Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mario
#2174504
Hallo Allemaal,  :bigarmhug:
Ik heb een vraag over voeding.
Ik heb een Bullmastiff van nu 10 mnd oud en ik ben pas begonnen met barf.
Ik zie dat ie goed reageert op het versvlees alleen hij wordt wat mager.
Terwijl een Bull is een gespierde flinke hond, die staat.
Hoe bereik ik met barf dat ie wat meer gespierder word dat zijn borst kast wat flinker wordt wat voller ??
Moet ik meer spiervlees gaan geven of iets anders ??
Meer vlees geven heeft denk ik geen zin want soms laat ie nog wat eten staan.
Ik geef nu: +/- 13/1400 gr vlees.
50% vleesbot
15% groente
10% orgaan
25% spiervlees

Is dit ok ??
Ik hoor het wel wat jullie voorstellen.

Alvast bedankt,

Mvgr. Mario  8)
Door nienk
#2174506
hoi!

ik zou zeggen, gewoon een beetje meer eten geven. qua leeftijd duurt het ook nog wel even totdat hij uit  gezwaard is, toch?

in hoeveel porties per dag geef je het eten?
Door suzanne 1
#2174510
Hoi Mario,

Wat ik er van begrijp krijgt je hond nog maar korte tijd vers vlees. Honden die net op vers vlees staan kunnen in het begin wat afvallen omdat vlees heel anders verteerd dan brokken en het lichaam heeft even tijd nodig om om te schakelen. Dit zal over een paar weken wel over zijn denk ik. En je hebt natuurlijk een hond in de groei, pups van grote rassen groeien vaak het 1e jaar alleen maar in de hoogte en pas daarna wat in de breedte. Dus heel gek is het niet dat hij nu nog niet zo breed is. Dat komt vanzelf.
Als je hem nu wat meer wilt laten eten omdat hij mager wordt kun je proberen om wat meer kleine maaltijden(en in hoeveelheid dus wat meer) op de dag te geven. Weet niet hoeveel maaltijden hij nu nog krijgt? Of bij sommige honden helpt het juist om maar 1x een grote maaltijd te geven op de dag, even uitvinden wat voor jouw hond het beste werkt en waar jij je ook prettig bij voelt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2174544
Als je wil dat hij wat sneller aankomt zou je je percentage groenten kunnen laten dalen. Dat is wat aan de hoge kant.
Orgaan is dan weer vrij laag.
Het kan op deze manier hoor, maar als je met deze vraag aankomt, zou je dat kunnen omdraaien.

Verder vind ik ook dat je wat meer geduld moet hebben natuurlijk. Het is niet dat het vlees er zomaar aan vliegt, maar met vers heeft hij het ideale voedsel om extra spiermassa aan te maken op een gezonde manier.  Daar hoef je niet nog meer spiervlees voor te gaan voeren. Dat komt wel. ;)
En veel beweging natuurlijk!

Over de hoeveelheid. Hoeveel weegt hij nu dan? En je vind hem wat te schraal?
Inderdaad,hoeveel porties per dag geef je?
Het is vreemd maar sommige honden gaan net meer eten als ze maar 1 keer per dag eten krijgen. Dan eten ze ook meteen echt door en hebben een lekker voldaan gevoel. Dan wel tijd geven om lekker uit te buiken. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 24 nov 2011, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2174585
Ik zou ten eerste zeggen, geef het nog wat tijd, je hond is nu 10 maanden en dus nog lang niet volgroeid en uitgezwaard.
Door BAC
#2174598
T is een jonge bull....wees blij dat ie niet stevig is, een bull is pas uitgezwaard als hij een jaar of 3-4 is, dus geef het de tijd.
Door ulla
#2174648
Ik heb een Sint Bernard van 22 maanden, en dat is nog echt een onvolgroeide puber, die heeft nog wel tijd nodig tot 3 a 4 jaar, en sommige nog langer.
Gewoon de tijd geven om te ontwikkelen.
Door Mario
#2175375
Hallo Lieve mensen,  :groupwave2:
Ja dat is ook zo, misschien wil ik het graag en te snel.
Hij weegt 2 weken geleden 58 kg en hij krijgt 2x per dag eten.  :lolipop:
Je ziet wel aan hem dat met vers vlees het beter maakt (minder pukkels op de huid, en een mooier en glanzende vacht heeft) en is meer levendiger.

Ik dacht misschien door meer spiervlees te geven dat ie ook meer spieren krijgt.... dom  :uglystupid2:  :wall: :wall: :wall:

In ieder gavel onwijs bedankt voor alle tips, :beerchug:

mvgr. Mario  8)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2175419
Nou, ergens klopt dat wel.
De stoffen die ze nodig hebben om spieren aan te maken zitten voornamelijk in spiervlees. Maar hij krijgt al voldoende binnen om zich ten volle te kunnen ontwikkelen hoor.
Het is natuurlijk niet zo dat dat spiervlees er dan maar bij aan vliegt. :)
Op zijn tijd komt hij er wel. ;)
Door Anne in Zweden
#2175454
Mario schreef: Hallo Lieve mensen,  :groupwave2:
Ja dat is ook zo, misschien wil ik het graag en te snel.
Hij weegt 2 weken geleden 58 kg en hij krijgt 2x per dag eten.  :lolipop:
Je ziet wel aan hem dat met vers vlees het beter maakt (minder pukkels op de huid, en een mooier en glanzende vacht heeft) en is meer levendiger.

Ik dacht misschien door meer spiervlees te geven dat ie ook meer spieren krijgt.... dom   :uglystupid2:  :wall: :wall: :wall:

In ieder gavel onwijs bedankt voor alle tips, :beerchug:

mvgr. Mario  8)
58 kilo en 1.4 kilo voer per dag is 2,4% van zijn gewicht. Dat is volgens mij niet overdreven veel voor een hond in de groei, maar als ie niet graatmager is, dan zal het wel in orde zijn. Ik geloof dat onze Laika met 10 maanden nog wel zo'n 4-5 % kreeg, maar die zit nu met 2,5 jaar nog steeds op 3,9 % (bij 28 kilo), dus misschien heeft zij wel gewoon meer nodig (ze heeft nog steeds geen grammetje te veel aan d'r ranke boxerlijfje).
Maar als jouw hond zijn eten deels al laat staan, dan zal 2,4% wel voldoende zijn. Die brede borstkas is hoe dan ook een kwestie van uitzwaren. Heb ik bij Laika ook lang op gewacht, en ineens was ie er! ;D Nee echt, de ene dag vlinderde ze nog over de akkers, de volgende dag hoorde ik echt stampstampstamp als ze voorbij kwam gehuppeld. Heel apart!
Door Barf
#2178482
Mario schreef: BEDANKT ALLEMAAL  voor jullie reacties !!!   :groupwave2: :flowers: :worthy: :mbounce:

gr. Mario  8)
jij vind de smilies hier zeker erg leuk  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door