Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door SueZen
#2177276
Dringend!!!
>:( >:(Had hier net berichtje ingezet en ergens fout gedrukt en alles foetsie!! Pff terug opnieuw!

Ben hier al dikwijls geweest en gisteren geregistreerd. Gister hele avond zitten leven hier op forum!

Onze Zen is een cavalier king charles en 7 jaar. Is een probleemhondje: gecastreerd, 2X achterknie geopereerd, allergie tegen huisstofmijt - engels siergras - eenden en gevogelte en kan sinds hij klein is niks van kip verdragen. Heeft ook gevoelige darmen en epilepsie.
Voor de epilepsie neemt hij 2X per dag gardenal.
Het minste dat hij oppakt, is een stofzuiger, dan heeft hij last van darmen.

Bij zijn voorlaatste onderzoek waren zijn leverwaarden heel slecht en had hij dikke gezwollen buik: lever vergroot.
Vroeger heeft hij tijd op carnibest gedaan en zijn stoelgang was goed.
Omdat hij ook te zwaar is drong de dierenarts erop aan om over te schakelen op brokken: light en hyperallergeen.
Ging redelijk goed maar ik ben geen voorstander van brokken.
Toch geluisterd en die heeft hij jaren gepakt, afgewisseld van dierenartsenmerk, aangelengd soms met gekookte groenten omdat hij ze anders niet wilde.

Door de slechte uitslag besloot ik terug over te schakelen op carnibest. De light is enkel runds. In al mijn enthousiasme droogmachine gekocht om gezonde snoepjes te maken: rundslever gedroogd en daar kreeg hij telkens heel kleine stukjes van als beloning.
In het begin had hij diarree met echte slijmen in. Was niet ongerust : dacht die vuiligheid moet eruit.
Begon soms te beteren, soms terug platter maar werd wel levendiger.
En de laatste tijd krabte hij terug veel en dat werd minder, tot bijna niet meer. Maar ja seizoen is ook door.

Nu heeft hij al een 4 - 5 tal dagen erge diarree, in het begin zwart, nu heel donker lopend maar geen water meer. Hij werd lusteloos en moest soms ook overgeven. Had geen koorts maar de tweede dag toch naar de dierenarts.
Die heeft hem prik gegeven, geen antibiotica, en hij moet nu 2X per dag 1/4 antac nemen; 2X per dag diarsanyl en 3X per dag primeperan.

Hij heeft twee dagen eten geweigerd, wel gedronken.
De derde dag terug eten gegeven: beetje rijst met kippewit: bloedonderzoek : te weinig eiwit.
Urinestaaltje binnengedaan en niet te veel eiwitten, was goed.
Bij dit bloedonderzoek waren zijn leverwaarden véél beter! Alleen eiwitten veel te weinig.

Heb al zitten denken: heb waarschijnlijk te snel overgegaan op ander voedsel. :-[
Gisteravond hele avond hier zitten lezen en toen zag ik in een topic dat iemand ook hond diarree had en mss allergisch aan rund.
Zou hier ook het probleem kunnen liggen?
Had gistermorgen al in de dierenzaak hier kortbij farmfood fresh de verschillende pakjes van 400 gr gaan kopen en hem gister klein beetje, mss 100 gr over heel de dag pens en hart gegeven samen met rijst en dan nog een eiwit.

Dus nu mijn vraag: wat denken jullie: ben ik slecht bezig en hoe zouden jullie de voeding oplossen of zou er toch iets anders de oorzaak zijn?
Morgen staaltje van 3X stoelgang binnen doen bij de dierenarts voor onderzoek.

Wat moet ik hem vandaag geven??
Wat met de voeding
Denken jullie dat hier mss iets meer achter zit?

Please want ben ongerust en weet dat da niet alternatief is.

Hier enkele waarden bloedonderzoek:

Trombocyten: -51
Totaal eiwit: -4,4
Albumine: -1,93
Alkaliscdhe fosfaten: +1180 (de andere leverwaarden waren goed)
Laatst gewijzigd door SueZen op zo 27 nov 2011, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2177316
Allereerst raad ik je aan als een speer naar een goede holistische dierenarts te gaan om samen met hem/ haar een goed behandelplan op te zetten, naast het reguliere traject. Je bent nu zo ver van huis dat ik je zeker afraad helemaal zelf te gaan experimenteren.
Aan de hand daarvan zou je nog een dermatoloog kunnen inschakelen om te zien of je hond ergens anders nog allergisch voor is.

maar begin bij het begin:bezoek een goede holistische arts.
Door SueZen
#2177323
Allereerst bedankt voor je reactie!

