Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2173779
lang geleden heb ik hier mij gemeld vanuit interesse, maar inmiddels is het duidelijk... slachtafval vergaren is geen optie voor mij. In de verre omtrek geen slachthuis of slager, noch de ruimte om grote hoeveelheden op te slaan als ik ver moet rijzen.

Nu begrijp ik (als ik het goed heb) dat je ook zelf voer kunt samenstellen van vers vlees (bv supermarkt---tegen afloopdatum), groente e.d. en kalk toevoegen. Maar ik kan daar zo snel geen info over vinden. Om te kijken of het haalbaar zou zijn moet ik weten in welke verhoudingen dat je moet voeren (voorwaarde dat het niet heel ingewikkeld wordt met allerlei toevoedingen) en hoeveel de honden nodig hebben (heb 3 honden)
Wie kan mij naar een site met al die info, simpel uitgelegd, verwijzen?
#2173807
Er zijn ook leveranciers die thuisbezorgen en sommige ook nog gratis.
Weet niet waar je woon maar Caroba levert al gratis vanaf 25 euro en zelfs als je in hun regio woon altijd gratis.
Verder poelier of kipkraam op markt voor bv kippenek maagjes hartjes en levertjes.
Turkse winkels met slagerij voor lams en kafsvlees. De visboer voor de zalmkoppen.
#2173836
hoi sandra,
is moeilijk als je overal ver vandaan woont en geen opslag/vriezers hebt ....
voor extra info kun je in de bieb kijken voor de verhoudingen http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,11.0.html
verder zou je de barf calculator kunnen gebruiken zodat je weet hoeveel iedere hond nodig heeft en wat je per week/maand nodig hebt :)

@keiler , misschien makkelijker dat je een eigen topic aanmaakt om je voor te stellen  ;)
#2174067
inderdaad thea.. bestellen kan hier in zweden niet. Althans niet waar ik woon.
Laura.. ik heb gekeken en inderdaad ... de percentages kan ik daar wel vinden.
Maar het gaat allemaal uit van het voeren van vleesbotten en die mogelijkheid heb ik niet. Ik moet gewoon uitgaan van vlees en kalktoevoeging. En daar kan ik niets over vinden?
Maar misschien lees ik erover heen?
#2174098
Ik heb indertijd op vakantie in Zweden gewoon gebarft. Je kan toch in elke Zweedse supermarkt kip krijgen? Verse kip is pittig aan de prijs maar diepvrieskip vond ik nog wel te doen. Vleugeltjes, bovenpoten met rugstuk, drumsticks en hele poten hadden ze. Orgaantjes waren ook te koop. Vis en eitjes. Ik heb ook diepvriesvlees in een dierenwinkel kunnen kopen. Natuurlijk heb je daarmee maar één soort bot (vis even daargelaten) maar dat is toch noch altijd beter dan een onnatuurlijke calciumbron is mijn idee.
Calcium kan je toevoegen in de vorm van eierschaalpoeder, een theelepel op een pond vlees. De doppen verzamelen, drogen en fijnmalen. Ik had dat toen bij me, maar heb het niet hoeven gebruiken. Hoe het zit met (onnatuurlijke) calciumsupplementen die je kan kopen in dierenwinkels weet ik niet. Ik neem aan dat er een aanwijzing op de verpakking staat.  ;)
#2174242
pike schreef: Ik heb indertijd op vakantie in Zweden gewoon gebarft. Je kan toch in elke Zweedse supermarkt kip krijgen? Verse kip is pittig aan de prijs maar diepvrieskip vond ik nog wel te doen. Vleugeltjes, bovenpoten met rugstuk, drumsticks en hele poten hadden ze. Orgaantjes waren ook te koop. Vis en eitjes. Ik heb ook diepvriesvlees in een dierenwinkel kunnen kopen. Natuurlijk heb je daarmee maar één soort bot (vis even daargelaten) maar dat is toch noch altijd beter dan een onnatuurlijke calciumbron is mijn idee.
Calcium kan je toevoegen in de vorm van eierschaalpoeder, een theelepel op een pond vlees. De doppen verzamelen, drogen en fijnmalen. Ik had dat toen bij me, maar heb het niet hoeven gebruiken. Hoe het zit met (onnatuurlijke) calciumsupplementen die je kan kopen in dierenwinkels weet ik niet. Ik neem aan dat er een aanwijzing op de verpakking staat.  ;)
Ok bedankt voor de info. Ja, je kunt overal kip krijgen, maar voor drie honden standaard kip kopen, wordt wel een erg dure hobby. Ik heb het beste met mijn honden voor, maar het moet wel haalbaar blijven.  Dierenwinkel hier heeft betreffende vlees niet (en die ligt dan ook al 30 km van ons af)

Ik dacht aan vlees wat tegen zijn einddatum zit, omdat dat gewoon de helft van de prijs is. Dat kan ik dan mengen met groente en calcium (orgaanvlees kan natuurlijk erbij, mits dat voorradig is)
Ik zit met beperkt opslag en drie honden en dat is op zich natuurlijk wat problematisch. Maar met je calciumtip kan ik al veel.
Ik zal eens wat rekensommetjes gaan maken.
#2174250
Maar kipvleugels en poten zijn toch een stuk goedkoper dan spiervlees zelf, zelfs al tegen einddatum?
Ik kocht vroeger kippepoten aan 2,5 euro/kg en haalde daar zelf het vlees af (de poten waren te hard) om aan de katten te voeren. Dat is meer dan de helft goedkoper dan het vlees los te kopen als vb kipfilet.
Ik denk dus dat je aan je vleesbot niet meer kwijt zou zijn dan wat je nu in gedachten hebt om vlees te voeren. Ik vond al dat je zo duur ging komen als je alles uit de supermarkt wil gaan halen. Zelfs met de helft af...
Trouwens, komt kip dan niet goedkoper als het tegen einddatum is?

