Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#218063
vandaag een vraagje van een pupkopers.
die ik dus echt niet wist :-[
tot welke leeftijd moet een pup 50gr per kilo hebben
en dus vanaf wanneer 20 gr per kilo.

en van ahv neem ik aan dat je meer dan 50gr per kilo moet geven?
hoeveel zou dat wezen???
#218110
Ik denk dat de eigenaar naar de pup moet kijken en voeren op het oog. De ene pup heeft sneller minder nodig dan de ander. De aangegeven hoeveelheden zijn richtlijnen en geen regels. Dus raad de eigenaar gewoon aan om de pup in de gaten te houden en daar dan de hoeveelheid voer op af te stemmen.

Jacqueline
Gebruikersavatar
Door Nitus
#218175
Ik zou ze adviseren om te beginnen met 50 gr. per kilogram lichaamsgewicht en dan hun pup goed in de gaten houden. Wordt ie te dik minderen... maar druk de pupkopers wel op het hart dat ze hun hond niet op het 'oog' moeten voeren, maar op hun 'gevoel', dus voelen of de pup niet een te dikke speklaag op zijn ribben krijgt, want door die dikke vacht kun je dat volgens mij niet zien ;).
Door K@rin
#218351
Ja, v.w.b. de Pyrs eerst beginnen met ca. 50 gram per kg lichaamsgewicht. (v.w.b. CB)
Heel belangrijk is het om het WEL af te wegen, want dan weet je hoeveel ze krijgen. Nog belangrijker om de pup IEDERE week op een vast tijdstip te wegen.
HEEL belangrijk, dat gemiddeld NIET meer dan 1 kg per week aankomen !!!
Wanneer je bij een Pyr-pup ziet, dat ie te dik wordt, (zeg maar de eerste 4-5 maanden) dan ben je eigenlijk al te laat .........
Wanneer je op een hoeveelheid van ca. 1 kg Carnibest per dag zit, dan moet je gewoon kijken of ie daarmee goed op gewicht blijft . Als ie na een poosje te mager wordt dan meer gaan geven, als ie te dik wordt dan minder gaan geven ......................
Verder moet je dan met je ogen gaan voeren !
Het is verstandig om ze het eerste jaar behoorlijk "schraal" op te laten groeien.
Door Lizzy
#218354
Hoeveel weegt een volwassen Pyrs eigenlijk? Ik zie Karin dat jij ook schrijft "niet meer als 1 kilo per week" en dat heeft mijn DA me ook altijd geleerd. Maar laatst las ik weer dat dit met een grootgroeiend ras simpelweg niet mogelijk is en deze dus meer per week aan komen...?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 05 dec 2004, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#218364
[quote="Lizzy"]
Hoeveel weegt een volwassen Prys eigenlijk? Ik zie Karin dat jij ook schrijft "niet meer als 1 kilo per week" en dat heeft mijn DA me ook altijd geleerd. Maar laatst las ik weer dat dit met een grootgroeiend ras simpelweg niet mogelijk is en deze dus meer per week aan komen...?
[/quote]

teven normaal rond 45 kg en reuen rond de 55 kg.

Jawel, dat is WEL heel goed mogelijk, DAAROM vindt ik het ook zo belangrijk, dat ze IEDERE week gewogen worden, want blijven ze dan meer dan 1 kg per week aankomen, kun je direct ingrijpen, door minder te gaan voeren ...
Dat is juist de pest, dat sommigen maar gewoon doorvoeren en de pups zich te barste groeien met alle nare gevolgen als resultaat ........
Ik krijg ook wel eens reacties, dat ze mijn jonge honden te mager vinden, maar ik probeer dat toch wel vol te houden, zeker de eerste 18 maanden .......
Het moeten natuurlijk geen "wasborden" zijn .......
Maar als ik ze dan zie rennen en springen als een stuk elastiek, dan zie ik dat ze lekker in hun vel zitten en dat niets ze in de weg zit ;)
Noel wordt deze maand 2 jaar en weegt nu ca. 48-49 kg ..........
Hij gaat nog wat uitzwaren en dan komt ie mooi rond de 55 kg uit.
#218375
[quote="Lizzy"]
Hoeveel weegt een volwassen Prys eigenlijk? Ik zie Karin dat jij ook schrijft "niet meer als 1 kilo per week" en dat heeft mijn DA me ook altijd geleerd. Maar laatst las ik weer dat dit met een grootgroeiend ras simpelweg niet mogelijk is en deze dus meer per week aan komen...?
[/quote]

