Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door @nouk
#2176686
't is niet te geloven... mijn kater Chiel (wordt in maart 19!) is aan de KVV gegaan! Al zo'n 2 jaar probeer ik hem wel eens wat te geven van de hond, maar hij trok z'n neus ervoor op. Ik denk dat hij zo dement als een deur aan het worden is want hij doet er ineens een moord voor.  :D

Ik geef hem 's ochtends zijn eigen brokjes (blaasgruisdieet al bijna zijn hele leven) en 's middags wat KVV van de hond. Nu vraag ik me alleen af of dat wel goed is, dat het van de hond is?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2176708
Beter dan zijn blaasgruisdieet alleszinds.  ;D

Nee serieus.  
Je kan een kat wel hondenkvv geven, maar ik zou het niet blijven doen. Je moet ook eens kijken, de meeste katten lusten geen pens (misschien daarom dat hij het voorheen niet lustte) en dat zit al eens in hondenkvv.  Het is verder niet slecht voor katten hoor.

Als je voldoende diersoorten afwisselt is het denk ik geen probleem, maar kattenkvv heeft natuurlijk wel de voorkeur.  

Ik meen dat verder wel, van dat blaasgruisdieet.  Blaasgruisvoer bevat methionine om de urine aan te zuren (dat is de werking), maar dat werkt om de lange duur erg nierbelastend. Vers vlees is van nature urineverzurend, dus dat heeft echt wel de voorkeur. 
Zeker bij zo'n oude kat, zullen zijn nieren je heel dankbaar zijn als hij volledig vers krijgt.  ;)
Er zijn niet zoveel katten die op vers voer nog blaasgruis krijgen (heb het dan wel over struviet natuurlijk, maar aangezien je het gewoon over blaasgruisvoer had, ging ik ervanuit dat het daarover ging? ).
Door Limpy
#2177017
Mijn katten hebben het ook wel eens gegeten, incl de versies met pens (heb er 2 die het goed te nassen vinden)
Je kunt het eens proberen af te wisselen met kattenversies (als hij toch zo dement is)
Door @nouk
#2177202
pearlsofpassion schreef: Beter dan zijn blaasgruisdieet alleszinds. ;D

Nee serieus.
Je kan een kat wel hondenkvv geven, maar ik zou het niet blijven doen. Je moet ook eens kijken, de meeste katten lusten geen pens (misschien daarom dat hij het voorheen niet lustte) en dat zit al eens in hondenkvv. Het is verder niet slecht voor katten hoor.

Als je voldoende diersoorten afwisselt is het denk ik geen probleem, maar kattenkvv heeft natuurlijk wel de voorkeur.

Ik meen dat verder wel, van dat blaasgruisdieet. Blaasgruisvoer bevat methionine om de urine aan te zuren (dat is de werking), maar dat werkt om de lange duur erg nierbelastend. Vers vlees is van nature urineverzurend, dus dat heeft echt wel de voorkeur.
Zeker bij zo'n oude kat, zullen zijn nieren je heel dankbaar zijn als hij volledig vers krijgt. ;)
Er zijn niet zoveel katten die op vers voer nog blaasgruis krijgen (heb het dan wel over struviet natuurlijk, maar aangezien je het gewoon over blaasgruisvoer had, ging ik ervanuit dat het daarover ging? ).
Nierbelastend, hè? Hmmm.... hij plast en drinkt de laatste tijd absoluut abnormaal veel... Zal ik hem dan echt volledig om kunnen gaan zetten? Ja, dan koop ik natuurlijk katten KVV, uiteraard, maar ik dacht, ik probeer eerst dit maar eens. Ik ga gelijk een rolletje of wat meebestellen! :D

Of het Struviet is... oei, dat weet ik niet. Zijn er meerdere soorten? Ook dat wist ik niet :-\. Hij heeft dit al, ik denk zo'n 17 jaar. (17 jaar hetzelfde voer... moet je toch ook niet aan denken?!)

Bedankt voor het meedenken allebei! :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2177454
Hij eet nu zonder pardon kvv. Ik zou hem dus helemaal over zetten en de brokken weggooien. De kans is erg groot dat hij ooit eens struviet heeft gehad, oxalaatgruis dient namelijk operatief verwijderd te worden. Struviet is 1 van de meest voorkomende gevolgen van brok voeren. En wat bedenkt de industrie erop? Een andere soort brokjes.

Katten mogen ook hondenkvv eten, daar gaan ze niet dood van. Toch kan de hondenkvv net iets minder geschikt zijn: grovere maling, meer orgaan (pens), meer bot en dan ook harder bot, groente erin en meer granen. Daarom zou ik minstens afwisselen, de helft hondenkvv en dan de andere helft toch zeker kattenkvv.
Door Martine-Tom
#2177554
Veel drinken, veel plassen een vraatzucht? Ik wil je niet bang maken maar dit zijn allemaal tekenen voor diabetes...
Laat dat alsjeblieft even testen voor de zekerheid, bij de da dmv een fructosamine test via het bloed, overige testen zeggen niks  ;)

