Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thea
#2174091
Hoelang is een hond beginnnende barfer. Dus hoelang moeten ze kip,fazant,patrijs en eendenekken hebben gegeten voordat bij het echte knaagwerk kan beginnen. Zoals bv  lamsribben en ook lees ik vaak dat konijn nog al hard kan zijn.
Dus ik bedoel hoeveel weken of maanden houden jullie daar tussen.
En  er nu ook nog bottten die je wel mag geven om alleen te kluiven. Mijn lijkt het dat een dragend bot van bv een koe wel kan geven maar zodra je ziet dat het echt in stukken gaat dan afpakt en weggooit. Is dat een recreatiebot.
Zie hier op de markt bij dierenkraam. Van die grote botten met wat vleessnippers maar die zijn gerookt dus volgens mij weer niet goed.
Gebruikersavatar
Door pike
#2174108
Wanneer een hond de botten goed verteert, dus zijn ontlasting prima in orde is, kan je harder botwerk geven.
Wat je nu geeft is al aardig gevorderd! Fazant is best wel hard, harder dan konijn. Lamsribben kunnen boterzacht zijn, maar als het lam al bijna een jaar oud is zijn ze hard. Je zal dat dus even moeten testen hoe hard ze zijn.
Je kan het niet in weken of maanden uitdrukken, dat verschilt per hond. Pike heeft er een maand of drie over gedaan voor hij zijn kippebotjes fatsoenlijk kon verteren en ik eindelijk eens met wat anders kon beginnen.  Maar Armagnac heeft al na een weekje kip telkens ander bot er bij gekregen.
Dragende botten om te kluiven hebben het risico dat er kiezen op af kunnen breken. Zo'n bot zal niet gauw in stukken gaan, maar de honden knagen er wel bot af. En dat verteert slecht en geeft risico op verstopping. De botten van de dierenwinkel/kraam zijn gerookt en inderdaad gevaarlijk. 
Door smulpaap
#2174224
Helemaal met Pike eens . En verder vind ik het zelf ook wel belangrijk dat ze het kunstje goed beheersen .... dus rustig eten , niet (meer ) schrokken etc
Pas toen ik dat bij mijn eigen honden zag mochten ze aan wat ""steviger "" werk beginnen . Honden leren na verloop van tijd dat ""dat hun eten is "" ze krijgen het dagelijks en hier zijn ze eigenlijk steeds rustiger gaan eten . Verder vind ik het ook belangrijk dat ze volkomen kalm beginnen aan hun vleesbot , dus geen hyper hond in de keuken . En naar mijn mening kan je beter wat meer de tijd nemen , dan te overhaast zijn met gevorderde botten . Laat het lichaam rustig aan wennen .
Gebruikersavatar
Door Thea
#2174240
Okay.
Ja ik vind zijn ontlasting er eigenlijk altijd goed uitzien. Heel soms mag het laatste kleine beetje een beetje dun zijn. Verder is het qua kleur bruin dus niet wil van het bot.

