Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door gtw
#2177289
Hallo allemaal.
We hebben een Spaanse waterhond pup van 6 maanden en ongeveer 15 kilo.
Onze lieve Dalou heeft van de fokker altijd Royal Canin gekregen en daar zijn we gewoon mee verder gegaan.
Maar na veel lezen en een keer bij Anyanimal bij een lezing te zijn geweest, zijn we er van overtuigd dat vers vlees toch beter is voor onze hond.
Ik denk dat we wat eerst wat verschillende merken KVV gaan proberen en als dit goed bevalt willen we dit uit gaan breiden naar BARF.
We hebben een vriezer aangeschaft en zijn er klaar voor.
En ik heb dus nog wat vragen.
1. Wat is nu de beste manier van overgaan van brokken naar KVV?
2. Hoeveeel KVV is nu goed voor onze Dalou?
3. Op welk tijdstip moet zij eten krijgen (in 1 keer of in meerder keren verdeeld)?
Ik hoor het graag van de kenners

groet Gerard
Door nienk
#2177298
hoi en welkom hier, hartstikke goed dat jullie Dalou over gaan zetten op vers vlees! vriezer gekocht en alles, je pakken het serieus aan, heel goed!

1. tjah, dat overzetten... daar lopen de meningen nog al over uit een. ik heb, toen Reus voor het eerst over ging, een week alleen gemalen pens gevoerd, en toen naar normale kvv. er zijn mensen die mengen, en dan steeds meer kvv en steeds minder brokjes. (dit vind ik niet ideaal, vers vlees wordt heel ander verteerd dan brok. lijkt me erg verwarrend voor de buik van je hond). je kan het in principe gewoon ineens gaan geven. dus kvv kopen, brokken naar het asiel en hup gelijk over. er zijn mensen die het dan wel de eerste paar dagen overgieten met kokend water, af laten koelen tot kamer temperatuur, dan serveren.

2. dat is een kwestie van uitproberen. ik heb geen verstand van jonge honden, maar er komen hier percentage's voorbij van ruw weg tussen de 3 en 6 procent van het lichaams gewicht.

3. ik weet niet wat met de leeftijd van jou hond gebruikelijk is, hoeveel keren per dag. volwassen honden geef je het liefst 1 keer per dag, dan hebben ze een lekker grote hap en kunnen daarna voldaan uitbuiken. in mijn ervaring wordt het eten dan ook beter en effectiever verteerd. als ontbijtje kan je dan een klein hapje of snackje geven. het veranderen naar minder maaltijden wel rustig aan laten verlopen, sommige honden moeten behoorlijk wennen aan minder maaltijden en een lege buik hebben, ze kunnen dan een beetje gal gaan spugen. hoevaak geef je je hond nu?

ennuh... fotootjes vinden we hier best leuk!
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2177308
Welkom op BP. :)

1. Ik heb Max destijds in 1x over gezet van brok naar KVV, dus zonder te mengen en zonder af te bouwen. Dat leverde wel een flinke ontgiftingstijd op, maar was het dubbel en dwars waard.

2. Ook geen verstand van jonge honden, maar misschien heb je iets aan de voerwijzer. http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken?f ... emix&keys=

3. Ik voer nog steeds 2x daags, omdat ik merk dat Max daar behoefte aan heeft. Hij blijft anders spugen door een te lege maag en word er bovendien niet gezelliger op.
Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2177317
Welkom hier..... :)

Ik heb nog totaal geen verstand van alles, maar wat ik wel weet is dat ik Bruut (13 weken nu) ineens van brok naar kkv heb gezet en dat dit heel goed bevallen is. Hij heeft geen last gehad van iets (hooguit dat hij nu lekkere scheeten kan laten  ;D) maar dat schijnt heel goed en normaal te zijn.

Sinds hij kkv eet groeit hij echt als kool, is heel levendig en glimt hij zo mooi....ik ben blij dat wij zijn overgestapt.

Ik wens je veel suc6 met jullie pup en het overstappen naar vlees.
Door gtw
#2186037
Bedankt voor de reacties.
Ondertussen ben ik begonnen met KVV van Tammenga.
Dit vindt ze heerlijk en nu kijken hoe ze er verder op reageerd.
De service van Tammenga is prima, ze reageren snel en aardig op mails en zijn de eerste zending vlees gewoon langs komen brengen toen ze een rit in de buurt hadden.
En nu nog proberen om een foto toe te voegen.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2186630
welkom hier. Ik ben KVV gaan geven toen Bandit hier als pup van 8 weken kwam. Ik heb hem, zover als ik me nog kan herinneren, meteen overgezet op KVV.
hoe vaak  op een dag is mede afhankelijk van zijn leeftijd. Ik voer nu 1 keer per dag. Vroeger deed ik het 2 keer per dag maar merkte dat hij altijd met een hongergevoel rondliep. Dat gaat nu veel beter. De hoeveelheid is afhankelijk van je hond. Je hond is nog jong en zal daardoor meer moeten eten als een volwassen hond. Hoewel dat niet altijd opgaat. Mijn hond krijgt nog steeds veel meer als gemiddeld voor een hond van 6.5 jaar. Je moet daarbij kijken waar je hond het goed op doet.
Ik zou beginnen met de aanbevolen hoeveelheid van een hond van 6 maanden. Je ziet dan snel genoeg of je meer/minder/of hetzelfde moet voeren.
Wel goed dat je je hond KVV wil voeren. Je hond zal er superblij mee zijn.
Door bordie
#2189282
welkom hier op dit geweldige forum
kvv is super om mee te starten, heb ik ook gedaan
we hebben een herplaatser van bijna 2, februari.
hij kreeg altijd goedkope br*kken en bij ons heeft ie dat nog een week gehad omdat ik zoekende was
en daarna overgestapt op kvv van lotgering, nou als Bumper kon zeggen "zooooow das lekker, ik wil nooit meer br*kken"  dan zou die dat doen.
nu barft hij alweer een tijdje.
in de vakantie in drente heb ik vooral zalmkop gegeven (ik kon ze niet lang bewaren..)en dat ging goed.  hij is er dol op, krijgt er nog steeds 2 per week.

ik denk dat je gewoon moet proberen wat ze met de zalmkop doet...
vooral heel geven  niet snijden ofzo. dan kan ze goed knagen.
succes
#2215024
bij mij zijn de honden gewoon gelijk overgestapt op KVV en BARF.
ik heb 3 honden en geen van allen had hier problemen mee

wanneer en hoevaak je je honden eten geeft dat bepaal je helemaal zelf, hier word het afgewisseld.
want in de natuur hebben ze ook niet altijd op hetzelfde tijdstip eten  ;)

en hoeveel moet je even kijken, bij een volwassen hond is het ongeveer 3% van het lichaamsgewicht, ik zou met iets minder beginnen, want het is makkelijker om een hond iets bij te laten komen dan een hond af te laten vallen  ;)

groetjes mandy janssen
Laatst gewijzigd door natuurlijkehondenvoeding op vr 13 jan 2012, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door