kattenleek, ja, ik weet dat ze miauwen maar dan heb je het zo;n beetje gehad.
En omdat ik een tijdje geleden er over dacht om cavia's te nemen voor de kids, en er toch vanaf heb gezien vanwege de honden, zit ik me nu af te vragen of ik een kat in huis zal nemen. Daar hebben mijn honden namelijk wel respect voor ;D We zijn vaker op bezoek geweest met de honden bij mensen die een kat hebben, en daar word even gesnuffeld en verder niet naar omgekeken (op straat willen ze er achteraan, hahahaha)
Dussssssssssssssss,
vertel, wat zijn de voordelen, en wat zijn de nadelen?
wat eten ze? carnibest? ander spul? en hoeveel? zindelijktraining moeilijk? vertelllllllllll

Dit onderwerp heeft niets met voeding te maken, maar als het verkeerd staat hoor ik het wel, toch?)

ohja, Janneman weet nog niets van mijn snode plannetjes, hihi.
Laatst gewijzigd door jeanne op zo 05 dec 2004, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#218565
Ik neem aan dat je een kitten wilt nemen, over het algemeen zijn littens kattenbak zindelijk als je ze haalt het is dan wel verstandig om voorlopig het zelfde grit te gebruiken als wat hij/zij gewend is en een kitten kattenbakje te gebruiken.
Als je een kitten neemt kun je hem/haar direct overzetten op versvoer het voordeel is als je een kitten direct op vers zet en af en toe al een met botjes laat stoeien dat ze later echt alles eten.
Door jeanne
#218569
ja, ik wil een puppypoes, hihi, kitten dus.
Maar dan wil ik wel eerst alle nadelen weten, en de voordelen natuurlijk, van een kat in huis.
(tja, ik ben een weegschaal, en wil gewoon 100% zeker weten dat het goed zal gaan)
Door jeanne
#218590
en hoe doe je dat dan als je op vakantie gaat? pension?
kan een kat een dag alleen thuis blijven?
wat is het verschil in gedrag tussen een poes of een kater?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#218671
jeanne schreef: oeps,
ook als je een krabding in huis hebt?
nou je moet even heel goed opletten ,en bij de ene kat heb je het meer als met de ander maar je moet het wel incalculeren
Door K@rin
#218682
je kent de Tinker&Belles ........ ?? :o :o

Hartstikke leuk joh !!
Moet je d'r wel 2 nemen, krijgen de kids ook geen ruzie ;)
Ze hebben dan gezelschap en steun aan elkaar ....
We hebben er hier nog geen 5 minuten spijt van, je blijft lachen.
Belle zit 's avonds meestal bij mij op schoot en Tinker bij Tonnie.
Tinker gaat dan eerst Tonnie's hele gezicht wassen, dan wordt zijn haar geinspekteerd (zit ie ook aan te trekken) en kruipt dan een poosje later bij hem onder z'n trui, om lekker te gaan slapen ....... ;D
Door danielle1980
#218688
ja een kat kan wel een dag alleen blijven,
tenminste de meeste katten wel. ;)
als wij op vakantie gaan blijven de katten bij ons in huis en krijgen andere mensen een sleutel van ons huis om de kattebak te doen en het eten.

voordeel het is superleuk en super gezellie als je van katten houd.
vaak zijn kittens al zindelijk als je ze krijgt,
helaas niet altijd.

nadelen,
alles in je huis kan eraan gaan :-X ;D
dus eigenlijk net als bij een pup,
alleen luisteren katten minder ::) :P

nou terwijl ik dit typ gebeurd er weer wat met die kl*te katten, ::) >:( ;D
ze rennen achter elkaar aan(2 kittens en de moeder)
me limonade valt om over 4 nieuwe boeken,toen over me bijzettafeltje en over de grond!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik kan ze nu wel even wurgen dus >:( >:( >:( >:(

maar goed over paar minuten komen ze weer lief aanlopen en ben ik niet boos meer ::) :-[ :D

verschil tussen kater of poes vind ik iets persoonlijks,
is waar je meer van houd,
ik hou meer van katers,
die zijn wat liever en rustiger bij ons,
nadeel ze kunnen sproeien in je huis tegen alles en nog wat ;)
poesjes zijn bij ons wat meer op hun zelf dan de katers,
nadeel is als ze krols zijn kan je er soms gek van worden :D
Door jeanne
#218858
oke, en wat en hoeveel eet zo'n beestje?
want ik moet ook aan de financiën denken natuurlijk, er komen beslist geen kattenbrokjes in huis. (áls er een kat komt hè?)

Maar ik wil eigenlijk maar 1 kat, dat kan toch ook? Of is twee beter????
en als zo'n kat overdag ook buiten loopt, doen ze het dan nog evengoed binnen op de kattenbak???

ik wil alles weten ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#218866
In verhouding tot de honden eten ze niet zoveel voor de meeste katten is ongeveer 125 gram per dag genoeg dit ligt natuurlijk ook aan beweging en gewicht.
Mijn katten doen alles buiten en niets binnen, ik heb de kattenbak maar naar de schuur verhuist.
Door An
#218890
Aaaaaaah had ik hier gisteren een heel epistel getypt en crashte de site :'( ok dus hier komt ie nog is.

4 maanden geleden zat ik met net dezelfde vragen als jij hihi. Alleen ik wist zelfs niet of de honden wel fan gingen zijn van kittens. Dat is gelukkig 200 procent goed meegevallen :D

Ok dus na 4 maanden met 2 kittens te leven kan ik je alvast het volgende vertellen.

