Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2175002
Gisteravond begon het al lichtelijk, vanmorgen is het weer 'mis'. Gelukkig heb ik het verloop bijgehouden en weet dat de laatste keer in februari was.
Hij slikt constant, er vormt zich veel speeksel. Zijn maag/darmen zijn onrustig en rommelen. Soms slikt hij zo heftig dat hij ervan 'rochelt'.
Ben maar begonnen met Okugest, hieronder het overzichtje. Iemand nog ideeën? Heb vaker van deze klachten gehoord, maar niemand die er de vinger op kon leggen. Ik denk zelf aan iets met gal ofzo?

Deze klachten heeft hij al zo’n 3x eerder gehad, ook toen hij nog brok gevoerd kreeg. Er zaten maanden tussen.

5 februari, slikken begint overdag verergert richting avond, véél speekselvorming. Goede eetlust normaal gegeten, kauwstaaf gehad, normale ontlasting.
’S Avonds echt een slik aanval, daarbij wat gal en eten opgegeven. Lijkt niet echt kotsen te zijn. Buik voelt wat strak. DJ zoekt veel steun bij ons en is onrustig. Borrelende maag en af en toe boeren. Volgende dag zijn de klachten iets verminderd, verder niets aan de hand, goede eetlust. 3e dag zijn de klachten aan het eind van de dag over. Okugest gegeven.

18 februari, licht slikken, goede eetlust, kauwstaaf gehad. Volgende dag ‘sochtends slikken, véél speekselvorming, héél onrustig en hijgen. Getemperatuurd, 38 graden. Naar buiten gelaten, hij ging meteen zitten en had waterdunne donkergekleurde ontlasting. Tijdens wandeling meerdere malen geplast, normale kleur. Begonnen met Okugest. Verder even vrolijk als altijd. Borrelende maag en af en toe boeren. Het was minder heftig en lang deze keer, de volgende dag waren de klachten weer over.

24 februari, Hoesten met braakneiging af en toe. ’S Ochtends.

25 november
Gisteravond weer begonnen met slikken. Goede eetlust vrolijk. Vanochtend begonnen met Okugest en hem een beetje yoghurt gegeven.
#2175019
Hij lijkt me misselijk inderdaad. Joep heeft dit ook eens gehad, hij slikte niet echt, maar likte steeds zijn lippen af, een soort smekken zegt mij. Hij kokhalsde ook, maar er kwam niks uit.
Hij had toen een maagwandontsteking/irritatie. Heeft een spuitje gehad tegen het misselijk zijn, en een poedertje om zijn maagwand weer op orde te krijgen.
#2175030
Zoiets zit ik ook nog aan te denken inderdaad. Kan ik er zelf mee aan de slag om zijn maagwand te versterken? Ik heb schindele's mineralen in huis, is dat wat? Zal er even induiken.

*Hij krijgt dagelijks een kwart tablet previcox, verstandig om dat misschien tijdelijk stop te zetten ivm onrustige maag/darmen? Hij krijgt previcox nu sinds een half jaar.
Laatst gewijzigd door DJ_Doerak_Tucker op vr 25 nov 2011, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#2175638
Waarvoor krijgt hij Previcox? Kun je daar mee stoppen? Previcox werkt natuurlijk wel in op de maag.... Daar zou misselijkheid vandaan kunnen komen (mij klinkt dit als misselijkheid in de oren). Ik zou een maagbeschermer gaan geven. Hoewel die ook weer bijwerkingen hebben.... Wat goed lijkt te helpen om de maag te beschermen bij NSAID's is groenlipmossel. Dat zou je kunnen proberen.

Verder denk ik dat je ook uit moet kijken met vet eten. Dat veroorzaakt ook nog wel eens dit soort aanvallen. En voor de rest ben ik bang dat Okugest niet echt helpt bij deze klacht............ Soms helpt een scheut lauw/warme geitenmelk nog beter.
#2176120
Ja, over vet eten heb ik inderdaad ook gelezen. Vanavond was het dus kipfilet, geef hem even geen bot. Hij heeft deze aanvallen ook al eerder gehad (toen heb ik het niet bij gehouden) toen hij nog brok at. Precies zoals nu, hij kreeg toen nog geen previcox. DJ Krijgt dit laatste ivm artrose. Vandaag heb ik het niet gegeven en wil eerst even afwachten totdat de klachten weer weg zijn. Ik denk zelf niet dat het van de previcox komt, omdat hij dit ook al meerdere malen daarvoor heeft gehad. Meestal een dag of 2, 3 en dan is het weer over. Omdat het nu al 3/4 jaar geleden was had ik de hoop dat het helemaal weg was... Hij heeft trouwens vanaf het begin af aan geen enkele negatieve reactie gehad op previcox. Daarom heb ik ook nog geen andere pijnstiller geprobeerd, juist omdat ik bang ben voor nare bijwerkingen (ook op langere termijn).
#2176416
DJ en Doerak schreef: Ja, over vet eten heb ik inderdaad ook gelezen. Vanavond was het dus kipfilet, geef hem even geen bot. Hij heeft deze aanvallen ook al eerder gehad (toen heb ik het niet bij gehouden) toen hij nog brok at. Precies zoals nu, hij kreeg toen nog geen previcox. DJ Krijgt dit laatste ivm artrose. Vandaag heb ik het niet gegeven en wil eerst even afwachten totdat de klachten weer weg zijn. Ik denk zelf niet dat het van de previcox komt, omdat hij dit ook al meerdere malen daarvoor heeft gehad. Meestal een dag of 2, 3 en dan is het weer over. Omdat het nu al 3/4 jaar geleden was had ik de hoop dat het helemaal weg was... Hij heeft trouwens vanaf het begin af aan geen enkele negatieve reactie gehad op previcox. Daarom heb ik ook nog geen andere pijnstiller geprobeerd, juist omdat ik bang ben voor nare bijwerkingen (ook op langere termijn).
Het kan geen kwaad om er voor de zekerheid sowieso groenlipmossel bij te geven. Dat beschermt de maagwand dus. En Previcox kan wel op termijn problemen gaan geven. Ik bedoel, je kunt het een jaar of 2 of 3 probleemloos geven maar dat is geen garantie dat dit altijd zo blijft..... Dus het blijft wel een puntje van aandacht, denk ik. Ik zou zelf eerst even met de voeding wat doen en groenlipmossel erbij gaan geven.
#2178228
Groenlipmossel ga ik zeker in huis halen. DJ is er weer helemaal bovenop, maar nu na een paar dagen geen pijnstiller wel iets minder vrolijk en weer sjokkerig met de wandelingen. Dus ik ga meteen maar weer beginnen, was meteen een mooie test om te zien hoe het nu zonder ging. Niet goed dus :(. Ik hou het in de toekomst zeker in de gaten wat betreft de pijnstilling!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door