Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2180192
Suzi is geboren in aug. 2007. Ze heeft het eerste jaar alle gangbare entingen gehad. In 2008 ook Rabies ivm vakanties (deze is geldig tot 2011 dus moet binnenkort ook weer omdat ze in maart meegaat op wintersport).

nov 2008 nog een enting tegen Parvo en Weil. In november 2009 titers bepaald via vaccicheck door Tannetje. Uitslagen: Parvo +++; Hondenziekte + en Leverziekte +; volgens notitiie in paspoort "geldig" tot nov 2011. Ze krijgt wel elk voorjaar een enting tegen Weil. Behoudens een dagje wat slomer merk ik daarop geen reactie.

Je voelt het al aankomen. Ik zie nu geen kans om haar te laten titeren. maar wat ga ik doen? Wel/niet enten? De Rabies kom ik niet onder uit ivm vakanties. Maar de rest vind ik echt een dilemma. Suzi is kerngezond en mankeert nooit wat, en dat wil ik graag zo houden. Maar ja, is dan die enting (ze is vier en het wordt dan de eerste cocktail na haar "pup-/pubertijd) wel of niet verstandig.
Ik blijf twijfelen.
Ik heb wel bedacht dat als ik laat enten de cocktail en rabies niet tegelijk gaan, maar hoeveel tijd ertussen is aan te raden?
#2180332
Ze heeft ooit een antilichamenspiegel opgebouwd, dus haar immuunsysteem heeft gereageerd. Dus dan ga ik ervanuit dat ze ook geheugencellen heeft en dus nog steeds enige mate van bescherming heeft.

Zelf ent ik mijn honden een keer en check ze daarna. Hebben ze goed gereageerd dan doe ik niets meer.
Alleen voor cursussen check ik de titer en als die dan te laag is ent ik ze weer. Maar dat is voornamelijk omdat ik vind dat een titer een aantoonbare bescherming is. Geheugencellen zijn niet aantoonbaar.

Geheugencellen geven ook bescherming maar waarschijnlijk niet zo direct als antilichamen. Je loopt dat iets risico en ik weet niet precies hoe groot dat risico is. Voor mijn eigen dieren durf ik dat maar voor dieren van anderen vind ik dat een eigenaar daar zelf over moet kunnen beslissen. De een vind een klein risico aanvaardbaar (en wil liever niet enten) en een ander wil dat absoluut niet en ent dan liever.

Dus als je absoluut geen risico wilt lopen dan zou je Suzi toch weer een keer moeten enten voor DHP. Inderdaad niet tegelijk met de rabies. Ik laat er liefst tenminste twee weken tussen zitten.
Je kunt ook beslissen om niet meer te enten, net als ik, of zelfs om nog even te wachten tot je weer tijd hebt om te titeren, of dat in de buurt kan.
Ik heb trouwens wel de ervaring dat die lage titers zoals de + van HCC en Hondenziekte ook nog heel lang zo laag aanwezig blijft. Als dat zo is dan slaat een enting nu niet aan en is ze wel beschermd.
#2180371
Bedankt voor jullie reactie.

@Lizzy, ik had het niet duidelijk omschreven maar ze heeft op 1-jarige leeftijd wel de herhalingsenting nog gehad.

Jammer dat het geen exacte wetenschap is en je nooit met zekerheid weet hoe het zit. Al helemaal niet met geheugencellen. Daarom was/ben ik zo blij met de titer-test dan weet je toch enigszins hoe het er voor staat.

Ik denk dat ik toch maar voor de zekerheid ga. Ik heb nog wel vertrouwen, maar ja, m'n partner vindt het allemaal veel te ingewikkeld en wil "gewoon" "zeker" weten dat ze beschermd is.
Nu nog ff onderhandelen met de DA dat ie geen twee volledige consulten in rekening brengt  ;) als ik nu kom voor de DHP en over twee weken voor de rabies.
#2180396
Pff, wordt weer een issue bij de DA; ik heb net gebeld voor een afspraak. Assistent beweert dat het toch twee consulten worden....en waarom wil mevrouw eigenwijs de cocktail en rabiens niet tegelijk, dat geeft toch nooit problemen? de DA zegt dat ie nooit problemen heeft met rabies in combinatie met andere.

Afijn, ik hou m'n poot stijf en ga toch voor enten in twee keer tegen de prijs van 1 consult.....benieuwd of het gaat lukken. De tweede keer hoeft er immers geen onderzoek plaats te vinden en is het eeen kwestie van de naald er in. Desnoods doen ze de eerste keer al de administratie of ze geven me de injectie mee, dan zet ik de enting zelf wel (haha, m'n demente schoonmoeder met zware diabetes mogen we wel zelf spuiten zonder dat we daarvoor zijn opgeleid, waarom een hond dan niet  ;D)
#2181100
Hoi,
Bel gerust een rondje!!!

Ik ga normaliter naar een in mijn ogen zeer goede DA, maar die zit op een uurtje autorijden hiervandaan (benzinekosten) en rekent (afgerond 55 euro voor 1 Rabies-enting (inclusief consult).
Een DA in mijn buurt zet precies die enting (zelfde merk e.d.) voor.... 35 euro (ook inclusief consult).

3 x raden waar ik Tris heb laten enten! ;-)

Mijn overwegingen, voor wat ze waard zijn:
Guinnie wordt niet meer geent, behalve Rabies (als ze tijd van leven heeft); die is april weer aan de beurt en dan voor 3 jaar natuurlijk.

Tristan en Merlijn ent ik wel (met het 3-jaarsshema van Nobivac / Intervet: Groot - Weil-weil- groot-weil-weil-groot enzovoorts) omdat ik ze evt mee wil kunnen nemen naar een show en omdat ze met vrij veel andere honden in aanraking komen met cursus e.d.  Ik wil dan voor mijn gevoel waarschijnlijk ;-) "geen risico lopen" en natuurlijk... ergens in de voorwaarden van  de hondenschool staat dat ze geent moeten worden. Controle is er niet ;-) maar ik zie het nut er DAN wel van in.....

Zodra een van beiden boven de 10 gaat komen zal ik er overigens waarschijnlijk voor kiezen niet meer te enten.

Kennelhoest laat ik niet enten, bij geen van de honden dus.

Suzanne
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door