Eerst had ik 1 kitten, Lilly. Ik had diect het idee dat ze heel erg nood had aan een speelmaatje. Ze liep echt wat verloren. Nadat ze een avond gefrustreerd had rondgelopen omdat de honden maar niet wilden snappten dat hare hoogheid NUUUUU wilde spelen, is ook mijn man gezwicht en zijn we naar het asiel gereden voor een lapjeskat...wat een witte kater met beige vlekken (Gringo) is geworden hahaha. Ik zette hem bij aankomst bij Lilly en je zag haar oogjes echt fonkelen van blijdschap. Sindsdien zijn ze nooit verder dan 50 cm van elkaar verwijderd geweest. Dus ik zou toch ook aanraden er 2 te nemen.

Wat de schade betreft. De keuken moet opnieuw behangen worden want ze hebben ontdekt dat het papier stevig genoeg is om erlangs naar boven te klimmen :o Ik heb het ze nu afgeleerd (denk ik...hahahaha) maar het ziet er echt niet meer uit. De gordijnen zijn nog redelijk gespaard gebleven maar ik heb rolgordijnen dus daar kunnen ze overdag al niet in. Ondanks de superdeluxekrabpaal (2 meter hoog en zo'n meter breed) blijft het voor Lilly veel leuker erg uitdagend aan het bankstel te krabben. Gringo gebruikt netjes de krabpaal om zijn nagels aan te scherpen. Maar ze spelen wel erg vaak op die klimpaal dus het is wel een handig ding.

Zindelijkheidstraining stelde hie rniks voor. Beide waren niet zindelijk en ik wist niet zo goed dat aan te pakken tot mijn ma zei gooi hun kakjes is in de kattenbak en zet ze erbij, dus dat gedaan met Lilly en die begon het direct onder te graven en vanaf dan was die zindelijk. Toen Gringo kwam hetzelfde gedaan en hetzelfde scenario. Dus dat was iets van niks eigenlijk.

Het zijn soms echte donderstenen maar ik zou geen kat in huis meer kunnen missen. Die arrogantie, die air van ik ben hier de baas en honden en mensen ga maar opzij, ik vind eht echt geweldig. Ook de gekke toeren, kortom ik heb er ongelopelijk lol mee.

Ik heb nu een poes en een kater en ik merk toch dat de poes euhm...truttiger is dan de kater. Hij komt graag kroelen , luistert sneller als ik wat wil afleren. Zij is meer op zichzelf, komt ook wel is kroelen als het haar uitkomt hahaha. En iets afleren??? nah veel leuker om het zeker nog is express te doen terwijl je weet dat het niet mag. Ze zet haar nagels tegen de bank, kijkt me dan uitdagend aan en begint te krabben hahaha.

Wat eten betreft is bij mij Carnibest heel erg tegengevallen. Ze hadden er erg vieze plakkerige gele lijmachtige diarree van, ik kreeg het zelf niet op een normale manier uit hun vacht gewassen en moest het er echt uittrekken :-X . Ik maak het dus gewoon lekker zelf, veel goedkoper en ik weet perfect wat erin gaat en hun uitwerpselen zijn zoals het hoort. Ik ben wel niet van plan te blijven malen dus regelmatig bied ik jaja een kat bied je wat aan, een hond geef je wat hahahaha) vleugeltje van parelhoen, kip, eend en ook nekjes en pens en dat wordt allemaal netjes opgegeten , enkel het bot wil nog niet zo lukken maar ik vermoed dat dat beter zal gaan als hun tandjes zijn gewisseld. Ik volg het recept van Billinghurst.
Door An
#218895
jeanne schreef: oke, en wat en hoeveel eet zo'n beestje?
want ik moet ook aan de financiën denken natuurlijk, er komen beslist geen kattenbrokjes in huis. (áls er een kat komt hè?)

Maar ik wil eigenlijk maar 1 kat, dat kan toch ook? Of is twee beter????
en als zo'n kat overdag ook buiten loopt, doen ze het dan nog evengoed binnen op de kattenbak???

ik wil alles weten ;D
Ik heb Lilly 0 euro betaalt bij aankoop (bij partikulieren)en Gringo was ook gratis in het asiel maar die heb ik wel 10 euro gegeven om te helpen in hun sterlisatieprogramma van wilde kattinnen.

Ze eten samen zo tussen de 300 en 500 gram per dag hier. De ene dag eten ze bijna niet, de andere dag weer veel meer. Maar gemiddeld komt het denk ik neer op zo'n 200 gram per kat per dag. Dat kost mij eigenlijk drie keer niks. Ik maak het zelf van de spullen die ik voor de honden heb. Ik denk dat ik een kilo kattenvoer maak voor goh... tussen de 1 euro en de 1.5 euro. Dus dat is zo'n 50 a 60 cent per dag voor 2 katten.

Entingen hebben ze nog niet gehad dus dat weet ik niet wat dat kost.

Het duurste was hier de klimpaal (160 euro) maar als je wat handig bent loop dat wat dierenspeciaalzaken af, doe ideetjes op en maak er zelf 1tje :D Dat ga ik volgende keer ook doen denk ik. ;D

Ik gebruik klontervormig kattengrind en dat kost me goh...6 euro per maand ofzo.

Ik zou echt aanraden er 2 te nemen dat is toch echt veel leuker voor ze.

In totaal ben ik voor de 2 katten zeker niet meer dan 25 euro per maand kwijt.
Laatst gewijzigd door An op ma 06 dec 2004, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#218897
Ha die An, wat een hoop info, leuk.
Nou, behang en gordijnen hebben we niet. We hebben kunsstof lammellen, maar willen wel ooit gordijnen.
Maar dat worden dan toch van die goedkope, hihi.

Maar ik heb nog bedenktijd, want als het doorgaat, dan pas in het voorjaar hoor.
Ik ga nog even lekker veel lezen over katten, hihi.
Kom ik ook eens in de kattenafdeling hier............... ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door