Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2174130
Kan iemand mij vertellen welke stoffen/vitamines er specifiek uit de botten komen? ik weet bijvoorbeeld dat B12 alleen uit bot verkregen kan worden, aangezien een hond het niet zelf aanmaakt. (wij mensen halen het uit zonlicht)
#2174148
B12 uit zonlicht? Vit D is een vitamine die mensen via de huid uit zonlicht aan kunnen maken.

van wikipedia:
Vitamine B12 wordt uitsluitend geproduceerd door micro-organismen. Dieren en planten kunnen geen B12 aanmaken. Dieren dekken hun behoefte door deze micro-organismen bij zich te dragen, zoals de meeste herkauwers; door andere dieren te eten; of door producten te eten waarin zich veel micro-organismen bevinden, zoals (hun eigen) uitwerpselen. Ook in de menselijke darm komen micro-organismen voor die in symbiose met de mens B12 produceren. Deze micro-organismen bevinden zich echter in een deel van darmen waar de B12 niet meer kan worden opgenomen. Daarom zijn mensen afhankelijk van een externe bron van B12: dierlijke producten of voor veganisten: B12-supplementen.

B12 wordt grotendeels opgeslagen in de lever, ook bij dieren. Lever is daarom een goede bron van B12. Toen er nog geen B12-supplementen bestonden werd lever of leverextract gebruikt bij mensen met een B12-tekort.

Vitamine B12 komt in de natuur voor in microben (oppervlaktewater, humuslaag) en in uitwerpselen. Het kan gewonnen worden uit dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees en vleeswaren, vis en eieren. Het wordt toegevoegd aan (een ingrediënt van) Marmite.
#2174196
Doggz schreef: Kan iemand mij vertellen welke stoffen/vitamines er specifiek uit de botten komen? ik weet bijvoorbeeld dat B12 alleen uit bot verkregen kan worden, aangezien een hond het niet zelf aanmaakt. (wij mensen halen het uit zonlicht)

Bedoel je vitamine D?

Ik begrijp eerlijk gezegd je vraag sowieso niet :-[
#2174238
In bot zit natuurlijk calcium. Om te beginnen. En fosfor. In de juiste hoeveelheden. En daarnaast zit er ijzer in. Verder bevat bot alle aminozuren, behalve 1 (dat is methionine). In bot zit een grote hoeveelheid lysine (aminozuur) en dit specifieke aminozuur is essentieel voor normale botgroei (van de hond). Gelukkig zit methionine in vlees. Dus al met al is vleesbot bijna een complete maaltijd (veel completer dan pens, waar dan wel eens van wordt geroepen dat het compleet is). Bot bevat ook uiterst belangrijke vetten/vetzuren en merg. In merg wordt het bloed van het dier gevormd. En daardoor bevat het veel bloedvormende stoffen (waaronder koper en ijzer). En deze zijn zeer waardevol voor de gezondheid van de hond. Daarnaast bevat bot vitamine A, D en E.
#2174427
Doggz schreef: Dank! dit was inderdaad de informatie die ik zocht ;)

p.s.
Is het misschien vitamine D die honden enkel uit bot kunnen halen? (zit nog steeds een gebroken linkje in mijn hoofd... :-\)

Nee honden halen vitamine D ook uit vette vis en uit de zon. De zon is echter beperkt, aangezien de hond (de meeste) haren hebben. Maar toch, via de ogen en de neus en de huid neemt de hond wel vitamine D op. Langharige honden minder dan kortharige.
#2177043
Misschien leuk om te weten dat de hond de Vit.D in de vacht op kan nemen, en wanneer hij/zij zichzelf dan likt, dan krijgt ie ook de Vit.D mee naar binnen.

How it Works
The sun sends out ultraviolet light activating sterols which is cholesterol or body oils already present on the dog's fur.
Due to a chemical reaction, the dog's body converts the cholesterol to cholecalciferol or Vitamin D3. The Vitamin D3 remains on the surface in the dog's fur.
When a dog licks the fur, a natural grooming behavior, Vitamin D3 is then ingested orally.
Activation of this chemical process only takes about 15 minutes in direct sunlight.

Read more: How Dogs Get Vitamin D From Sun
http://www.ehow.com/how-does_5653327_do ... z1eqgQV4RU
#2177325
202Spots schreef: Misschien leuk om te weten dat de hond de Vit.D in de vacht op kan nemen, en wanneer hij/zij zichzelf dan likt, dan krijgt ie ook de Vit.D mee naar binnen.

How it Works
The sun sends out ultraviolet light activating sterols which is cholesterol or body oils already present on the dog's fur.
Due to a chemical reaction, the dog's body converts the cholesterol to cholecalciferol or Vitamin D3. The Vitamin D3 remains on the surface in the dog's fur.
When a dog licks the fur, a natural grooming behavior, Vitamin D3 is then ingested orally.
Activation of this chemical process only takes about 15 minutes in direct sunlight.

Read more: How Dogs Get Vitamin D From Sun
http://www.ehow.com/how-does_5653327_do ... z1eqgQV4RU

Wow, goed zeg, ik wist dit niet!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door