Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Gerdasc
#217926
Hallo ik ben Gerda ,mijn hond Tommeke is 10 jaar en heeft blaasgruisproblemen.Hij heeft 4 weken geleden een test op zijn water ondergaan en daar is toen gruis in gevonden.Hij heeft medikamenten gekregen en dieetbrokken.Nu is zijn water terug ok en ik wil dat graag zo houden.Kunt u mij hierbij helpen?Dank bij voorbaat ,Gerda
Gebruikersavatar
Door chooky
#217934
Hoi Gerda,
Kun je ons vertellen wat voor medicamenten de hond gehad heeft en welk voer hij precies gekregen heeft?
Er zijn twee soorten gruis namelijk (oxalaat en ...... ontschiet me even) Voor de een moet de urine zuur zijn om het op te lossen (en om het te voorkomen) volgens mij is dit de meest voorkomende soort blaasgruis. Dit is ook een soort gruis wat je prima met een goed compleet versvlees, of zelf samengestelde maaltijden kunt voorkomen omdat die de urine aanzuren.
De ander weet ik niet zo goed, moet je even wachten op de anderen. Volgens mij sstaat er ergens in de medische bibliotheek ook wat over blaasgruis (maar kan ook in de barfbibliotheek zijn, ik kijk wel even voor je)
Door Lizzy
#217948
Er zijn inderdaad meerdere type gruis die in de blaas aanwezig kunnen zijn. Meer als 2 ook. Dus laat ons even weten wat het type gruis was.

Maar ik zou wel sowieso stoppen met het geven van brokken!
Door Lizzy
#217967
Clavubactin is een antibiotica. Weet je nog hoe het gruis heette dat in zijn urine zat? Weet je anders misschien hoe hoog de pH waarde (zuurgraad) van de urine was?
Door Gerdasc
#217982
Die dieetbrokken zijn om het oplossen en vermindering van struvietkristallen en ze hebben urineverzurende eigenschappen.
Door Lizzy
#218019
Gerdasc schreef: Die dieetbrokken zijn om het oplossen en vermindering van struvietkristallen en ze hebben urineverzurende eigenschappen.
Aha! OK, struviet dus. Ik zou zeggen: lees vooral de link die Chooky al op heeft gegeven naar een document in de Barfplaats Bibliotheek!

Ik zou zelf (als ik dus jou was) direct overschakelen op een verse/rauwe voeding. Al dan niet kant-en-klaar aangeschaft of zelf samengesteld!

Want: brokken bevatten ten eerste heel veel onnatuurlijke mineralen die gruis veroorzaken. Ten tweede heeft rauw vlees van nature een verzurende werking op de urine. Ten derde is rauwe/verse voeding gewoon veel gezonder voor de hond. En doordat z'n weerstand verbetert, zal hij minder snel last krijgen van gruis/blaasontstekingen etc.

In het begin moet je misschien nog wel wat extra verzurende middelen toevoegen zoals vitamine C (ascorbine zuur) en cranberry-capsules, maar daarna komt het dan helemaal goed!
Door Gerdasc
#218100
Bedankt voor de nuttige antwoorden.Wat voor rauw vlees mag dat allemaal zijn?gevogeltje ,runsvlees of paard.Of nog iets anders?
Door Lizzy
#218117
Gerdasc schreef: Bedankt voor de nuttige antwoorden.Wat voor rauw vlees mag dat allemaal zijn?gevogeltje ,runsvlees of paard.Of nog iets anders?
Wil je zelf voedsel voor je hond gaan samenstellen?

Ik raad je wel aan je eerst in te lezen in deze materie. Want je hond heeft niet alleen vlees nodig maar ook geschikte/rauwe botten, gepureerde groentes, rauwe eieren, eventueel rauwe/hele vis, fruit, zuivel, etc. En je moet wel weten hoe je dit moet behandelen/geven en in welke verhoudingen, anders gaat het mis.

Je kunt beginnen met het lezen op Barfplaats (o.a in de bibliotheek maar ook in de zelf-samenstel categorieen). Je kunt ook wat boeken aanschaffen. In de Barfplaats bieb staat ook een lijst van boektitels die over rauwe voeding gaan.

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Binno
#218129
Als je zelf samenstellen (nog) niet ziet zitten kan je ook kompleet versvlees gaan geven. Ik denk (volgens je profiel) dat je in België woont? Dan kan je waarschijnlijk het gemakkelijkst aan Duck geraken. ( www.ducknatuurvoeding.com ) ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door