Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Vlekje
#2174526
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe jullie portioneren. Ik krijg mijn vlees, karkassen/botten en organen diepgevroren aangeleverd. Vaak ik kiloverpakkingen, soms per stuk zoals pens en grotere botten/karkassen. Niet zo makkelijk in porties onder te verdelen, zo'n kilo bevroren konijnenorganen. Karkassen e.d. gaat wat makkelijker maar het juiste gewicht bepalen is wel lastig met bevroren voedsel.
Hebben jullie tips?
#2174671
Ik laat het half ontdooien in de koelkast en snijd of knip het (met snoeischaar voor karkas). Eerst liet ik het zagen door vriendlief (1 kilo moet in 8 stukken), maar daar heeft hij geen zin meer in. Gewicht bepalen doe ik met weegschaal :-)  En ik ben niet heel precies, paar gram meer of minder maakt niet uit.
Door nienk
#2174687
Reus is maar een klein hondje en eet zo'n 200 gram per dag. dat is dus een hoop portioneer werk. ik laat ook alles een heel eind ontdooien. karkas gaat dan met behulp van een enorm stoer hakmes in porties, die gaan per 2 dagen in een hersluitbaar diepvries zakje.

orgaan en spiervlees gaat samen ook per 2 dagen in kleine plastic bakjes. dit doe ik eens in de 2 a 3 weken denk ik. dan ontdooi ik wat orgaan, en verschillende soorten spiervlees. daar vul ik dan die bakjes mee, zo kan ik dan die 3 weken gewoon iets uit de vriezer pakken, want uiteindelijk zijn dan die bakjes op en heb ik in 2 a 3 weken voldoende afwisseling gevoerd.

wegen doe ik niet zoveel meer, want ik weet ondertussen wel hoe groot stukken karkas moeten zijn en hoeveel er van het een en ander in de bakjes moet.
Door Vlekje
#2174700
Hoi koekje,
Mijn vraag ging over het portioneren van bevroren 'kilo's' vlees en botten en organen. Daarin is het gehele dier niet meer herkenbaar maar is het geheel een vaste bevroren klomp vlees geworden. De handleiding portioneren gaat over het opsnijden en verdelen van hele dieren, die niet in bevroren en opgesneden staat verkeren.
Door Limpy
#2174702
Zoals koekje met een mes omgaat kan dat ook met bevroren hompen.... zolang je een goed vleesmes gebruikt kan alles gesneden worden, ook nog redelijk bevroren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2174726
Het konijn en de parelhoen op de foto's in de handleiding waren ook nog keihard bevroren  :biggrin2:

Voor hele vierkante hompen is het makkelijk. Mes slijpen, doekje onder huisdierenvoedselplank en homp een beetje laten ontdooien. En dan gewoon makkelijk in kleinere hompen hakken met je mes. Je kan het lemmet in de homp zetten en met je andere hand erop drukken. Dan glijdt je mes zo door de homp heen.
Voor de zekerheid kan je de kleinere hompen afwegen, voor meer gevorderde barfers lukt dat meestal ook wel zo op het blote oog. Stel, je hebt een kilo en wil porties van 50 gram. Dan snij je de kilo in 20 stukjes. Dus eerst in 2 (is 2x pond) en dan ieder pond eerst weer in 5 'repen' (van 100 gram) en deze repen in 2.
iets dat diepgevroren is en keihard als beton, kom je moeilijk doorheen. Ook met een goed en stevig en zwaar en vooral vlijmscherp hakmes, je hebt daar gewoon niet genoeg kracht voor. Dus daarom altijd eerst een beetje laten ontdooien, net zover totdat het handelbaar is. Meestal is de homp zelf dan nog bevroren, maar niet zo keihard als voorheen.

Een kilo kippennekken portioneren is makkelijk. Laten ontdooien tot handelbaar en dan per stuk van elkaar halen (eventueel met schroevendraaien of priem oid).
Door Vlekje
#2175569
Hoi allen, dank voor jullie reacties. Zal zeker de tip van half-ontdooien gaan toepassen! Dan gaat het snijden inderdaad een stuk makkelijker.
Heb even lopen snuffelen naar een zwaar hakmes. Best duur... Mooi verjaardagscadeau dan maar.
Door BAC
#2175688
Ik ben tegen half ontdooien. Ik voer vers met de reden dat het ook vers is en vers blijft.

