Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2170538
Hoi hoi even een nieuwe topic als vervolg op mijn vraag hoeveelheid brokken naast vers vlees. Merk dat ik het veel te leuk vind om met vers vlees bezig te zijn dat de brokken naar de achtergrond verschuiven. commentaar van mijn gezinsleden ten spijt.

Na veel lezen en adviezen kom ik op de volgende samenstelling voor mijn eerste bestelling. Nog veel mixen omdat dit een starters menu is. Mixen zijn van kiezelbrink en nadat ik er op geattendeerd ben dat hier ook orgaanvlees in opgenomen is heb ik de onderdelen van de mixen verdeeld in de catogorieen vlees/bot  bot en orgaanvlees.

Ik denk dat de samenstelling zo wel klopt (zie onder samenvatting) maar wat is het advies
1 Meng ik alle diersoorten door elkaar (kip/konijn/rund/zalm/eend/paard) of bij 2 of 3 soorten tegerlijkertijd houden?
2 Mixen zit verhoudingsgewijs veel orgaan in kan ik dit in deze samenstelling geven of is 30% in een maaltijd teveel?

Naast onderstaande onderdelen geef ik dan als extra eendagskuiken/ei/ afsnijsels van ons eigen eten tartaar/rundergehakt/tonijn etc.

Vleesbot 35-50%               %
eenheid
2kg kippennek 200
1kg gem.kippennek 100
1kg mix kip bot% 30
1kg mix eend bot% 30
1kg mix konijn bot% 30
2kg mix zalm bot % 70
  Totaal  460 %


Spier 30-50%                  %
                mix kip %                 35
mix eend % 35
mix konijn % 40
mix zalm % 130
2kg paardenvlees 200
2kg rundvlees                 200
    Totaal  640 %


0rgaan 15-20%                      %
                mix kip
maag %                   15
lever %                   15
mix eend
hart %                   15
lever %                   15
mix konijn
hart %                   15
long%                   15
1kg orgaanmix   100
      Totaal  190 %

Samenvatting
botvlees 460 35%=451,5
spier 640 50%=645
orgaan 190 15%=193,5
1290
#2170601
Ha ha als jij als ervaren barfer door de bomen het bos al niet meer kan zien kun je na gaan hoe ik als beginner loop te klooien. Probleem is dat in de mixen al organen zitten en ik deze mee moet laten tellen in de berekeningen. Als ik bij kiezelbrink bij de samenstelling van de mixen kijken staat dan bv bij

1kg eendenmix
Samenstelling
Nek      35%
Hart     15%
Lever   15%
Karkas 35% totaal  30% bot

Ik heb er dan van gemaakt hart 15% + lever 15% = 30 % orgaan
Gegeven is 30% bot. 30%+ 30% is 60 % dan is het vleespercentage 100-60 = 40%

Indeling dan
30% bot/vlles
40 % spier
30 % orgaan.

Ga ik hier de mist mee in? Zo ja hoe moet ik de verschillende onderdelen van de mix dan verdelen onder de categorieën????                          
#2170611
;D

ja , je theorie klopt ongeveer wel, maarrr

30% bot (kaal bot dus, zoals in de mixen) zou staan voor 60 % vleesbot...
als je dit zou voeren dan poëppen ze niet meer zo lekker,

wat je kunt doen (omt makkelijker te maken  :biggrin2: )

izz: alles apart uitrekenen naar kaal bot in grammen, alles uitrekenen naar kaal vlees in grammen, en proberen met orgaan niet veel hoger uit te komen dan 20 %

in theorie mag je proberen uit te komen op +/- 20/22 % kaaal bot

de zondagmiddag puzzle  :D
#2170693
Eens gaat het goed komen met de berekeningen......

Poging nummer ?
30% bot (kaal bot dus, zoals in de mixen) zou staan voor 60 % vleesbot...
als je dit zou voeren dan poëppen ze niet meer zo lekker,

Mijn hersens opnieuw aan het werk gezet. Alle mixen voor zowel vlees als bot percentage mee laten tellen bij bot/vlees mengsel en omgerekend naar grammen Ik kom dan als volgt uit

botvlees  7000gram    = 55% (bot 3100 gram  en vlees 3900 gram )
verhouding moet eigenlijk 50/50 zijn dus geen poepprobleem? 

spiervlees 4000 gram  = 31%  ( 35% = 4510gr)

orgaan 1900 gram (15% = 1930gr)

