Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#2177596
Hallo allemaal  :)

Sunday wordt een oude man en begint wat te kwakkelen, maar da's niet zo gek want hij is bijna 14. Hij is nog erg fit maar heeft wat drink- en plas issues tegenwoordig. Hij is uitgebreid onderzocht door de dierenarts (urineonderzoek, buikecho, bloedonderzoek) en hoewel de dierenarts in eerste instantie geen lichamelijke oorzaak dacht te kunnen vinden voor het drinken en plassen - we denken dat hij het door stress doet, want hij doet het maar zelden en alleen 's avonds- kwam er uit het bloedonderzoek toch een iets verhoogde ureum en creatinine. De dierenarts adviseerde om een nietdieet te gaan geven.

Ik heb zijn voeding aangepast, ik vervang ongeveer een kwart van zijn maaltijden (KVV) door groentenmix en hij krijgt iets meer vet. Ik supplementeer visolie en geeft hem nier- en blaascompositum. 's Ochtends krijgt hij ongeveer 2 eetlepels volvette zuivel.
't Is nog een beetje zoeken naar hoeveelheden maar ik neem aan dat zich dat over een paar weken wel ingeregeld heeft.

Ik vroeg me alleen af: mag ik ook verwachten dat de ureum en creatinine weer gaan dalen? Mijn dierenarts zei dat ze maar licht verhoogd waren (ureum 14 en crea 180) maar als ik wat zit te zoeken op nierproblemen lees ik dat de ureum en creatinine pas gaan stijgen als de nieren nog maar op 50% functioneren  :-\ (en ook dat dit proces onomkeerbaar is, vandaar dat ik me afvraag of de bloedwaardes moeten kunnen verbeteren, of dat stabiliseren het hoogst haalbare is?)

Zijn er ook nog andere gouden tips die ik kan toepassen? Zou acupunctuur zinvol kunnen zijn?

Alvast bedankt  :-*
Laatst gewijzigd door Femke op wo 18 jan 2012, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2177607
Ik zou zeker Solidago geven aan je ventje!

Bij Linga zijn de waardes uiteindelijk weer gedaald. Maar ik denk dat het waarschijnlijk afhangt van de oorzaak voor de verhoogde waardes.

(de oorzaak bij Linga voor de verhoogde waardes en de uitdrogingsverschijnselen : zijn nooit gevonden)
Door Femke
#2177612
Lizzy schreef: Ik zou zeker Solidago geven aan je ventje!

Bij Linga zijn de waardes uiteindelijk weer gedaald. Maar ik denk dat het waarschijnlijk afhangt van de oorzaak voor de verhoogde waardes.

(de oorzaak bij Linga voor de verhoogde waardes en de uitdrogingsverschijnselen : zijn nooit gevonden)
Volgens mij zit er ook solidago in de blaas- en niercompositum, maar dat zal ik nog ff checken  :)
Door Femke
#2177613
Lizzy schreef: Ik zou zeker Solidago geven aan je ventje!

Bij Linga zijn de waardes uiteindelijk weer gedaald. Maar ik denk dat het waarschijnlijk afhangt van de oorzaak voor de verhoogde waardes.