Als je de boel half ontdooid keldert je voedingswaarde en neme, de bacterien toe, die de voeding verpesten.
Ik leg het dus een klein half dagje (Uurtje of drie vier) onder in de groenteladen van de koelkast.
Dan is het nog stijf bevroren maar wel te verwerken, en karkassen zijn van elkaar af te trekken.
Dan portioneer ik, met een speciaal  vriesmes, labelen en vries en stop het rap terug de vriezer in.
Heel mss ga ik een elektrisch mes aanschaffen, dan blijf het nog beter. Maar daar moet ik mij eerst over inlezen.
#2175695
Senta schreef: Ik ben tegen half ontdooien. Ik voer vers met de reden dat het ook vers is en vers blijft.

Als je de boel half ontdooid keldert je voedingswaarde en neme, de bacterien toe, die de voeding verpesten.
Ik leg het dus een klein half dagje (Uurtje of drie vier) onder in de groenteladen van de koelkast.
Dan is het nog stijf bevroren maar wel te verwerken, en karkassen zijn van elkaar af te trekken.
Dan portioneer ik, met een speciaal  vriesmes, labelen en vries en stop het rap terug de vriezer in.
Heel mss ga ik een elektrisch mes aanschaffen, dan blijf het nog beter. Maar daar moet ik mij eerst over inlezen.
Door het een stukje te ontdooien is het nog steeds niet gekookt, gebakken of anderszins van structuur veranderd. Oftewel nog steeds vers...

Dat de voedingswaarde keldert, heb je daar cijfers bij? Niet dat ik je niet geloof, maar ik lees enerzijds op bp dat je probleemloos kunt ontdooien en opnieuw invriezen, en anderzijds dus jouw verhaal. Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand dat ooit heeft onderzocht of laten onderzoeken.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2175706
Senta schreef: Ik ben tegen half ontdooien. Ik voer vers met de reden dat het ook vers is en vers blijft.

Als je de boel half ontdooid keldert je voedingswaarde en neme, de bacterien toe, die de voeding verpesten.
Ik leg het dus een klein half dagje (Uurtje of drie vier) onder in de groenteladen van de koelkast.
Dan is het nog stijf bevroren maar wel te verwerken, en karkassen zijn van elkaar af te trekken.
Dan portioneer ik, met een speciaal  vriesmes, labelen en vries en stop het rap terug de vriezer in.
Heel mss ga ik een elektrisch mes aanschaffen, dan blijf het nog beter. Maar daar moet ik mij eerst over inlezen.
Ik heb van princess het electrice mes gehad zat speciaal voor diepvriesprodukten messen bij. Nou ik kwam er echt niet doorheen. En met mijn gewone diepvriesmes kan ik er idd doorheen als het een uurtje of 2a3 uit de vriezer is.
#2175727
Senta schreef: Ik ben tegen half ontdooien. Ik voer vers met de reden dat het ook vers is en vers blijft.

Als je de boel half ontdooid keldert je voedingswaarde en neme, de bacterien toe, die de voeding verpesten.
Ik leg het dus een klein half dagje (Uurtje of drie vier) onder in de groenteladen van de koelkast.
Dan is het nog stijf bevroren maar wel te verwerken, en karkassen zijn van elkaar af te trekken.
Dan portioneer ik, met een speciaal  vriesmes, labelen en vries en stop het rap terug de vriezer in.
Dat is toch ook wat hier gezegd wordt? Laten ontdooien tot het te verwerken valt. Daarna terug de vriezer in.
Het is maar of je dat 'half ontdooien' noemt of niet...

Dat bacteriën toenemen bij elke keer dat het ontdooit, dat neem ik wel aan en is denk ik wel onderzocht. Maar je weet ook niet wat er met je vlees gebeurt is voor je het kocht, dus ik zou er ook niet te panisch over doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door