Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Maxine Rehl
#2172097
Hallo iedereen.

Graag zou ik mijn menu hier neer zetten om jullie mening te horen. Maar het een en ander wil ik van te voren zeggen zodat daar geen verwarring over komt.

Ik hoorde al snel dat ik het veels te moeilijk voor mezelf maak. Dit vind ik zelf niet. Ik ben een bedrijf gestart in hondenvoeding, en heb daardoor veel apparatuur hiervoor. Snijden is hier binnen een oogwenk gebeurd, ook stijfbevroren producten. Voor bailey lijkt het allemaal heel klein, maar ik doe dit nu ook al 3 dagen en gaat gewoon goed.

Ik geef op dit moment 3 dagen KVV, 3 dagen BARF en 1 visdag. Ik wil die visdag nu ook vervangen door een BARF dag en gewoon wat vis tussendoor geven. Wanneer jullie nog meer willen weten dan hoor ik het graag. Ik heb ook nog een lekkere kluif voor overdag bijvoorbeeld en andere natuurlijke snacks die geen kwaad kunnen. Ook krijgen ze geitenkarnemelk of geitenyoghurt, koudgeslagen honing en stukjes fruit soms. De honden krijgen minimaal 2 uur intensieve beweging per dag, en lopen verder gewoon rond en krijgen tussendoor ook normale rustige wandelingen.

Nog even over de verdeling: Ik heb eens geprobeerd om de ene dat de botten en organen te geven, en de andere dag spiervlees. Ook alle andere varianten hiervan. Dit werkte voor mijn honden niet. Ze hadden de ene dag dan diarree en de andere dag veels te harde ontlasting. Nu ik het zo doe die 3 dagen gaat het perfect. Voor Bailey is het dus nog iets meer werk, maar nogmaals: dat gaat prima hier haha. Geen problemen mee.


Diesel
500 tot 600 gram per dag – 3500 tot 4200 gram per week
45% vleesbot – 1575 tot 1890 gram
10% groente – 350 tot 420 gram
10% orgaanvlees als nier, maag, hart, lever – 350 tot 420 gram
10% orgaanvlees, pens – 350 tot 420 gram
25% spiervlees – 875 tot 1050 gram

Maandag
270 gram lamsribben
150 gram lamsvlees
70 gram kiezebrink orgaanmix
50 gram groente
Teentje knoflook

Dinsdag
270 gram Eendennekken
150 gram Paardenvlees
70 gram kiezebrink orgaanmix
50 gram groente
Extra: 1 sardien

Woensdag
270 gram kwartel
150 gram reevlees
335 gram lamspens
50 gram groente
Teentje knoflook

Donderdag
270 gram kippenbouten
150 gram kipfilet
70 gram kiezebrink orgaanmix
50 gram groente
Extra: 1 sardien

Vrijdag
300 gram Eendenkarkas
150 gram Rundvlees
70 gram kiezebrink orgaanmix
50 gram groente
Teentje knoflook

Zaterdag
270 gram Kalkoennekken
150 gram hertenvlees
70 gram kiezebrink orgaanmix
50 gram groente

Zondag
270 gram parelhoenkarkas
150 gram geitenvlees
70 gram kiezebrink orgaanmix
50 gram groente

Bailey
60 gram per dag – 420 gram per week
45% vleesbot – 190 gram
10% groente – 40 gram
10% orgaanvlees als nier, maag, hart, lever – 40 gram
10% orgaanvlees, pens – 40 gram
25% spiervlees – 100 gram

Maandag
30 gram lamsribben
20 gram lamsvlees
10 gram kiezebrink orgaanmix
10 gram groente
Beetje knoflook

Dinsdag
30 gram kippennek
20 gram kipfilet
10 gram kiezebrink orgaanmix

Woensdag
30 gram kwartel
20 gram geitenvlees
10 gram groente
Beetje knoflook

Donderdag
30 gram kippennek
20 gram paardenvlees
10 gram kiezebrink orgaanmix

Vrijdag
30 gram lamsrib
20 gram rundvlees
10 gram groente
Beetje knoflook

Zaterdag
30 gram kwartel
20 gram hertenvlees
10 gram kiezebrink orgaanmix

Zondag
40 gram lamspens
30 gram vis uit blik
Door Lizzy
#2172163
De afwisseling in diersoorten is perfect! En verder ziet het er hartstikke goed uit. Mooi verdeeld, goede percentages, alles zit erin dat je nodig hebt. Nou ben ik niet van het gemalen spul... Dus ik zou zelf de orgaanmix gaan vervangen voor hart, nier, lever, tong, etc. in stukken, ongemalen.
Door Maxine Rehl
#2172373
Dankjewel voor de reacties!

Nu is bailey heel moeilijk. Eet geen hele orgaantjes (kan doen wat ik wil, heb ze zelfs door de blender gehaald!) en ook geen visjes. Vis uit blik eet ze wel, en de orgaanmix ook. Het is echt een enorme tut haha!

Omdat ik anders met een enorme zak orgaanmix elke keer zit, heb ik dit voor Diesel ook maar toegevoegd. Mocht het alsnog gewoon makkelijk gaan, dan kan ik altijd dat van diesel nog vervangen door een zelfgemaakte orgaanmix.
Door Maxine Rehl
#2172878
Een droogmachine staat hier inderdaad ook nog op het lijstje.
Nu heb ik al eens gedroogde long gegeven, en dat wilde ze ook niet haha. Waarom die orgaanmix er dan wel in gaat weet ik niet! Muts!

Maar wel fijn om te weten dat ze niet de enige is haha!
Door ellyE
#2180173
Maar toch nog even een vraagje van een beginnend barfer: ga je zo n menu nu elke week voeren, elke week hetzelfde ? Ik heb nu een hele eendekarkas kunnen kopen, maar dat krijgen ze niet elke week, maak je dan elke week een nieuw menu?
Door Maxine Rehl
#2180312
Nee, dit is het menu voor de komende 6 maanden gok ik (kan wat korter zijn hoor). Ik heb een grote snijmachine voor mijn bedrijf aangeschaft, waarmee ik heel snel en makkelijk door bevroren producten heen snijd. Ik koop dus de producten en portioneer ze naar mijn menu. Ik heb uitgerekend hoeveel ik in totaal nodig heb voor een paar maanden, en dat bestel ik.
Door Maxine Rehl
#2180318
Hij is trouwens al weer iets veranderd (kan het niet laten haha  ::))

Ik heb nu de knoflook in de groentemix verwerkt, de yoghurt, fruit en honing samen gedaan, en een notenmix toegevoegd (2x per week):

    Groentemix: Andijvie, Witlof, Komkommer, Courgette, Pompoen, Sperziebonen, Snijbonen, Alfalfa, Tauge, Wortel, Biet, Bloemkool, Broccoli, Spinazie en Teentjes knoflook.
    Notenmix: Pinda, Walnoot (beetje), Hazelnoot, Cashewnoot, Pijnboompitten, Zonnebloempitten en Pompoenpitten
    Yoghurt en Fruitmix: 3 soorten Meloen, Ananas, Banaan, Geitenyoghurt en Koudgeslagen honing
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door