Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door roksefloks
#2180522
Onze Jutter is momenteel 5 maanden oud.
Ik voer hem vanaf het moment dat hij bij ons is kvv. Afwisselend Bibi (schaap en rund) en Darf (eco en wild).
Mijn vorige pups groeiden zeer regelmatig op op kvv, maar dit manneke is behoorlijk overbouwd momenteel.
Ik dacht (hoopte) dat dit op vers niet zo was.
Doe ik iets niet goed? :-\
Door eelke
#2180593
Volgens mij is het helemaal normaal dat een pup om en om aan de voor of achterkant groeit. Misschien dat je andere pups sneller wisselden van groei-kant, bv 10 dagen achterbenen 10 dagen voorbenen, en deze het anders aanpakt (20 dagen voor benen 20 dagen achterbenen) waardoor het veel meer opvalt? Ik zou me nog geen zorgen maken hoor, bij zo een jong ding.

Is hij verder goed op gewicht? Geen groeipijnen etc?
Door Monoxxide
#2180617
De jongste hier heeft dit ook en staat ook van kleins af aan op kvv/barf. Zijn achterhand staat volledig uit proportie op het moment (11 maanden oud). Hij heeft wel nergens last van en is mooi op gewicht voor een eb.
Afbeelding
Door nienk
#2180648
over het algemeen groeien pups op kvv/vers gelijker op dan pups op brok, volgens mij.

'over het algemeen' zegt echter niet alles over hoe 1 individueel pupje groeit. lijkt mij dat buiten voedsel om nog altijd van pup tot pup verschilt.

het lijkt me dus niet dat je kan zeggen dat het aan zijn menu ligt en dat jij iets fout doet, want dat ziet er gewoon prima uit.
Door Bosliefje
#2180791
En het kan natuurlijk ook zijn dat dit zijn bouw is, dat hij achter nou eenmaal hoger is als voor. Onafhankelijk van het voer wat hij krijgt.
Door Martha67
#2182219
Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt. Mijn bordeaux dog pup (reu) van goed 4 maanden, die ook op kvv zit, is achter ook alsmaar flink overbouwd en trekt voor telkens maar een klein beetje bij. Ik heb ook even gedacht dat het aan het voer lag en had ook de verwachting dat je dat met vers niet zou hebben. Tot ik me bedacht dat mijn vorige 2 b.d.reuen de eerste 1,5 jaar ook zwaar overbouwd waren en die zaten op brok. Mijn b.d.meiske had dat trouwens niet en die zat ook op brok..... zou het aan die mannen liggen.... ;)

Belangrijkst is dat 'ie zich goed voelt, de beweging gedoseerd is !! en hij geen groeipijnen heeft. Boeddha'tje houdt zich gelukkig heel rustig, want die groeit echt heel hard (momenteel ca. 2,5 kg per week).

Heel veel succes!
Martha
Door *Flip*
#2182831
[quote="Lizzy"]
Dit kan ook simpelweg in de genen zitten.
[/quote]

volgens mij is hoogte genetisch. Hoe, hoe snel, kwaliteit van bespiering en aanzet van vet kan wel bepaald worden door voeding.

In geval van extreme ondervoeding kan de groei natuurlijk wel tegen gehouden worden, maar onder normale omstandigheden geloof ik niet dat een hond overbouwd is door het eten van vers en dit niet zo zou zijn als hij bv commercieel voer zou krijgen.

In de loop van jaren is er volgens mij door de manier van rassen fokken (wil hier niemand mee beledigen, is een wereldwijd probleem!) genetisch net zo een zooitje van gemaakt als het 'super ontwikkelde droogvoer'. Het spoort niet echt meer met hoe moedernatuur het bedoeld had  :-X
Door Lizzy
#2183144
[quote="*Flip*"]
volgens mij is hoogte genetisch. Hoe, hoe snel, kwaliteit van bespiering en aanzet van vet kan wel bepaald worden door voeding.

In geval van extreme ondervoeding kan de groei natuurlijk wel tegen gehouden worden, maar onder normale omstandigheden geloof ik niet dat een hond overbouwd is door het eten van vers en dit niet zo zou zijn als hij bv commercieel voer zou krijgen.

In de loop van jaren is er volgens mij door de manier van rassen fokken (wil hier niemand mee beledigen, is een wereldwijd probleem!) genetisch net zo een zooitje van gemaakt als het 'super ontwikkelde droogvoer'. Het spoort niet echt meer met hoe moedernatuur het bedoeld had  :-X
[/quote]

Wat ik bedoel is de manier van opgroeien. Dat is wel degelijk genetisch. En sommige honden groeien nou eenmaal eerst met de bips en daarna weer met de voorkant. Dikke kand dat hondlief aan het eind van de groei weer normaal staat.
Door Monoxxide
#2183568
De oudste van de 2 hier staat ook op kvv/barf. Zij had een erg overbouwde kop op 11 maanden (was te grappig om te zien), ga er eens een foto van zoeken. In hoogte groeide zij gelijkmatig op maar haar hoofd was echt erg. Is wel goed gekomen, ze is nu mooi in proportie.
Hondje voor deze twee was een boxer teefje, zij heeft altijd jeuknumaar gegeten. Zij groeide op zonder enige zichtbare afwijkingen maar zij heeft erg veel last gehad van groeipijnen in haar beginjaren.

Mijn oudste  10-11 maanden (op vers) met haar te groot hoofd.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Monoxxide op za 03 dec 2011, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door porza
#2185351
ik vond dat de pups juist op brokken heel onregelmatig gingen op groeien
met vlees niet .

denk eerder dat dit een erfelijk kwestie is .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door