Wij wonen in België, Aarschot, kort bij Leuven en Diest.

Weet iemand waar wij terecht kunnen bij holistische arts? Kennen er geen en wil dan wel bij een goeie terecht komen.

Thanks voor reactie maar wat moet ik hem vandaag eten geven? Geen versvlees? Pens is dat ook niet van rund???

Suezen
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2177328
Wellicht heb je hier alvast iets aan: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 904.0.html
maar waarschijnlijk weten mede-BP-ers beter de weg in België.

Qua voer: hij moet toch eten vandaag, ik zou zelf dan toch maar pens of kvv geven. geen rijst, ALS ie allergisch is voor kip en dus voor graan is rijst ook niet zo'n beste keus. Rijst is in theorie ook een graansoort.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op zo 27 nov 2011, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2177336
narigheid!

als het je lukt om een holistisch DA bij je in de buurt te vinden, wellicht kan je dan vandaag ook al telefonisch contact met hem of haar hebben, zij kunnen je dan vast ook vertellen wat je het beste kan voeren.

succes en sterkte!
Door Lizzy
#2177343
Ai, ai, wat een narigheid........ Ik durf hier in alle eerlijkheid ook niet mijn vingers aan te branden en vind ook dat je naar een DA moet gaan die verstand heeft van voeding. Jouw hond heeft epilepsie, mogelijk leverproblemen en mogelijk een allergie, dat is teveel voor thuis-medicatie/behandeling.
Door SueZen
#2177391
Heb net gebeld met hosistische dierenarts Anne Verkinderen in Rotselaar.

Zij kon natuurlijk aan telefoon geen volledig advies geven maar gaf me de raad, moeten morgen toch stoelgang laten onderzoeken en af te wachten en als ik alle gegevens heb met haar afspraak te maken.
Zei toch al dat ze me mss ivm epilepsie kon raad geven.
Van voeding gaf ze me de raad om nu paardevlees te geven met pasta maar heb geen en is zondag, dus maar terug beetje korrels van daarvoor te geven.
Dit heb ik dus, klein beetje gemengd met cottage voor zijn eiwit.

Gaf ook raad om hem te testen op allergieën want kon id dat hij allergisch was aan rundvlees.

Maar om andere dingen uit te sluiten en te zien van waar dat eiwit tekort komt eerst resultaten van onderzoek afwachten.
Daarna kunnen we toeleggen op de voeding.
Kan id iets anders zijn dan voeding hé.

Toch al fijn dat jullie gereageerd hebben.
Jullie horen nog van het vervolg!

Groetjes
Suezen
Door Mevroi Kruim
#2177453
Fijn dat je snel iemand gevonden hebt!
Allen schrik ik wel van het advies om je hond pasta te voeren. Onze ervaring op het forum is dat veel honden juist slecht reageren op alle vormen van graan, en pasta is gedroogd en gekookt meel tenslotte. Ik zou dus zelf heel kritisch luisteren naar wat deze mevrouw over voeding te melden heeft.
Door inni
#2177497
SueZen schreef: Allereerst bedankt voor je reactie!

Wij wonen in België, Aarschot, kort bij Leuven en Diest.

Weet iemand waar wij terecht kunnen bij holistische arts? Kennen er geen en wil dan wel bij een goeie terecht komen.

Thanks voor reactie maar wat moet ik hem vandaag eten geven? Geen versvlees? Pens is dat ook niet van rund???

Suezen

Héhé wat een lijst van problemen,
Ik woon in de buurt van Westerlo en ga met mijn probleemgeval (maag en darmen) naar een DA in Berlaar  http://www.dap-animanatura.be/index.html  een heel rustig persoon die echt de tijd neemt om te luisteren. Voorlopig zitten wij nog niet helemaal op de goede weg maar toch al beter dan ooit.

Misschien is probiotica al een hulpje voor zijn zieke darmen.
Door nienk
#2177499
inderdaad mooi dat je zo snel iemand hebt gevonden, maar die pasta... ik vind het ook opmerkelijk.

de dierenarts die Inni aangeeft, stelt ook dat een hond koolhydraten nodig heeft. daar zijn wij hier het doorgaans niet mee eens. hij adviseert ook carnibest, die smaken zonder rijst hebben!
Door Martine-Tom
#2177514
Hmm iemand die verstand heeft van voeren die bij een mogelijk allergische hond granen adviseerd?  ???
Ik denk persoonlijk dat ik nog even verder zou zoeken naar een andere da...
Door inni
#2177707
Ik heb van mijn gewone DA destijds ook de raad gekregen om paardenvlees en pasta (samen gekookt)  te gaan geven, Berre ging 't er beter op doen maar niet goed, ik heb toen de pasta weggelaten en toen ging 't nog beter. De grootste omzwaai kwam bij 't geven van kvv.
Kijk 's op de website van http://www.nourritani.nl/shop/home.php dat is in Ramsel, ook niet zo ver uit je buurt en ze hebben verschillende merken kvv.