essie van mij weegt normaal 55 kilo,
maar ze is groot voor teef en dan echt niet te dik ;)
#218378
[quote="Karin & Pyrs"]
Ja, v.w.b. de Pyrs eerst beginnen met ca. 50 gram per kg lichaamsgewicht. (v.w.b. CB)
Heel belangrijk is het om het WEL af te wegen, want dan weet je hoeveel ze krijgen. Nog belangrijker om de pup IEDERE week op een vast tijdstip te wegen.
HEEL belangrijk, dat gemiddeld NIET meer dan 1 kg per week aankomen !!!
Wanneer je bij een Pyr-pup ziet, dat ie te dik wordt, (zeg maar de eerste 4-5 maanden) dan ben je eigenlijk al te laat .........
Wanneer je op een hoeveelheid van ca. 1 kg Carnibest per dag zit, dan moet je gewoon kijken of ie daarmee goed op gewicht blijft . Als ie na een poosje te mager wordt dan meer gaan geven, als ie te dik wordt dan minder gaan geven ......................
Verder moet je dan met je ogen gaan voeren !
Het is verstandig om ze het eerste jaar behoorlijk "schraal" op te laten groeien.
[/quote]

ok bedankt :D
zal weer eens doorgeven ;)
kan ze volgens mij beter allemaal jou nummer geven :P ;) :-[ ;D
Door Lizzy
#218382
[quote="Karin & Pyrs"]
teven normaal rond 45 kg en reuen rond de 55 kg.

Jawel, dat is WEL heel goed mogelijk, DAAROM vindt ik het ook zo belangrijk, dat ze IEDERE week gewogen worden, want blijven ze dan meer dan 1 kg per week aankomen, kun je direct ingrijpen, door minder te gaan voeren ...
Dat is juist de pest, dat sommigen maar gewoon doorvoeren en de pups zich te barste groeien met alle nare gevolgen als resultaat ........
Ik krijg ook wel eens reacties, dat ze mijn jonge honden te mager vinden, maar ik probeer dat toch wel vol te houden, zeker de eerste 18 maanden .......
Het moeten natuurlijk geen "wasborden" zijn .......
Maar als ik ze dan zie rennen en springen als een stuk elastiek, dan zie ik dat ze lekker in hun vel zitten en dat niets ze in de weg zit ;)
Noel wordt deze maand 2 jaar en weegt nu ca. 48-49 kg ..........
Hij gaat nog wat uitzwaren en dan komt ie mooi rond de 55 kg uit.
[/quote]

Ik deed met Brutus precies hetzelfde. Ik ging zelfs 2 keer per week op de weegschaal en als ik zag dat hij meer als 1 kilo per week aan dreigde te komen, dan ging hij op rantsoen. Ik weet niet meer wie het was die schreef dat 1 kilo per week onmogelijk was bij grootwordende honden... ik zal wel ff zoeken!

Maar goed, hoe zit dat met bijv. een Duitse Dog?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 05 dec 2004, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#218387
[quote="Lizzy"]


Maar goed, hoe zit dat met bijv. een Duitse Dog?
[/quote]

Dat weet ik dus niet ...................
Ik kan alleen maar voor een Pyr spreken ...

Maar nuchter nagedacht, lijkt het me voor elke hond beter om niet zo snel te groeien .........
Maar inderdaad met die speciale opfokvoeren voor grote rassen gaat het veel sneller en DENKEN ze dat 1 kg per week niet haalbaar is ........
Daarom geef ik dat mijn Pyrs ook nooit ;)
Ondanks dat ik wel brok aan de volwassen Pyrs geef, probeer ik de puppen t/m ca 13-14 maanden voor 100% op Vers op te laten groeien.
Door K@rin
#218389
[quote="danielle1980"]
essie van mij weegt normaal 55 kilo,
maar ze is groot voor teef en dan echt niet te dik ;)
[/quote]

Ja er zijn altijd uitzonderingen en daar moet je dan rekening mee houden ......... ;)
#218390
[quote="Karin & Pyrs"]
Ja er zijn altijd uitzonderingen en daar moet je dan rekening mee houden ......... ;)
[/quote]

zouden de pups ook zo worden?
andor is echt heel groot hoor,
hij steekt boven alle pups uit,
is zelf bijna zo groot als minx :o
Door K@rin
#218397
[quote="danielle1980"]
zouden de pups ook zo worden?
andor is echt heel groot hoor,
hij steekt boven alle pups uit,
is zelf bijna zo groot als minx :o
[/quote]

Is dat reu 8, waarvan ik zei, dat ie groot zou worden ??

Heb je zelf nu al een naam voor je pup ?
en zo ja welke pup en welke naam ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door