Je kan ook met een combinatie werken he. Eischalen opsparen voor als je eens niet goedkoop aan kip kan geraken.

Ik zou eens gaan rekenen, want volgens mij moet je zelfs goedkoper uitkomen met de kip te gebruiken dan om alles met vlees te doen.  Alles met vlees en geen vleesbot wil dus zeggen dat je zoveel meer spiervlees gaat voeren, en das echt niet goedkoop. Reken maar eens uit.
#2174360
pearlsofpassion schreef: Maar kipvleugels en poten zijn toch een stuk goedkoper dan spiervlees zelf, zelfs al tegen einddatum?
Ik kocht vroeger kippepoten aan 2,5 euro/kg en haalde daar zelf het vlees af (de poten waren te hard) om aan de katten te voeren. Dat is meer dan de helft goedkoper dan het vlees los te kopen als vb kipfilet.
Ik denk dus dat je aan je vleesbot niet meer kwijt zou zijn dan wat je nu in gedachten hebt om vlees te voeren. Ik vond al dat je zo duur ging komen als je alles uit de supermarkt wil gaan halen. Zelfs met de helft af...
Trouwens, komt kip dan niet goedkoper als het tegen einddatum is?

Je kan ook met een combinatie werken he. Eischalen opsparen voor als je eens niet goedkoop aan kip kan geraken.

Ik zou eens gaan rekenen, want volgens mij moet je zelfs goedkoper uitkomen met de kip te gebruiken dan om alles met vlees te doen.  Alles met vlees en geen vleesbot wil dus zeggen dat je zoveel meer spiervlees gaat voeren, en das echt niet goedkoop. Reken maar eens uit.
Kippepoten en vleugels e.d. zie je hier nauwelijks in de vitrine, maar voornamelijk in de diepvries. Daar gaat de datum dus niet van uit, Kippevleugels hebben ze overigens wel vaker gehad, maar ze zijn er niet weg van. Vandaar dus.
Combi kan natuurlijk. Ik zal eens gaan rekenen.
#2174791
Nee die diepvriesbotjes die zullen niet aan de uiterste verkoopdatum geraken. Maar toch zou ik er een rekensommetje op los laten, want vlees is bij jullie niet goedkoop, en als het de helft kost, geen idee of het dan goedkoper is dan kip.  Maar ja, als ze die niet graag eten houdt het natuurlijk op. Misschien is het ook een kwestie van volhouden?
Als je al geen dierenwinkel in de buurt hebt, heb je waarschijnlijk toch wel een dierenarts in de buurt? Die verkoopt misschien ook wel een calciumsupplement.
#2174793
Keiler schreef: Ik werk al 20 jaar in de vleesindustrie en heb 10 jaar aan alle petfoodleveranciers geleverd; droog, nat en vers. Ik volg deze site ook al jaren maar nooit eerder gereageerd. Omdat we over een jaar gaan beginnen, ga ik me vanaf nu melden. Machines zijn en worden gekocht, technologen zijn gemobiliseerd en er zal worden afgerekend met enerzijds idealisten die veel te veel geld vragen en kwakzalvers die door (veel) water en groente te gebruiken een zgn betaalbaar product op de markt brengen. Wij zijn vakboeren en kennen het klappen van de zweep in de vlees- en petfoodindustrie.
En bij de thuisproducenten zien we alleen idealisme en emotie.
In nagenoeg alle gevallen wordt naar het uiterlijk van de hond gekeken zonder dat er op wetenschappelijke wijze wordt gekeken naar de inwendige huishouding van onze trouwe viervoeter.
Er komt een toegankelijk product dat voldoet aan alle eisen van voedings- en bouwstoffen, acceptatie en bovenal het magische woord .... Want daaraan gaat iedereen voorbij. Wij doen geen concessies aan samenstelling vanwege dagprijzen van grondstoffen en de magische formule van onnodig veel watergebruik.
Dus maak uw voorraden op en ben klaar voor de lancering eind 2012. Ondertussen wensen wij u prettige feestdagen en een vrolijk en gezond nieuw jaar. Ook voor uw hond of kat
Oh gelukkig, we gaan eindelijk gered worden :biggrin2:

Het is overigens niet toegestaan, om op deze wijze reclame voor jezelf te maken op dit forum. Zie daarvoor de regels: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 116.0.html. En dan met name:
* Je eigen bedrijfsmatige goederen en/of diensten aanbieden is niet toegestaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door