(de oorzaak bij Linga voor de verhoogde waardes en de uitdrogingsverschijnselen : zijn nooit gevonden)
Staat Linga nog altijd op nierdieet?
Door Lizzy
#2177634
Femke schreef: Staat Linga nog altijd op nierdieet?
Nee, niet echt, hoewel ik er wel iets rekening mee houd. Ze krijgt wat meer vettig vlees, ik geef iets minder vleesbot, ik geef elke dag visolie en ze kreeg al 10% groenten en dat krijgt ze nog steeds en ik geef haar minder orgaanvlees. Maar niet heel veel minder.
Door Femke
#2177717
Lizzy schreef: Nee, niet echt, hoewel ik er wel iets rekening mee houd. Ze krijgt wat meer vettig vlees, ik geef iets minder vleesbot, ik geef elke dag visolie en ze kreeg al 10% groenten en dat krijgt ze nog steeds en ik geef haar minder orgaanvlees. Maar niet heel veel minder.
Okee, want haar nierwaardes zijn nu goed? Of nog niet helemaal?
Senta schreef: Ik heb een vraag, is je hond wel nuchter geprikt?
Yep, nuchter geprikt  ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2177784
Ze kunnen wel wat schommelen. Bij ernstige acute problemen kunnen ze heel hoog zijn en dan weer lager worden, maar ook dan blijven ze vaak verhoogd. Ik verwacht dat ze bij Sunday niet echt veel zullen dalen. Maar iets schommelen kan wel. Bij oudere honden is het al heel wat als ze stabiel blijven.
En ze kunnen op 50% prima functioneren. Je kunt ook oud worden met maar 1 nier, dat is ook 50%.
Door Lizzy
#2178223
Femke schreef: Okee, want haar nierwaardes zijn nu goed? Of nog niet helemaal?

Yep, nuchter geprikt  ;)
De laatste keer dat er geprikt is, waren de nierwaardes goed. Dat is 1 jaar geleden. Ik moet het weer eens laten controleren....
Door Femke
#2178534
Hitam schreef: Ze kunnen wel wat schommelen. Bij ernstige acute problemen kunnen ze heel hoog zijn en dan weer lager worden, maar ook dan blijven ze vaak verhoogd. Ik verwacht dat ze bij Sunday niet echt veel zullen dalen. Maar iets schommelen kan wel. Bij oudere honden is het al heel wat als ze stabiel blijven.
En ze kunnen op 50% prima functioneren. Je kunt ook oud worden met maar 1 nier, dat is ook 50%.
Tja, als je het zo bekijkt....dan klinkt 50% niet zo heel dramatisch.
Lizzy schreef: De laatste keer dat er geprikt is, waren de nierwaardes goed. Dat is 1 jaar geleden. Ik moet het weer eens laten controleren....
Ik denk dat ik Sunday over 3 maanden weer ga laten prikken, en misschien wel om de 3 maanden. Hij is immers de jongste niet meer en ik vind het wel prettig om te kunnen monitoren of mijn aanpak aanslaat...
Door Femke
#2228428
Ik heb een aanvullende vraag. Sunday staat sinds ongeveer 2 maanden op aangepaste voeding vanwege zijn nieren. Het slaat ontzettend goed aan, want hij drinkt weer normaal en plast niet meer veel.

Er is alleen 1 nadeeltje en dat is dat hij wat mager wordt. Zijn nieuwe voeding bevat immers ook minder caloriën door de groentenmix.

Nou gebruik ik zelf kokosolie, en ik vroeg me af of ik Sunday daar dagelijks iets van kan geven. 't Is enorm gezond en een goede bron van calorieën. En zo ja, hoeveel kan ik dan dagelijks geven?
Door Lizzy
#2228510
Femke schreef: Ik heb een aanvullende vraag. Sunday staat sinds ongeveer 2 maanden op aangepaste voeding vanwege zijn nieren. Het slaat ontzettend goed aan, want hij drinkt weer normaal en plast niet meer veel.

Er is alleen 1 nadeeltje en dat is dat hij wat mager wordt. Zijn nieuwe voeding bevat immers ook minder caloriën door de groentenmix.

Nou gebruik ik zelf kokosolie, en ik vroeg me af of ik Sunday daar dagelijks iets van kan geven. 't Is enorm gezond en een goede bron van calorieën. En zo ja, hoeveel kan ik dan dagelijks geven?
Waar ik ook lees, waar ik ook kijk, kokos olie wordt zelfs aanbevolen bij nierziekten dus ik ben er eigenlijk zeker van dat je dit goed kunt geven. Ik denk dat je even moet kijken bij welke hoeveelheid hij aankomt en niet aan de race gaat....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door