Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lianneke
#2180642
Had ik een kilo rundernier buiten op het aanrecht te ontdooien, loop ik even naar de vuilnisbak, jat Barros de nier weg, die laat netjes los omdat ik dat zeg  >:, en Loris staat erbij, kijkt er naar, grist het weg, en op is t,ie.
Denk dat Barros 1/4 op heeft en die andere 3/4.
Weet iemand of dat kwaad kan?
Behalve dan dat ze misschien diarree krijgen?
Ze hadden ook net al hart op.
Door Lizzy
#2180661
lianneke schreef: Had ik een kilo rundernier buiten op het aanrecht te ontdooien, loop ik even naar de vuilnisbak, jat Barros de nier weg, die laat netjes los omdat ik dat zeg  >:, en Loris staat erbij, kijkt er naar, grist het weg, en op is t,ie.
Denk dat Barros 1/4 op heeft en die andere 3/4.
Weet iemand of dat kwaad kan?
Behalve dan dat ze misschien diarree krijgen?
Ze hadden ook net al hart op.
Nee, er zit in nier geen hoeveelheid aan vitamines waar ze niet goed van kunnen worden. Diarree is wel een goede mogelijkheid.
Door BAC
#2181709
In nier zit erg veel cadmium, zoveel dat het niet verkocht mag worden eigenlijk voor menselijke concumptie,  (Heb ik ergens gelezen)
Zelf zou ik gewoon een weekje chlorella geven, dat bindt zware metalen als cadmium, zodat het niet gaat stapelen in het lichaam.
Was een tip die ik laatst van Erwin kreeg, verder doet het niets.
Door Anne in Zweden
#2181824
Senta schreef: In nier zit erg veel cadmium, zoveel dat het niet verkocht mag worden eigenlijk voor menselijke concumptie,  (Heb ik ergens gelezen)
Zelf zou ik gewoon een weekje chlorella geven, dat bindt zware metalen als cadmium, zodat het niet gaat stapelen in het lichaam.
Was een tip die ik laatst van Erwin kreeg, verder doet het niets.
Echt? In Duitsland ligt het gewoon in de supermarkt. En in Spanje is het ook gewoon verkrijgbaar, maar goed, die eten sowieso de gekste dingen! ;D
Door BAC
#2181956
Elk land heeft dan denk ik zo zijn eigen voorwaarden.

Ik ben dr zelf voorzichtiger mee geworden na een artikel op BP van van de zomer.
Cadmium is kankerverwekkend.
Door Lizzy
#2182018
Senta schreef: In nier zit erg veel cadmium, zoveel dat het niet verkocht mag worden eigenlijk voor menselijke concumptie,  (Heb ik ergens gelezen)
Zelf zou ik gewoon een weekje chlorella geven, dat bindt zware metalen als cadmium, zodat het niet gaat stapelen in het lichaam.
Was een tip die ik laatst van Erwin kreeg, verder doet het niets.
Als de nieren gekocht zijn als mensenvoeding, is er niks aan de hand. Nieren met een te hoog cadmiumgehalte mogen niet verkocht worden voor menselijke consumptie.
Door lianneke
#2182106
Heb zo hier en daar eens zitten googlen, maar het ligt er ook aan hoe oud de nieren zijn en wat de dieren te eten kregen.
Nieren ouder dan 4 jaar mogen helemaal niet meer verkocht worden begreep ik.
Dit was de laatste nier die ik bij Herby had. En ja,waar die weg komt, kom je niet achter.
Nu heb ik nieren en andere organen die van Ekorunderen zijn die volkomen natuurlijk grazen in beschermd gebied en s,winters bijgevoerd worden met voer uit die gebieden.
Wel wat duurder maar kwalitatief beter en gezonder (hoop ik  :biggrin2:)

O, ze hadden niet eens spuitpoep,of het moet nog komen.......
Door Too
#2182711
Senta schreef: In nier zit erg veel cadmium, zoveel dat het niet verkocht mag worden eigenlijk voor menselijke concumptie,  (Heb ik ergens gelezen)
Zelf zou ik gewoon een weekje chlorella geven, dat bindt zware metalen als cadmium, zodat het niet gaat stapelen in het lichaam.
Was een tip die ik laatst van Erwin kreeg, verder doet het niets.
mwah, je koopt ze gewoon bij de islam slager net als testen... allemaal zo'n 4 euro de kilo [en dat is inclusief bereidingstips, indien gewenst]
Door BAC
#2182860
Ligt eraan hoe oud ze zijn, anders zijn ze vrij simpel doodgewoon in overtreding.

overschrijding cadmium in rundernieren


Uit onderzoek is gebleken dat er in
Nederlandse rundernieren het maximum
level cadmium wordt overschreden.
Daarom is door de VWA besloten
rundernieren van runderen ouder dan twee
jaar uit de humane voedselketen te weren.
Deze nieren mogen wel als diervoeding
worden verkocht.
Rundernieren van dieren ouder dan twee jaar
kunnen als categorie 3 materiaal worden
afgevoerd. Daarmee is de bestemming als
categorie 2 van dieren ouder dan 5 jaar
komen te vervallen. De VWA controleert
hierop vanaf 1 oktober. Slagers die dit niet
opvolgen lopen het risico op hoge boetes.
Bron: VWA


Bron.
slagersvakblad

Maar dat zal bij een kilo niertjes wel loslopen :)
Door Lizzy
#2182866
Nogmaals, als je deze nieren gewoon via de slager hebt gekocht, zit er niet teveel cadmium in. Slagers mogen geen nieren verkopen van te oude dieren. Die worden dus bij het slachthuis al afgevoerd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door