Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2181222
Tom is allergisch voor kip en nou heeft hij (door mijn stomme fout...) toch kip binnen gekregen, 2 dagen diarree en vanmorgen echte witte slijm na 2 keer dunne ontlasting...
Hij is nu ook duidelijk niet zo lekker, ligt een beetje te trillen en is wat sagerijnig (uitvallen aan de riem).

En nu?

Behalve acuut verwijderen van alle kip krijgt hij nu okugest 3 tot 4 maal daags 1 tabletje (hij weegt bijna 7 kilo).
Door Martine-Tom
#2181224
Vandaag is dus de 3e dag van de diarree en de 1e dag dat hij echt ziekig aandoet.
Door nienk
#2181272
arme tom! kan gebeuren, hier heeft Reus ook wel eens per ongeluk iets te pakken gekregen...

ik zou pro-biotica gaan geven, of Groene Os Darmclear. als de ontlasting weer op orde is een ontgiftkuur er tegen aan gooien, en misschien daarna nog iets voor de weerstand doen.

drinkt en eet hij wel gewoon?

het zou natuurlijk kunnen dat hij doordat zijn weerstand een klap heeft gehad van de reactie op de kip, hij er nu ook een virusje bij heeft, er zijn zoveel honden die op het moment niet helemaal lekker zijn!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2181276
martine-tom schreef: Vandaag is dus de 3e dag van de diarree en de 1e dag dat hij echt ziekig aandoet.
drinkt ie goed en eet ie nog?
heeft ie koorts?
Door Martine-Tom
#2181282
Drinken doet hij sowieso zelden, daar is nu iig niks aan veranderd, koorts heeft hij voor zover ik in kan schatten niet. Wel buikpijn, je ziet de spieren samentrekken en ik mag niet aan zijn buikje komen, denk dat hij daarom ook trilt.
Hij heeft net toen ik zijn eigen snoepjes aan het knippen was wel runderlong gegeten en wat gedroogd konijn.

Zijn gedroogd vlees was op en omdat de kat graanvrije vis smaak brokjes eet dacht ik "och graanvrij vis...niks mis mee" tot hij vanmorgen ineens  die slijm had, ik kijken blijkt ingredient nummer 1 gevogeltemeel te zijn  :o
Hij krijgt ze al sinds zondag, elke dag een handje ongeveer als beloning tijdens het lopen.

Temperaturen is niet echt zijn hobby, als hij niet slechter word als nu laat ik het meten even voor wat het is  ;) hij voelt niet warmer dan normaal.
Stinken doet hij ook niet, dat deed hij de vorige keer wel toen hij ziek werd van kip...
Nu heeft hij weer paard/konijn/long als snackjes gelukkig!

Ik zal idd eens opzoek gaan naar de probiotica, degene die ik had viel de vorige keer niet zo goed, en ontgiften wilde ik idd ook eens doen, als hij weer boven jan is zullen we dat eens gaan doen!

(De twijfel is iig weg...kip is een boosdoener voor Tom!)
Door nienk
#2181287
ai... zo heb ik eens 'gedroogde eendenborst 100% vlees' gevoerd. mooi dat er rund in zat...

ik zou wel proberen te zorgen dat hij wat meer drinkt, als hij zo diaree  heeft, dan heeft hij gewoon meer vocht nodig dan anders. ik roer bij Reus dan altijd gewoon een scheut water door zijn eten.

Reus krijgt de Probiotics van Phytonics. bevalt goed, wel prijzig, maar je gebruikt ook maar een klein beetje voor ons maat hondje.
Door inni
#2181294
Ik ga met Berre naar de DA als hij zo reageert op iets van voer (op kip krijgt hij ook van die felle reacties) meestal heeft hij dan een fikse darmontsteking en wonen we weer voor enkele maanden in de sukkelstraat.


Hopelijk gaat 't bij jullie spoedig beter.
Door nienk
#2181300
inni schreef: Ik ga met Berre naar de DA als hij zo reageert op iets van voer (op kip krijgt hij ook van die felle reacties) meestal heeft hij dan een fikse darmontsteking en wonen we weer voor enkele maanden in de sukkelstraat.


Hopelijk gaat 't bij jullie spoedig beter.
even nieuwsgierig:

krijgt hij dan die ontsteking van iets verkeerds eten, hoe kan dat? wat doe de DA daar dan aan en hoe weet die dat het een darmontsteking is?
Door Martine-Tom
#2181303
Darmontsteking is het (denk ik) nog niet, ik zie nog geen bloed of echt rare ontlasting, het is nu "gewone" dunne poep en 1 malig een slijmspoor.
Hij is wel heel gevoelig op zijn darmen (als mini 2 keer darmontsteking gehad) dus als dit de hele dag aan blijft houden ga ik op controle morgen.
Ik hoop er nu optijd bij te zijn  :)