De DA in Berlaar is vooral op de hoogte van Carnibest maar zoekt echt mee naar een oplossing voor de problemen van het dier met natuurlijke middelen, acapunctuur enz. Berre verdraagt geen Carnibest en deze DA vroeg heel wat info over de andere merken die ik geef  of gegeven heb omdat hij er zelf niet héél veel ervaring mee had. Hier in Belgie is voer voor honden en katten nog voornamelijk brok, vertel je tegen iemand over rauw vlees voeren krijg je 9 keer op tien grote ogen en zelden iemand die er al van hoorde.
Door SueZen
#2188033
:)Hallo hier ik weer met een update.

Onze zen zijn stoelgang is onderzocht, op ma binnengedaan en toen was er al beterschap: alles was prima in orde!
Had de ma pakjes farmfood van 400 gr verpakt gehaald met alle soorten. Is dus alleen van runds maar oook met pens en hart. Heb hem dagje groen pens gegeven, dan ander soort en hij deed het eigenlijk vrij goed. Omdat ik nog carnibest light liggen heb dan maar in twee gedeeld en twee dagen: 1X keer carnibest en 1X farmfood gegeven. Efkes terug diarree maar niet extreem.
De carnibest weggelaten en ja, tot nu toe,( giet ik nog even kokend water over voeding): alles ok. Gisteren farmfood rauw: goed. Maar wat hij wel heeft is smakkelen en net of zijn maag keert en dan tot in de mond komt en hij terug inslikt. Hij wil dan ook buiten voor gras te eten.
Wat kan hieraan gedaan worden?
Kan het dat hij pas de tweede dag diarree krijgt van voeding?
Verder doet hij het prima, is veel levendiger.

Hij krijgt nu in totaal zo(n 260 tot 270 gr verdeeld over twee keer. Is zo al weinig voor zijn vreetbuien.
Hoe kan ik zijn maagje beter vullen?
Ben nog niet naar holistische dierenarts geweest omdat verder alles goed was; moet er mss toch eens werk van maken.

Zou hij tegen de carnibest niet tegen kunnen? Vind het bizar maar durf nu niet te veel proberen, wat denken jullie?
Hij weegt nu 12,100 kg; is gekomen van 13,200 kg.
Hij moet dus voor goed te zijn toch nog zeker een kilo afvallen.
Heb net gedacht: als ik nu groenten lichtjes afkook, lust ze niet rauw  :-\, en bijvoeg: moet ik dat gewicht bijtellen bij zijn vlees? Dan is zijn portie nog klein!

Na zijn eten, eet als wij eten, zeurt hij nog tot alles weg is. Heeft echt nog honger denk ik.

Alle tips zijn welkom!!! :)
Suezen
Door nienk
#2188038
ik zou dus de rijst in carnibest verdenken.

je kan wat gekookte (als hij rauw niet lust) groente bij zijn eten geven, dat zet amper aan (zou ik dus niet van het vlees aftrekken) en vult de buik wat meer. doe wel rustig aan  met die groente, je hond heeft blijkbaar een gevoelige buik. je zou ook (een deel van) de kvv in een Kong kunnen stoppen, dan is hij er wat langer mee bezig en dan wellicht meer voldaan.

verder dus helemaal graan en rijst vrij gaan voeren.

probiotica gaan geven. of Darm Clear van de Groene Os.

het smakken en gras eten zou er op wijzen dat hij misselijk is. hij spuugt niet? misschien moet zijn buik nog wat wennen en gaat het vanzelf over. Okugest (homeopatisch middel tegen misselijkheid) kan helpen, maar ik weet niet, denk dat ik dat zelf nog niet zou geven, eerst even afwachten. 

zelf zou ik hem een tijdje (paar weken) niet te veel afwisseling in zijn voer geven. als je een complete kvv geeft hoeft dat ook niet.
Door inni
#2188106
Is paard, bv van Haaksbarf misschien een oplossing voor hem, ik heb 't voor Berre een tijdje gehad en 't beviel goed, allen kan Berre niet tegen de groenten die erin zitten.
Ik haalde 't trouwens in Kermt bij Mothers Pride  http://www.motherspride.be/
Vriendelijke mensen die je wel een flink stuk op weg kunnen helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door