Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door monenzli
#2181317
Waarom hebben honden zwaardere/sterkere vleesbotten nodig om op te knagen?
Bot is toch bot?Ik wil graag geloven dat het goed is voor een hond,
maar ik heb er wel een reden voor nodig ::)
Iemand?
Door eelke
#2181322
Volgens mij hebben honden echt niet per see zwaardere vleesbotten nodig (ik weet niet zo goed wat je hier mee bedoeld?)

Het is wel zo dat bij grote honden bv, een nek of karkasje vaak snel op is, en ze voor het langere knaagwerk dan wat stevigers nodig hebben. Maar dat kun je alleen aan ervaren barfers geven.
Door monenzli
#2181326
Nou ja die van mij (8 maanden aan het Barfen/3 jaar oud)krijgt complete kippennekken/kalkoennekken en complete vis.
Maar hier lees ik vaak dat ze hele karkassen krijgen of borstbeen van kalf of rund..
In ieder geval grotere en robuustere botten..
Is dat gezond of gaat het er dan gewoon om een dier iets te doen te geven?
Door eelke
#2181341
monenzli schreef: Nou ja die van mij (8 maanden aan het Barfen/3 jaar oud)krijgt complete kippennekken/kalkoennekken en complete vis.
Maar hier lees ik vaak dat ze hele karkassen krijgen of borstbeen van kalf of rund..
In ieder geval grotere en robuustere botten..
Is dat gezond of gaat het er dan gewoon om een dier iets te doen te geven?
Hele karkassen is ook een relatief begrip, want vaak gaat het dan om eend, konijn, kip, parelhoen etc. (dus niet zoals je een leeuw half in een zebra ziet zitten eten :)) Kalkoen is ook vrij hard, en daarom moeilijker te eten/verteren dan bv een eenden of kippen karkas. Ik voer ze om ze inderdaad wat te knagen te geven, ze zijn er toch een minuut of 10 mee bezig, en dat geeft mij en de honden een voldaan gevoel. Een eendennek wordt zo naar binnen geslurpt.

Daarbij zit er volgens mij ook nog verschil tussen het bot in nekken en het bot in karkas. Volgens mij is het zo dat nekken meer richting kraakbeen gaan, waardoor er minder calcium in zit? Maar daar kan vast iemand anders nog wat zinnigs op zeggen. :)

Borstbeen van rund of kalf is weer een ander verhaal. Van rund wordt eigenlijk door de meesten helemaal niets van bot gegeven, soms inderdaad een borstbeen van een kalf, omdat dat nog niet uitgehard is, maar niet iedereen durft het risico te nemen omdat je nu eenmaal nooit weet hoe oud het kalf is geweest. 
Door Leonike
#2181342
Hele karkassen klinkt heel groot, maar valt vaak best mee.
Een kipkarkas, eendenrug, parelhoenkarkas e.d. heeft het formaat van een flinke kalkoennek.

Ik geef mijn hond (Flatcoated retriever, 5 jaar oud, 27 kg), qua botwerk eendennekken, fazant, parelhoen, eendenrug, kipkarkas, haaskarkas, geitenrib, lamsrib, geitennek en zalmkop.
De eerste 6 is vrij gemakkelijk te eten voor haar. Ze kauwt er wel goed op, maar het is gewoon snel op.
Ribben en zalmkop is ze wat langer mee bezig. Ze moet er meer moeite voor doen. Je ziet haar ook echt denken van, wat moet ik hier mee, het is lekker, maar hoe kan ik het gemakkelijkst eten.
Geitennek is ze zeker een half uurtje zoet mee.
Behalve lichamelijke voldoening (de buik is weer vol), heeft ze er ook geestelijke voldoening van. En dat vind ik wel fijn.