Voor de diagnose zat mijn "ik vreet niks anders dan brokken" kat ineens aan een eendenvleugel te knagen  ???
Hij bleek diabetes en pancreatitis te hebben...
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op zo 27 nov 2011, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door josefientje
#2177559
Sinds Sofie, van 11, over is op kvv plast ze héél veel. Drinken doet ze weinig. Op deze site heb ik gelezen dat dat te maken heeft met de hoeveelheid vocht in het kvv. Dat lijkt me ook wel logisch.
Drinkt je kater erg veel dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar alleen veel plassen kan te maken hebben met het verse vlees, is mijn ervaring.
Door Martine-Tom
#2177614
josefientje schreef: Sinds Sofie, van 11, over is op kvv plast ze héél veel. Drinken doet ze weinig. Op deze site heb ik gelezen dat dat te maken heeft met de hoeveelheid vocht in het kvv. Dat lijkt me ook wel logisch.
Drinkt je kater erg veel dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar alleen veel plassen kan te maken hebben met het verse vlees, is mijn ervaring.
Dat kan maar 1 van de 2 in combi met ineens, zomaar vanuit het niks iets eten wat ze nooit deden (vraatzucht) is echt reden om het te controleren, zeker bij een oudere...oude kat!
En ik weet niet wat jij héél veel plassen noemt maar héél veel plassen is ook iets om in de gaten te houden, mjn kat plaste zoveel dat toen de da door druk op de blaas te zetten urine af wilde nemen van mijn kat hij maar net genoeg had aan 1 zo'n niervormige bak :biggrin2:
Door Limpy
#2177623
Waar baseren jullie op dat die kat ineens vraatzucht heeft?
Hij is wat warrig/dement, daardoor kunnen smaakpapillen ook ineens radicaal veranderen - hier ook al meerdere keren meegemaakt met demente, oude katten.

Neemt niet weg dat het vele drinken+plassen wel in de gaten gehouden moet worden.
Door Martine-Tom
#2177629
Limpy schreef: Waar baseren jullie op dat die kat ineens vraatzucht heeft?
Hij is wat warrig/dement, daardoor kunnen smaakpapillen ook ineens radicaal veranderen - hier ook al meerdere keren meegemaakt met demente, oude katten.

Neemt niet weg dat het vele drinken+plassen wel in de gaten gehouden moet worden.
Hij doet een moord voor iets wat hij nooit moest.
Zomaar ineens, dat noem ik vraatzucht, hij is niet warrig/dement ook volgens mij, het baasje grapt een beetje van "volgens mij is hij zo dement als een deur aan het worden want... :D" daar baseer ik me op.

Ik ben er mss overalert op dat zou kunnen maar veel plassen, veel drinken en ineens iets graag eten wat hij nooit graag at (vraatzucht) is alarmerend in mijn opinie.
Door Martine-Tom
#2177636
Overgens moet je er helemaal niks mee hoor met mijn gedachte hierbij, ik wilde alleen waarschuwen  ;)
Je wil niet weten hoeveel katten er met deze klachten bij ons op het suikerspin forum komen "ik dacht dat het niks was" en dan blijkt het ineens suiker te zijn...
;)
Door Limpy
#2177651
Maar das iets v/h ene uiterste naar het andere uiterste gaan, als je daar nou i/h midden mee gaat zitten en er iets mee doet dmv de kat te controleren op e.e.a. bij een senioren-apk klinkt het iets genuanceerder  ;)
Door Martine-Tom
#2177655
Limpy schreef: Maar das iets v/h ene uiterste naar het andere uiterste gaan, als je daar nou i/h midden mee gaat zitten en er iets mee doet dmv de kat te controleren op e.e.a. bij een senioren-apk klinkt het iets genuanceerder ;)

Ik zeg gewoon wat ik zie en probeer te helpen en mee te denken, een kat van 19 die zich ineens anders gedraagt is imho altijd reden tot opletten, en aangezien dit in mijn persoonlijke ervaringen zit meld ik dat.
Ik wist niet dat ik genuanceerd moest zijn, ben ik ook niet zo goed in....
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op zo 27 nov 2011, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2177670
Jij hebt (helaas) ervaring met een diabeteskat, fijn dat je daarvoor waarschuwt.
Ik heb ervaring met demente katten die ineens raar eetpatroon kregen/krijgen en deel dat ook...

M.i. is er verschil tussen senioren-apk en de "gewone" apk, mijn da zou zo wel op diabetes controleren naast schildklier/nieren bij oudere katten/honden.
Door @nouk
#2177827
Ho, ho, geen ruzie... ben ik ff weg, zeg...  ;D

Ik kan me eigenlijk wel vinden in het vraatzucht verhaal. Hij wil ècht de hele dag door eten. Maar als ik hem teveel geef, gaat hij gelijk aan de diarree. Is dat ook een teken? Ik ga het hoe dan ook eens even Googlen, bedankt voor de waarschuwing! Overigens ging aan dit veel willen eten een periode vooraf waarin  hij helemaal niet wilde eten. :confused1:

Maar van de andere kant, meer eten kan ook gewoon een teken van dementie zijn, ze kunnen blijkbaar ook gewoon vergeten dat ze net gegeten hebben, las ik ergens.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door