Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2179755
De omzetting van niet-actieve omega 3 vetzuren is helemaal niet zo gemakkelijk als hier wordt beschreven. En daarom vind ik lijnzaad ook ongeschikt voor honden, buiten dat het ook vaak allergische reacties oproept. Ik heb geen idee hoe dat zit met deze zaadjes, dus dat zou je uit moeten proberen. Op zich vind ik het interessant, om aan de woefs te geven en te kijken hoe ze reageren!
Door 202Spots
#2179948
Ik zie 't ook niet zitten, maar wanneer je deze zaadjes gaat geven, dan moeten ze wel gemalen worden.. ;)
Door Deesje
#2182198
Ik gebruik ze alleen voor mezelf
Ze lossen trouwens helemaal op als ze met vocht in aanraking komen..
Door Mevroi Kruim
#2182403
Lizzy schreef: De omzetting van niet-actieve omega 3 vetzuren is helemaal niet zo gemakkelijk als hier wordt beschreven. En daarom vind ik lijnzaad ook ongeschikt voor honden, buiten dat het ook vaak allergische reacties oproept. Ik heb geen idee hoe dat zit met deze zaadjes, dus dat zou je uit moeten proberen. Op zich vind ik het interessant, om aan de woefs te geven en te kijken hoe ze reageren!
Ik las laatst ergens dat ook mensen maar 4% van de inactieve omega's omzetten. Dus wat dat betreft is lijnzaadolie voor mensen ook niet erg nuttig.
Door Deesje
#2182681
pearlsofpassion schreef: Klopt het wel dat eieren meer omega 3 bevatten als de kip lijnzaad krijgt?
de hype van omega 3 eieren is ook een commerciele stunt.. wat een onzin om nu een dierlijk produkt te maken en dat te verkopen als rijk aan omega 3 (dat moet je helemaal niet willen lijkt mij maar goed, alles voor het geld zullen we maar zeggen)
Door Deesje
#2182689
het enzym (delta5desaturaze) dat DGLA omzet in ofwel anti-inflammatore prostaglandines of in arachidonzuur werkt onder invloed van vitamine C, vitamine B3 en zink en heeft normaal een voorkeur om omega 3 om te zetten boven omega 6. daarnaast als het omega 6 (DGLA) omzet heedft het meer affiniteit tot het maken van anti-inflammatore prostaglandines dan tot het maken van archidonzuur...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2182696
Zo bedoel ik het niet.
Ik bedoel of dat als ik lijnzaad aan mijn kippen voer, de eieren dan rijker zijn in omega 3 of niet.
Niet om te verkopen, niet om gek om te doen, maar gewoon om te weten.
Er zit lijnzaad in het voer dat ik geef en als dat een hoger omega 3 in de eieren geeft is dat gewoon mooi meegenomen (zeker voor de katten).
Of mag ik hier nu uit besluiten dat dat volgens jou niet zo is?

Eieren uit de winkel of van je eigen kippen is zowiezo niet te vergelijken en als je dan nog eens geen kapotgekweekte hybride legraskippen koopt maar gewoon een natuurlijk ras, zijn ze nog eens zo lekker en gezond. Maar hoe zit het dan met dat lijnzaad in de voeding?
Door Deesje
#2183908
ik heb geen verstand van kippen.. in die zin dat ik niet weet wat hun spijsvertering doet en welke enzymen zij beschikken om de vetzuren te verwerken.. misschien als ik veel tijd over heb zoek ik het eens op in mijn anatomie/fysiologie boek hihi. vind het wel interessant..

wat eet een kip normaal? dus als ze zelf mag kiezen en scharrelen? wurmpjes en insectjes, maar eten ze meer groen/graan normaal gezien of hebben ze voorkeur aan insecten?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2183944
Ik denk dat ze het liefste zaden en insecten of wormen en slakken eten.  En dan aan wat groen pikken. Zo houden ze ook erg van gras.  Ze halen het meeste voedsel uit de grond met scharrelen. Ik denk dat ze in het wild zowat alles eten wat ze kunnen vinden.

Ze krijgen hier ook wel aanvulling van groen en wat (eventueel rauw) vlees. Of slakken en wormen als ik die in tuin vind.
Hoofdvoer is wel graan en dat lijken ze even graag te eten als het vlees.  Het groen komt daar achter maar ze lusten het in den regel ook wel graag. Liever dan brood hier.
Graan is trouwens wel breed. Er zit dus lijnzaad in en ook zonnebloempitten, gedroogde erwten ... naast de gewone granen.

Ik wacht wel af, misschien dat iemand anders wel weet of de omega 3 in de eieren terechtkomt.  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2184151
Oh ja, mooi. :)
Blijkt dat de omega 3 toch wel doorgegeven wordt (over actief of niet wordt wel met geen woord gerept...).
Het helpt dus wel maar niet voor de ideale vorm van Omega 3.  Daarvoor moet je ze marine producten geven.

Als er iets over is, zullen ze dat wel krijgen, maar om nu visolie aan mijn kippen te voeren zodat er meer omega 3 in de eieren zou zitten, gaat me toch wat te ver. Dan eet ik die visolie liever zelf en geef ze liever aan mijn katten. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door