Kauw, slik weg bot is denk ik ook minder goed voor de reiniging van de tanden dan bot waar ze langer mee bezig zijn.
Door monenzli
#2181356
Okay,dus Kippen en Kalkoenennekken en vis moet eigenlijk genoeg calcium zijn?
(+een heel rauw eitje af en toe..)
Om d'r echt bezig te houden haal ik hier gedroogde runderpezen,daar is ze een half uur zoet mee..
Met vleesbotten is ze gewoon te gulzig,dat duurt nooit lang!
Door nienk
#2181357
ik voer Reus graag karkas delen ipv nekken omdat het voor hem moeilijker knagen is. dan is hij er langer mee bezig en voldaner na afloop. daarbij worden zijn tanden er altijd zo mooi schoon van, als hij iets heeft waar hij echt goed op moet knagen.

maar ik wissel het af hoor, nekken en karkas. gevoelsmatig denk ik dat (omdat Reus zo klein is) het belangrijk is om verschillende delen te voeren, omdat daar denk ik toch net even andere verhoudingen van bouwstoffen in zitten. als je hond zo groot is dat je gewoon een heel karkas incl. nek, of een karkas en een nek (bijvoorbeeld) kan voeren, dan maakt dat denk ik minder uit.
Door Too
#2181436
Dat kardkas groter en spannender klinkt dan t vaak is , is al uitgelegd maar net als Nienk vind ik t wel belangrijk om niet alleen variatie in diersoorten te geven maar ook in de onderdelen te varieren.
Dus niet alleen kippennek maar ook ruggen, vleugels, niet enkel konijnenpootjes of eendenvleugel maar ook de rug etc
De calcium/fosfor verhouding in nekken is anders dan in andere delen van t beest, als dat voor Ca/F geldt dan ga ik ervan uit dat t ook voor andere elementen opgaat

Heb je een reden dat je alleen kip en kalkoen [en vis] als calciumbron geeft of is t gewoon zo 'gegroeid'?
In t laatste geval zou je toch s kunnen kijken iof je bv eend, konijn, parelhoen kan bemachtigen.. leuk voor de afwisseling.
Door monenzli
#2181469
Ik ben al 20 jaar vegetarier..
Ik ben overtuigt dat een hond gewoon vlees nodig heeft..
Maar ik kan het niet allemaal zelf voorbereiden,
dan gaat het me op z'n lichtst gezegd honsberoerd :-X
Daarom bestel ik bij carnivora.ch en zoek ik de rest er zelf bij..
bij carnivora hebben ze tot nu toe alleen nekken..maar misschien kan ik er op aanvraag nog meer krijgen.
Dat van de calcium/fosfor verhoudingen wist ik niet!Thanks Too!
Weer wat geleerd!Ik ga bij deze opzoek naar andere botdelen..
Ik moet m'n vriend dan maar lief aankijken en vragen of hij het voorbereid...
Door Martine-Tom
#2181492
Ik voer het idd vooral voor de variatie en voor het knaagwerk.
Al kan Tom ook eindeloos op een eendennek zitten knagen ::) Tom (klein hondje, 7 kg) eet eendennek, eenderug, eendenkarkas, geitenrib, lamsrib, hertenrib, parelhoenkarkas, kalkoenstaart, lamsstaart en vast nog een paar die ik vergeet  ;)
Klinkt spectaculairder dan het is, parelhoenkarkas is veel te groot natuurlijk, hij eet ong 100 gram bot per dag dus alles knip ik op maat  :)
Door Barf
#2181509
monenzli schreef: Ik ben al 20 jaar vegetarier..
Ik ben overtuigt dat een hond gewoon vlees nodig heeft..
Maar ik kan het niet allemaal zelf voorbereiden,
dan gaat het me op z'n lichtst gezegd honsberoerd :-X
Daarom bestel ik bij carnivora.ch en zoek ik de rest er zelf bij..
bij carnivora hebben ze tot nu toe alleen nekken..maar misschien kan ik er op aanvraag nog meer krijgen.
Dat van de calcium/fosfor verhoudingen wist ik niet!Thanks Too!
Weer wat geleerd!Ik ga bij deze opzoek naar andere botdelen..
Ik moet m'n vriend dan maar lief aankijken en vragen of hij het voorbereid...


Ik ben ook vegetarier, begrijp de link niet naar je honden vlees en botten voeren  8)
Door eelke
#2181520
Hoeveel krijgt hij op een dag?