Percentage vlees is meer dan 50% in bot/vlees compenseert dit het tekort aan spiervlees ?
#2170712
:D
'k kannet niet controleren, maar 'k denk dat je recht zit  ;)

laat je berekening zien:

bv:
mix 1 = .. kaal bot (gram)+ .. vlees (gram) +.. orgaan (gram)
+
kilo kipnek: = .. vlees (gram) + .. kaal bot(gram)

totaal:

kaal bot  ..gram
vlees ..gram
orgaan .. gram
+ totaal aantal gram
~~

wat je nu zegt/berekend hebt:

12900 totaal mix
3100 kaal bot = 24 % kaal bot
3900 +4000 vlees = 61 %
1900 orgaan = 15 %

dan zit je rond de 48 % zgn vleesbot...
en wat zitter in die 15 % orgaan?  :D


~~
#2170722
  0rgaan  kipmix (maag 150gr lever 150 gr )
              eendmix (hart 150gr lever 150gr)
              konijnmix (hart 150gr long 150gr)
              orgaanmix 1000 gr

totaal 1900 gram

Weet de precieze verdeling in de menuutjes nog niet. Eerst het percentage in mijn bestelling goed krijgen.
Ik heb begrepen /gelezen dat niet elke maaltijd 100% in balans hoeft te zijn als er over een periode van 2 weken maar uitgekomen gaat worden met de percentages Klopt dat??

Wel grappig dat het totaal om 13 kilo voer gaat maar dat ik in grammen nietverder kom dan 1290 Ergens verdwijnt er dus 10 gran als bijproduct afronding o.i.d
#2170728
Het klopt dat je niet iedere dag compleet hoeft te voeren, zolang je dat maar wel over een bepaalde periode doet. In die periode wel graag passende percentages en genoeg diersoorten en verschillende delen van de dieren (dus bv niet alleen kippennek als vleesbot). Zo voorkom je tekorten.

Die 10 gram minder is niet erg. Ik heb in mijn batch van 3 kilo maalsel voor Ot juist meestal iets meer dan 3 kilo, omdat ik er meestal een hele kilo spiervlees bij doe ipv 900 gram.
#2178420
Bestelling komt morgen binnen. Totaal 7 variaties uitgewerkt. Morgen dus mengen maar wil eerst nog enkele voorbeelden van de recepten voorleggen

Menu 1                              orgaan            kaal bot            spiervlees    totaal gram
1kilo kipmix                        300                  300                  350
gemalen kippennek                                    100                  100
rundvlees                                                                            500
%                                        18%                24%                  57%              1650 gram


Ik heb 3 variaties samengesteld met bovenstaand percentage van kip/eend/konijn mix aangevuld met rund of paardenvlees. % blijven gelijk totaal 4 kilo

Menu 2                                Orgaan              kaal bot              spiervlees        totaal gram
Rundvlees                                                                                  1000
Orgaanmix                          250
gemalen kippennek                                        100                      100
%                                        17%                    7%                        75%              1450

Menu 2 ook samengesteld met variatie paardenvlees % blijft gelijk totaal 2 kilo

Daarnaast zalmmix (35% kaal bot /65% visvlees) kippennekken spiering rauw ei en eendagskuikens als vaste basis op genomen. Naast de aanvullingen zoals het uit komt wanneer dit bij ons op het menu staat, rundergehakt, kipfilet, verse tonijn, verse zalm, biefstuk, rundvees etc

Menu 1 ziet er volgens mij redelijk uit. Menu 2 bevat weinig bot en dat wil ik aanvullen met gemalen eierschaal poeder.

Graag op/aanmerkingen gevraagd!!!!

Morgen overigens grote dag kater en katting worden gecastreerd.........
#2180228
Heeft er alles mee te maken dat er in de mixen ook orgaanvlees en bot zijn opgenomen en in de rund en paardzakken niet . Maar snap het niet ik ben toch niet de enige die begint met mixen van kiezenbrink? Geven anderen de mix dan zonder extra bijvoegingen en dus een hoog percentage orgaan????Ben zelf wat oorzichtig met orgaan omdat de kater toen hij voor het eerst kippenlever kreeg gemengd met kipfilet moest overgeven.

De kippennekken heb ik nog apart gehouden uit het menu omdat ze dit eerst moeten leren eten. In de menuus zit een relatief laag percentage bot opgenoemen welke ik wanneer de kippennekken nog niet echt lukt kan aanvullen met eierschaalpoeder. (andere mogelijkheid is gelijk aanvullen met eierschalen maar dan komen ze idd hoog uit met bot als de kippenekken goed gaan)

Blijft denk ik in het begin toch een beetje kijken wat eten ze wel en wat niet.
Kom er anders ook echt niet uit. Of ik moest zulke grote hoeveelheden bestellen Heb nu totaal 15 kilo besteld en daarvan wilde ik enkele variaties samenstellen om zoveel mogelijk uit te proberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door