@Nienk, stom he! Ik zat vorige week ook al te kijken in de winkels omdat ik voorzag dat zijn snoep opraakte, overal zitten of giga veel E-nummer is, of graan/rijst of kip...
Voorheen accepteerde ik het dan nog voor korte periode/eenmalig als het alleen kip was maar dat gaan we nu maar niet meer doen...
Voortaal maar zorgen dat zijn snackzak altijd gevuld is!
Door Martine-Tom
#2181308
nienk schreef: even nieuwsgierig:

krijgt hij dan die ontsteking van iets verkeerds eten, hoe kan dat? wat doe de DA daar dan aan en hoe weet die dat het een darmontsteking is?
In Tom's geval zag je het aan de ontlasting, dunne donkere (bloed) poep met een dikke slijmlaag eromheen, verder had hij koorts en duidelijk buikpijn.
Waar hij het van kreeg weet ik niet maar toen hij het had kreeg hij brokken, na de ab kuur weer een ontsteking en toen op pens gezet, na de 2e ab kuur brokken gegeven en toen werd hij weer ziek, terug op pens en het ging toen langzaam beter, via pens naar kvv naar barf en hij heeft het nooit meer gehad (tot nu toe) ik vermoed dus dat het kip/graan is geweest wat het triggerde.

Zelf heb ik het ook wel eens gehad ten gevolge van amandelen, waar ik dus allergisch voor bleek te zijn en niet wist.
Door nienk
#2181324
dus dan is de ontsteking niet het primaire probleem toch? ik stel me zoiets voor als dat door het onvermogen van de darmen om de kip te verwerken, er iets beschadigd raakt (misschien letterlijk de binnenkant van de darm, of meer als in een balansverstoring van de stoffen in de darmen) waardoor een bacterie die altijd al in de darm woont en daar misschien normaal gesproken goed werkt doet, getriggerd raakt en daardoor kwaad gaat doen.

zou AB dan noodzakelijk zijn? of zou probiotica zo goed kunnen werken dat zodra de kip het lijf uit is de balans in de darmen weer hersteld is, het milieu weer gunstiger wordt en de bacterie weer zijn goede werk gaat doen? (dit is misschien meer een vraag voor een van de dierenartsen)

Reus had voordat hij volledig over ging op graanvrij vers zo ongeveer om de maand vrij heftige maag/darm infecties. vraag me nog steeds af of die misschien ook wel over gegaan waren zonder AB.
Door Martine-Tom
#2181440
Nee het is het gevolg van, in Tom's geval kip/graan dus ik zal er idd niet zo snel voor kiezen om ab te geven oid.
Maar ik heb het zelf dus ook gehad en weet hoe ontzettend veel pijn het doet dus als het echt aanhoud en doorzet laat ik hem wel behandelen al is het dan symptoombestrijding...
Overgens zou ik met de kennis van nu eerder voor alleen pijnbestrijding kiezen omdat de ontsteking vanzelf weggaat  (tot nu toe) als ik de kip en andere allergenen weghaal.
Maar goed dat wist ik de vorige keer nog niet  ;)
Door inni
#2181774
Berre's darmen, en dan vooral z'n dunne darm zijn zwaar gehavend na een langdurige ontsteking of verschillende ontstekingen na mekaar. Volgens de DA die de biopten destijds nam via een sneetje in z'n buik waren zijn darmen toen over bijna de ganse lengte flink gezwollen en zagen ze er zo slecht uit dat ze twijfelde of 't weer in orde zou komen. Die ontstekingen zouden een allergische reactie zijn op oa kip, graan, rund?. Z'n darmen reageren nu ook heel fel op iets plantaardig, groenten zijn dus ook uit den boze en z'n maag is niet altijd in staat om fatsoenlijk te verteren en dat geeft dan af en toe een enorme stank uit z'n bek en darmproblemen omdat dat slecht verteerde eten in z'n darmen terecht komt.
Door Martine-Tom
#2189435
Het arme ding is toch ook allergisch voor graan...ik twijfelde eraan en omdat hij zo vaak bedeld voor brood (wat hij nooit krijgt) had ik voor zijn verjaardag een stuk brood gegeven (woensdag) en nu is hij weer ziekjes  :'(
Trillen, rommelbuiken, onrustig. Gister wilde hij ook amper eten, alleen een stukje pens maar de rest liet hij liggen.
Normaal is hij gek op zijn groentemix maar dat heeft hij vandaag ook laten staan.

Nou dan weten we dat dus ook weer, kip én graan... :-\
Door inni
#2189534
martine-tom schreef: Het arme ding is toch ook allergisch voor graan...ik twijfelde eraan en omdat hij zo vaak bedeld voor brood (wat hij nooit krijgt) had ik voor zijn verjaardag een stuk brood gegeven (woensdag) en nu is hij weer ziekjes  :'(
Trillen, rommelbuiken, onrustig. Gister wilde hij ook amper eten, alleen een stukje pens maar de rest liet hij liggen.
Normaal is hij gek op zijn groentemix maar dat heeft hij vandaag ook laten staan.

Nou dan weten we dat dus ook weer, kip én graan... :-\

:-\  altijd goed om weten natuurlijk, maar 't is geen fijne manier om  er achter te komen.

Hier is 't ook opletten geblazen voor koek en brood, één kruimel en 't is weer mis. Gelukkig eet Berre zo goed als nooit iets van de grond, maar in de periodes dat hij zich echt goed voelt en hij ruikt koek............. :-X
't Gekke is dat eend bij Berre wel goed gaat, 't is toch ook een graaneter. In de eend vond ik wel nog nooit een graankorrel, wel regelmatig in 't lam compleet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door