Ik bestel bij caroba, en moet zeggen dat het me erg meevalt. Ivm eliminatie dieet, heb ik alleen nog maar eend gegeven, en dus nekken en karkas. Ik vind de nekken viezer dan de karkas, dat zag er echt heel mooi en schoon uit! Echt een blote-billen eend. Viel me 1000 maal mee.
Ik vind het ook minder vies dan kvv, om te verdelen. Het is heel schoon vlees zeg maar, komt niet veel bloed bij kijken ofzo. Ik was ook vies van het idee, heb staan gillen bij de eerste eendennek die ik gaf  ::) had al handschoenen etc geregeld, maar allemaal niet nodig. Ik 'zaag' het trouwens met een broodmes.

Ik snap de link wel hoor, als je vegetarier bent, en vlees 'vies' vind, dan vind ik het heel wat dat je al nekken etc voert. Niet iedereen voelt zich hetzelfde als vegetarier zijnde.

Maar, nogmaals, hoeveel krijgt hij? Anders zou je bv ook kwartelkarkasjes (bestaan die?) kunnen geven, die lijken me niet zo veel wegen, dus die zou je zo in de voerbak kunnnen mikken?
Door Too
#2181521
Als ik zo de foto bekijk is t geen mini-hondje.. toch?
Je hoeft ws niet [zoals ik voor de katzen] 45grams porties te fröbelen, dan is t een kwestie van een beetje slim kiezen zodat er maar weinig gehakt hoeft te worden

Als t 'karkasje' qua gewicht wat hoger uitvalt dan de dagportie kan je dat verschil ook een dag later corrigeren... hoeft er ook niet geknipt te worden  ;)
Aan jou de keus om óf elke dag compleet te voeren óf over een x aantal dagen compleet te zijn.. net wat jullie t beste bevalt [ook ontlasting technisch  ::) ]


@Eelke: Jaaaa zelfs kwartelkarkasjes en patrijskk bestaan... t is bijna te klein voor een beetje hond
Laatst gewijzigd door Too op do 01 dec 2011, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door monenzli
#2181608
Heee..Ik ben geeeeen watje!
Ik sta hier ook te hakken,te knippen en te pureren! 8)
Maar complete kadavers sorteren en uit elkaar halen gaat me net wat ver..
vooral als de kop er nog aan zit en ze me nog 'aankijken'.. :o
Ook woon ik hier in een natuurgebied met veel wild dus een konijn met huid en haar geven bijvoorbeeld
vind ik niet zo'n goed idee..
Mijn Jess heeft zo'n 17 kilo en eet echt geweldig goed barf..
Het komt er ook allemaal op een gezonde manier weer uit dus durf ik haar wel een gevorderde barfer te noemen.
Ik heb geen schrik nieuwe dingen te proberen..Kwartels hebben we hier in het wild niet,
dus das een goed idee..
Maar hier in Zwitserland hebben we geen barfplaats.ch dus moet ik waarschijnlijk nog wel even zoeken naar een goed adresje om vlees te halen.
De aanhouder wint!Ik vind vast wel een bio boer ergens met wat beesten overig :)
Maar als ik vragen mag..waar halen jullie dat wild dan allemaal vandaan?
Word er in nederland zoveel gejaagd of komen die parelhoenders en kwartels allemaal uit de kweek?
#2181615
In Duitsland heb je het bedrijf van de familie Ackert dat ook aan het buitenland levert. Bezorgkosten kun je via de e-mail opvragen, maar NL, Oostenrijk en Denemarken bv. doen ze voor 16,50 € per 28 kilo (voor 29-56 kilo betaal je dus 2 x 16,50 €), en Luxemburg voor 18 € per 28 kilo.
Ze hebben veel biogevogelte en meestal ook biorund (nu even niet trouwens), en in het voorjaar komt daar biolam bij. Biokalf doen ze ook.

Een hond van 17 kilo is qua hoeveelheid eten nog te overzien, dus misschien is dat bedrijf iets voor je. Kijk maar eens bij www.futterfleisch-sachsen.de
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door