Schrokken doet hij zeker. Maar zijn karkassen neemt hij wel altijd mee naar zijn kleed en eet het daar rustiger op. Maar vlees zonder bot is idd hap slik weg zelfs stukken van 160 gram. Dan denk ik nou daar heb je geen plezier aan en het poets je tanden niet ???
Gebruikersavatar
Door pike
#2174931
Pike schrokt alles weg. Hij ligt heel rustig te wachten, net als de anderen trouwens, en als ik met zijn bak naar buiten ga dan loopt hij  dansend van plezier voor me uit naar zijn plekje, maar als de bak eenmaal op de grond staat dan wordt er aangevallen. Het moet zo snel en zo groot mogelijk naar binnen. In het begin wou hij ook geen grotere vleesbotten eten, want dat was hem te veel werk  ::). Pas toen hij door had dat hij dan helemaal niets te eten kreeg begon hij die ook te eten. Hij heeft zijn eigen afgesloten plekje waar hij ongestoord kan eten maar schrokken doet hij evengoed. Hij schrokt inmiddels al 5,5 jaar zijn barfhap met veel pret weg en dat zal nooit veranderen. En ondanks dat hij zijn gebit amper gebruikt is het blinkend wit geworden sinds hij barft. Zelfs de hoektanden zijn schoon. En dat kan ik van mijn rustige eters helaas niet zeggen.
Door smulpaap
#2175239
Hihi , Tessa van mij is ook erg gesteld op haar eigen plekje , ze eten hier altijd buiten . Tenzij het plenst van de lucht , de andere drie accepteren dan dat ze op een ander plekje moeten eten (binnen ) Tessa dus niet , die zit altijd onder de struik te knagen
Door Cizsel
#2175242
Storm krijgt met enige regelmaat vleesbotten en kip is bijvoorbeeld al absoluut geen probleem meer. Konijnenrug vond hij moeilijker maar kreeg hij ook goed weg en hij heeft er heel lang plezier van gehad :P
Zometeen als ik echt ga BARFen  8) begin ik eerst weer wat rustiger maar mijn vermoeden is dat Storm het vrij snel onder de knie heeft.
Denk dat je echt moet kijken hoe je hond het doet en hoe lang hij erover doet. Is het een makkie maar kauwt hij wel goed, kan je wel wat zwaarders gaan voeren. Doet hij er een uur over zou ik nog even wachten.
Door smulpaap
#2175407
Cizsel schreef: Storm krijgt met enige regelmaat vleesbotten en kip is bijvoorbeeld al absoluut geen probleem meer. Konijnenrug vond hij moeilijker maar kreeg hij ook goed weg en hij heeft er heel lang plezier van gehad :P
Zometeen als ik echt ga BARFen  8) begin ik eerst weer wat rustiger maar mijn vermoeden is dat Storm het vrij snel onder de knie heeft.
Denk dat je echt moet kijken hoe je hond het doet en hoe lang hij erover doet. Is het een makkie maar kauwt hij wel goed, kan je wel wat zwaarders gaan voeren. Doet hij er een uur over zou ik nog even wachten.
Hoelang de hond erover doet .... dat is voor de meeste honden geen probleem . Van veel groter belang is om het lichaam rustig te laten wennen ..... te leren verteren dus  ;) Daarom is het ook zo belangrijk om je gewoon te houden aan de adviezen rondom vleesbot . Ze kunnen nog lang genoeg ander vleesbot eten
Door Cizsel
#2176343
smulpaap schreef: Hoelang de hond erover doet .... dat is voor de meeste honden geen probleem . Van veel groter belang is om het lichaam rustig te laten wennen ..... te leren verteren dus  ;) Daarom is het ook zo belangrijk om je gewoon te houden aan de adviezen rondom vleesbot . Ze kunnen nog lang genoeg ander vleesbot eten
Ik bedoelde dat meer in het opzicht van hoeveel moeite hij ermee heeft. Ik heb gemerkt dat Storm echt wat moeite had met konijnenrug maar dat hij het verder prima verteerde. Nou is hij ook al afgespeend op vers vlees en zal z'n maag dus al wat meer bereid zijn op dat soort dingen.
Ik ben netjes eerst begonnen met kippennekken en eendennekken, daarna kippenbouten, hele kip en konijn :)
Door smulpaap
#2176346
Cizsel schreef: Ik bedoelde dat meer in het opzicht van hoeveel moeite hij ermee heeft. Ik heb gemerkt dat Storm echt wat moeite had met konijnenrug maar dat hij het verder prima verteerde. Nou is hij ook al afgespeend op vers vlees en zal z'n maag dus al wat meer bereid zijn op dat soort dingen.
Ik ben netjes eerst begonnen met kippennekken en eendennekken, daarna kippenbouten, hele kip en konijn :)
Ik snap het  ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2178007
Tja dat zal per hond verschillen.
Naar de ontlasting kijken helpt. Zitten er geen onverteerde stukken tussen en is de ontlasting stabiel, dan kun je best hardere botten geven.

Hier deed ik dat na een maand of 2 na het overzetten op barf. Qua hardere dingen begon ik met haaskarkas, konijnkop, zalmkop enzo.
Dat ook een maand of 2 aangehouden en toen eens lamsribben besteld.
Pas na een half jaar ofzo gaf ik ze eens een lamskop. Maar die geef ik niet meer, ik blijf toch de ontlasting daarvan niet goed vinden.

Andere delen dan kop van konijn vind ik trouwens bijna beginnersbot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door