Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
#2178
Had volgens mij het er al op gezet, maar kan het niet meer terugvinden. Zal wel iets fout gedaan hebben dus.
Maar eerst mijn vraag: waarom broketers geen botten geven? Mijn broketers hebben er geen problemen mee. Het het ze ook niet hoeven leren. Dacht even dat eentje wel een probleem had, maar toen ik het bot dus voor hem vasthield, dacht hij dat mijn vingers ook onderdeel van het bot waren. Au dus >:( Ook gebruikten ze keurig hun kiezen en kauwden de de botten netjes. Moet er wel bij zeggen, dat botten zo lekker zijn, dat ze die van elkaar proberen te pikken, dus ik leg ze wel elk in hun eigen bench, zodat ze niet gaan schrokken, omdat ze bang zijn dat één van de anderen het bot pikt.
En dan nu vis. In de vragen over rauwe vis voeren, heb ik al zo'n beetje alles wat in zee zwemt voorbij zien komen. Maar inktvis ben ik nog niet tegengekomen of ik heb er overheen gekeken. Heeft iemand daar ervaring mee of weet iemand of het kan. Die kleine inktvis (calamares) is vaak aantrekkelijk geprijsd op de markt in Maastricht, dus zou ik het eventueel willen voeren. Mijn honden eten wel brokken, maar krijgen 1x per week vers vlees of vis en 1 tot 2x per week een bot om de tanden te reinigen.
Door roger
#2179
<<En dan nu vis. In de vragen over rauwe vis voeren, heb ik al zo'n beetje alles wat in zee zwemt voorbij zien komen. Maar inktvis ben ik nog niet tegengekomen of ik heb er overheen gekeken.<<



Is inktvis een vis of een weekdier !
Ik geef bijna nooit zelf nog vis aan mijn honden. Zels na 2 dagen vasten lusten ze het nog niet.

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#2181
Hoi, de reden dat honden die brokken eten vaak niet goed reageren op botten is omdat brokken en botten totaal andere vertering van de hond verlangt. De maag heeft veel minder maagzuur nodig voor het verteren van brokken dan voor het verteren van botten. Vaak krijgen honden van botten (die ze opeten) ontzettende diarree of juist enorme verstoppingen.

Daar komt bij dat er in brokken al veel te veel calcium en fosfor zit. Wanneer je dus ook nog flinke botten geeft (vooral van grote dieren), krijgt de hond dus eigenlijk veel te veel calcium en fosfor binnen... Ik zou dus zelf (ondanks dat het bij jou goed lijkt te gaan) beslist niet te vaak botten geven...

Brok-honden zou ik uberhaubt geen botten geven, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Vis: ik zie niet in waarom je geen inktvis zou mogen geven. Ik weet niet of het ook nog nuttige voedingsmiddelen bevat..? Ik weet niet of jij zelf weet of het nuttige voedingsmiddelen bevat? Zo niet: misschien dat je dat op Internet ergens op kunt zoeken?

Groetjes, Lizzy
Door oebaya
#2182
Ben inderdaad even gaan zoeken op internet. Kreeg niet veel te pakken, maar heb wel gevonden, dat inktvis eigenlijk dezelfde voedingstoffen bevat al vis, het heeft 18% eiwit, valt onder de matig vette vissoorten en het schijnt vol te zitten met essentiële animozuren, maar om welke animozuren het dan gaat is weer niet te vinden.
Als er dus eens inktvis in de aanbieding ligt, kan ik het mijn honden dus prima geven.
Een voor wie het mij na wil doen een waarschuwing: inktvis bevat een soort beleintje en dat is ook rauw behoorlijk hard en scherp, dus dat zou ik er wel even uithalen.
Door ester
#2183
Nadoen>? Er zullen vast mensen meer zijn die het geven :P Nee, goed idee!
Door Paul_Barte
#2184
Oebaya...inktvis is normaliter erg aan de prijs en dus NIET geschikt voor de honden ;D....echter als je er goedkoop aan kan komen en de hond lust het graag...no problem!

Geen brokken en rauw tegelijk geven heeft te maken met meerdere tredenen behalve het verteren.
Insuline, pancreas en zuur/base evenwicht zijn zeker zo belangrijk.
Door oebaya
#2185
Paul leg me dat allemaal eens uit. Pancreas. Zuur/base evenwicht. Vertering. Heb aan mijn honden nog nooit gemerkt, dat ze iets niet konden verteren. Maar, daar heb ik als brokkenvoerder zo mijn eigen idee over: heb mijn honden nl. van puppy af eerst een mix gevoerd van verschillende merken en van wat zij verder lekker vonden: hondenkoekjes (tegenwoordig zelf gebakken), fruit, groente, stukje brood, lepeltje nasi over de brokken, of bami (alleen als er geen sambal in is verwerkt). Diarree hebben ze nog nooit gehad. Als ik dan ook werkelijk hun normale voer niet kan krijgen (als we wat langer in het buitenland zijn b.v.) kan ik dan ook zonder problemen van het ene op het andere moment overstappen op ander voer. De enige hond die ik heb gehad met darmproblemen kreeg elke dag zelf bereid vers voer (verschillende soorten vlees, groente en gistocal) . Die uiteindelijk teruggegaan op brokken en toen waren de problemen over. En in de grijze oudheid toen er nog geen compleet voer was (geen brokken of compleet vers vlees) kregen mijn honden vuile pens of kopvlees met bruin brood en wat gistocal en voor honden in de groei gingen daar AD-druppels over en in de winter voor alle honden levertraan. Nooit problemen van gezien. Ze zijn niet allemaal even oud geworden, maar de ene stierf aan de leptospirose en de ander liep onder een auto. De volgende werd 13 jaar.
Door Sylvie
#2186
Een voor wie het mij na wil doen een waarschuwing: inktvis bevat een soort beleintje en dat is ook rauw behoorlijk hard en scherp, dus dat zou ik er wel even uithalen.
Ja klopt, dat is de beroemde sepia. Dat is zijn rugschild. Dat hangt ook bij parkieten en andere vogels in de kooi.
Door oebaya
#2187
Nou Sylvia, die parkiet zal raar zitten te kijken als je hem een baleintje van calamares in de kooi hangt ??? Wat jij bedoelt, komt van een veel grotere inktvis, dan die ik bedoel. Dat baleintje is hooguit geschikt voor miniatuurparkieten, maar die moeten geloof ik nog gefokt worden. ;D
Door Sylvie
#2188
O, oeps, dat wist ik niet. Maar zo groot zijn die inktvissen met rugschilden ook weer niet.
Maar mini parkieten, het is een idee ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door